Hoofdsponsor

1/76 Morris C8 FAT (Airfix) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik zou deze ook verlijmen met secondenlijm, de lijm van revell is een oplosmiddel voor kunststof, maar de hechting met andere materialen is nihil. Ziet er wel mooi uit wat je hier aan het fabriceren bent.
 
Mooi gemaakt je stoelen, maar zou ze toch verlijmen met secondenlijm want de revell lijm maakt enkel je plasticcard zacht maar zal geen verbinding maken met je koperdraad.
 
Hier nog een kleine update.

Eerst een referentiefoto. De rode pijl duidt op de binnenkant van de wielkasten. Dit is in het echt korter dan bij de kit dus zal het ingekort moeten worden.

1_foto20.jpg

En hier een foto waarbij het rechtse stuk is ingekort.

1_foto14.jpg

1_foto15.jpg

Vervolgens het dak aangepakt. Ik heb alles eraf geschuurd. De verluchtingsmolentjes die ik zelf ga maken, het luik vooraan dat er nogal nep uitziet en de twee luiken achteraan die er niet zijn.

1_foto12.jpg

En hier het resultaat. De rode pijlen duiden op de randen van de ramen die nogal dik waren. Ik heb ze met een scherp mesje iets fijner gemaakt.

1_foto13.jpg

Dan de wielen. Ik wou deze een beetje een versleten uitzicht geven. Ik heb elk wiel op een asje gestoken en vervolgens tegen een draaiende schuurschijf gehouden. Het wieltje begint dan als gek te draaien en door met mijn vinger een beetje wrijving te zetten op het wieltje (zodat de schuurschijf iets sneller draait dan het wieltje) kreeg ik dit effect.

1_foto16.jpg

En hier de wielen gemonteerd op de assen. Er komen nog wieldopjes op, maar de wieldopjes van de kit zijn veel te groot en steken voorbij de banden, hetgeen dus niet juist is.

1_foto17.jpg

En nog even een dryfit.

1_foto18.jpg


En even off-topic. Dit dingetje had mijn vriendin onlangs tussen een hoop oude spullen van haar gevonden. Een mini-statiefje voor een fototoestel. Ideaal om scherpe foto's te trekken.

1_foto19.jpg


Tot de volgende update.

Christophe
 
Oh ja, nog een vraagje. Op de carrosserie van dit beestje zitten op verschillende plaatsen klinknagels. Heeft er iemand een idee hoe ik deze het beste kan maken op deze schaal?

Christophe
 
goh, goeie vraag. laatst op missing-lynx het volgende gezien:
http://www.network54.com/Forum/47210/thread/1292667701/Rivets+for+those+who+don't+know..........

eventueel hetzelfde principe toepassen met plasticard, gaatje boren, bol geschuurd staafje erin op diepte, lijmen en knippen.
Op een beurs heb ik ook een soort verf gekocht die je met een tandenstoker kan druppelen/stempelen op een model, maar dit heb ik nog niet getest. Mijn cobra ligt momenteel nog op hold daarvoor.
 
Rivets op schaal 1/76 ??? mijn beste guess zou zijn een naaldpuntje lijm aanbrengen, en dan bedoel ik ook een heel erg fijn naaldpuntje ... dit is toch niet echt een pantserwagen hé ? Dus zullen ze wel de gewone rivets gebruikt hebben met op schaal 1/1 waarschijnlijk 1cm of zo ???
 
Hola, ge zijt goed bezig zeg.
Een beetje aanpassingen geven het model direct een elegantere look
 
hoe wil je deze monteren? eventueel kan je werken zoals bij de BTR, je maakt een negatief, sprue verhitten, in het negatief stempelen, afsnijden en vastkleven. Of van een fijn staafje plasticard starten, de kop rondzetten, afsnijden, gaatje boren en met een malleke op de goede diepte steken en lijmen. Als het budget het toelaat kan je ook de koperen klinknagels toepassen vanop de link van missing-lynx. eventueel met een tandenstoker een drupje lijm/verf stempelen op het model, maar dan kan je het probleem hebben van de uniforme grootte
 
knap ,die aanpassingen maken je model compleet en da op zo'n schaal

tom
 
misschien zie ik erover,maar waar kun je de rivits dan wel kopen?
Heb er toch wel enkele hoderden nodig.
En met lijm zijn ze moeilijk gelijk te leggen.
Ze moeten erop gelegd worden,erin drukken enz zal niet lukken.

Als je echt veel rivets gaat gebruiken op je modellen is het misschien een idee om een beading tool aan te kopen.
http://www.lacywest.com/20grave.htm#Beading Tools en dan even op beading tools klikken.

Dit gereedschap maakt echt bolle kopjes een nadeel het werkt het best met zeer dun aluminium of koper plaat.

Het vast zetten op je model doe je het beste met vernis dan kan je nog je rivet goed positioneren, dit doe ik meestal met rivets een zeer kleine PE onderdelen zie mijn topic over de MAZ.

Ron
 
Nog een kleine update van mijn karretje.

Ik ben begonnen met het in elkaar lijmen van de carrosserie, want anders kan ik niet verder met de afwerking van het interieur. Dus daarom moet ik eerst elk onderdeel bewerken voordat ik het kan verlijmen.

Hieronder de verschillende onderdelen.

1_foto21.jpg

A: Dak: hierin komen twee gaatjes voor de verluchtingsmolentjes, en ook ga ik het luik in geopende positie maken.
B: Zijkanten: hier ga ik de deuren weghalen
C: Achterstuk: Dit ga ik volledig opnieuw maken omdat dit niet de juiste vorm heeft en de luikjes ontbreken.
D: Achterste dakstuk: Dit blijft hoe het is, hier komt achteraf het reservewiel op te liggen.

Hieronder nog een detail van de brandstofkleppen. De linkse is redelijk goed afgewerkt, maar de rechtse niet, dus ga ik ze allebei wegschuren en zelf maken.

1_foto22.jpg

Referentiefoto van het luik en de verluchtingsmolentjes.

1_foto23.jpg

En hieronder het resultaat. Twee gaatjes gefreesd en de pinnetjes geplaatst waar het luik op rust.

1_foto24.jpg

Referentiefoto van de achterkant.

1_foto25.jpg

Vervolgens heb ik al de onderdelen gedryfit zodat ik het dak en het achterdak (twee bovenste pijlen) aan elkaar kon lijmen. Achteraf wordt het achterstuk vervangen door het stuk in plasticard waar de luikjes op zijn aangebracht. De scharniertjes moeten nog gemaakt worden.

1_foto26.jpg

Dus nu weer even laten drogen en dan verder met de zijkanten.

Nog een vraagje: Als ik aluminiumfolie gebruik om de scharnieren te simuleren, geeft dat achteraf dan geen problemen bij het schilderen?

Christophe
 
aluminium, koper of messing schuur ik altijd eerst voor ik het verwerkt, dat maakt dat alles er beter op vast hecht zowel lijm als verf. Dan eerst goed ontvetten en een goeie primer leggen voor je gaat AB-en en deze goed laten uitdrogen.

Ben benieuwd hoe je die scharnieren in alu folie gaat maken
 
Ziet er al goed uit zo , ben ook wel benieuwd naar je scharnieren uit alu.

Als je verschillende materialen gebruikt op je model is de boodschap, goed ontvetten en een primer opzetten en dan zal je geen probleem
ondervinden bij het schilderen.
 
Het is niet de bedoeling om werkende scharnieren in aluminiumfolie te maken. Wel zijn de scharnieren van de luikjes op de Morris bijna allemaal van die platte "pianoscharnieren" en het enige materiaal dat ik weet dat zo dun is en dat ik hier heb liggen is alu folie.

Ik hoop alleen dat die heel kleine details niet verdwijnen onder de primer en de verf.

Het AB'en zal ook spannend worden want ik heb dat nog nooit gedaan op een schaalmodelletje. Ook ben ik van plan om niet meer te gaan werken met enemal maar met verf op waterbasis. Ik hoop alleen niet dat ik al dat priegelwerk ga verknoeien met het spuiten, maar ja ik moet regens beginnen niet. En al doende leert men.

Christophe
 
Ik heb verleden jaar een model proberen te spuiten met Valejo, en is redelijk meegevallen, maar het nadeel is dat als je deze verdunt met gewoon water, dat je een langere droogtijd tussen de lagen in acht moet nemen, maar verder dan dat viel het al bij al goed mee. Ik heb gehoord dat een scheutje ruitenreiniger hier kan helpen, maar heb dit nog niet getest. Met Gunze en Tamiya kan je verdunnen met isopropylalcohol, en daarmee kan je sneller dunne lagen achter elkaar spuiten omdat de alcohol sneller vervliegt dan het water.

BTW: sjiek wat je hier toont
 
Bedankt voor de tips.
Ik heb een beetje door het forum gekeken en over het algemeen krijgt de Revell Aqua goede punten. Misschien dat ik die eens ga proberen. Maar toch ga ik beter eerst wel wat testen doen vooraleer ik de AB loslaat op mijn modelletje.

Christophe
 
Ik spuit persoonlijk bijna uitsluitend met Vallejo acrylverf, het klopt dat de verf beter verdunt voor spuitwerk wanneer je er instanet bij doet (ruitenreiniger). Een grote tip die ik kan meegeven is dat je best een laagje matvernis aanbrengt voordat je gaat spuiten, hierop hecht de acrylverf ook beter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan