Hoofdsponsor

1/76 Noob alert on a jaghdpanzer 1:76 [WIP]

Y

Yezhead

Guest
Bij deze mijn eerste schilderwerken
Tips, meningen en andere hersenspinsels altijd welkom ;)
attachment.jpg attachment.jpg
attachment.php
attachment.jpg attachment.jpg
 
Je mag de foto's nog ietsje bewerken, ik krijg er nu een zere nek van... Je hebt je niet aan een bestaand schema gehouden, lijkt het. Over dat bruin zal nog een tweede laag moeten. Probeer de rechter sprocket te repareren, want daar moet nog een vinyl rond gespannen worden.
 
Het is erg moeilijk om commentaar te geven op wat je tot nu toe voor elkaar hebt gekregen, omdat we niet weten wat de huidige status is / behoort te zijn en wat je allemaal hebt gedaan om tot dit resultaat te komen.

- Heb je geairbrushed of met het penseel geschilderd?
- Enamel of acryl?
- Welk merk verf?
- Hoe kan het dat er een 'wetlook' is? Is de verf nog nat, of heb je een glanzende verf gekozen? Of heb je er een glossy vernis overheen gelegd?
- Om welke reden is de tank nu in wetlook? Als het is omdat je in de volgende stap een wash wilt toepassen, dan zeg ik "goed gedaan", als het is omdat je denkt dat tanks meestal glanzend uit de etalage wegrijden, zeg ik "nee dat is eerder mat", als je graag een eigen creatie fantasietank wilt maken, zeg ik "prima". Als je de tank in een diorama wilt plaatsen en regen wilt nabootsen... zou ik zeggen, heb je gedacht aan de modder... et cetera.

Zonder deze achtergrondinfo kan ik weinig zinnig commentaar geven. Ik zie verder ook geen details omdat de foto's niet scherp zijn en zoals Steven al opmerkt is het handiger ze recht te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar de extra info en misschien wat betere (en rechte) foto's.
 
En wat me nu nog opviel, achteraan je tank zit er een groot onderdeel ondersteboven. Vergelijk nog eens goed met de handleiding. Ik heb hier een plaatje van de mijne ter ondersteuning.

attachment.jpg
 
Een onderdeel?
Als ik het goed zie zitten beide kisten op de achterzijde verkeerd om, maar dat kan aan mij liggen.
 
Nee Ron, het is de volledige achterplaat. Ik kan namelijk zo de motorruimte in kijken en de twee idlers zien zitten, dat moet allemaal mooi afgesloten worden.
 
ik vind de foto's nogal donker om er een commentaartje op te geven. vooral de eerste foto.
 
Inderdaad wat moeilijk om info te geven ivb de donkere foto's en toch zo spannend om je aller eerste werkje te laten beoordelen 😈..
Vertel ons eens even hoe je gestart bent met deze schilderwerken van a tot z.
Welke soort verf je hebt gebuikt heb je een AB gebruik of penseel.
Met al deze nieuwe bezorgde info kunnen de jongens hier je zeker tips meegeven naar je volgend werkje,maar vergeet niet dat de beste bouwers ook zo zijn begonnen...😉
 
Ik ben even terug gaan piepen naar je eerste voorstelling van je Jagdpanther. Hij was mooi gebouwd, zeker voor een eerste kit, maar wat blijkbaar niemand van ons opgemerkt had was dat je achterplaat onderste boven bevestigd was. In feite, en sorry dat ik dit moet zeggen, is dit een fout dat je zelf moest gezien hebben. Een tank is een gesloten doos en jij hebt die gemaakt met het motorcompartiment open; zoiets als rijden met een auto met openstaande motorkap.
Daarentegen heb ik ook gezien dat de voorste tandwielen mooi recht stonden maar dat ze nu schuin staan, toch zeker deze links voor. Laten vallen of afgebroken bij het verwijderen van de rupsband? Kan gebeuren maar je zal het moeten corrigeren want zoals het er nu bij staat kan het niet.

Wat je verf betreft lijkt het mij handgeschilderd, veel te dik en een slechte kleurkeuze maar dat zijn beginnersfouten.
En ook hier begrijp ik iets niet want in je eerste voorstelling toon ja daar ook foto's van een heel mooie auto die je gebouwd hebt en dat aantoont dat je blijkbaar toch met verf overweg kan.

Al deze kritiek is er niet om je af te breken hoor maar enkel om je te helpen in de hoop dat je er iets uit leert.
In het vervolg misschien eerst eens wat foto's zoeken (via Google of iets anders) over je onderwerp, meer tijd nemen om te bouwen en het bouwplan goed bekijken.
De mensen op deze site zullen je zeker bijstaan en helpen bij al je vragen.
 
inderdaad die plaat moest toch omgekeerd ! Heb ze eerst juist gehangen en dan terug zo, beter kijken volgende keer :)
Tjah was eigenlijk echt een probeersel! Vind het model trouwens veel te klein. Is voor mij Een beetje een test met de penseel en acrylverf van revell, had ook alleen maar de foute kleuren dus heb maar wat zitten mengen tot ik dacht van waarom niet! Ben niet van plan er verder iets mee te doen! Maar vond het zoooo slecht niet (Uuuhm) alhoewel dat de kleuren totaal niet kloppen en de verf te dik ligt en hij te veel blinkt heb ik er toch plezier aan gehad! :)
Nadat de 2 lagen droog waren heb ik een wash geprobeert met zwarte email verf gemengd met white spirit! Denk dat hij daarom zo donker en glanzend is geworden!

Btw die gtr in mijn voorstel topic was al gemaakt maar bedankt voor het compliment :) neen een hele goeie schilder zal ik niet meteen worden , zal eerst nog veel moeten oefenen en leren:)
Cheers
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik stel voor om misschien eens te proberen op schaal 1/48. zo kan je het klein houden voor de plaats dat het model in neemt.maar is het toch een iets groter model. en een ander voordeel is dat ze ook niet zoveel kosten als een model op schaal 1/35. wat details betreft heb ik al gehoord dat deze vrij goed zijn voor zijn schaal. ik verplicht je zeker nergens toe het is maar een sugestie. wat het schilderen betreft is waarschijnlijk iedereen hier wel met de borstel begonnen. hoe vaker je probeert hoe beter je wordt. en wat erwin zij over documentatie opzoeken voor je begint te schilderen is zeker geen slecht idee, zo kan je zelf proberen om de schilderingen van op de foto na te doen. wat de verf zelf betreft zou ik toch voor de militaire voertuigen overstappen naar de verf van tamiya. zelf werk ik al jaren met deze verf en ze leunt vrijwel dicht bij de originele kleuren uit de 2de wereldoorlog.

P.S. als je nog vragen hebt stel ze gerust. dit forum is er om modelbouwers onder elkaar te helpen. of je nu een gevorderde bent of een beginner, iedereen heeft soms hulp nodig.
Groeten Tiger
 
trek het je niet aan jong,ik denk hierbij aan mijn eerste model,daar is dat van u een prijsbeest tegen.;)...................................
 
Haha tja alle begin is moeilijk zeker !
beetje bij beetje :)
Straks maar eens verder doen aan mijn tornado :) es zien als ik die deftig afgewerkt krijg!

Thanks voor de tips allemaal

Yeah tiger Thanks, zal es zoeken tussen de 1/48 modellen en die verf ook! En zal ze kunnen spuiten want heb zopas een basic airbrush set aangeschaft van revell :)

Op hoop van zegen :) Thanks voor de tips en tricks allemaal!
 
als je met een airbrush gaat werken. raad ik je aan om zeker je verf te verdunnen. wat je voor de tamiya verf best kunt gebruiken is de X-20A thinner van tamiya. zo gaat je verf zeker niet te dik liggen op je model en voorkom je dat je airbrush mogelijk verstopt geraakt. en best ook eerst een primer gebruiken voor de hechting.
 
als je met een airbrush gaat werken. raad ik je aan om zeker je verf te verdunnen. wat je voor de tamiya verf best kunt gebruiken is de X-20A thinner van tamiya. zo gaat je verf zeker niet te dik liggen op je model en voorkom je dat je airbrush mogelijk verstopt geraakt. en best ook eerst een primer gebruiken voor de hechting.

Zelf ben ik meer tevreden van de lacquer thinner of isopropylalcohol, qua verdunning gebruik ik 40% verf, 60% verdunner en een druk van 0.8-0.9bar
 
Ok Thanks , heb voorlopig al eens geëxperimenteerd met de thinner van revell zelf die in de doos zat,op papier :)! misschien vanavond de tornado eerst laag geven , primer zit er al op !

Cheers
 
Als we dan toch met tips aan het smijten zijn: probeer in de toekomst te werken met lichtere varianten van de kleur, zeker op zo'n klein model. Donkere kleuren slorpen licht op waardoor je model minder goed uitkomt. Je mag niet puur uitgaan van de kleur op een 1/1 voertuig, dat komt veel te donker uit voor een schaalmodel. Maar da's meer een mening die vast niet door iedereen wordt gedeeld.

John
 
Maar da's meer een mening die vast niet door iedereen wordt gedeeld.

Ik zou zeggen dat het niet zozeer een mening is, maar een feit en daarmee een goed advies.

Het oppervlak van een modelletje 'grijpt' veel minder licht dan een echte tank. Dat is de reden dat het groen op een echte tank er anders uitziet dan precies hetzelfde groen op de miniatuurtank. Daarom is het inderdaad verstandig om, als je realisme nastreeft, de miniatuurtank een lichtere kleur groen te geven.

Dat is ook de reden om nooit puur zwart te gebruiken behalve als je probeert diepe schaduwen na te bootsen.

Nog een andere reden voor een lichte basiskleur: als je gaat verweren, zal de kleur normaal gesproken alleen maar verdonkeren.
 
Genoeg tips zou ik zo zeggen, Yezhead. Maar vergeet niet dat modelbouw met fouten, vallen en opstaan 'eigen' wordt gemaakt. Daarom zijn tips van anderen zeer waardevol. Verwacht ook niet direct de beste projecten of prijsbeesten, die komen op den duur wel. Het gevaar is anders dat de hobby geen ontspanning brengt maar enkel frustratie.
 
Genoeg tips zou ik zo zeggen, Yezhead. Maar vergeet niet dat modelbouw met fouten, vallen en opstaan 'eigen' wordt gemaakt. Daarom zijn tips van anderen zeer waardevol. Verwacht ook niet direct de beste projecten of prijsbeesten, die komen op den duur wel. Het gevaar is anders dat de hobby geen ontspanning brengt maar enkel frustratie.

Volledig mee eens Swa.
Met wat geduld , en de tips indachtig komt dit wel goed :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan