Hoofdsponsor

1/76 Packard 2001 Clipper [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.431
Zoals eerder vermeld in mijn Ford Model 1942 topic was ik in Normandië nog enkele andere projectjes opgestart.

Het tweede voertuig dat ik daar beginnen bouwen ben betrof een Packard 2001 Clipper Medium Sedan Staff Car.
Een hele mondvol maar deze is ook bekend als zijnde het voertuig gebruikt door Generaal Dwight D. Eisenhower en zijn Engelse bestuurder Kay Summersby.

Het model betreft een resin kitje met weinig onderdelen van Trux Models, bij mijn weten reeds lang ter ziele. Het voertuig werd gekopieerd van een witmetalen model van het nog oudere 4 Mil Models.
Vermits het hier slechts 1/76 betreft en niet 1/72 zoals de Ford kom je dus tegen dat dit voertuig, dat groter was dan een Ford, nu slechts even groot is en zelfs kleiner oogt.

Er is geen box-art, het model stak in een plastiek zakje samen met een korte uitleg dat de onderdelen beschrijft en uitlegt hoe je het voertuig moet in elkaar steken. Kleur instructies vermelden enkel matt olive drab met chrome afwerkstrips maar foto's van het echte voertuig opgezocht op het Net toonden geen chrome.

attachment.jpg

de instructies,

attachment.jpg

en de onderdelen waarbij we het moeten doen met 12 stukken en geen ramen voorzien.

Dit voertuig zal dus samen gebouwd worden met de Ford om reden dat ze omzeggens dezelfde kleur zullen hebben en ik dan 2 modellen tezelfdertijd kan afwerken.

Wordt vervolgd.
 
Eens tonen hoever we momenteel staan met deze jongen:

attachment.jpg

Enkele onderdelen in elkaar gestoken en voorzien van een likje verf. De body werd gespoten in Vallejo Olive Drab primer.
Niet groot hé? Zal bij afwerking slechts 6,5 cm zijn.

attachment.jpg

De carrosserie moet eerst zijn definitieve kleur krijgen alvorens ik kan overgaan tot het plaatsen van scratch ramen. Pas als dat gedaan is kunnen beide delen verlijmd worden en kunnen de doorkijk wielkasten uitgewerkt worden.

Wordt vervolgd.
 
Nog zo"n kleintje ;)
Het zou mij ook verwonderen mochten er chrome sierstrips op deze wagen zitten.
Ziet er toch al mooi uit.
Komt er hier een pentagram op?
Of vlagjes vooraan de wagen? (Dit was toch soms zo van die hoge pieten hun wagens, of heb ik dat mis?)
 
@Beyond: Men spreekt enkel van de sterren op de gebruikelijke plaatsen en van een 5-star rood plaatje op de voorbumper maar er is niets bijgeleverd en alles zal dus uit de sparesbox moeten komen.
 
Erwin, is het deze uitvoering dat je wil maken:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze foto's zijn van op het net, vorig jaar stond er ook zo'n exemplaar op wings & wheels

Grtn
 
Hallo Erwin,weer een mooi dingetje dat je gaat bouwen,ik volg in stilte ;)
 
Ben weeral nieuwsgierig van wat je uit de mouw gaat schudden Erwin..!!
Veel succes met de build!!!

Grtz yves,
 
Hey,

Erwin, kijk eens in uw fotoarchief, ik heb foto's van zo ene in Saint-Mere-Eglise genomen ten tijden van de Normandië-reizen, kunnen zeer zeker dienen voor uw bouwverslag. Anders een PB-ken, en ik stuur ze wel op...:)
Goed bezig; alleen spijtig dat 1/76 is, om bij een 1/72 te zetten gaat dat wel wat vreemd overkomen, maar dat kan de pret niet drukken.. ;)
 
@Doomwad: Tx Patje en welcome back zou ik zo zeggen.

@Yves: naast GMC's en ander US stuff ben ik verzot op staff cars. Juist jammer dat er tegenwoordig veel civiele versies omgetoverd worden als zijnde gebruikt tijdens de oorlog. Meestal zijn ze dan wat jonger en krijgen ze een aantal sterren opgeplakt. Idem voor de Traction Avant in FFI kleuren.

@Swaken: mail gestuurd. Had reeds gekeken maar niet direct gevonden.
Zal deze Packard bij het wachthuis plaatsen en de Ford bij één of ander vliegtuig, dan valt het niet op. Het museum/vliegveld is groot genoeg daarvoor.
 
Open wielkassen, dat kan toch niet hé op zo een wagen.

attachment.jpg

Daar gaan we dus iets aan doen maar eerst een beetje bijwerken met Vallejo Air Olive Drab dat toch een andere groen is dan de Vallejo Olive Drab primer.

attachment.jpg

Miniem maar toch....

Nu nog een beetje Grey Green en dan kunnen we met de washes beginnen.

Wordt vervolgd.
 
Met wat ga je de binnenkant van de wielkassen bewerken?
Metaalfolie van theekaarsjes? Of gebruik je iets anders?
 
Met wat ga je de binnenkant van de wielkassen bewerken?
Metaalfolie van theekaarsjes? Of gebruik je iets anders?

Ik had gedacht aan papier en houtlijm om reden dat ik daar in het verleden reeds redelijk goede resultaten met heb geboekt. De houtlijm kan je mooi uitsmeren als een pasta die gaatjes en kieren vult en het droogt kleurloos op.
 
Dus ge gaat die voorste wielkassen dichtmaken,als ik het goed begrijp...?
Daar ziet den deze naar uit van wat er uit de tovermouw gaat komen..:O

Grtz yves,
 
Ik ben benieuwd, zo'n knap klein projectje waar veel werk in gaat zitten...
 
De Packard heeft besloten om eens flink tegen te stribbelen of hoe je toch Murphy kan tegenkomen bij een ogenschijnlijk vlotte bouw.

Bij het proefplaatsen van de tussenschotten in de voorste wielkassen heb ik gelukkig even getest hoe de wagen zou staan met de wielen gemonteerd. De achterste wielen dienden bevestigd te worden voordat het chassis in huwelijk kwam met de carrosserie en deze leken ok.
Maar de voorste wielen, da's iets anders.

attachment.jpg

Zoals jullie kunnen zien staan de voorste wielen te veel naar voor en te hoog waardoor de wagen met de neus naar omhoog staat en dat kan dus niet.
Het zal dus verbouwen worden door het wegzagen van de resin as en de vervanging hiervan door een plastieken of metalen as die niet onder het chassisvlak maar er boven en iets meer naar achteren moet gemonteerd worden. Uiteraard wordt de binnenzijde van de wielkast daarna nog dichtgemaakt.

Wordt (hopelijk) vervolgd.
 
Dat is inderdaad een lelijke fout die de ontwerpers gemaakt hebben.
Wegzagen van de vooras zeg je, is deze dan reeds bevestigd aan het chassis?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan