Hoofdsponsor

1/48 Skytrain C-47. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jadefalconguard, bedankt voor de laatste duw in de rug.

Vandaag heb ik een strakke zwarte fotolijst van Ikea in mijn stash gevonden, die goed voldeed om er een grondje in te bouwen. Dit werd reeds een keertje voorzien van een geairbrushed wolkendek, waarboven de C-47 op 3 staafjes van messing zal gepresenteerd worden. Deze staafjes werden geschuurd met staalwol en werden van een primerlaagje voorzien. Morgen krijgen ze net dezelfde tinten als het wolkendek. Ook zullen er twee matzwarte flakwolkjes (flarden) op di wijze verschijnen net iets onder het toestel links en rechts. Ik heb geëxperimenteerd en gezocht naar de meest verantwoorde compositie en het was direct duidelijk dat ik met m'n flarden niet de hoogte in mocht.

Hier een foto met flakbursts :
b17flak.jpg

Ook had ik het idee opgevat om houten drukletters te gebruiken (D-DAY), eveneens de hoogte in, maar de afmetingen van de lijst stonden dit niet toe. Het zouden trouwens teveel verticale elementjes geworden zijn...

Bij Erik, ons Modelbouwerke, mocht ik een wonderlijk simpel, maar zeer effectief toestelletje ophalen. Ik heb er vandaag al even een testrondje mee uitgesneden en het ging vlekke-loos ! Morgen dus twee rondjes (propeller-effect) uitsnijden uit degelijk transparant sheet en gelijk airbrushen met een geel randje (propellertips).

Als dit alles klaar is, nog stééds het staartwiel arrangeren, maar dat mag niet echt een zware klus heten. Morgen kan ik werken van 's morgens 8.30 u. tot 16.00 u.
Hij moét klaar geraken !

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey GUnit, :)

Prachtig werk kerel, spijtig dat ik het niet zal kunnen bewonderen op D-day, :( , maar geen nood, ik zie het wel nadat ik terug ben. :wub:
 
G., klinkt veeeeel belovend. Ik kijk er naar uit. Die deadline haal je zekers
 
Heel jammer dat ik het pas op 20 juni ga kunnen zien :wub: Maar het zal vast en zeker een prachtig dio worden.

Bij Erik, ons Modelbouwerke, mocht ik een wonderlijk simpel, maar zeer effectief toestelletje ophalen.
Nu ben ik toch wel benieuwd wat voor een toestelletje dat is ?

Groeten, Pascal
 
Ik ook, en ik ga straks gaan slapen...... ;)

Benieuwd en curieus terzelfdertijd :laugh:

Grtz,
Beyond
 
We'll go !

We'll go !

Met deze woorden sprak Eisenhower z'n staf toe na de zoveelste kink in de kabel, teweeggebracht door de steeds slechter wordende weersomstandigheden en getij.

Ik mag nu, weliswaar iets later dan ik gepland had, mijn eigen D-Day campagne officieel afsluiten, op het moment dat nu exact 65 jaar geleden het begin van de Bevrijding van West-Europa werd ingezet door de Geallieerde invasiemacht.

Omdat iedereen hier zich wellicht al verdiept heeft in deze operatie, ga ik niet te veel uitwijden over het hele gebeuren, maar niettemin wil ik bij wijze van intro toch een klein sfeerbeeldje ophangen rond mijn project.

Iets na middernacht startten voor de Amerikaanse luchtlandingseenheden de operaties. Doelwit : het achterland met belangrijke verbindingswegen naar de kuststrook vrijwaren van vijanden, het bezetten van strategische posities en aanvallen uitvoeren op de kustversterkingen vanuit het vasteland. De bedoeling was om de later landende divisies vanuit zee te verlichten, en hen zo de gelegenheid te geven snel het binnenland in te trekken.

Toch liep er een en ander mis. Zo was er de laaghangende bewolking, die een goed zicht op de DZ 's (dropzones) bemoeilijkte. Bovendien was een groot deel van het achterland onder water gezet ! De Luftwaffe was zeer actief met luchtafweer...

Hierdoor kwam van de voorbereide, georganiseerde sprongen niet veel in huis. Vele troopers kwamen verspreid neer, verloren het contact met hun medesoldaten, soms vele kilometers van hun target verwijderd.

Maar de Duitsers wisten niet waar ze het hadden, hun staf snapte niet wat de strategische bedoeling was van deze versnipperde toestand en dat maakte het anticiperen er niet eenvoudiger op. Daarenboven wisten de para's zich te organiseren in kleine groepjes, die raids uitvoerden op Duitsers in gans de Cotentin, terloops bijna, terwijl ze zich probeerden te oriënteren en hun eigenlijke taken zouden aanvatten.

100-1.jpg

Toen ik hier las over de groepsbuild en vooral dan inzake het onderwerp, was ik ondanks mijn ander lopende project, direct gewonnen voor deelname.
Het heeft wel even geduurd eer ik van start kon gaan, maar toch is het er dan van gekomen.

Wat ik eerst als een ontspannend RUDD bouwavontuur zag, evolueerde snel tot een pakkend iets, dit dankzij de inspiratie die ik hier op het forum van jullie aangereikt kreeg.
Nimmer aflatend enthousiasme en steevast opbouwende kritiek trokken mij de laatste dagen moeiteloos over de eindstreep ! Veel dank daarvoor !

Omdat het momenteel D-Day is, ga ik jullie nu 100 keer overrompelen met telkens hetzelfde vliegtuig, gewoon om er de sfeer in te krijgen :laugh:!

De titel van mijn project is :

D-DAY / DAKOTA NIGHT !

101-1.jpg

102-1.jpg

103-1.jpg

104-1.jpg

105.jpg

106-1.jpg

107.jpg

108.jpg

109.jpg

110.jpg

111.jpg

112.jpg

113.jpg

114.jpg

115.jpg

116.jpg

Ik hoop dat jullie er wat aan vonden. Bloed, zweet en tranen heb ik gelaten dankzij deze bedenkelijke Italeri kit...

Een greep uit de kleine en grote miserie :
- de pasvorm van de romp onderaan,
- de aansluiting van de vleugel tov. de romp onderaan,
- de belabberde cockpitvensters,
- erg weinig onderdelen waarvan sommige triestig gedetailleerd (interieur)...
- het rampzaligst : het onvolledige plan !

Toch ook een resumeetje van de leuke punten :
- de decals waren zeer gemakkelijk om aan te brengen, sterk en niet dik,
- vlekkeloze pasvorm van de niet eerder genoemde onderdelen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik als absolute rookie-vliegtuigbouwer waarschijnlijk enkele steken heb laten vallen. Dit werd dan teweeggebracht door enerzijds het verschrikkelijk beperkte plannetje, anderzijds door de overvloed aan "historisch niet correct" gerestaureerde warbirds. Het zou dus best kunnen dat een en ander niet klopt. Ik ga er bijgevolg maar van uit dat het hier de impressie is die telt...

Alhoewel niet volledig gevrijwaard van woede-aanvallen dankzij de aanwezigheid van een zekere mijnheer die wij allen sporadisch op bezoek krijgen, toch even dit :

:tongue:Gotcha Mr Murphy !

Vriendelijke groeten van GUnit.:laugh:
 
Laatst bewerkt:
Mooi.
Heel mooi.
Wat je hier laat zien, als niet vliegtuigbouwer, is weer een staaltje van GUnit meesterschap.
Ben eigenlijk sprakeloos.

Erik.
 
Gunit,

dit is werkelijk een knap staaltje.
Eerst en vooral, het vliegtuig zelf, lekker ineen geplakt, mooi geschilderd.
Daarnaast, je opstelling. Dit vind ik enig. De illusie van de draaiende props is schitterend.!


Fantastisch mooi, man.

ps: ik heb nu even weinig tijd, want moet gaan werken. Heb ik de draaiende props in je verslag ergens over het hoofd gezien?
 
Knap man, echt knap :) Sommige foto's geven de indruk dat hij echt vliegt 8)
 
Dank jullie wel voor jullie reacties, het doet plezier te lezen dat het zware werk van de laatste dagen zo toch niet voor niks is geweest.

Erwin, ik sta voor een heel drukke periode nu, met té weinig, veel te weinig vrije tijd om dit te beloven. Hoezeer ik ook zou willen afkomen naar sommige treffens, ik vrees dat het niet in de mogelijkheden ligt door de nakende werken in de tuin (terras leggen) en vooral aan het huis (veranda zetten).

Ik heb op de valreep nog een mineure wijziging aangebracht, omdat ik de flakwolkjes onder het toestel zo gelijk van hoogte vond. Daarom heb ik het ene wolkje op een hogere plaats gebracht waardoor er toch een beter effect ontstond.

De laatste foto's in de reeks, ik hoop als vanouds dat jullie het eveneens beter vinden :

202.jpg

201.jpg

200.jpg

204.jpg

203.jpg

En zometeen zal ik proberen om de foto's naar een moderator te versluizen.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
GUnit,

Ik heb slechts weinig tijd gehad om je foto's te bekijken, en kan vlug nog een woordje plaatsen (moest deze morgen "vrijwillig" gaan werken, en straks moet ik er weer vandoor) maar zo op het eerste zicht kan ik enkel met bewondering kijken naar je werk :ohmy::ohmy::ohmy:

PRACHTIG gewoon, en zeer mooi afgewerkt.
Het is een geslaagd project....

Bewonderenswaardige groeten,
Beyond
 
Bedankt Beyond, als nu jouw flak het beestje maar niet neerhaalt he.

Na het fotoshoppen van een foto ziet het er wel naar uit dat je flak klaar is :

202-1-1.jpg

Groeten ! GUnit.
 
Zo dat ziet er erg mooi, een mooi resultaat man.

Alleen zou ik die rookpluimpjes niet gedaan hebben, deze komen een beetje nep over maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. En over smaak valt niet te twisten toch. Wat ik wel gedaan zou hebben is de bommen die afgeworpen zijn laten zien. Als een stroom bommen en dan misschien alleen een rookpluim daar waar een zo'n bom neerploft. Met wat opspattend zand zou nog mooier zijn.

Verder niets dan lof, ik heb je helemaal gevolgd.
 
Hoi Rik, erg bedankt ook voor uw reactie. Ik blijf met gemengde gevoelens zitten omtrent de flakwolkjes, ze zijn gewoon fake omdat ze...nep zijn. Wie weet haal ik ze wel weer weg, ik heb ervoor gezorgd dat dit 1, 2, 3 mogelijk is. Ik zou alleen twee gaatjes moeten vullen en bijwerken. Ik ga er nog verder over nadenken wat hiermee te doen.

Bommen kan ik niet tonen, de C-47 was geen bommenwerper maar een cargo vliegtuig, waaruit tevens para's sprongen. Het blijft niet makkelijk om te beslissen.

Groeten ! GUnit.
 
Bommen kan ik niet tonen, de C-47 was geen bommenwerper maar een cargo vliegtuig, waaruit tevens para's sprongen. Het blijft niet makkelijk om te beslissen.
Ach zo. Tja, nu zie je maar weer, ik heb dus echt geen enkel verstand van dit soort vliegers. :unsure:

Maar ik denk dat je de parachute dan wel heel goed kunt uitbeelden.

Of idd gewoon niet doen. Het toestel ziet alleen al echt goed uit. Dit spreekt gewoon voor zich. :laugh:
 
GUnit, in één woord: ge-wel-dig (mooi) :)
In meer woorden: echt een prachtig vliegtuig en een hele mooie display. Ik vind dat je er zeer goed in geslaagd bent om de draaiende propellors uit te beelden. En die flak-wolkjes... volgens mij als je deze ziet tegen een wolken achtergrond zal het op de meesten zeer overtuigend overkomen.

En nog even complimenten dat je de deadline hebt gehaald. Het was aan het einde een race tegen de klok, maar je hebt het toch maar mooi geflikt! :)


heel even kort >w
Proficiat om als enigste een project af te krijgen in de GB.

Goed, mijn plaats is ook weer bekend! :P:D

Groet,
Ferry
 
Jongens wat een pracht van een model!

Ik vind de gehele opstelling wel goed tot z'n recht komen: de wolken van het afweergeschut en het weergeven van de draaiende props brengen deze voorstelling geheel tot leven.

Als je nu die zwart-wit foto bekijkt dan zou je toch gaan zweren dat het hier om een echt vliegtuig gaat.

GUnit, dat heb je maar mooi weer voor elkaar gekregen zeg!


Klasse!!!



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan