- Lid geworden
- 12 jul 2012
- Berichten
- 4.313
Naar dit project heb ik alweer een tijd uitgekeken, ik kon niet langer wachten om het eindelijk op de tafel te zetten.
De Sd.Kfz.7 is in het rijtje van de halftracks van de Wehrmacht terug te vinden in de derde hoogste positie qua trekkracht, hij was door Krauss-Maffei ontworpen om 8 ton te trekken. Daarom werd hij van in het begin vaak gebruikt om de zware artillerie zoals de SFH 18 of Flak 88mm te trekken, of als infanterievoertuig voor een 12-tal soldaten. De motor werd uiteindelijk de Maybach HL52 TU. De tracks waren van het zelfsmerende type met rubber pads. Een lier was voorzien onder de laadvloer. Kenmerkend voor deze halftrack zijn de sierlijke fenders en motorkap met de bumper die midden vooraan twee platen heeft die in een punt samenkomen.
(eigen foto genomen op Militracks 2015)
Naarmate het strijdtoneel zich uitbreidde in 1942, werden een paar problemen bij deze voertuigen duidelijk. De gesleepte geschutsstukken maakten de voertuigen minder terreinbestendig en het in geschutsstelling brengen nam tijd in beslag. Ook kostten ongepantserde eenheden een hoge tol aan slachtoffers onder de bemanning door lichte infanteriewapens. Uit deze situatie evolueerde de Sd.Kfz. 7/1 en 7/2, halftracks met gepantserde stuurcabines waar een Flak 38 respectievelijk 36, 37 of 43 op een draaitafel gemonteerd was. De carrosserie was bij dit model aangepast aan de noodzaak om de bemanning een groter platform te verlenen om hun geschutsstuk te bemannen, laden en richten. Daarom werd de beplating verwijderd en een kantelbare zijwand geïnstalleerd die gelijk met de laadvloer gezet kon worden. Het geschut was voorzien van een splintershield. Deze voertuigen bleven uiteraard kwetsbaar door de dunne pantsering en konden niet in eerste linie worden ingezet. Ze boden bescherming tegen luchtaanvallen op moeilijk begaanbaar terrein.
(Sd.Kfz. 7/1 uit de WTS in Koblenz, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SdKfz_101_KM_m_11_with_2cm_Flak-Vierling_pic3.JPG)
Omdat het stuk geschut veel plaats innam, waren de 7/1 en 7/2 uitvoeringen vaak voorzien van een trailer met munitiemagazijn. De volgende foto toont een aanhanger van het type 57.
Voor de beste resultaten bij het bouwen van de 7/2 variant met Flak 37 kan je niet om de kit van Dragon heen. Voordien moest je het met Tamiya oplossen, maar die heeft bijvoorbeeld geen motor of overbrenging. Ook Trumpeter brengt alle varianten van dit voertuig uit, waaronder het gepantserde Feuerleitfahrzeug met bescherming tijdens de lancering van een V2-raket. Trumpeter staat er soms voor bekend dat ze een loopje nemen met bepaalde details. Ik ga dus de Dragon 2-in-1-kit gebruiken waarmee je zowel de gewone als de gepantserde halftrack met 37mm-kanon kan bouwen. Er zitten dus een aantal onderdelen teveel in en dat levert een uit de kluiten gewassen doos op. Die heeft ook uitzonderlijk de boxart in de hoogte van de doos uitgevoerd. Toch maar eens overlopen.
Een ander voordeel van Dragon zou zijn dat je het chassis in een lang stuk krijgt.
De Sd.Kfz.7 is in het rijtje van de halftracks van de Wehrmacht terug te vinden in de derde hoogste positie qua trekkracht, hij was door Krauss-Maffei ontworpen om 8 ton te trekken. Daarom werd hij van in het begin vaak gebruikt om de zware artillerie zoals de SFH 18 of Flak 88mm te trekken, of als infanterievoertuig voor een 12-tal soldaten. De motor werd uiteindelijk de Maybach HL52 TU. De tracks waren van het zelfsmerende type met rubber pads. Een lier was voorzien onder de laadvloer. Kenmerkend voor deze halftrack zijn de sierlijke fenders en motorkap met de bumper die midden vooraan twee platen heeft die in een punt samenkomen.
(eigen foto genomen op Militracks 2015)
Naarmate het strijdtoneel zich uitbreidde in 1942, werden een paar problemen bij deze voertuigen duidelijk. De gesleepte geschutsstukken maakten de voertuigen minder terreinbestendig en het in geschutsstelling brengen nam tijd in beslag. Ook kostten ongepantserde eenheden een hoge tol aan slachtoffers onder de bemanning door lichte infanteriewapens. Uit deze situatie evolueerde de Sd.Kfz. 7/1 en 7/2, halftracks met gepantserde stuurcabines waar een Flak 38 respectievelijk 36, 37 of 43 op een draaitafel gemonteerd was. De carrosserie was bij dit model aangepast aan de noodzaak om de bemanning een groter platform te verlenen om hun geschutsstuk te bemannen, laden en richten. Daarom werd de beplating verwijderd en een kantelbare zijwand geïnstalleerd die gelijk met de laadvloer gezet kon worden. Het geschut was voorzien van een splintershield. Deze voertuigen bleven uiteraard kwetsbaar door de dunne pantsering en konden niet in eerste linie worden ingezet. Ze boden bescherming tegen luchtaanvallen op moeilijk begaanbaar terrein.
(Sd.Kfz. 7/1 uit de WTS in Koblenz, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SdKfz_101_KM_m_11_with_2cm_Flak-Vierling_pic3.JPG)
Omdat het stuk geschut veel plaats innam, waren de 7/1 en 7/2 uitvoeringen vaak voorzien van een trailer met munitiemagazijn. De volgende foto toont een aanhanger van het type 57.
Voor de beste resultaten bij het bouwen van de 7/2 variant met Flak 37 kan je niet om de kit van Dragon heen. Voordien moest je het met Tamiya oplossen, maar die heeft bijvoorbeeld geen motor of overbrenging. Ook Trumpeter brengt alle varianten van dit voertuig uit, waaronder het gepantserde Feuerleitfahrzeug met bescherming tijdens de lancering van een V2-raket. Trumpeter staat er soms voor bekend dat ze een loopje nemen met bepaalde details. Ik ga dus de Dragon 2-in-1-kit gebruiken waarmee je zowel de gewone als de gepantserde halftrack met 37mm-kanon kan bouwen. Er zitten dus een aantal onderdelen teveel in en dat levert een uit de kluiten gewassen doos op. Die heeft ook uitzonderlijk de boxart in de hoogte van de doos uitgevoerd. Toch maar eens overlopen.
Een ander voordeel van Dragon zou zijn dat je het chassis in een lang stuk krijgt.
Laatst bewerkt door een moderator: