Hoofdsponsor

1/24 PT 596 ready to run, rebuild

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
we zijn al vele jaren bezig
BOUWWIJZE
we zien wel, wat scratchen , wat 3D printen....
BOUWBUDGET
denk dat ik nog genoeg voorraad heb voor dit project.
BOUWSTATUS
afbreken en heropbouwen
COMMENTAREN
laat je maar gaan
Ik weet niet wat er zoal rondvaart aan PT`s :unsuree: :ROFLMAO: Gelukkig is het in onze hobby altijd de vrije keuze hoe we een model afwerken origineel of niet (y)

Je kan er alle kanten mee op zo te zien, al moet ik toegeven dat ik die strepen ook wel koel vind.
Uw versie is ook mooi gedaan hoor.

images.jpg

E3aOFRRXEAEtTJX.jpg

en nu begint deze te twijfelen......
heb wat opmerkingen , tips, nodig van de professionals verweren of gewoon een nuchtere kijk en opmerking van enkele collega modelbouwers.
vermits het metteen een ander beeld geeft met de rug naar de zon of anders om geef ik gewoon de 2 reeksen foto's.

14 (1).jpg
14 (3).jpg14 (2).jpg

14 (4).jpg14 (5).jpg14 (6).jpg
14 (7).jpg
ben benieuwd naar de reacties.
Marc

PT boten in dienst werden goed onderhouden. Ik vrees dat je zwaar overdreven hebt met de roest.

Heb dezelfde opmerking als Erwin.
Vooral rond het anker en vloerdelen ben je stevig geweest tenzij hij niet meer word gebruikt.
Deze is nu wel super goed onderhouden, maar het is marine hé.

menens-project.png

Ik vrees dat ik jullie beiden toch een beetje moet tegenspreken, PT boten werden niet echt gezien als een marine schip maar meer als een wapen, het moest werken en dat was het, Dit is wat ik vond over het onderhoud van de PT boten.
"PT-boten werden niet consequent goed onderhouden tijdens de Tweede Wereldoorlog, deels vanwege hun rol als tactische wapens en de omstandigheden waarin ze opereerden....

Het is ook niet mijn bedoeling een exemplaar van tijdens de oorlog weer te geven maar een van de achtergelaten exemplaren die later terug in dienst werd en genomen voor ......... gezien mijn bemanning :)

maar zoals ik steeds zeg, alle opmerkingen zijn welkom en worden in dank aangenomen ( is de enige manier om iets te leren )
dus toch bedankt voor jullie opmerking

Het is in ieder geval een boeiend scheepje.

PT_BoatsWithLaunchCradles.jpg

Ik kan alle opmerkingen volgen wat betreft het onderhouden van deze schepen.
De bemanning zal hun schip/wapen zo goed mogelijk onderhouden, het moet hun tenslotte een kans geven om in leven te blijven!
Aan de andere kant hadden materialen in dienst, ten tijde van oorlog, maar een beperkte levensduur. Voor sommige voertuigen e.d. werd er een operationele duur berekend van enkele weken tot enkele maanden. In deze tijdsduur is het niet zo evident dat alles zo'n ferme roest laag zal opbouwen...
De meeste roest werd opgebouwd nadat de voertuigen/schepen/vliegtuigen uit roulatie werden genomen en aan de kant werden gezet..
Allee, dat is toch mijn logische redenering i.v.m. roest op (militaire) voertuigen e.d.
Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mogelijk was, zeker niet als je deze materialen in tijden van nood terug hebt opgeknapt na een tijdje verwaarlozing.
Jij kent het verhaal van je bouwsel, dus jij beslist natuurlijk ;)

Ik kan mij vinden in de opmerkingen van mijn voorgangers.
Ik vind de weathering te uitgesproken en veel te zwaar. Ik vond het eindresultaat in post #35 perfect. Hier zou ik dan gewoon een lichte weathering genre pinwash aan toegevoegd hebben, eventueel met een lichte nuancering van de grijze basis kleuren.

Hoi Marc, je vraagt een mening dus geef ik die :)

De romp vind ik goed geslaagd maar het dek wat minder. Vooral dan rond het anker en de geweren vind ik het wat overdreven.

Ik ben zelf niet echt thuis in verweren dus tips kan ik je niet echt geven.

Ook net eens gezocht, en zowel de romp als het dek zouden hout zijn. In eerste instantie teak met doek tussen, maar later gewoon multiplex.. dus roest op een houten dek...

zijn bijna aan het einde, eerst de laatste draadjes op hun plaats solderen en dan kan er getest worden en de eindfoto's genomen.
De laatste draadjes waren zo goed als gesoldeerd en toen viel ons euroke dat de Conrad schakelmodules via de negatieve draad schakelen ipv langs de positieve. alles terug los net nu ik alles eens netjes had vastgehecht met een lijmpistool, gelukkig was alles redelijk makkelijk terug los te wrikken. uiteindelijk alles wel terug aan elkaar gekregen al heb ik wel enkele draadjes opnieuw wat langer moeten maken.
voor aan in de munitie kist naast de vergrendeling van de boven bouw nog een schakelaar bij ingebouwd en onder het dek een relais en zekeringhouder vastgekleefd.15 (1).jpg15 (2).jpg15 (3).jpg
straks nog enkel koordjes hier en daar en de vlaggen en wimpels in de mast hijsen.
tot later, Marc

En dan is de laatste post van het bouwverslag daar, wel 2 dagen later dan gepland want tijdens het maken van de eindfoto's merkte ik dat de bijboten nog niet vast gesjord waren en de munitie van de twin 50Cal nog ontbrak. Dus nog even in de weer geweest 's vond na de dagtaak.

16 (1).jpg16 (2).jpg16 (3).jpg16 (4).jpg16 (5).jpg16 (6).jpg
op de laatste foto, merkte ik dat er nog wat vergeten was
meteen ook maar een foto van de werkende verlichting( in het half donker )

17 (3).jpg
en de laatste toevoegingen
17 (4).jpg
Als het meezit hoop ik deze maand nog te kunnen varen , dan maak ik nog een filmpje.....
Nu alle aandacht terug naar de andere projecten, ik zie jullie daar wel verschijnen,
groetjes , Marc

Buiten de club wimpel ( donkerblauw met club logo) zijn de andere 2 fictieve vlaggen net zoals mijn schip,
de gele wimpel met haai heb ik zelf ontworpen en de landen vlag achteraan komt van het internet, is door iemand ontworpen als alternatieve Europese vlag , heeft er wel een stuk of 10 gemaakt met de meest uiteenlopende reacties, maar vond ze wel tot de verbeelding spreken en passend bij mijn idee (verhaal) over dit schip.

Leuk model geworden, in een heel lang vervlogen tijd had ik nog de PT-15 van Robbe, wat was dat leuk varen, de kanonnen konden draaien en er was een alarm op.
Wat is het merk eigenlijk van deze RTR, want ofwel lees ik er overheen ofwel is dit nergens vermeld...

Die tweede foto is geweldig.
Buiten de vorige opmerkingen vind ik het zeer geslaagd.
De zijkanten zijn mooi verweerd, als ook sommige delen boven dek.
Goede vaart aan die dames gewenst.:-)

Terug
Bovenaan