Hoofdsponsor

1/35 M163 VADS SPAAG VULCAN (Italeri & J.Peddinghaus Modellbau)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
AM set: €10,- (lang geleden)/ Italeri kit gratis gekregen
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....
Werkelijk ik heb hier bij de laatste beelden een echte " deja vu " het is net of ik terug op mijn eerste werk ben " Henschel engineering " te Wilrijk zo echt komen de beelden over
De lijn waar ik werkte stonden de M113 ook zonder tracks en werden dan naar een andere Hall getrokken om daar van hun schoeisel te voorzien
ding zie ik niet en kan het me ook niet indenken waar de uitlaat was
Bij zijn voorganger was dat een platte rechthoekige pijp rechts schuin naar beneden , hier weet ik het niet meer
Tof gedaan echt
 
Op de voorlaatste foto de rand volgen, daar is een lichte slagschaduw te zien, ik denk dat Silenoz dat bedoelt. Er zit daar ook nog een vingerafdruk, misschien even licht bijschuren?
 
Had de IDF niet de uitlaat naar benden, dit om de bemanning uit de uitlaatgassen te houden als ze buiten het voertuig zaten/waren?
 
De uitlaat zou moeten aan het voorste rooster zitten volgens deze:


Steven heeft gelijk, ik probeer vnv nog een foto aan te passen
 
Wow, dat ziet er echt wel super uit zeg. Gewoon als experiment zou ik wel eens de exacte afmetingen van de loop (geheel als stel, en individueel) willen weten om eens te zien hoe ik het ervan af breng met mijn "nieuwste wapen" om een 1/35 replica te produceren. Ja ik weet wel, ze zijn ongetwijfeld wel te vinden op het net, en als ik het voor mezelf nodig had zou ik er wellicht een halve dag aan besteden om ze op te zoeken.
 
De uitlaat zou moeten aan het voorste rooster zitten volgens deze:


Steven heeft gelijk, ik probeer vnv nog een foto aan te passen

Pssst dat is geen IDF uitvoering die je als voorbeeld gebruik.
 
I know, maar uitlaat zou moeten in dat rooster zitten nu zie ik daar enkel een lamp?
 
Leuk om jullie reacties te lezen :-)

@Erwin , bedankt, doet goed om te lezen. Vooral omdat ik mijn H&S Infinity AB niet kan gebruiken :((. Na grondig gekuist en nagezien te zijn, weigert deze nog steeds om verf te spuiten :mad:
Ik heb dan maar mijn toevlucht moeten zoeken tot een goedkope reserve AB waarmee ik wel kon spuiten, en blijkbaar beter dan verwacht :-)

@coachke , merci, hopelijk komen enkel de leuke herinneringen terug :winking:

@StevenVD , ik denk dat ik snel eens een afspraak ga moeten maken bij de oogarts 😳, op het model is hier echt niets van terug te vinden, zelfs niet met mijn leesbril aan? 🤓 Ik heb door jullie aanwijzingen wel een andere naad gezien en deze wat aangepast door wat lijm en een klem erop te zetten..

@Ron en @Silenoz , idd, bij de IDF M113 voertuigen vindt je (normaal gezien) een aangepaste uitlaat die langszij het voertuig naar beneden wordt geleid, met daarover nog een rooster. (ben nu wel wijzer waarom juist ;) ) Zoals op deze detail set zichtbaar is:
ref.009.jpg

Bij de Vulcan is er een aangepaste versie van de uitlaat, samen met een bescherming erover.
Dit is, volgens mijn bescheiden mening, bedoeld om de uitlaat te beschermen tegen de loop van het kanon.
Op volgende foto, uit het ref. boek van Verlinden, is duidelijk te zien dat de loop dicht bij de uitlaat een fixatie heeft voor tijdens transport. Het lijkt mij dan ook zeer waarschijnlijk dat de uitlaat daar op een gevoelige plaats staat voor beschadiging?
Moet wel zeggen dat ik op het internet beide versies ben tegen gekomen op een IDF Vulcan, mét bescherming zijn het hoofdzakelijk de modernere versies..
061.jpg
070.jpg

Omdat ik bij deze bouw al vanaf het begin enkel deze wou afwerken zonder mij echt te verdiepen in de materie, heb ik hier voor mijn gemak gekozen en er zelfs niet echt bij stil gestaan... 😅
En eigenlijk maar best, want hoe meer ik jullie reacties lees en opzoekwerk doe, hoe meer fouten ik aan mijn model zie 🤪

@dancooper , de exacte afmetingen heb ik niet ter beschikking.
Zelf heb ik de afmetingen genomen van mijn vorige versie van de Vulcan, welke op zich ook niet zo correct blijken. Voor de lopen heb ik plastic rod gebruikt van 1.5mm, en dit op 40mm lengte. De disks die de lopen bijeen houden is ook met de natte vinger afgemeten aan de hand van de beschikbare punch&die die ongeveer de correcte diameter had om alle 6 lopen te kunnen bevatten.
Een snelle zoektocht op internet heeft mij niets bij gebracht die van dienst kan zijn 🤨
Jammer, had je anders wel durven vragen om er één voor mij bij te maken (tegen kostenprijs(je) natuurlijk) mocht het lukken..

Zo, hopelijk zijn er enkele zaken duidelijker geworden?
Verder heb ik nog enkele foto's van het model waar intussen al een wash, drybrush en chipping is aangebracht. Sommige van de extra's zijn al met lijm aangebracht, behalve het zeil en rugzak aan de zijkant. Deze hangen er nog losjes aan..

062.jpg
063.jpg
065.jpg
066.jpg
067.jpg
069.jpg

De reserve track moet duidelijk nog behandeld worden, en hier en daar nog wat bijwerken...
Laat gerust weten als jullie nog iets opmerken en of zien dat er iets verbeterd is, want ik zie niet wat jullie zien (ligt aan mijn ogen hoor, was daar niet over aan het zeveren daarpas, jammer genoeg...)

Bedankt voor jullie bezoekje :wavey:
 
@dancooper , op deze foto van tijdens de werken aan het kanon kan je een beetje de afmetingen aflezen welke ik heb gehanteerd... Misschien helpt dit een beetje???
014.jpg

Ook de foto terug gevonden op internet waar een IDF M163 te zien is zonder de verlaagde uitlaat. Deze foto is genomen tijdens de oorlog in Libanon in 1982. Op deze foto is mijn model lichtjes gebaseerd. Hier is wel te zien dat er voor de radar nog iets rudimentair-der is dan die op het model. Dit heb ik bewust wel geplaatst enkel om het model iets interessanter te maken. Eigen smaak...
ref.010.jpg
 
Echt wel knap werk wat je laat zien.
 
Merci Pascal :-)

Om de "korf" aan de zijkant van de koepel wat op te vullen, had ik iets in gedachten, maar dat moest gescratched worden.
Ik heb stap voor stap foto's genomen, die hopelijk duidelijk genoeg zijn zonder woorden.
Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, vraag gerust naar uitleg.
Here we go:

072.jpg
073.jpg
074.jpg
075.jpg
076.jpg
077.jpg
078.jpg
079.jpg
080.jpg
082.jpg
083.jpg
084.jpg
 
Liep al te denken in het begin wat een zooitje :unsuree: Nu op het eind is het duidelijk wat het is geworden toppie leuk gevonden (y)


Ps, Ik mis wel het lipje waar je het blikje me open maakt :biggrin:
 
Had hetzelfde voor als Ron. Is een leuke toevoeging.
Een mooi model hoor Beyond. Heb vooral in stilte gevolgd.
 
Zou niet graag zo een blikje open trekken in die hitte en na al dat geschud bij het rijden. :biggrin:
Ter info: plastiek waterflessen kan je maken van stukjes klare sprue.
 
Bedankt makkers :-)

@Ron , man wat heb jij een arendsogen :oops:
@Michel , in stilte of met veel kabaal, altijd welkom :biggrin:.
@Erwin , zou het ook niet direct willen drinken, maar als er niets anders is... En het geschud is onvermijdelijk denk ik met zo'n voertuig :winking:
Bedankt ook voor de reminder van die flessen uit clear sprue. Heb het geprobeerd met een zeer kort stukje sprue dat ik hier liggen had, maar is me niet gelukt. Nu heb ik geen stukjes clear meer liggen, dus kan niet opnieuw proberen momenteel..

Intussen is deze zo goed als klaar, met een klein, simpel ondergrondje.
Moet enkel het model nog enkele keren van alle kanten bekijken en indien tevreden, eindfoto's nemen...
Binnenkort dus :winking:
 
Voila, ik denk dat ik deze definitief op de kast ga plaatsen om er vanaf nu met mijn ogen van te genieten.
Kan het beter dan dit en zitten er fouten op het model? Ja en ja.
Heb ik genoten van de bouw en ben ik tevreden met het resultaat? Ja en ja :giggle:
Meer hoeft voor mij momenteel niet, na alles wat mij de laatste jaren is overkomen heb ik een ander zicht op de hobby gekregen, en wil ik vooral genieten en modellen maken welke al jaren liggen te wachten in de stash of als idee in mijn hoofd rondspoken...
Het bouwplezier heeft momenteel voorrang op perfect afgewerkte modellen... (wanneer is het trouwens perfect en/of afgewerkt??)

Zo, nu nog de foto's hé :winking:

087.jpg
090.jpg
092.jpg
094.jpg
097.jpg
100.jpg
101.jpg
105.jpg
106.jpg
107.jpg
108.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan