Hoofdsponsor

1/35 Pickup truck

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bijkomende vraag: spuiten ze graffiti rechtstreeks op de muur zoals die is (vuil dus) of maken ze eerst een stuk schoon of schilderen ze eerst een grondlaag? Ikzelf heb geen ervaring met deze vorm van kunst (of vandalisme, 't is maar hoe je het bekijkt) dus als iemand dit weet dan hoor ik het graag.

Bijkomende vraag: spuiten ze graffiti rechtstreeks op de muur zoals die is (vuil dus) of maken ze eerst een stuk schoon of schilderen ze eerst een grondlaag? Ikzelf heb geen ervaring met deze vorm van kunst (of vandalisme, 't is maar hoe je het bekijkt) dus als iemand dit weet dan hoor ik het graag.
Soms gebeurd dit op vraag van de gemeente of stad zelf en dan zorgen de makers wel voor een goede ondergrond.
Als het niet op vraag is dan spuiten ze zo op de muur zoals ze is, is namelijk illegaal en dan heb je geen tijd om voorbereidend werk te doen e.

Wat het stof op je ruiten betreft:
Je kleeft wat papiertape op een glazen oppervlak en met een passer meet je de langste afstand van je ruitenwisser (van de as tot het uiterste punt) en dit teken je af op het papiertape met je passer. Vervolgens de kortste afstand (van de as tot begin wisser) en teken je ook af op de papiertape (punt van je passer wel op zelfde plaats zetten als de eerste keer) dan heb je de kromming van de wisser zelf over gezet en dan snij je de zijkanten mooi af op lengte en dit gedeelte Kleef je dan voorzichtig op je voorruit om vervolgens met een stof kleur licht te airbruchen ( opletten dat je niet te veel verf spuit, je moet er nog steeds kunnen door kijken).
Als de verf dan droog is kun je de tape weg halen en is het gedeelte waar de wisser over komt op je ruit nog steeds proper.

Bedankt voor de complimenten en de tips.

@ Buzzy: die papiertape is dat dan zoiets als schildersplaklint (zo'n tessa-rolletje)? Of zal dat niet goed werken voor dit doel?

De achterkant van de muur, later vanavond komt de verwering en vervuiling. De stenen zijn iets geler hier, kwestie van even uitproberen wat het uiteindelijke effect dan is.

attachment.jpg

Hier de achterkant van de muur. Enkel nog wat muurbegroeiing en misschien ook een graffiti. Daar ben ik nog over aan het nadenken.

attachment.jpg

Aan de voorkant van de muur zou ik ook nog een oude halfgescheurde affiche willen hebben. Morgen eens in kranten en tijdschriften bladeren om iets geschikt te vinden. Foto's volgen dan ook weer.
En uiteraard mag iedereen hier zijn/haar mening geven. Ik leer echt veel bij hier op het forum.

ziet er goed uit.
Heb je de binnenkant van de afgebrokkelde bakstenen ook nog wat geweatherd of laat je deze zo?
Je jeep ziet er goed uit.
Misschien kan je die vooruit weatheren met de ab, eens licht wat verf over besprenkelen?
Weet het zelf ook niet in 1,2,3.
Ik ga eens volgen wat de rest hierover zegt, dit zou voor mij ook van pas kunnen komen.
Nog veel succes
mvg Bruno.

@plastiekprutser: op die afgebrokkelde stenen moet begroeiing komen want er is een naad zichtbaar die ik niet wegkrijg. Had ik geprobeerd met putty maar dat is niet zo goed afgelopen. De voorruit is al bewerkt met verdunde verf en penseel en wattenstaafje en zo meteen zal ik die foto's uploaden.

De pickup. Ik heb me kunnen uitleven met het vuilmaken.

Dit is de meest zichtbare kan op het diorama.

attachment.jpg

De voorkant. @Buzzy: ik heb geen passer, daarom heb ik het met de losse hand gedaan. Blijkbaar is die hand wat te los want nu op de vergrotende foto's zie ik dat er nog moet bijgewerkt worden.
Eerst heb ik gans de voorruit met sterk verdunde verf ingesmeerd en dan met een nat wattenstaafje het teveel weggeveegd. Morgen werk ik het bij. Ook de decal moet nog wat bijgewerkt worden om de randen minder zichtbaar te maken.

attachment.jpg

De minst zichtbare kant (met de wat ferm overdreven .50 kogelgaten).

attachment.jpg

De achterkant waarvan ik nu zie dat de achterkant van de cabine nog vuil moet worden. Op die foto's zie je echt veel die kan bijdragen tot het verbeteren van een model.

attachment.jpg

Alle reacties zijn welkom.

Ik wil eens terug komen op je muur! weathering van een muur gebeurt, net als op voertuigen, van boven naar onder. Het is nu overduidelijk dat je met een borstel gewerkt hebt van links naar rechts zo een beetje van: we zien wel hoe het uit komt.
Neem een platte borstel voorzien van een zeer lichte wash of verdunner en strijk hiermee op je muur van boven naar onder in lichte beurten. Kijk naar een bestaande echte muur en kijk waar de verwering zit. Je kan dit ook bereiken met die platte borstel als je maar je tijd neemt.

Die muur is voor mij goed zoals die er bij staat momenteel. Je tip zal ik wel toepassen op een volgend project maar nu wil ik er niet meer aan prutsen.
Mijn ingesteldheid is inderdaad van 'we zien wel wat er komt' met soms verrassende en soms tegenvallende resultaten. Dat die ingesteldheid niet overeen komt met de realiteit is voor mij geen probleem want een mens zit al dagelijks in de harde realiteit. De modelbouw is voor mij een vlucht in de heerlijke ontspannende fantasiewereld. Met alle respect voor de mensen die natuurgetrouw en perfect bouwen, ik kijk vol bewondering naar hun modellen, maar als ik zo te werk zou gaan geef ik modelbouw binnen de week op.
Je tip is wel genoteerd voor een volgende muur en die komt er zeker.

Laatst bewerkt:
Als jij maar content bent met wat je bouwt.
Dat is alles wat telt en zo bezig zijn met details, zoek een kit uit waarvan de recensies positief zijn dat hij vlot valt te bouwen en dat je kan oefenen op zoiets als scharnieren werkend krijgen, bekabeling aanbrengen en dat je geen uren bezig bent aan plamuren en alles passend te krijgen.
mvg Bruno

Iemand een idee hoe die decal wat minder opvallend kan gemaakt worden? Verwijderen zie ik niet zo zitten.

attachment.jpg

Je hebt waarschijnlijk geen SET & SOL gebruikt ,want je ziet lichte silvering onder je decal.
Misschien eens lichtjes over je decal schuren met héél fijn schuurpapier (zéér fijne korrel 1000 a 2000) en dan ook een wash erover ,zodat je een oud(der) effect creëert.
Good luck ;) ziet er anders goed uit!

Is inderdaad met set en sol gedaan. Zal volgende week eens op zoek gaan naar zo'n fijn schuurpapier. Zal niet te vinden zijn in de Brico denk ik. Eerder in een modelbouwwinkel zeker?

Ik heb wel eens gelezen dat iemand met terpentine de carrier film van zijn decals af heeft gepoetst om ze wat minder aanwezig te laten lijken..\ EDIT> om het laagje van de roundel af te poetsen met terpentine.
Dat kan dus redelijkerwijs wel op Acrylverf, maar de Alclad vond dat niet fijn.

Uiteraard eerst even uitproberen op een proefsetje.. :)

Dat lijkt me een zeer ingrijpende ingreep die kan verkeerd aflopen. Die tip zal ik inderdaad eens uitproberen op een teststuk maar waarschijnlijk niet op de pickup zelf. Kan wel van pas komen voor de toekomst.
Deze namiddag ook eens proberen om de graffitidecal op de muur te hangen. Eens proberen zonder de set. Enkel nadien wat sol om alles mooi in de voegen te krijgen.
Aan de achterkant van de muur heb ik wat 'posters' gehangen, uitgesneden uit de krant. Als alles droog is en naar m'n goesting volgt er een foto. Momenteel ziet het er goed uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan