Hoofdsponsor

1/35 Panzer 38(t) Ausf.G Tank with Interior Details #6290 [wip]

Even op het net:

Op een pz IV laden:

w2-amazing-rare-pictures-history-images-photos-008.jpg

... en rap 5 minuten gebladerd in mijn bibliotheek. Ik heb geen scanner dus moet ik het met foto's doen.
kijk even;

Kijk hier op welk een onwaarschijnlijke plaats. Die koepel draait zo geen centimeter meer. En zie dat is voor die ganse rij Tiger zo dat ze elk een vat hebben.

IMG_2580_zps383d9504.jpg

Hier een pzkw III van Wiking,dat vat ligt net op dezelfde manier als op mijn pz 38t op het achterdek.

IMG_2578_zpsd0f7f6a3.jpg

Die vaten, daar is echt niks gek aan hoor. Ze deden dit telkenmale grote afstanden af te leggen waren. Panzer hebben met één tank niet zo een groot bereik. (Dat is één van de redenen dat je ze normaal op een trein laad.)
Het gebeurde ook telkens de bevoorrading niet kon volgen, bvb door modder of sneeuw, ook bij uitbraken uit omsingelingen waarbij gold, wat je niet zelf bijhebt, heb je niet en verder ook typisch voor Barbarossa, de Kaukasus in 42, Normandië (omdat idd bevoorrading nauwelijks doorkwam), enz...

Nu moet je ook weten dat dit niet de rijdende bommen waren die ze lijken. Duitse benzine had een additief waardoor ze normaal gezien niet in brand vloog in het gevecht. Dus die vaten, dat was ook veiliger of minder gevaarlijk als het op het eerste zicht lijkt.

Als ik het er wat natuurlijk en geloofwaardig opgemonteerd krijg, ga ik mijn vaatje houden. Het verhoogt het Sint Bernard gehalte van mijn panzertje. :-)
Of zijn dat andere vaatjes?

Bijna gemist deze, maar een knappe build tot zover. Tja, het vat wel of niet.....? Ik denk dat het zeker werd gedaan en zie het ook ondersteund in mijn eigen naslagwerk. Maar of ik de turret ermee zou belemmeren in oorlogstijd lijkt mij discutabel. Wat hier natuurlijk wel een grote rol kan spelen is de plaats en het jaar waar je 38 is gesitueerd. Persoonlijk zou ik het vat iets vrijhouden, echter is natuurlijk altijd aan de bouwer wat die ervan maakt. Nog veel suc6 met de afwerking, bij de volgende update zijn we er weer bij.

Dat ze vaten meevoerden was mij zeker en vast bekend maar ik doelde alleen maar op het model hier in deze topic.
Nu ik ga trouwens volledig akkoord met hetgeen de collega's hierboven schrijven en dat is dat de bouwer een volledig eigen keuze van bouwen heeft. Dat zou er nog aan mankeren zekers !
Enfin, back on topic.

@Famo, vind je het er niet natuurlijk opliggen? Das iets anders. (Dat was in feite ook mijn vraag eigenlijk.)

@Swa, Mee akkoord. Het zal in de komende, euch maanden..., duidelijk worden dat die ver achter het front rondrijdt.
Ik ga me nog een keer bezighouden met een dio met 5 figuren en heb daarvoor al een hoop "rommel" verzameld over een periode van 3 jaar. Ik heb dat nog niet willen posten omdat dat toch nog wel een tijd duurt voor ik op dat punt geraak. (En ik pak steevast liever een volgend model dan aan figuren verder te doen. Maar deze keer gaan we dat dus niet doen! :-)

Inderdaad heel knap die spullen, maar zoals GUnit al aan gaf zeker vast leggen met touwen.

Grtz Bart.

Mijn eerste reactie was ook : die toren kan niet meer draaien met dat vat achterop, maar als je dit 'kan staven met ref-foto's' heb je een argument om dit zo te doen.
Ik zou, zoals GUnit al zei, ze wel deftig vastleggen met riemen of touwen.

De tweede versie zou ik wel verkiezen boven de eerste, de bepakking er boven op is iets van het goede teveel.

Wat je kettingen betreft, al eens nagedacht over echte exemplaren ? Ik bedoel maar, Joefix heeft zeer fijne kettingen in het gamma, die veel realistischer ogen als deze PE exemplaren. Vergelijk het met 2D (PE) en 3D(Joefix).

Succes nog met dit prachtig exemplaar !

Groeten Rik

@Mr Artex; Je vraag heb ik nogal kort beantwoord en in 2 keer. (vanop mijn telefoon waar ik overigens nog niet super mee kan werken)
Dus dit helpt je mss beter:
Leg er best nog wel een "schilders"tape onder want tracks op die lengte vallen bij het monteren zeker nog uit elkaar. De tape maak je later nat om die eraf te trekken.
Hopelijk zie je dit nu beter zitten. :-)

http://www.militarymodelling.com/forums/postings.asp?th=39344&p=9

Thanks guys en goeie tips Rik. Je hebt eigenlijk nooit genoeg dingen in huis als het er op aankomt, rivetten vleugelmoeren, grassen, struikjes, kettingen groot en klein, ...
Ik ga er es naar uitkijken denk ik Rik, die Joe fix dingetjes...
Vanavond wsl primeren, als ik de tijd vind.

Sorry mannen, ik heb mij slecht uitgedrukt.
Ook ik heb reeds meerdere foto's gezien van tanks welke vaten meevoerden ten einde hun autonomie te vergroten maar in het begin van de oorlog en we hebben hier te maken met een Panzer 38(t), was het eerder de bedoeling om vaten mee te voeren op een kleine aanhangwagen voor 1 of 2 vaten welke door de tank getrokken werd en welke al dan niet direct verbonden was door een slang.
Komt er ook bij dat het meevoeren van vaten zeker niet gebeurde op het slachtveld maar tot in de opstellingsplaatsen. Op het veld tijdens een aanval zouden de tanks te kwetsbaar zijn door de vaten indien deze geraakt werden.
mijn eerdere opmerking sloeg op het feit dat ik nog nooit een foto gezien had van een Panzer 38 welke een vat meevoerde boven op de tank.

Daar heb je een punt, Erwin. Het motordek van een 38T leent zich ook niet echt om een vat op te bevestigen, door zijn zadeldak-vorm. Het motordek van een Tiger is een laadplatform op zijn eigen. Er bestaan inderdaad heel wat foto's van vroege tanks met een aanhangwagen met vaten.

Misschien eens overwegen, Philipson, om een aanhangwagen achter je tank te voeren ? Mooie scratch-oefening ! Hij bestaat zelfs in model, denk ik, misschien resin...

Groeten Rik

Dat is inderdaad een mogelijke versie, soms zie je op foto's een versie die twee vaten voert.

Het SdAnh 52 chassis is zowat een standaard chassis dat voor verschillende aanhangwagens diende : ammunition carrier, draagstel voor licht flakgeschut, en deze om vaten te voeren,...

Groeten Rik

Zoveel uren gesport de laatste tijd, van bouwen is nie veel meer gekomen. Er ligt al een redelijke laag stof op deze thread.

CAM00093_zps8b47316b.jpg

afplakken en malletjes erop:

CAM00096_zps8caf2d82.jpg

en hierna is meestal je model om zeep, maar deze keer dus niet. Halleluja!

CAM00099_zpsd3665349.jpg

Wat die laag stof betreft Phil, die kan je toch gewoon met een plumeau wegvegen (en alle kleine stukjes ook meteen...)...
Grapje. Berg je je model dan niet op in zo'n grote ijskreem-doos ? Dat houdt je model redelijk stofvrij.
Knappe schilderwerken met die malletjes. Zeer geslaagd.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark

Mooi spuitwerk met die malletjes, maar mss een rare vraag staat je tankje al in de basecoat,
want als ik de foto bekijk is het precies enkel primer met preshade.

Een hele verbouwing achter de rug hier waarbij ik anderhalf jaar nauwelijks geschilderd heb maar wel een paar dingen min of meer heb afgebouwd. Heb van mijn prinses een grote tafel en opbergkast gekregen om te bouwen (en een kamer!). Daar moet vanaf nu dus snel verandering in komen hoewel ik me voor schilderwerken wel erg onwennig voel plots. :-)

Inmiddels heb ik deze weer opgediept;

IMG_3338_zpstvhg1njv.jpg

Terug
Bovenaan