en wat mankeert er meestal bij een kit bij een ruiter en paard ?
Juist de stijgbeugels . Bij de 10 paarden die ik heb geschilderd mankeert er bij de 5 van de stijgbeugels , of wel zijn deze van zeer slechte giet kwaliteit ofwel zijn deze zeer broos dat ze breken.
Daarom na al die ervaringen heb ik deze op een simpele manier zelf leren maken , want ook bij deze kit waren
die niet meegeleverd .
Eerst tonen hoe ik het eerst probeerde.
De beugels komen normaal van onder het zadel vandaan en lopen door naar de andere kant.
Ik dacht met een stukje koper zal dit wel lukken.
Dat was oké maar toen moesten de beugels nog gemaakt worden om aan de riemen te kunnen bevestigen en daar wrong bij mij dus het schoentje . Na een aantal pogingen te proberen met een stukje ijzerdraad kwam ik telkens op het zelfde resultaat terecht .

Ik kreeg het plooien maar niet onder de knie . Heb het met een stukje plasticcard geprobeerd en dit stond mij ook niet aan , alles moest op zo'n 54 mm model komen .
Plots schoot mij te binnen dat ik nog van die aluminium lamellen liggen had van zo'n luxaflex .
Heb daar het gepaste reepje van gesneden.
En daarna de gewenste vorm naar geplooid , en dan moest ik ook niet de beugels meer aan de riem verbinden want die zat er al vast geplakt !
En zo ziet dit er dus uit !
Nu alleen nog in het midden doorknippen en het vast plakken tussen zadel en voet .
Ziezo dit was mijn relaas qua stijgbeugels maken .
grt Nicolas