Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Die neerhouder moet zorgen dat de giek bij het lossen van de schoot niet omhoog kan, en zo word te veel twist in het GZ vermeden.
Bij te veel twist gaat het bovenste deel van het zeil klapperen en trekt niet meer mee.
't is voor mij allemaal zo redelijk ingewikkeld,...enfin die oplossingen met die boutjes en moertjes...solderen.....om de giek te zetten volgens de wind in de zeilen.
Zég René, 'k hoop dat je niet te lang wakker ( letterlijk hé), ligt om die oplossingen te bedenken.
Knap, heel knap werkje en technisch.
ik zou het......nee,...laat maar...;'k weet het niet.....hoe ik het zou doen.
@ Ward, de meeste 1/1 boten hebben een takel als giek neerhouder en een kraanlijn van de top van de mast naar het uiteinde van de giek als giek ophouder, om tijdens het reven en strijken van het grootzeil de giek te steunen, maar nu gebruikt men meer en meer een gasveer ( zoals om je kofferdeksel van je auto open te houden ) om de giek te steunen en een schroefspanner om de giek neer te houden.
Op mijn 1/1 boot heb ik ook een gasveer met een takel, zeer gemakkelijk om te reven.
P.S. wakker liggen doe ik zeker niet van mijn hobby
Houten mal gemaakt om nieuwe bulb te gieten
De halve bulb is met vezonken schroeven op een plank geschroefd, zo kan deze stevig in de bankschroef worden geklemd.
Triplex mal om de vorm te controleren, NACA PROFIEL 64015 , max dia 15 % van de lengte op 40 % van voorkant.
Heb een programa, daar voer je het type profiel, gewicht, % diameter van de lengte en het aantal spanten in, de lengte en de diameter op iedere spant krijg je dan als resultaat
Er komt nog een nieuwe kiel in carbon , en romp word terug gespoten, heb een kompressor met druktank en spuitpistool gekocht dus nog heel wat uitdaging de volgende tijd
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.