Hoofdsponsor

Anders / onbekend Landsknecht Step by Step in Acryl

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.443
Voor zij die geïnteresseerd zijn, is wel uitgelegd op een vlakke figuur maar de schildertechniek blijven het zelfde.
Anderzijds als men een vlakke figuur een diepte kan geven begrijpt men een ook de techniek voor 3d figuren.

aangezien ik niet naar het principe schilderen naar getallen werk gebruik ik als basis drie grondkleuren die al jaren gebruikt worden in het portret schilderen.

attachment.jpg

er bestaan verschillende sets op de markt om gezichten te schilderen, het jammere eraan is dat er weinig leven in de figuren zit en ze allemaal uit het zelfde nest schijnen te komen.

de drie kleuren op mijn natpallet, zelfs met deze drie kleuren heb je reeds de mogelijkheid een enorme variatie aan kleurschakeringen aan te brengen.

attachment.jpg

probeer steeds je basis in dunne lagen aan te brengen, de grootste fout met acrylverf is te veel verf in een beurt aan te brengen.
Acryl verf is meestal deckend in de modelbouw met als gevolg dat je zonder verdunnen een homogene laag aanbrengt die het onderliggende direct verbergt.

hieronder het slachtoffer, de basiskleur voor gezicht en handen zijn in een paar lagen aangebracht zo blijft het detail zichtbaar en heb je toch een mooi deckende laag.

attachment.jpg

hierop is nog geen diepte aangebracht enkel een basiskleur.

Grtx Jan
 
Altijd interessant om dit te volgen, hoe meer dit herhaald wordt, hoe beter het in het hoofd blijft hangen ;)
 
Heb diepte in mijn figuur gebracht door bepaalde delen in het gezicht met een kleur variante van mijn basiskleur de akzentuieren.

attachment.jpg

men kan hiervoor het bruin van de basiskleur gebruiken, zoals in het rechter gedeelte van het gezicht.
of men kan paars bij het bruin voegen, de kleur aanpassen aan de intensiteit die men wil bereiken, zoals in het linkergedeelte van het gezicht.

attachment.jpg

de echt donkere schaduwen zijn het bruin en blauw, boven het oog (probeer nooit zwart te gebruiken, het contrast zal altijd te sterk zijn)

attachment.jpg

het oplichten van de jukbeenderen en de andere delen worden gedaan met een lichtere variante van de basiskleur.

Bij het aanbrengen van de verf altijd genoeg verdunnen zodat men een transparante laag aanbrengt, dit voldoende herhalen tot men het beoogde resultaat bereikt heeft.

Grtx Jan
 
beter wordt je als je iets aanneemt en dank u voor uw hulp.
Dit zou ik willen opslagen kan dit ?
PS heb je raad gevolgd alleen met ander bruin daar ik geen oker bruin bezit.
Maar ben helemaal mee en is zeker niet kinky. resultaat is hoopgevend
foto,s volgen nog.
groeten en nog eens bedankt
 
Dikke merci Jan!
Gezien figuren schilderen altijd mijn slechtste onderdeel is en dus nooit een deftig resultaat tevoorschijn kwam zijn mijn modellen altijd zonder personeel tentoongesteld. Hoop dus bij deze wat tips en tricks te vinden om toch een acceptabel resultaat te kunnen neerzetten in de toekomst.
Ik volg dus zeker en vast!!
 
Hier valt weer wat te leren , bedankt om te delen Jan.
 
Ik ga hier ook volgen om dezelfde reden als baenske.
 
Zal proberen een goede en volledige info te geven.

Heb gisteren het rechter gedeelte van zijn gezicht en zijn handen aangepast aan het linker gedeelte
attachment.jpg

Zoals sommige weten heb ik gisteren ook op een andere figuur geëxperimenteerd met kleurcombinaties
ik heb buiten paars ook groen onder de vleeskleur gemengd voor de donkere schaduwen.
Het is natuurlijk een sterke vergroting en dan valt het natuurlijk op dat ik ook maar gewoon penseel en verf gebruik.
attachment.jpg

Een kleine tip, bekijk je figuur regelmatig van op 25 tot 30 cm of plaats je figuur voor een spiegel.
Het heeft weinig zin iets te schilderen wat je later toch niet zal zien.

Indien iemand vragen heeft, gewoon doen ik ben geen meester ik kan enkel aanbrengen hoe ik mijn figuren schilder.
Hoe en welke technieken jullie dan gebruiken ligt aan de bouwer zelf.

Grtx Jan
 
zeer interessant . Ik volg ook.

grt Nicolas
 
heb de ogen geschilderd, voor het wit gebruik ik nooit wit maar een zeer licht vleeskleur.
Daarna worden drie stippen over elkaar gezet, de iris, de pupil en een lichtpuntje. Er zijn boeken overgeschreven en forumbladen mee gevuld, maar eigenlijk is het simpel. Hoe groter de figuur hoe meer tijd je er moet insteken 1/35 en kleiner zijn 3 puntjes en soms zelfs maar 1 puntje. anders schildert men kikker ogen.
Een simpele truk voor het schilderen van ogen is draai je figuur om, het zal je veel eenvoudiger lukken om ze juist te plaatsen.
attachment.jpg attachment.jpg

in de ooghoeken kan je nog een klein rood stipje zetten.

Heb vandaag nog snel zijn oor geschildert, was het in mijn enthousiasme vergeten.
Techniek blijft het zelfde, als beginner proberen te vermijden dat men een lichaamsdeel moet na schilderen als men eigen kleurmixen gebruikt. De mogelijkheid bestaat dat het blijft opvallen.

Voor de haren heb ik gekozen voor een oranje bruine onderkleur, ik gebruik uiterst zelden een wash omdat ik het persoonlijk een beetje een geluksspel vind en men eigenlijk een deel van de mogelijkheden aan de modelleur van de figuur overlaat.
Daarna trek ik fijne lijntje op deze onderkleur, hierbij heb ik gekozen voor Dark Rust ook nu weer transparant, de delen waar ik het donkerder wil zet ik eenvoudig meer streepjes. ik gebruik hiervoor een synthetische liner 3/0 van de firma springer, is eigenlijk een gewone verfborstel met in verhouding zeer lange haren. is ideal voor het trekken van veel fijne lijntjes zonder telkens je borstel in de verf te moeten aanbrengen.

attachment.jpg

Een van de vele vragen die ik krijg is hoe ik zoveel kleur overgang krijg in rood en hoe ik het oplicht, ook hiervoor is een kleine truk die uit de tabletop wereld komt. Als je een kleur wilt oplichten op kleine delen zonder uren te zitten prutsen leg dan onder de kleur een kleur die je originele kleur oplicht "wa ne zin". Voor rood is dit geel, in de diepe schaduw legt men dan een donkere kleur.
Hierover brengt men dan in transparante lagen de kleur aan die je wilt gebruiken. zie linkergedeelte van de sjaal, het rechter gedeelte is de voorbereiding het onderste gedeelte is een tussenstap. Dit werkt op alle soorten figuren groot of klein. Hoe meer lagen men aanbrengt hoe meer de kleur overgang zich zal afvlakken.

Grtx Jan
 
Zeer interessante tip over het rood en zijn ondergrond :)
En, zoals we intussen van jouw gewoon zijn, al een mooi resultaat ;)
 
Waarom zie ik dit hele how-to gebeuren nu pas? Jan , dit is zeer interessante lectuur en netjes geïllustreerd. Hier kan je zeer veel mee doen, en niet enkel als beginneling.
 
haha , Jan trekt volledig zijn trucendoos open , prachtig om te volgen kerel .

grt Nicolas
 
attachment.jpg attachment.jpg

Heb een beetje verder gewerkt, de technieken blijven in principe dezelfde enkel de kleuren veranderen
Van links naar rechts

De rechterarm
de basis is sunset violet voor het oplichten voegt men wit toe voor de schaduwen voegt men bij de basis violet toe.
voor de echte donkere schaduw voeg ik dan dark rubber toe of gebruik het 1/1 maar telkens in zeer dunne lagen.

De wambuis
de basis is arabic shadow voor het oplichten terug wit toevoegen voor de schaduwen voegt men bij de basis dark earth toe
ook hier voor de echte diepe schaduwen kan men nog dark rubber toevoegen of direct gebruiken.

De linker arm
de basis is sky blue, hier is niet opgelicht maar steeds een donkerder blauw toegevoegd eerst mediterranean blue daarna deep blue

Voor de trommelstokken
Als basis voor lichte houtsoorten gebruik ik licht rust & lemmon yellow in verschillende verhoudingen, hangt er van af welke soort hout.
daarna wordt de houtnerf toegevoegd door fijn lijntjes burnt umber te plaatsen, het licht en schaduw verkrijgt men door de streepje dichter of verder van elkaar te plaatsen.

Voor de mensen die zaterdag in Ransart waren, in de serre bij de stand van Scale75 zat dhr Gabon.
Jarenlang de huisschilder van Andrea en nu overgestapt naar Scale75. Ik denk dat we bijna 45 minuten hebben gepraat over technieken en hoe hij die inzet. Ikke sterk onder de indruk en weer veel bijgeleerd.

Het resultaat van het gesprek en mijn geëxperimenteer van hoe hij kleuren inzet ziet men hieronder.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voorstellen en vragen mag.
Grtx Jan
 
Ik heb ook met die man gepraat wel met tolk die een beetje Engels sprak en daarom was het moeilijk te begrijpen maar gezicht heeft hij voorgedaan en dat was een wereld die open ging heb me volledig set aan geschaft en is toch de moeite
wat ik hier zie is wat ik aan het zoeken ben daarvoor dank .kleurenkennis is toch een voorsprong en gelijk een grote handicap als je er niet in thuis bent.
Dank voor uitgebreid verslag. grt Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan