Goeie avond beste kijkers,
Nog even wat tijd gevonden om verder te werken aan onze flinke jongen; de Landknecht.
De oefening van vandaag is om de verschillende onderdelen en sub-assemlies te 'primen' oftewel voorzien van een grondlaag.
Ik heb in het verleden al eens problemen gehad met het syndroom dat je verf niet op verf mag lijmen. De verflaag kan er nl voor zorgen dat de onderdelen weer los komen, en als dat gebeurt op het ogenblik dat je figuur al geschildert is, dan heb je een probleem (wat anderen onder jullie ongetwijfeld ook al hebben meegemaakt).
Dus beter voorkomen dan genezen ! Op die plaatsen waar de onderdelen aan elkaar zullen worden gelijmd heb ik dus die goeie ouwe Maskol van Humbrol gebruikt. Deze vormt een rubberachtig laagje dat je er nadien eenvoudig weer kan afhalen (na het aanbrengen van de grondlaag natuurlijk
).
Hier wat foto's van de zones waarop de Maskol werd aangebracht.
De Maskol heeft een zeer sexy paars kleurtje (Nikki van Kets zou jaloers zijn), maar de geur daarentegen .....
De Maskol heb ik daarna een volledige nacht laten drogen.
Daarna deze jongen bovengehaald en een paar minuten goed 'shaken':
Om vervolgens de ganse boel te voorzien van een aantal dunne witte laagjes Vallejo 'primer'.
Ik spuit deze op een afstand van +-30 cm en in zeer dunne laagjes die ik steeds een 5-tal minuten laat drogen.
In totaal heb ik hier een 6-tal laagjes gespoten.
Mijn ervaring leert dat men een veel beter resultaat bereikt op deze manier, dan 1 dikkere laag te spuiten.
Bij de laatste techniek loop je het risico op druppelvorming en het verbergen van details onder de verflaag.
Zo; dat is een goeie basis om straks te starten met het echte schilderwerk.
Eerst de primer een paar nachtjes goed laten uitharden.
En misschien nog even iets meegeven... Ik ben aan het nadenken hoe ik onze Landsknecht ga omkaderen. Heb wel zin om hier een vignette van te maken maar ben er nog niet uit op wat voor Base of in welke omgeving ik hem ga plaatsen... Ideëen zijn steeds welkom.
Gezien het hier om een figuur gaat van al enige tijd geleden (lees: het pre-fototoestel tijdperk) is er natuurlijk niet veel referentie materiaal. Mijn eerste gedacht is om hem naast een kanon of zo te plaatsen aangezien het toch om een huurling soldaat gaat die werd ingezet bij gevechten en dus op het slagveld.
Greetz,
Dirk