Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.7-1 Flakvierling (herstelling) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En we zijn terug met enkele -foto-

Zie hier de kleine diamantjes ;)
attachment.jpg

En hier zie je ze al voor een deel op de halftrack
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En nog een totaal plaatje, waar je kan op zien dat ik enkele stukjes te kort kom om volledig rond te komen. Dit komt door verschillende redenen..
1* tijdens het droogproces wou ik even zien of het al uitgehard was, en heb ik een klein stukje losgemaakt. Het zag er goed uit, tot ik zo een cm of twee had uitgehaald... Daar bleek dat het nog te zacht was, en daardoor waren er enkele links uitgerokken en beschadigd.
2* tijdens het plaatsen heb ik er enkele met een pincet de ruimte in geschoten, wellicht om nooit meer terug te keren naar mijn werktafel :8

attachment.jpg

Maar zoals reeds gezegd, ik dacht al dat ik er meerdere zou moeten afgieten :) En de overschot zal nog van pas komen, ik heb hier namelijk nog een Sd.Kfz.7/1 en een Sd.Kfz.7/2 liggen om te restaureren, dus ze zullen wel van pas komen :)

Dat was het dan, morgen (zaterdag) geen update, ik ga namelijk naar de beurs in Jabbeke, en daarna mijn beste vriend gaan bezoeken, zal dus een lange dag en nacht worden :))

:wavey:
 
Laatst bewerkt:
Man ma wat een update hier,amai Beyond dit is echt de moeite om te volgen.Mag ik ondertussen vragen hoe je dit hebt gemaakt(methode) ??
 
Deze tracks zijn mooi voorzien van details Beyond welk materiaal heb je hiervoor gebruik...
 
Merci makkers :)

De methode voor de tracks is zeer simpel, zal het even kort uitleggen, en later zal ik dan eens foto's nemen als ik de volgende track ga maken voor de andere kant.

*Product gekocht om mallen te maken (siliconen) en product om resin te maken.
*Mal gemaakt van tracks uit een doos van een Revell Sd.Kfz.7/1.
*Resin in de mal gegoten en laten uitharden.
*track een klein beetje opgekuist en klaar voor gebruik :)

Als ik de foto's neem van de materialen zal ik ook de info bezorgen van de gebruikte producten.
Had eerlijk gezegd een beetje mijn twijfels of de details mooi zouden bewaard blijven in de mal, en ook of de resin mooi de mal zou vullen zonder luchtbellen, maar ben zéér aangenaamd verrast :) Deze methode zal voor andere projecten zeker nog gebruikt worden, en niet enkel voor tracks, je kan zowat alles reproduceren. Er is zelfs een mogelijkheid om een mal te maken in twee delen, maar dat heb ik momenteel niet nodig. Wie weet later wel eens???
 
Zeer interessant Beyond dit kan altijd gebruikt worden op onderdelen te her maken of bij te maken,zelf ben ik al een enkele weken bezig om een engine compartiment volledig zelf te maken voor men Hetzer dus ik kijk uit naar de eerste foto's hiervan...
 
En hier is het vervolg dan, hoewel het enkel een uitleg is van de mal en de resin...

Deel 1

Eerst heb ik een mal gemaakt uit stujes plasticcard, met op de bodem een plaat met een gleuf waar de binnenkant van de track mooi in past
attachment.jpg

Voor het gietproces had ik de track met dunne, dubbelzijdige plakband vastgekleefd op de onderkant (hier enkel ter illustratie er los ingelegd)
attachment.jpg

Dan neem je de twee producten om de siliconenmal te maken (let op, deze moeten per gewicht gemengd worden ! )
attachment.jpg

Als dit goed gemengd is smeer je eerst met een borstel je object in met dit product. Dit om er voor te zorgen dat je in alle gaatjes product hebt, en ook om luchtbellen te vermijden. Daarna vul je de rest van je mal op met dit product, er voor zorgen dat je minstens 1 cm bodem hebt, zodat je mal niet gaat scheuren tijdens het uithalen.
attachment.jpg

Als dit uitgehard is bekom je dit (natuurlijk zit je master nog vast in je mal, dus dat moet je er dan nog uithalen. hier was het reeds uitgehaald..)
attachment.jpg

Deel 2

Nu moet je de resin aanmaken met volgende producten (hier afmeten in hoeveelheid !)
attachment.jpg

Aangezien de track een klein beetje onder de rand van de mal zat, heb ik ervoor gekozen om een pipet (spuit) de resin er in aan te brengen. Op die manier kon ik een klein beetje druk uitoefenen op de resin en er voor zorgen dat deze mooi onder de rand van de mal terecht kwam.
attachment.jpg

Als laatste ben ik dan nog een paar keer met een houten staafje over de mal heen en weer gegaan om te zorgen dat de resin overal mooi verdeeld is
attachment.jpg

Nu rest er nog een wachttijd tot het uitgehard is, en ziet het er zo uit
attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, dat is het enige wat ik vandaag gedaan heb voor dit model. Binnenkort dan nog één om de verloren/ontbrekende stukken te maken, en de mal kan dan opzij gelegd worden voor toekomstig gebruik :)

Hopelijk zijn jullie er iets mee, voor wie onderdelen wil namaken (voor eigen gebruik natuurlijk !!!) of voor wie onderdelen scratched en er meerdere van nodig heeft is dit een ideaal product.
Cheerio :wavey:
 
Leerrijke update ,die duidelijk z'n nut bewezen geeft! Het resultaat is netjes :)

:You_Rock_Emoticon:
 
Heel interessant Beyond bedankt om alles stap voor stap uit te leggen. ..
 
Het heeft eventjes geduurd eer een volgende update kon gepost worden, gewoon omdat ik enkele onderdelen van de Revell kit Sd.Kfz.7/1 wou dupliceren. De kleine onderdelen moesten wel allemaal opgekuist worden, want hoe mooier de master, hoe mooier de resin onderdelen.. De mallen zijn gemaakt, dus binnenkort kan ik resin onderdelen gieten. Hopelijk komt het goed?
Een beetje ziek zijn de laatste dagen heeft er echter geen vaart achter gezet :(
Vandaag dan toch iets verder gewerkt aan de tracks, en enkele laagjes verf op aangebracht om te zien hoe de details naar voor komen. Wel, ik ben een tevreden man :D Hier en daar een klein foutje, maar na afwerking zal er waarschijnlijk niet veel van te zien zijn...
Concludeer zelf aan de hand van de -foto-

Samen met een broertje dat ook nog op een make over wacht:
attachment.jpg

En enkele close up's:
attachment.jpg

attachment.jpg

Hopelijk gauw terug kunnen verder werken :)
:wavey:
 
ik denk dat het woord herstelling in de titel door iets sterker zal moeten vervangen worden hoor beyond, dit is toch straf wat je hier allemaal doet, tracks bijmaken met zelf gemaakte mallen, jawadde..
 
Bedankt voor het mooie compliment Burglar :)

Die tracks, dat is nu eens iets op deze schaal waar ik al lang door gefrustreerd geraak als ik van die dropveters in de doos zie zitten...
Van op zij gezien zit er zelfs geen beetje detail in, en de bovenkant/buitenkant is dan ook maar rudimentair...
Gelukkig zijn de nieuwste releases al veel beter qua detaillering, en zijn ze uitermate geschikt als master om er een mal van te maken :)
Zo heb ik onlangs een mal gemaakt met tracks voor de PzKfw.IV, zodat ik deze in de toekomst kan reproduceren om enkele oudjes up to date te brengen.
En zo heb ik hier nog enkele dozen staan waar ik eens deftig zal in moeten kijken of er nieuwe tracks voor moeten gemaakt worden ;)

Ook kleinere onderdelen zijn handig om op reserve te hebben, een schop, howeel, koplampen,... Allemaal onderdelen die vlug afbreken...
Daar heb ik nu ook een mal van gemaakt, binnenkort eens zien of ik ze mooi kan reproduceren ;)
Ik hou jullie op de hoogte :D
 
Ik denk ook dat de titel "extreme make-over" meer op z'n plek zou zijn. Je doet de kit wel eer aan, dat is het minste wat te zeggen valt.
 
Ik kan nie anders dan Roy hierin bij te treden Beyond ;)
 
Hey,

Indd, volmondig eens met bovenstaande commentaren :)
Prachtige make-over die je doet. Nu weet ik waar naar toe voor mijn tracks.... :) ;) - grapje.... ;)
 
Ziet er goed uit B.
Heb enkel een vraagje, breekt de resin niet als je deze gaat buigen?
 
Heel erg knap die tracks, Beyond. Rest ook natuurlijk. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan