Hoofdsponsor

1/76 Noob alert on a jaghdpanzer 1:76 [WIP]

Hoi Yezhead,

Wat je nog zou kunnen doen is na de basislaag, eerst het gewenste camouflagepatroon met potlood te tekenen.
Dan kanje alvast zien of hetpatroon niet te druk wordt.
Verder zit er soms wel camouflage p de buitenkant van de wielen, maar nooit op de binnenkant. Indien die zichtbaar is, ben je zo dichtbij dat je de tank ook niet meer mist.
Uiteraard kan daar wel verwering en vuil zitten, mar dat zat op deze foto's niet.

Suces!

Peter
 
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Vandaag de tank herschildert in betere kleuren! Ziet er al beter uit vind ik zelf
 
Dit ziet er al behoorlijk beter uit ivb het kleuren gebruik ga je deze panzer nog wat verweren...
 
Dat ziet er zeker beter uit!
Een puntje van kritiek, de jerrycans werden na gebruik ingeruild voor nieuwe, dus die werden nooit met de camouflage meegespoten maar zijn egaal geel, veldgrijs of panzergrijs (afhankelijk van productiedatum en leverancier) eventueel met een wit kruis om aan te geven dat ze speciaal voor water zijn.

Peter
 
@makamba: dit model kan even goed recht uit de fabriek komen, dus kan het zijn dat de jerrycans dan toch mee geverfd zijn in de camouflage kleuren. verder geef ik je helemaal gelijk over het feit als ze eenmaal gebruikt zijn.
 
Ben van plan een drybrush te doen met donker gele verf van tamiya en dan dacht ik nog een wash te doen maar kan dit met acryl verf met thinner of water? Dacht teerzwart te gebruiken van revell of gewoon zwart voor de wash . Dan de jerycans enzo herschilderen ;) , wat is die buis eigenlijk aan de andere kant? Dacht die gewoon zo te laten .

Daarna de decals en klaar . Of ben ik iets vergeten? ;) juist, de tracks :)
Beetje bij beetje he :) Thanks voor de reacties :)
 
Vergeet niet de decals op een glanzende ondergrond te plaatsen, micro set en eventueel micro sol te gebruiken en daarna een glanzende laag eroverheen te spuiten. Daarna eventueel een matte laag, als je niet gaat verweren. Als je wél gaat verweren, begin dan met een pinwash over de glanzende laag.

Meer info nodig, dan horen we het wel.
 
wat is die buis eigenlijk aan de andere kant?

In die buis zit een schuurborstel om de loop mee uit te kuisen, die zit er altijd op hoor. Een wash doe je beter niet met acrylverf want je moet het er achteraf terug wat af kunnen wassen en dat gaat daar niet mee. Gebruik olieverf, waterverf of enamel.
 
Ok Microset check :) heb ik ! Eerst microset eventueel sol en dan haarspray airbrushen en dan pinwash doen :) check !!wanneer doe ik dan best de drywash ? Voor ik decals plaats of helemaal op het eind! Ben bang met haarspray dat het weer helemaal zal blinken ? Of zal dat ni zo zijn ? Thanks
 
Vanwaar komt het idee van de haarspray? Die wordt in de modelbouw niet gebruikt als beschermlaag. Die dient om de volgende laag te "beschadigen". Als je die nog voor je laatste verflaag al eens gebruikt hebt en je zou daarover met decals gaan beginnen, gaan er rare zaken gebeuren, hoor... Dit zal er met de verf gebeuren die over de haarlak gespoten is:

attachment.jpg

Gebruik gewone doorschijnende lak.
 
Hey,
Haarlak dient eigenlijk als chippingmiddel, dwz indien je van plan bent verfbeschadigingen aan te brengen, daar is het iets of wat te laat voor. Een drywash ken ik niet, ik denk dat je een drybrush bedoelt, dit is een verfborstel afgewreven aan een doek zodat er bijna geen verf meer aan de borstel hangt. Als dan over je model wrijft, zullen de opgehoogde delen van je model een ander kleurtje krijgen van de drybrushsessie. Vandaar dat je een lichtere kleur moet nemen dan je basiskleur, zodat het lijkt dat deze wat afgesleten is.
Een wash is een zeer dunne verf , 5 procent verf op 95 procent verdunner, die je aanbrengt zodat alle hoeken en kieren opgevuld worden, wat dan een vuilophoping is in de naden en hoeken. Tevens is een wash ook bedoelt om een kleurnuance aan te brengen aan de basiskleuren.
Je kleuren zien er Indd beter uit, je bent nu goed op weg 😉
 
Hey,
ik denk dat je een drybrush bedoelt

Ik denk eerlijk gezegd dat hij een pinwash bedoelt, omdat ik dat één post eerder noem.

De volgorde zoals je die zou kunnen aanhouden:

1) Schilderwerken afronden.
2) Glossy vernis.
3) Decals.
4) Glossy vernis.
5) Pinwash.
6) Eventuele andere verweringen.
7) Matte vernis.
 
In deze post heb ik schematisch weergegeven welke verweringsstappen ik zelf, in welke volgorde, gebruik.

Sowieso een interessante post als je niet weet wat een pinwash is of hoe het werkt, ik heb daar namelijk een kort filmpje over opgenomen en wat uitleg.
 
Ja ik bedoelde inderdaad een drybrush :)
En Dacht als glossy vernis haarspray te gebruiken. Geen goed idee dus ! Zal mij daar dus eens over informeren en opzoeken ! De haarspray methode dat je zegt swaken heb ik inderdaad gezien onlangs op YouTube :)
Ok Thanks heren zal morgen de werken verder zetten :)
 
Als glossy vernis kun je gebruiken glossy vernis. Alternatief: bepaalde types parketreiniger. Deze drogen veelal glanzend en transparant op.
 
Indien de "modelbouwtermen" nog een beetje verwarrend zijn, dan kan je in het vademecum al het één en ander terug vinden ;)

Voor de rest ben je al goed bezig, ziet er inderdaad al beter uit in zijn nieuwe verfjasje ;)
Verdere opmerkingen zijn reeds neergeschreven door de anderen hierboven...
 
Misschien eens kijken of je de weathering boeken van Mig Jimenez op de kop kan tikken je vind ze zeker bij onze sponsor hier op het forum ze zijn zeer interessant om te lezen en technieken te leren...😉😉
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan