Bedankt, maar ik heb dit model ook al gezien met in de bootjes nog dubbel zoveel detail, iemand heeft die gebouwd met alle zitbankjes, stoompijpen en patrijspoortjes. Daar ontbreekt me de kennis voor. Nu gaan we dus over naar enkele details die ik al een tijd voor me uit aan het schuiven was.
De 75mm-kanons zijn naar mijn zin teveel vereenvoudigd, zeker als je kleinere kanonnetjes zoals de 37mm's gedetailleerder meegeeft in resin. Vooral de voet is onherkenbaar geworden, naar alle kanten symmetrisch.
Over dit kanon wordt een gunshield geschoven. Helaas is dit ook onder proportie gegoten. Let op de breedte tussen de twee rode lijnen, de helft van de hoogte van het schild.
Dit is een foto van deze locatie waarop je de breedte goed kan beoordelen. Dat is haast het dubbele, even breed als hoog.
Ik wilde dus de schilden vervangen door iets beters, maar dan moest ik een stuk plaat uitsnijden en rond plooien.
Hier zie je het extreme verschil met het kitonderdeel. Omdat ook de loop vervangen gaat worden, kan de opening nauwer.
De zijkant van het schild kan er niet aan vast geplooid worden, dus worden de plastic schilden in twee gesneden en aan de metalen platen gekleefd.
De loopjes had ik toevallig liggen van het droogdok-project, ze waren daar niet nodig. Dit is eigenlijk exact wat er op de Béarn gebruikt werd maar dan in 1/350.
De plastic geschutsbasis wordt bijgefreesd tot die ongeveer de juiste vorm heeft als op de tekening.
Om de schaal te behouden, wordt een groot deel van de kulas weggesneden. Nog lijkt de loop iets te lang voor dit kanon, ik vond een plan waarop het 3037mm lang was. Komt overeen met slechts 7,6mm, maar we gaan hier naar 9mm. Ik kan niet meer van het plastic weghalen, want er moet een gaatje in geboord kunnen worden.
Met het schild over de loop gezet. Misschien zet ik het nog wat lager. Bij mijn versie kan je je tenminste inbeelden dat er figuren achter het schild verborgen kunnen zitten. Dat kan niet bij het origineel uit de kit.
Een van de vier posities, vooraan links op het schip. Achteraan staan er slechts enkele opstellingen. Er zou nog een tweede sleuf in elk schild moeten voor het vizier, maar da's te fragiel.
De 37mm-kanons zijn dus in resin, helaas is er ondertussen geen enkele waar nog een loop op zit. Dit soort details horen beschermd te worden door een rolbeugel op het gietblok, als het gewoon in een zakje bij elkaar zit.
Ik had de kitonderdelen van Hobbyboss uit de Dunkerques bijgehouden. Ik kon dus gewoon de loopjes daar af halen. Die zullen toch underscale voor 1/350 geweest zijn.
Deze zullen nu wel volstaan, ze komen op het platform naast elke 75mm-opstelling.
De zoeklichten uit de kit, je krijgt om te beginnen vier identieke ongedetailleerde exemplaren.
Het zoeklicht achteraan de schoorsteen hoort een kleiner formaat te zijn. Die had ik nog van Eduard, maar ik vond de PE voet niet mooi en heb een stuk styreen gebruikt.
De vier lichten van 120mm had ik nog uit oudere kits. Ik had er te weinig in resin, maar zelfs het plastic van Very Fire is al een hele verbetering in vergelijking met L'Arsénal.
De telemeters van L'Arsénal lijken totaal niet op wat het zou moeten zijn, ik vond de duidelijkste foto verstopt naast een opstijgend vliegtuig. Je krijgt ook 6 dezelfde, terwijl de vuurleiding van de AA-kanonnen er anders uitziet dan de vier telemeters achteraan het vliegdek.
Die vier heb ik met een koperen voet gescratcht.
Het blijkt ook dat in 1939, toen deze deklijnen geschilderd waren, de omgeving rond de vliegtuigkraan aangepast is. Er was een schuilplaats gemaakt achter de schoorsteen en er werd een stuk vuurleiding achter de kraan geplaatst. Om daar genoeg plek voor te creëren, werd er een sponson achter het blok van het eiland gemaakt. Hier heb ik dit toegevoegd in plaatmateriaal. ik heb wat detail weggelaten van de apparatuur op de telemeters, het zit daar vol leidinkjes.
Er moest dan ook nog reling rond.
Ik moest op de achtersteven ook nog veel toevoegen, zoals een deur en relingen. Dan bleek die deur niet aan bakboord terug te komen, dus die is na deze foto er terug afgehaald. De kabelkluizen die eerst op het dek stonden, bleken daar door L'Arsénal ondersteboven gemonteerd te zijn; Hier heb ik ze op de dekrand geplaatst zoals ze eigenlijk horen te staan. Er is ook nog 2-bar reling van de Essex PE-set toegevoegd.
Dit verkeersbord stond er als aanwijzing voor landende piloten. Ik heb het moeten scratchen.
Het stond vanaf 1936 ergens achter de kraan. Ondertussen heb ik alle nodige accessoires aangemaakt. Ook de vitrine voor het schip is deze week besteld en die zou zaterdag geleverd moeten zijn. Ze meet 65x20x20 cm en is dan even groot als die van de USS Princeton. Het model zou dan in een Billy-kast moeten passen, waar de Princeton sindsdien in resideert. Er kan dus spoedig overgegaan worden tot het aanmaken van de voet van het diorama.