Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Messerschmitt Bf 109 G-6 (1/32) [DONE]

5055ce72dd95ba81719a22b50675fbff.jpg
Gevalletje bouwfout :8 Ik vermoed dat er binnenin de vleugel tijdens het het verlijmen een schotje is verschoven waardoor de pasvorm ver zoek was.

754c6c9af8f7c9b4846b3dd995865de4.jpg
Na de reperatie het probleem met putty mijn fout zo goed als opgelost :)

05935065970dce75ebcd7ad04af36eee.jpg
De binnenkanten van het raamframe alvast een kleurtje gegeven en alles even los in elkaar gestoken voor een idee te krijgen hou meneer eruit komt te zien :)

ed7409eb5defcb52d8657dae0e129b61.jpg

Toen kwam ik er achter, lekker vlot, dat er totaal geen klinknagels op de bovenkant vleugels en romp zijn te vinden, dus geen foutje van Revell maar een blunder :angry:
 
voor geen ervaring te hebben met vliegtuigen is dit toch wel heel al knap gedaan Ron mooi grt.
 
Op Luftwaffe-vliegtuigen werden de klinknagels aan de buitenkant van het vliegtuig altijd afgevlakt, vanwege redenen van aerodynamica en, secundair, gewichtsbeperking. Zelfs op schaal 1/32 zou er dan ook nauwelijks iets van te zien zijn. In het grote schaal-vliegtuigwereldje is het dan ook altijd de discussie of bijvoorbeeld deze Messerschmitts wel of niet klinknagels toebedeeld moesten krijgen en zo ja, hoe dat er dan uit zou moeten zien: 'raised rivets' of 'recessed rivets'. Want eigenlijk is beide fout, nu de klinknagels dezelfde hoogte hebben als het plaatwerk waar ze in geklonken zitten.

De ene kitfabrikant kiest dan voor raised rivets, wat productietechnisch de duurste oplossing schijnt te zijn; een andere voor recessed rivets en weer een ander doet helemaal niets. Begrijp ik het nu goed Ron dat er op sommige plekken van de Revell-kit (bijv. onderkant vleugels?) wél klinknagels zitten en op andere plekken (bijv. bovenkant vleugels) niet? Dat zou inderdaad een jammerlijke blunder zijn.
 
Ik dacht dat opliggende rivetten gemakkelijker waren dan inliggende, omdat het eerste is kleine gaatjes boren in de matrijs (weinig kans op beschadigen) en het andere is uitsteeksels laten staan, wat meer werk en gereedschap vraagt en gemakkelijker beschadigd...

Nu ja als kitfabrikant kan je nooit voor beide partijen (wel/geen rivetten zichtbaar) goed doen, maar als ze voorzien zijn kan je ze plamuren en schuren, waardoor je ook de lichte indrukking kan krijgen zoals op het origineel... en anders is het een monikkenwerk om ze aan te brengen...
 
Beedankt voor de reacties.

Wat de klinknagels betreft daar is inderdaad weinig van te zien om de reden die Roy aangaf dus ik laat ze achterwege. Ik had wel een klein testje gedaan met mijn gereedschap waar ik klinknagels mee maakt, ik een klein maatje uitgezocht en deze iets verwarmd en toen op een teststukje een klinknagel ingedrukt het resultaat was een cirkel met een klinknagel erin en leek erop of deze afgevlakt was. Ik ga dit nu niet meer doen omdat de bouw al gereed is maar hou het wel in gedachte als het nog eens nodig is.
 
Dat is een slimme methode, kun je eens een foto tonen van het resultaat?
 
Ja zal er een foto van maken Roy en hier plaatsen :)
 
82d00bf6c73279b5291acb059ed27640.jpg
Even een klein testje voor verzonken klinknagels niet dat ik ze nu gaat toepassen maar misschien wel handing in de toekomst. Het kleinste formaat klinknagel op de foto is iets kleiner dan 1mm. Ook even een foto bijgeplakt na een likje verf voor het effect niet 100% accuraat maar vind het er wel mee door kunnen als ik het zal gaan gebruiken.

e807fe2a9765915d8b64157290825b77.jpg
Het tooltje waarmee ik het gedaan heb.

028bd4a51283e7d2033500fd096030a8.jpg
Ook nog nuttig bezig geweest vanmiddag en alvast de canopy met BMF gemaskeerd.

10402581_559363217524376_3506170456277016712_n.jpg
 
Met BMF afgeplakt? :huh:
Komt dit niet duur uit? Of is het zoveel dunner en makkelijker te bewerken?
 
Niets te goed voor mijn modellen Beyond :laugh: Maar deze koperkleurige BMF heb ik ooit eens gekregen en was maar een half vel. Ik vind het wel prettiger verwerken dan tape omdat het veel dunner is en dus de snijranden beter zichtbaar zijn.
 
Mooi werk Ron..en zeer boeiend topic om te volgen met interessante discussiepunten... :-)

Grtz yves,
 
Bedankt Yves en inderdaad het is altijd wel leuk en leerzaam om over sommigen dingen van gedachten te wisselen daar kunnen we alleen maar wat van leren.
 
Leuk setje... ik denk dat 1mm net zou volstaan voor schaal 1/32... naar om dat 'even' te doen met pakweg 20.000 klinknagels is voor een groepsbouw als deze misschien wat veel van het goede...
 
Inderdaad Roy een beetje te veel van het goede en vind zoveel werk aan dit model eeen beetje te gek.
 
Beste vrienden mag ik eens een stomme vraag stellen ? Zoals jullie wel al zullen weten dat ik van vliegmachines niks ken en zeker van de oude wil niet zeggen dat ik ze graag zie
Maar ik las hier de canopy in goudfolie is dat in het echt ook of is dit voor een andere reden ?
Marc
 
ik snap niet echt wat je bedoeld Marc, maar bij moderne straaljagers hebben ze een met Indium Tin Oxide (ITO) gecoate canopy (die een gouden glans heeft) om de radarstralen die erop invallen naar alle richtingen reflecteert in plaats van weerkaatst. Voordeel is dat je minder zichtbaar bent voor de radar, nadeel is dat je toestel zwaarder weegt en veel meer kost...

Daarnaast heb je vandaag ook nog donker getinte canopy's, maar daar vind ik niet zozeer van terug voor het hoe en waarom...

Tijdens de Vietnamoorlog hadden sommige toestellen (OV-10) ook blauw getinte delen van de canopy in verband met zonlicht, en bij helicopters wordt ook vaak een groenige tint genomen

Bij toestellen uit de tweede wereldoorlog werd die technologie nog niet gebruikt, ik dacht dat de F-16 1 van de eerste toestellen was waar dit gebruikt werd, maar dat ben ik niet zeker.
 
Marc dat is om de ramen te beschermen tijdens het spuiten :) (maskeren)
 
Stevig baaldagje achter de rug niet wilde lukken hoe ik het wilde :(

7f9bcc2be9dd56d6cb1a17dd3a2d269f.jpg
Eerst wat afgeplakt met tape, deze wat rafelig afgescheurd en toen erop geplakt. Dis is gewoon gedaan over de verf en de Valejo primer om te laten zien dat ik altijd geluk heb dat ik de verf niet meetrekt als ik het plakband verwijderd.

acca71b4613cf3766798cf8d9570001d.jpg
Nahhh dit was toch niet de slimste oplossing de lijn is te hard waar ik al voor vreesde maar dacht met de mottling deze wel te kunnen verzachten. Dus Ron`s way opnieuw starten.

5e308bc6a1606200604b6ef5b7fba058.jpg
Nu freehand gespoten dat leverde wel het gewenste resultaat maar ben niet gelukkig met de donkere kleur die erbij zit en om maar niet te spreken over de dotjes. Dus we gaan weer opnieuw starten :(
 
In alle eerlijkheid Ron ik vind de laatste foto eigenlijk wel mooi gedaan dat spuitwerk,maar zoals je zegt als jij er niet gelukkig om bent dan is opnieuw spuiten uiteraard de optie.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan