- Lid geworden
- 12 jul 2012
- Berichten
- 4.317
Wanneer ik mijn tante bezoek die in Oostende woont, maak ik steeds van de gelegenheid gebruik om de LHS te bezoeken, op enkele tientallen meters van de zeedijk. Dit winkeltje is tot de nok volgeladen met bouwdozen, gezelschapsspelen en handwapens. Ooit kwam ik er zelfs een neef tegen die er een katapult was gaan kopen. De vorige keer was ik de koopjes aan het doorzoeken toen een vriendelijk geprijsde bouwdoos me toelachte.
Voor die prijs ging hij mee, ondanks dat het duidelijk een veeleisend project met zich mee zou brengen. Thuisgekomen stortte ik me dan meteen op de reviews. Volgens mij was de korting te verklaren doordat de kit zware concurrentie opgelopen heeft van een ander merk, Bronco. Ook zij brachten verschillende versies van deze halftrack uit: de Flak37-carrier, de pioniersversie 6/2 en als laatste ook de artillerieversie 6/1. Er bestaat een uitgebreid vergelijkend review van de andere transportversie tussen Trumpeter en Bronco op de Australische modelbouwsite PMMS: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/5ton_flak/5ton_flak.html. Al snel werd duidelijk dat de kit van Bronco op heel wat punten superieur bleek aan mijn kit. Het grootste struikelblok voor Trumpeter bleek de sprocket te zijn, een onderdeurtje in vergelijking met wat uit de plannen bekend is; er zijn helaas geen van deze voertuigen overgebleven. De sprocket van Bronco geeft hier links aan wat het had moeten zijn. De vervorming heeft ook desastreuze gevolgen voor de tracks, waarover later meer.
Over de hele lijn leest het review als een reclame voor de andere kit, wanneer je tenminste de details correct wil hebben, want beide leveren sowieso een indrukwekkend model op. Toch zou op enkele punten Trumpeter een breakpoint scoren. Zo is een van de twee soorten loopwielen uit het onderstel lichtjes beter vormgegeven dan bij Bronco. Het gaat om het wiel met de verstevigingsribben.
Bronco heeft enkele correcties aangebracht in zijn kit maar de vorm van de wielen blijft ongewijzigd.
Een andere merkwaardigheid is dat Bronco de breedte van de cabine mis heeft. Ze hebben zelfs een aparte updatekit uitgebracht om dit te corrigeren maar die heb ik nooit ergens gezien.
Dit alles en de aanwezigheid van de Bronco kit ergens dicht bij huis heeft mij ertoe gedreven om die ook in huis te halen.
Ik kon de Trumpeter kit eerder beschouwen als een prijzige upgrade voor de andere bouwdoos. Beide kits worden gelijktijdig aangestoken maar er zal maar een volledig voertuig uit voortkomen. Hier volgt nu een fotoverslag van wat ik daarstraks allemaal in de dozen aantrof.
Links zie je de Trumpeter bouwdoos, de sprues gaan tot aan de verticale middellijn van het tafelblad. Rechts ligt de andere kit. In de eerste doos vinden we alles mooi apart ingepakt en sommige kwetsbare gietramen kregen ook een polyurethaan beschermstrip.
Vinyls en een klein decalpapiertje.
Het gebruikelijke stevige PE-fret met toch wel een paar interessante onderdeeltjes zoals een rond stuk gaas.
Een schilderinstructieblad en de reclamefolder waar om een of andere reden bij Trumpeter steeds het model zelf ook op voorgesteld wordt.
Erg overweldigende bouwinstructies.
Een hoop tracklinks in een handige roestkleur en een klein clearpart gietraam. Laten we nu eens naar de andere kit kijken.
Een poster om mee uit te pakken. Er zijn wel geen pin-ups te bespeuren zoals bij mijn AFV Chaffee.
Meteen valt een verschil op met de Trumpeterkit: er wordt haast bij elke sprue gebruik gemaakt van slide molding, te herkennen aan de verspringende buitenrand. Sommige onderdeeltjes zien er dus al uit als een assemblage van een vijftal aparte.
Wat echter tegenvalt is de neiging tot warping: meerdere gietramen zin thermisch vervormd. Zoals je ziet ga ik het windscherm van Bronco best vervangen door die van Trumpeter.
Elk geweer heeft hier zijn eigen gietraam met accessoires en heeft een slidemold laadgedeelte.
Ook heel wat tracklinks. Ik ga hier al maar verklappen dat van al deze links en de vorige er niet één gebruikt gaat worden.
Ze zijn wel groter dan die van Trumpeter en benaderen dus in de lengte de werkelijkheid maar ze zouden niet diep genoeg zijn.
Bronco pakt de decals enthousiaster aan met een nummerplaatgenerator.
Dit pakketje met lekkers heb ik nog niet uitgepakt. Er zitten heel wat bepakkingsstukken en zeildoekonderdelen in deze kit.
Ongezien is dit clearpart regenscherm met achterruitjes in. Hopelijk lukt het om dit ondoorschijnend te beschilderen.
De geweren van Bronco zijn een fractie verder uitgewerkt.
De frames zijn een ander punt dat in de reviews vermeld werd. Dat van Trumpeter is te breed, wat je terugziet als ik ze aan een kant gelijk leg.
De gummibanden hebben een ander patroon dan de styreen loopvlakken van Bronco. Ik herinner me van PMMS dat beide bestaan hebben maar je ziet zo al wat er meer indruk gaat maken.
De grille van Bronco is mooi geperforeerd, de kap van Trumpeter is overal dicht. Je wil misschien liever niet dat de motor daardoor te zien is, want een merkwaardig euvel van beide kits is dat er de verkeerde motor in zit. Dat hebben ze van een andere versie van de half-track. Ook iets dat voer is voor de specialisten want beide motoren zijn een bouwkit op zich. Hier die van Trumpeter:
De sprockets kan ik nu ook eens naast elkaar leggen.
Je vraagt je nog eens af hoe een ontwerper er een derde van de afmeting naast kan meten. Om het nu nog even te hebben over de oplossing van de underscale tracklinks van beide producenten:
De oplossing die ook al genoemd was bij PMMS, is deze kit van Friulmodelismo die ik dit weekend op KMK gekocht heb. Je moet er wel de kit voor verbouwen, wat in de instructies uiteengezet wordt:
Dit is gelukkig een van de goedkopere kits met minder dan 100 tracklinks.
De bedoeling van deze bouw wordt het demonstreren van de off-roadkwaliteiten van de half-track, zoals ik had uitgelegd in het verwante Sd.Kfz.251/7-topic. Deze foto wilde ik nabootsen.
Een bouwdoos van een LeFH zoals er hier achter hangt, heb ik niet in bezit. Dit is een van de standaardlasten voor deze halftrack. Het was me al opgevallen dat er op Scaleworld diverse exemplaren van dat geschutsstuk te zien waren, er lag er zelfs eentje van AFV te koop. Op dat moment had ik echter al gekozen voor de sIG33 van AFV:
waarvan je de kitreview al in het andere topic terugvindt: http://www.modelbouwen.be/threads/14346-Dragon-Sd-Kfz-251-7-met-AFV-brug-WIP. Een crew vinden voor zo'n kermisattractie is niet zo simpel maar zoals je net las, heb ik daarvoor deze kit aangekocht.
Omdat deze personen een nogal onverschillige uitdrukking hebben tijdens het beslechten van een dergelijk obstakel, heb ik deze lachende Hornethoofdjes voorzien.
Voor het kanon heb ik na een gesprek met deze collega op KMK het lijvige Nuts&Bolts-volume toch al maar aangekocht, samen met een uitbreidingskit voor de sIG.
In dit werk vond ik bevestiging dat alle lastvoertuigen wel eens gebruikt zijn om de sIG33 te trekken. Het gaat gedeeltelijk over het gemotoriseerde stuk maar zeker de helft is wel van toepassing op de getrokken versie. Nu nog even de inhoud van de ammunitiekit van AFV:
Er zitten twee identieke sprues met projectielen en cartridges in:
Dan een rek met rieten canisters met projectielen voor de getrokken versie. Dit is in hetzelfde weke spul gegoten als mijn halftrackchauffeur. Gelukkig is er zoveel detail dat er weinig aan geschuurd moet worden.
Het PE-fretje is wat onzinnig aangezien er alleen riempjes worden meegeleverd om een zeil over de vuurmond te binden. Wel een opsteker zijn de decals voor de munitiekisten.
Laat ik het daar voorlopig maar bij houden want ik zit hier alweer een drietal uurtjes te tokkelen.
Voor die prijs ging hij mee, ondanks dat het duidelijk een veeleisend project met zich mee zou brengen. Thuisgekomen stortte ik me dan meteen op de reviews. Volgens mij was de korting te verklaren doordat de kit zware concurrentie opgelopen heeft van een ander merk, Bronco. Ook zij brachten verschillende versies van deze halftrack uit: de Flak37-carrier, de pioniersversie 6/2 en als laatste ook de artillerieversie 6/1. Er bestaat een uitgebreid vergelijkend review van de andere transportversie tussen Trumpeter en Bronco op de Australische modelbouwsite PMMS: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/5ton_flak/5ton_flak.html. Al snel werd duidelijk dat de kit van Bronco op heel wat punten superieur bleek aan mijn kit. Het grootste struikelblok voor Trumpeter bleek de sprocket te zijn, een onderdeurtje in vergelijking met wat uit de plannen bekend is; er zijn helaas geen van deze voertuigen overgebleven. De sprocket van Bronco geeft hier links aan wat het had moeten zijn. De vervorming heeft ook desastreuze gevolgen voor de tracks, waarover later meer.
Over de hele lijn leest het review als een reclame voor de andere kit, wanneer je tenminste de details correct wil hebben, want beide leveren sowieso een indrukwekkend model op. Toch zou op enkele punten Trumpeter een breakpoint scoren. Zo is een van de twee soorten loopwielen uit het onderstel lichtjes beter vormgegeven dan bij Bronco. Het gaat om het wiel met de verstevigingsribben.
Bronco heeft enkele correcties aangebracht in zijn kit maar de vorm van de wielen blijft ongewijzigd.
Een andere merkwaardigheid is dat Bronco de breedte van de cabine mis heeft. Ze hebben zelfs een aparte updatekit uitgebracht om dit te corrigeren maar die heb ik nooit ergens gezien.
Dit alles en de aanwezigheid van de Bronco kit ergens dicht bij huis heeft mij ertoe gedreven om die ook in huis te halen.
Ik kon de Trumpeter kit eerder beschouwen als een prijzige upgrade voor de andere bouwdoos. Beide kits worden gelijktijdig aangestoken maar er zal maar een volledig voertuig uit voortkomen. Hier volgt nu een fotoverslag van wat ik daarstraks allemaal in de dozen aantrof.
Links zie je de Trumpeter bouwdoos, de sprues gaan tot aan de verticale middellijn van het tafelblad. Rechts ligt de andere kit. In de eerste doos vinden we alles mooi apart ingepakt en sommige kwetsbare gietramen kregen ook een polyurethaan beschermstrip.
Vinyls en een klein decalpapiertje.
Het gebruikelijke stevige PE-fret met toch wel een paar interessante onderdeeltjes zoals een rond stuk gaas.
Een schilderinstructieblad en de reclamefolder waar om een of andere reden bij Trumpeter steeds het model zelf ook op voorgesteld wordt.
Erg overweldigende bouwinstructies.
Een hoop tracklinks in een handige roestkleur en een klein clearpart gietraam. Laten we nu eens naar de andere kit kijken.
Een poster om mee uit te pakken. Er zijn wel geen pin-ups te bespeuren zoals bij mijn AFV Chaffee.
Meteen valt een verschil op met de Trumpeterkit: er wordt haast bij elke sprue gebruik gemaakt van slide molding, te herkennen aan de verspringende buitenrand. Sommige onderdeeltjes zien er dus al uit als een assemblage van een vijftal aparte.
Wat echter tegenvalt is de neiging tot warping: meerdere gietramen zin thermisch vervormd. Zoals je ziet ga ik het windscherm van Bronco best vervangen door die van Trumpeter.
Elk geweer heeft hier zijn eigen gietraam met accessoires en heeft een slidemold laadgedeelte.
Ook heel wat tracklinks. Ik ga hier al maar verklappen dat van al deze links en de vorige er niet één gebruikt gaat worden.
Ze zijn wel groter dan die van Trumpeter en benaderen dus in de lengte de werkelijkheid maar ze zouden niet diep genoeg zijn.
Bronco pakt de decals enthousiaster aan met een nummerplaatgenerator.
Dit pakketje met lekkers heb ik nog niet uitgepakt. Er zitten heel wat bepakkingsstukken en zeildoekonderdelen in deze kit.
Ongezien is dit clearpart regenscherm met achterruitjes in. Hopelijk lukt het om dit ondoorschijnend te beschilderen.
De geweren van Bronco zijn een fractie verder uitgewerkt.
De frames zijn een ander punt dat in de reviews vermeld werd. Dat van Trumpeter is te breed, wat je terugziet als ik ze aan een kant gelijk leg.
De gummibanden hebben een ander patroon dan de styreen loopvlakken van Bronco. Ik herinner me van PMMS dat beide bestaan hebben maar je ziet zo al wat er meer indruk gaat maken.
De grille van Bronco is mooi geperforeerd, de kap van Trumpeter is overal dicht. Je wil misschien liever niet dat de motor daardoor te zien is, want een merkwaardig euvel van beide kits is dat er de verkeerde motor in zit. Dat hebben ze van een andere versie van de half-track. Ook iets dat voer is voor de specialisten want beide motoren zijn een bouwkit op zich. Hier die van Trumpeter:
De sprockets kan ik nu ook eens naast elkaar leggen.
Je vraagt je nog eens af hoe een ontwerper er een derde van de afmeting naast kan meten. Om het nu nog even te hebben over de oplossing van de underscale tracklinks van beide producenten:
De oplossing die ook al genoemd was bij PMMS, is deze kit van Friulmodelismo die ik dit weekend op KMK gekocht heb. Je moet er wel de kit voor verbouwen, wat in de instructies uiteengezet wordt:
Dit is gelukkig een van de goedkopere kits met minder dan 100 tracklinks.
De bedoeling van deze bouw wordt het demonstreren van de off-roadkwaliteiten van de half-track, zoals ik had uitgelegd in het verwante Sd.Kfz.251/7-topic. Deze foto wilde ik nabootsen.
Een bouwdoos van een LeFH zoals er hier achter hangt, heb ik niet in bezit. Dit is een van de standaardlasten voor deze halftrack. Het was me al opgevallen dat er op Scaleworld diverse exemplaren van dat geschutsstuk te zien waren, er lag er zelfs eentje van AFV te koop. Op dat moment had ik echter al gekozen voor de sIG33 van AFV:
waarvan je de kitreview al in het andere topic terugvindt: http://www.modelbouwen.be/threads/14346-Dragon-Sd-Kfz-251-7-met-AFV-brug-WIP. Een crew vinden voor zo'n kermisattractie is niet zo simpel maar zoals je net las, heb ik daarvoor deze kit aangekocht.
Omdat deze personen een nogal onverschillige uitdrukking hebben tijdens het beslechten van een dergelijk obstakel, heb ik deze lachende Hornethoofdjes voorzien.
Voor het kanon heb ik na een gesprek met deze collega op KMK het lijvige Nuts&Bolts-volume toch al maar aangekocht, samen met een uitbreidingskit voor de sIG.
In dit werk vond ik bevestiging dat alle lastvoertuigen wel eens gebruikt zijn om de sIG33 te trekken. Het gaat gedeeltelijk over het gemotoriseerde stuk maar zeker de helft is wel van toepassing op de getrokken versie. Nu nog even de inhoud van de ammunitiekit van AFV:
Er zitten twee identieke sprues met projectielen en cartridges in:
Dan een rek met rieten canisters met projectielen voor de getrokken versie. Dit is in hetzelfde weke spul gegoten als mijn halftrackchauffeur. Gelukkig is er zoveel detail dat er weinig aan geschuurd moet worden.
Het PE-fretje is wat onzinnig aangezien er alleen riempjes worden meegeleverd om een zeil over de vuurmond te binden. Wel een opsteker zijn de decals voor de munitiekisten.
Laat ik het daar voorlopig maar bij houden want ik zit hier alweer een drietal uurtjes te tokkelen.
Laatst bewerkt: