Bedankt voor de reacties, de airwing wordt nu verder afgewerkt. De Dewoitines uit de vorige update blijken te lang voor de omschrijving in het boek. De lift is maar 18mm en dit komt haast exact overeen met de omgerekende lengte.
Levasseur PL101
Dit zijn de uitgesneden onderdelen voor de PL101. Het is wel opletten geblazen dat je de juiste romp erbij neemt, hier op deze foto lagen er twee verkeerde en ik was ook begonnen om daar de vleugel al op te plakken.
Op elk van de drie dubbeldekkers wordt het systeem met de dunne pinnetjes toegepast, waarvan er soms eentje afbreekt.
Het is dan een opluchting als de ondervleugel er ook onder hangt.
L'Arsénal heeft de onderstellen van de twee kits in PE voorzien, maar er ontbreekt een as die op de foto voorkomt. Bij de Levasseur 7 hebben ze de struts voor de vleugels verticaal aangegeven, terwijl die 45° schuin moeten staan. Dat laatste wordt wel duidelijk door de beperkte ruimte die je daarvoor hebt, maar dit is toch verwarrend getekend zo.
Die as heb ik dan gescratcht in styreen.
Levasseur 7
Vergelijkbare stukjes, maar nu met een rechthoekige vleugel.
De ondervleugels zijn geplaatst. Dit ging zeer lastig omdat de struts hier niet op voorhand gemonteerd kunnen worden. Ze worden er later schuin in geschoven. Ik heb alle paspinnen op het PE afgevijld, ik was niet van plan overal in het resin te boren.
Hier zit er geen as tussen de wielen, want dit vliegtuig werd gebruikt als torpedobommenwerper. De torpedo moet dus vrije baan hebben.
Vought 156 F
Eerst wordt het gietvelletje weggesneden. Je hebt de keuze voor resin of PE wielen, dan kies ik voor resin. De PE wielen van L'Arsénal hadden ook niet misstaan op de Levasseurs, want daar staan nu platte schijven van Eduard op.
Het staartwieltje heeft geen locator hole.
Voor de landingsgestellen heb ik de locator pins omgeplooid om ze als lijmvlak te gebruiken. Je zou hier in de vleugel moeten gaan boren, mar die is daar veel te dun voor. De propellers zijn hier zeer moeilijk schoon te maken, er zitten wel vier aanhechtingspunten op de dunne bladen.
Loire Nieuport
Dit is een wat bizar uitziend ontwerp, met de voorwielen die een stuk van de romp mee doen openklappen en een dubbel staartvlak.
Dat wordt volledig in PE voorzien.
De wieltjes kunnen in het PE gedrukt worden en blijven haast vanzelf zitten. Ik vind de voorstelling niet helemaal correct, je zou de wielen niet meer mogen kunnen zien.
Deze props waren redelijker, met 3 aanhechtingen op iets stevigere bladen.
De airwing is nu volledig, die zal grotendeels aan dek geplaatst worden, maar de oversize Dewoitines kunnen niet vooraan geplaatst worden omdat je dan ziet dat ze niet in de lift zouden passen.
Nu gaan we de scheepsschroeven plaatsen. Omdat ze alle vier verschillen, is dit schema getoond. Dit toont verkeerdelijk de struts van de binnenste aandrijfassen beide op de kiel gemonteerd. Op het model zit er een op de hull en een op de kiel.
De assen zelf zijn door de aanhechting aan het gietblok ontsierd. Dit is net aan de opvallende zijde gebeurd, waardoor er een litteken over de hele lengte loopt. Ik besloot om de cilindrische delen te vervangen door 1,5mm styreenas.
1 zijde is gekleefd. Ik had eerst de assen verwisseld, je ziet nog sporen van de verlijming op de hull. Nummering van de resindelen zou zulke vergissingen kunnen voorkomen, op de handleiding ziet alles er weer hetzelfde uit.
De propellers worden daar getoond als passend op een nok aan de scheepsas, maar die is er niet op de stukken. Die zitten met de achterkant op het blok gegoten, je zou er zelf een gat in moeten boren. De pin gaat er af en de props worden er vlak tegenaan gelijmd.
Er was niet verwittigd dat er voor de roervlakken gaten in de romp geboord hadden moeten worden, maar het is gelukkig duidelijk waar die moesten komen. In feite is de onderwaterromp nu af.