Hoofdsponsor

1/72 M75 Full Track, Belgian Army. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.445
Hallo iedereen.

In deze kwakkelende zomerse komkommertijd toch even plaats voor iets nieuws; de M75 Full Track zoals in dienst in het Belgische Leger.

Korte geschiedenis:
Bestemd als opvolger en vervanger van de M3 Halftrack werd het ontwerp van dit voertuig getest en goedgekeurd in 1952.
Het onderstel of "running gear" was identiek aan dit van de M41 Walker Bulldog lichte tank welke eveneens in dienst was bij het Belgisch Leger. Er was weinig interesse voor dit type voertuig en enkel de USA en België waren de grootste gebruikers.
In totaal werden er ongeveer 1700 M75's geproduceerd waarvan er uiteindelijk 771 ex-USA aangekocht werden door België in 1957.
De voertuigen in Belgische dienst zouden hier regelmatig aangepast worden en dienst blijven doen tot 1985 waarna zij vervangen werden door M113 types.

De versie die ik wil bouwen is de APC of Armoured Personnel Carrier waarvan er één ten toon staat in het Koninklijk Leger museum te Brussel. De decals in de kit zijn trouwens voor dit voertuig bestemd.

Ik ben er van overtuigd dat de oudere modelbouwers onder ons die nog hun legerdienst vervuld hebben in België of Duitsland dit voertuig zullen herinneren. Ikzelf heb ze nog weten rijden, samen met de AMX, tot hun vervanging door de M113 types.

De kit is van Retrotracks en volledig in resine.

attachment.jpg

Het plan:

attachment.jpg

De onderdelen:

attachment.jpg

Het beloofd weer veel zaag en schuurwerk te worden.

Wordt vervolgd.
 
Mooi modelletje, ziet er mooi gedetailleerd uit...
En alweer een origineeltje ;)
 
Idd een zeer apart model, wist niet dat in bouwdoos bestond... ik heb wel weet van een die-cast modelletje op 1/43 en van Minitanks op 1/87... ik zag hem ooit IRL in Grobbendonk in particulier bezit op een meeting... een deftig bakbeest... naar het schijnt zou er ook een model op 1/35 van moeten bestaan/bestaan hebben? Maar ik heb het nooit gezien.
 
Idd een zeer apart model, wist niet dat in bouwdoos bestond... ik heb wel weet van een die-cast modelletje op 1/43 en van Minitanks op 1/87... ik zag hem ooit IRL in Grobbendonk in particulier bezit op een meeting... een deftig bakbeest... naar het schijnt zou er ook een model op 1/35 van moeten bestaan/bestaan hebben? Maar ik heb het nooit gezien.

Deze kit is heel nieuw, heb hem gekocht op de beurs te Bissegem en hij was slechts één dag uit.
Weet niet of er vroeger ooit een kit op 1/35 van bestond, weet wel van een scratch model op die schaal (ooit gezien op de beurs in Brasschaat) maar naar ik vernomen heb zou RetroTracks nu ook dergelijk model op 1/35 uitbrengen.
Zie http://www.retrokitonline.com/index.php?main_page=product_info&cPath=72_74&products_id=262
 
Ik ben er van overtuigd dat de oudere modelbouwers onder ons die nog hun legerdienst vervuld hebben in België of Duitsland dit voertuig zullen herinneren. Ikzelf heb ze nog weten rijden, samen met de AMX, tot hun vervanging door de M113 types.

De Fulltrack weten rondrijden en vervoerd worden in een AMX en weten vervangen worden door de AIFV en M113, maar dat laatste was op het eind van mijn term.
We waren te goed, we mochten er niet in wel eens naar kijken......

Maar zoals we Erwin kennen zal dat hier weer dik in orde komen, niet ?
 
Ziet er mooi uit, maar de kettingen zou ik toch vervangen indien mogelijk.
 
Ziet er mooi uit, maar de kettingen zou ik toch vervangen indien mogelijk.

Vrees dat er geen alternatief bestaat op deze schaal maar geloof mij, ze zien er in het echt beter uit dan veel andere van andere grote merken.
 
Ik weet niet of dit model dezelfde tracks heeft als de M113, anders heeft Model Miniature een nieuwe aftermarket set.
Kit MM-R078 is in resin en is op 1:72 schaal. Meer info: www.model-miniature.com

main.php


Algemene info:

Release/Announcement Date: Wednesday, 11 July 2012
Manufacturer: Model Miniature
Subject: Aftermarket
Scale: 1:72
Kit Number: MM-R078
Primary Media: Resin
Skill Level: Beginner
MSRP (USD): $6.00
 
@Beyond, de M75 heeft de kettingen van de M41 Walker Bulldog, maar die zie ik hier bij MM niet bijstaan.
 
De Fulltrack weten rondrijden en vervoerd worden in een AMX en weten vervangen worden door de AIFV en M113, maar dat laatste was op het eind van mijn term.
We waren te goed, we mochten er niet in wel eens naar kijken......

Maar zoals we Erwin kennen zal dat hier weer dik in orde komen, niet ?

Hello, leuke kit, zo te zien.

Ik was ook nog bij de 'gelukkigen' om mijn legerdienst te mogen vervullen. Maar de benaming M75 zegt mij zo direct niks.
Ik diende bij het 4de Lansiers in Soest, bij de Leopard-tanks. De sectie Recce had wel enkele lichte rupsvoertuigen, maar deze stonden gekend als Scorpion, Samaritan en Spartan. Of zijn deze voertuigen gebaseerd op de M75 ?

Veel plezier met je kit, Erwin. Dat het een juweeltje zal worden, daar ben ik al van overtuigd.

Groeten Rik
 
@InFlandersFields

Scorpion, Samaritan en Spartan zijn drie versies van lichte verkennings- en cavalerievoertuigen van het Britse bedrijf Alvis, deze lichtgewichtpantservoertuigen werden bij ons gebruikt bij de recce's, jagers te paard en de gidsen... omdat ze ook per parachute konden gedropt worden, waren ze ook in dienst bij de para's.
De M75 daarentegen is een APC (armoured personell carrier) bedoelt voor het vervoer van infanteristen, deze werden dus ook overwegend door infanterie-eenheden gebruikt zoals bvb het 6de linie... in Belgie waren ze in dienst van 1955 tot begin 1980 tot ze door de AIFV en de M113 werden vervangen.
 
Bedankt Walesha.

Ik zal ze dus niet meer geweten hebben, mijn diensttijd was in 1989.

Groeten Rik
 
Bedankt Walesha.

Ik zal ze dus niet meer geweten hebben, mijn diensttijd was in 1989.
Groeten Rik
Dan zal je ze waarschijnlijk idd nooit gezien hebben, de weinigen die er nog zijn, staan als monument her en der in militaire kampen (o.a. Leopoldsburg), musea en enkelen in particulier bezit... de rest is naar de schroot gegaan.
 
Begonnen met een grondige opkuis van de stukken. Het blijkt dat de onderzijde van de romp open is in de kit en dit is iets dat we niet kunnen toelaten.
Daarom dan maar een stuk plasticard uitgesneden en aangebracht waarna het onderdeel waar de wielen moeten opkomen kan aangepast worden.

attachment.jpg

Volgende stap: opkuisen van de loopwielen en aanbrengen waarbij waarschijnlijk de in de kit voorziene assen zullen moeten vervangen worden.
 
Hey,

Mooie oplossing Erwin, ziet er goed uit nu.
De assen die meegeleverd zijn, zijn die te broos of zien ze er niet uit ?
 
Hey,

Mooie oplossing Erwin, ziet er goed uit nu.
De assen die meegeleverd zijn, zijn die te broos of zien ze er niet uit ?

Het bouwplan stelt voor ze te vervangen door plastic rod of metaaldraad. Persoonlijk vind ik de assen uit de kit niet slecht maar het valt natuurlijk af te wachten hoe die gaan reageren eens ze gaan gebruikt worden.
 
Hola terug zo'n klein dingetje, ik volg mee.

Grtz Bart.
 
Ik heb ze nooit zien rijden (ben opgeleid als pelotons-commandant op AIFV), maar heb ze wel in diverse kazernes zien staan.

Leuk dat retrokits deze uitbrengt.

Wat gaat ge gebruiken om de assen te maken ?
 
Ik heb ze nooit zien rijden (ben opgeleid als pelotons-commandant op AIFV), maar heb ze wel in diverse kazernes zien staan.

Leuk dat retrokits deze uitbrengt.

Wat gaat ge gebruiken om de assen te maken ?

Ofwel messing buisjes ofwel Evergreen rod. Zou echter ook wel durven de resin assen uit te boren en er spelden in te steken die dan op maat afgeknipt worden.
Ik denk dat ik de M75 wat de assen betreft even opzij ga laten liggen tot ik een fotoshoot gemaakt heb van het beest in het Brussels oorlogsmuseum. Ik heb ergens zo een gevoel dat er iets niet klopt en dat, als ik niet ga kijken, ik een enorme blunder ga slaan.
Ben hopelijk mis maar je weet maar nooit.
 
Hier zijn we terug.
Na veel opzoekwerk en een vruchteloze rit naar het Brussels Legermuseum om vast te stellen dat er bijna geen voertuigen meer staan toch maar verder gedaan. Ondertussen geleerd dat er een T17E1 versie is (zeg maar basismodel), een vroeg ofte "early" type en een "late". België heeft blijkbaar de vroege én de late gehad want ik heb foto's gevonden van beide types in dienst van ons Belgisch Leger.

Heb dan ook maar getracht om er het beste van te maken met het volgende resultaat:

attachment.jpg

Hier en daar een stukje losgesneden en wat verplaatst en wat stukjes bijgevoegd.

attachment.jpg

Dan maar klaargemaakt voor een grondlaag grijze primer.....

attachment.jpg

gevolgd door het aanpaswerk aan de tandwielen. Wanneer de resin dragers van deze tandwielen afgezaagd worden en zij twee aan twee worden samengevoegd dan blijkt dat zij te smal zijn voor de tracks. Het is dus aangeraden om de tandwielen te laten aansluiten op de tracks en ze hierbij aan te passen door het tussenvoegen van schijfjes plastiek of resine. Het klinkt logisch maar ik vrees dat veel bouwers zullen geneigd zijn om de tandwielen te bevestigen zonder eerst te testen of deze wel passen op de tracks.
Wordt vervolgd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan