Hoofdsponsor

1/76 Morris C8 FAT (Airfix) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik spuit persoonlijk bijna uitsluitend met Vallejo acrylverf, het klopt dat de verf beter verdunt voor spuitwerk wanneer je er instanet bij doet (ruitenreiniger). Een grote tip die ik kan meegeven is dat je best een laagje matvernis aanbrengt voordat je gaat spuiten, hierop hecht de acrylverf ook beter.

Mat vernis aanbrengen?
Maar maak je het geheel dan niet nog dikker?Ik zou opteren voor het opschuren, met fijn schuurpapier uiteraard tussen elke spuitbeurt.
 
Goh, de vernis die ik spuit is heel verdund en dit zie je bijna niet, ik heb er alleszinds geen last van. Ik spuit wel alles met mijn airbrush, misschien dat dat een verschil maakt? Als je soms kijkt hoeveel lagen een model(tank) krijgt; primer (evt reeds met matt vernis vermengd), basiskleur, evt camouflage, glansvernis om decals te bevestigen, opnieuw glansvernis om deze te verzegelen, haarlak en een andere kleurlaag (om de haarlak techniek toe te passen), opnieuw vernis om deze te verzegelen (matt indien je gaat filteren, halfglans indien je gaat washen), olieverffilters en/of washes, opnieuw een laag vernis om die te verzegelen, pigmenten, etc..

Als je niet leert om fijne laagjes te spuiten ga je inderdaad in de problemen komen. Gelukkig (en daarom gebruik ik dit merk ook) staat Vallejo je toe om erg fijn te spuiten als je het goed verdund en te juiste luchtdruk hanteert.
 
Ok bedankt om het te benadrukken, inderdaad fijne laagjes leggen is de boodschap.
 
Ik zou opteren voor het opschuren, met fijn schuurpapier uiteraard tussen elke spuitbeurt.

Hola , ik denk dat ge hier uit de bocht gaat Dirk. In de militaire bouw word er niet opgeschuurd tussen de lagen door of ik moet me serieus vergissen. Waar je wel juist bent met het opschuren tussen de lagen door ,is in de burgermodelbouw want die modellen moeten zo glad zijn als een biljartbal. Bij militaire (panzer en aanverwanten) modellen mag dat al een voetbal zijn met en beetje slijk aan :laugh::laugh::laugh:

@ Christophe : fijne laagjes leggen en inderdaad : een proefstuk !!
 
Ja eens wat oefenen op een proefstuk, en ik spuit sinds kort mijn vallejoverf verdund met de ab cleaner van vallejo en moet zeggen dat ik er zeer tevreden
over ben, de nozzle verstopt bijna niet meer.
 
Ik heb nog eens een vraagje over het gebruik van de verfprodukten. Als je primers, verf en vernis gebruikt op één model, is het dan belangrijk dat ze allemaal acrylic ofwel non-acrylic zijn, of kan je gewoon alles door elkaar gebruiken.
Stel dat ik een primer gebruik die niet op waterbasis is, en daar over een kleur op waterbasis, gaat dit?

Christophe
 
Ik dacht van wel. Ik gebruik het door elkaar. als ik een wash aanbreng met bvb enamel of inlijn met olieverf, dan leg ik meestal een acryl vernis om op te werken. Het oplosmiddel heeft dan minder kans de onderliggende lagen aan te tasten.
 
christophe , mooi update en oog voor details en dat zo'n schaal tjonge amai zeg prachtig werk

tom
 
Christophe, je kan gewoon door elkaar werken zoals je er zelf in in hebt. Ik spuit graag een enamel basis primer, en dan werk ik daarop verder met acryl verf lagen. Echter, wanneer je washes over je model gaat smeren die op white spirit (thinner) gebaseerd zijn, is het aangeraden eerst een acryl vernislaag te spuiten. Indien je enamel vernis of verf als onderlaag hebt voor je wash, zal deze weer oplossen en zal je problemen hebben hiermee, een laagje acryl beschermt al je vorige werk hiertegen en is niet vatbaar voor vernis. Wel goed laten drogen, en je wash niet te dik er op smeren :)
 
Hier nog een heel kleine update.

Eerst heb ik de brandstofdinges dichtgemaakt en opnieuw uitgefreesd zodat ze aan beide kanten gelijk zijn. De foto valt wat tegen.

1_foto_28.jpg

Hier heb ik op de achterkant de scharnieren aangebracht met aluminiumfolie. Ik ben eens benieuwd hoe dit eruit gaat zien als het gespoten is.

1_foto_27.jpg

Christophe
 
Leuk al dat scratchwerk. ^^
Je hebt oog voor detail, Christophe.


Droop
 
Sratchen op 1/72 is ook niet alles é.........ge moet het maar doen !!
 
Zeg Christophe, je moet me es zeggen waar je die eurocent in reuzeformaat gevonden hebt, zoééntje wil ik ook wel!
mooie update, toont alweer je talent voor het werk op deze kleine schaal
 
Dat kleine wagentje begint mooi gedetailleerd te worden.
Ziet er goed uit hoor ;)

Je hoeft je niet direct zorgen te maken of je de details zal zien als hij gespoten is, als de eerste laag verf erop ligt ga je misschien niet veel zien, maar als je dan uit lijnt met een pin wash zal de rand die je gecreëerd hebt normaal gezien mooi uitkomen...
Mocht je toch twijfelen, dan kan je eventueel nog langs de rand van je detail met een scherp (nieuw) scalpel mesje de lijnen een klein beetje dieper uitsnijden. Op die manier zal je meer diepte maken na je Pin Wash (hoewel het meer optisch bedrog zal zijn, maar op deze schaal is dat geen probleem...)
 
netjes hoor op deze schaal
 
Dat kleine wagentje begint mooi gedetailleerd te worden.
Ziet er goed uit hoor ;)

Je hoeft je niet direct zorgen te maken of je de details zal zien als hij gespoten is, als de eerste laag verf erop ligt ga je misschien niet veel zien, maar als je dan uit lijnt met een pin wash zal de rand die je gecreëerd hebt normaal gezien mooi uitkomen...
Mocht je toch twijfelen, dan kan je eventueel nog langs de rand van je detail met een scherp (nieuw) scalpel mesje de lijnen een klein beetje dieper uitsnijden. Op die manier zal je meer diepte maken na je Pin Wash (hoewel het meer optisch bedrog zal zijn, maar op deze schaal is dat geen probleem...)

@Beyond: Goede opmerking die je hier maakt. Dan is al dat prustwerk toch niet voor niets geweest.

Toch ben ik nog niet tevreden over het achterste stuk, dus ga ik het opnieuw maken om te zien of het niet beter kan. Ik vind de scharnieren in aluminium iets te dik. En dat komt niet zo goed over op deze schaal.

Christophe
 
Nog een kleine update.

Ik heb de achterkant opnieuw gemaakt want de scharnieren vond ik te dik.

1_foto_29.jpg

Vervolgens heb ik met plasticard de binnenwand gemaakt waar ook nog een paar luikjes in zitten.

1_foto_30.jpg

De rooster van voor heb ik ook zelf gemaakt omdat er geen structuur zat in die van de kit. Dit was de fijnste structuur die ik kon vinden.

1_foto_31.jpg

En hier nog even een dryfit.

1_foto_32.jpg

Het karretje begint al vorm te krijgen.
Volgende stap, de deuren.

Chstophe
 
Zoals hij op de laatste foto staat lijkt het een voertuig uit één van de Mad Max films :laugh:

De details lijken toch al mooi vorm te krijgen hoor, en het rooster heeft inderdaad wat meer diepte aan de radiator, mooi gedaan ;)
 
Gelukkig zijn er nog veel onder ons die niet van de eerste keer voluit tevreden zijn ! Die grille lijkt me een hele verbetering als je die platte boel uit de kit bekijkt ! Met een simpele drybrushing haal je gegarandeerd leuke details naar het voorplan !
 
Begint er al aardig op te trekken, ziet er wel apart uit zo je dryfit.
En je radiator is een heel mooie verbetering.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan