Ik weet niet hoe een tank er in die tijd van binnen uitzag, dus kan er ook niet echt een goed oordeel over vormen. Ik weet wel dat de dieselmotoren in dit soort voertuigen al olie lekten nog voordat ze ontworpen waren, en dat het aantal meereizende schoonmaaksters aan het front gemiddeld precies nul was. Tel daar bij op dat zo'n tank bepaald niet vacuum getrokken zal zijn wanneer het deurtje gesloten werd en er dus vocht naar binnen zal kunnen hebben getreden elke keer als het regende... dus ik kan mij wel voorstellen dat het interieur van zo'n tank geen internationaal ijkpunt van hygiëne of netheid was.
Ik heb (in een andere hobby) andere verlaten machines bestudeerd, achtergelaten op fabrieksterreinen en in velden, en moet zeggen dat die interieurs soms bijzonder weinig uitnodigend waren. Olie, diesel, water, zand, vet en stof vormen dan een indrukwekkende smurrie.
Als je het in die heftigheid op jouw model wilt weergeven, vind ik het erg goed geslaagd. Persoonlijk zou ik het, net als de eerdere beantwoorders, misschien een tikkeltje subtieler aanpakken maar het zou me totaal niet storen als je het zou laten zoals het is. Een volgend project pak je dan misschien wat lichter aan qua verwering, en dan zul je zien dat beide wel iets hebben. Of je zoekt de keer daarop naar een gulden middenweg. Maar eigenlijk vind ik hoe je het hebt gedaan wel fascinerend en gedurfd, en ik moet bekennen dat het mijn aandacht weet vast te houden. Ik kan er meerdere keren naar kijken zonder dat het verveelt, onder andere vanwege de asymmetrie; het roept een verhaal op en dat is ook wat waard. Maar goed, dat is hoe ik het persoonlijk ervaar en een ander kan er weer iets anders van vinden. The eye of the beholder...