Hoofdsponsor

1/72 Ratel 20

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB met de bijgeleverde PE.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 25 februari 2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
IPMS Gent en de interne club wedstrijd " '60 - '70 - '80 ". Dan bouw je iets dat in die tijdsperiode past.
Even in de stock gedoken in de hoop enkele passende 1/72 modellen te vinden en een nest Zuid-Afrikaanse Ratels gevonden. Nest? 4 stuks is voor mij een nest.
Tevens tijd om wat resin te snuiven, houd ons jong en up-to-date.

Wat is een Ratel?
De Ratel (in dit geval de Ratel 20) was ontworpen als een ICV (Infantry Combat Vehicle) voor de gemechaniseerde infanterie tijdens de zogenaamde Angolan Bush War. Deze oorlog, ook gekend als South African Border War, duurde van 26 augustus 1966 tot eind 1989 met officieel einde op 21 maart 1990.
De Ratel 20 was de eerste van een serie Ratel versies ontwikkeld voor het Zuid-Afrikaanse leger.
Tijdens operaties in deze oorlog bleek de Ratel 20 heel belangrijk met een goede verhouding wat betreft motorvermogen, beveiliging, snelheid, beweeglijkheid en comfort voor de 13 bemanningsleden.
Hij zag uitgebreid gebruik bij de South African National Defence Force en voertuigen die later een upgrade kregen zouden nog steeds dienst doen in afwachting van vervanging.

De bouwdoos:
De kit komt van BaxMod Models, een Zuid-Afrikaanse kit bouwer, schaal 1/72 en full resin met een vleugje PE.

Boxart.jpg

Kit.jpg

Alle resin en de PE zit apart verpakt in zakjes dus geen overhaasting bij het openen ervan.

Parts list.jpg

Er is een "parts list" waarbij nagekeken werd of alles wel in de kit aanwezig is dus we hopen dat alles er ook in steekt.

Instructies 1.jpg

De instructies lijken mij iets minder want gebaseerd op computer foto's, niet echt mijn ding maar we zien wel.

Instructies 2.jpg

Instructies 3.jpg

Instructies 4.jpg

Nu maar hopen dat het een beetje vlot verloopt want er liggen hier nog 3 andere Ratel modellen te wachten.
 
Veel succes. Het is een vrij breed groepsbouw-thema, maar toch voor veel modelbouwers waarschijnlijk uit hun comfortzone omdat de meesten zich waarschijnlijk bezig houden met WW2.

Om te zeggen dat dit weer een bijzonder konijn uit de hoge Erwinhoed is, lijkt me geen overdrijving.
 
Veel succes. Het is een vrij breed groepsbouw-thema, maar toch voor veel modelbouwers waarschijnlijk uit hun comfortzone omdat de meesten zich waarschijnlijk bezig houden met WW2.

Om te zeggen dat dit weer een bijzonder konijn uit de hoge Erwinhoed is, lijkt me geen overdrijving.
Bedankt Roy. Moet toegeven dat ik ook liever WW2 bouw maar het is eigenlijk een ideale gelegenheid om eens al die andere types (die hier toch liggen) eens te bouwen.
Zal ten andere mijn vriend GraemeB veel plezier doen want ze komen van bij hem.
 
Ah ja want hij woont in Zuid-Afrika he. Ieder land heeft natuurlijk zo z'n modelbouwproducenten, in meer- of mindere mate.
 
speciaal voertuig weer.
 
Heel erg speciaal, ik denk dat onze Zuid-Afrikaanse vriend @GraemeB wellicht ook meer informatie over deze voertuigen zal kunnen verschaffen.
 
Bedankt voor de reacties.
Graeme verstrekt inderdaad veel info maar op het net is er ook veel te vinden, zelfs aan foto's van het interieur geen gebrek.
En die foto's zijn echt wel nodig want met die vage tekeningen op de instructies geraak je meestal niet ver.

Het is een resin model en dat moet eerst grondig opgekuist worden.
Eerste hoofdonderdelen zijn de bodemplaat en de body die later mooi op elkaar moeten aansluiten.

Body.jpg

Er moet nog wat aan gewerkt worden ...
 
Veel plezier met dit resin modelletje.
 
Update na veel gezoek en gevloek.
In mijn Gents dialect noemt men een dergelijke kit "een zoekzantsje", een zoek-het-maar-eens-uit.
Gelukkig heb ik toevlucht kunnen zoeken op het www waar er genoeg interieur foto's te vinden zijn van de Ratel maar het was toch nog steeds raden waar bepaalde onderdelen moeten komen.

Wat meer verwarring meebrengt is de omschrijving "don't remove the thin film behind the fan unit as this could be used as a perfect platform for the photo etched part fitted later". Een omschrijving als deze wil dus zeggen dat je niet zomaar alle fijne resin film (die onder andere alle deurgaten bedekt) mag weghalen want je hebt die nodig om PE op te kunnen kleven.

Met wat gevloek, gezoek en tegen mezelf praten in de hoop dat mijn alter ego een oplossing kan bieden ben ik tot heden zo ver geraakt:

Body Base 1.jpg

Er steken 3 zetels in de kit, 2 met hoofdsteun en 1 zonder. Blijkbaar is deze zonder hoofdsteun voor de chauffeur. Op het plan een flauwe tekening van een 2de zetel die volgens de foto's aan de linker deur moet staan.

Verder op het plan iets te zien als een hoekig ding en dan iets in de onderdelen gevonden dat op een zitbank moet lijken. Opnieuw brengen de foto's wat duidelijkheid hier omtrent en kon ik deze plaatsen.

De motor is afgeschermd door dat hoekig ding maar er moet ook nog een fan/ventilator geplaatst worden.

Body Base 2.jpg

Moet toch niet erg comfortabel geweest zijn.

Body Top 1.jpg

Eerste stukje PE is blijkbaar hetgeen omschreven word als "filter unit" en hier heb je inderdaad het dunne resin vlies nodig om het op te kleven.

Body Top 2.jpg

De grote ventilator is deels beschadigd (in feite slecht gegoten) maar wanneer de body verenigd zal zijn zie je hier niets meer van. Ook hier moet je het dunne vlies gebruiken om deze op te kleven.

Body Top 3.jpg

Dit moet de cockpit voorstellen.

De volledige binnenzijde, met uitzondering van de portieren en de luiken, moet lichtgroen gespoten worden. De zitplaatsen in donkergrijs/zwart.

Stay tuned / Bly Ingeskakel
 
Zo te horen hebben de producenten van de kit je het niet al te gemakkelijk gemaakt.😬Toch veel succes toegewenst, ziet er een zeer interessante en unieke kit uit.
 
Niet echt een een prettig kitje om mee te werken zo te zien.
 
Niet echt iets voor de beginner .
Is in goede handen en gaat goed komen.
 
Zoals gewoonlijk een specialleke.
Als ik het verslag hier zo lees is dit niet echt een ding waar ik mijzelf zie aan beginnen. Succes met het vervolg.
 
De strijd gaat door, het aantal onderdelen begint af te nemen ...

Dak Ring.jpg

Een deel van het dak kunnen plaatsen, moest wel een smal stripje Evergreen tussen plaatsen. Achteraan een ring geplaatst voor een koepel welke een beetje hol moet zijn. Was dus wat werk aan en ook een handvat aangezet (niet op foto). Tevens ook de bedekking van de motorbehuizing al opgekuist maar niet geplaatst.

Netten stuur.jpg

De bodem van de Ratel was bedekt met een soort netten welke extra weerstand en bescherming boden bij eventuele ontploffing van mijnen. Deze netten maken deel uit van de PE set maar op het plan is nergens aangegeven waar die moeten komen. Ook hier hielpen referentiefoto's.
Ook het stuur werd geplaatst.

Paneel achter.jpg

Het enige paneel dat niet zal open staan is dit van de grote ventilator maar de deur ernaast zal wel open gemonteerd worden.

Stay tuned / Bly Ingeskakel
 
Respect voor je werk Erwin. Eerlijk gezegd zou dit bij mij al in de prullenmand liggen.
 
Bedankt voor de reacties.
Graeme verstrekt inderdaad veel info maar op het net is er ook veel te vinden, zelfs aan foto's van het interieur geen gebrek.
En die foto's zijn echt wel nodig want met die vage tekeningen op de instructies geraak je meestal niet ver.

Het is een resin model en dat moet eerst grondig opgekuist worden.
Eerste hoofdonderdelen zijn de bodemplaat en de body die later mooi op elkaar moeten aansluiten.

Bekijk bijlage 437324

Er moet nog wat aan gewerkt worden ...
Weeral iets ongewoon, nog nooit deze kits gezien . Veel succes met de bouw en niet teveel gevloek. Willy.
 
Het onderstel van de Ratel is redelijk ingewikkeld en je moet heel veel scratch bouwen afgaande op onduidelijke tekeningen.

Assen.jpg

De 3 assen worden geleverd mét cardanas maar op het plan staan die cardans niet getekend. Tevens moet je maar uitzoeken welke as waar moet komen want ze zijn alle 3 verschillend. Maar uiteindelijk lukte het wel en nu is het maar te hopen dat alle assen volledig horizontaal staan.

Onderstel.jpg

De verstevigingen van het onderstel moeten scratch gebouwd worden. Omdat er ook moet geplooid worden, gebruikte ik aluminiumdraad.
Het hele onderstel heeft toch een paar uren tijd gekost.
 
Mooi gedaan en word gelijk een pak interessanter en boeiend.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan