Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
thx mannen

Die neerhouder moet zorgen dat de giek bij het lossen van de schoot niet omhoog kan, en zo word te veel twist in het GZ vermeden.
Bij te veel twist gaat het bovenste deel van het zeil klapperen en trekt niet meer mee.
 
't is voor mij allemaal zo redelijk ingewikkeld,...enfin die oplossingen met die boutjes en moertjes...solderen.....om de giek te zetten volgens de wind in de zeilen.
Zég René, 'k hoop dat je niet te lang ;)wakker ;)( letterlijk hé), ligt om die oplossingen te bedenken.
Knap, heel knap werkje en technisch.
ik zou het......nee,...laat maar...;'k weet het niet.....hoe ik het zou doen.

groetjes
Ward
 
@ Ward, de meeste 1/1 boten hebben een takel als giek neerhouder en een kraanlijn van de top van de mast naar het uiteinde van de giek als giek ophouder, om tijdens het reven en strijken van het grootzeil de giek te steunen, maar nu gebruikt men meer en meer een gasveer ( zoals om je kofferdeksel van je auto open te houden ) om de giek te steunen en een schroefspanner om de giek neer te houden.
Op mijn 1/1 boot heb ik ook een gasveer met een takel, zeer gemakkelijk om te reven.

P.S. wakker liggen doe ik zeker niet van mijn hobby :D
 
Laatst bewerkt:
Houten mal gemaakt om nieuwe bulb te gieten
De halve bulb is met vezonken schroeven op een plank geschroefd, zo kan deze stevig in de bankschroef worden geklemd.

Triplex mal om de vorm te controleren, NACA PROFIEL 64015 , max dia 15 % van de lengte op 40 % van voorkant.

Lengte 450 mm dia 67 mm gewicht lood 9 kg

bulbmal01.jpg

bulbmal02.jpg
 
Deze mal ga ik in de vuurvaste cement drukken, zo heb ik een mal om een halve loodbulb te gieten.
 
Die bulb heb je prachtig vorm gegeven René. Hoe weet je dat deze 9 kg is met zo een vorm? Kijk je naar hoeveel water het verplaatst ofzo?
 
Uit het hoofd, 0,335 X 0,335 X 3,14 (Pi) X 4,5 = 1,586 vollume cilinder in dm³ lieter

1,586 X 0.5 ( prismatisch coif ) = 0,793 dm³ X 11,3 kg ( S.G van lood ) = 8,96 kg O-oO:laugh::laugh::laugh::laugh:
 
Heu... dat zal wel kloppen zeker? :laugh::laugh::laugh::laugh:

Ik zit terug op de eerste rij om de vorderingen te volgen, maatje. ;)


Droop
 
Er komt nog een nieuwe kiel in carbon , en romp word terug gespoten, heb een kompressor met druktank en spuitpistool gekocht dus nog heel wat uitdaging de volgende tijd ;)
 
Vergeet geen vochtafscheider tussen de tank en het pistool te zetten. Als je met acryl spuit is dat geen ramp maar anders krijg je problemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan