Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
vanavond meer pica's van de vorderingen.

Yessss, ik ben er klaar voor !! Speciaal de glazen van mijn bril extra goed gepoetst en het PC-scherm 4 maal af gewassen. Ik wil zeker niks missen :D :D

Groeten

Pascal



Is het nog niet vanavond ??? ......


Nu, ook nog niet ??? ......


Nog niet ??? ......


Nu dan toch wel ??? .....
 
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Pascal op iets wacht. :D:D:D


Wel, om eerlijk te zijn kijk ik er ook al naar uit. cute



Droop
 
Goed, omdat ik nu toch achter de klapdoos zit, maar besloten om hier mijn update gelijk maar neer te zetten. De dummie is zo goed als klaar, dat betekend dat ik nu de buitenmaten kan zien. En dus nu ook het eiland als romp als het waren kan gaan opbouwen. Hierover straks meer.

De plaatjes.

SANY1814.jpg
De plattegrond van de dekken, die het eiland heeft. Daar mag ik dan vanuit gaan. Dit is niet echt een modelbouwtekening he. Maar goed alle maten staan erop. Dus kunnen we hiervan uit werken, ook makkelijk te zien is dat helaas de maten niet meer leesbaar zijn. :? Zoals ik al eerder schreef, copie van copie enzo verder.

SANY1815.jpg
En zo zien de zijkanten er uit. Eigenlijk een soort van overzichtstekening. Helemaal geen maten en niet echt duidelijk qua opzet. Geeft meer een indruk, maar goed. Je bent modelbouwer of niet he.

SANY1816.jpg
En dan komt het eiland daar te staan. De maten die ik op het dek gezet had. Komen gelukkig overeen met wat ik bedacht heb. Dit is dan weer een geluk denk ik. Daar ik dit zelf heb mogen berekenen. En dat wil nog wel eens misgaan, alles terug rekenen op schaal enzo.

SANY1818.jpg

SANY1819.jpg
Het eiland lijkt klein nu, maar let wel het is toch zo'n 28 cm lang en zo'n 8 cm hoog. En dan zit de mast, radarhut, schoorsteen enzo er nog niet eens op. Die komen er dan nog op.

En nu het geheel nog eens dunnetjes overdoen in het styreen. Dat is dunner, maar nu kan ik het geheel netjes overmeten. Ik weet dus nu waar de maten zitten die ik nodig heb en kan vandaaruit het eiland in een vorm van romp gaan maken, hierdoor kunnen de ramen er mooier ingemaakt worden en kan ik ook de verlichting er goed in aanbrengen. Een bijkomend voordeel is dan dat ik het nu al een keer gedaan heb, waardoor ik over de bouw heb kunnen nadenken, het is wel extra werk, maar het werkt toch wel mooi op deze manier. Dit terwijl ik het dummy bouwen nooit echt nodig heb gehad, maar ik kon het maar niet voor mij zien waar wat zit, hoe groot het is, en welke vorm het heeft. Dat vond ik best lastig met deze tekeningen, dit terwijl ik best aardig tekening kan lezen. cute
 
Inderdaad niet simpel als ik de 2de tekening zie.

Een goed idee die mal.Soms is de langste weg het minst frusterende en pijnlijk.
 
Rik is eigenlijk een schoolvoorbeeld van de 5 P's: Proper Planning Prevents Poor Performance. Applaus


Droop
 
Ja hoor zeer goed bedacht en uitgevoerd, zo'n mal maken is inderdaad wel makkelijk om dan later uw styreen langs te bouwen of lijmen.Die mal alleen zal zeker al zeer veel tijd in beslag genomen hebben.

In een boekje heb ik eens gelezen en gezien op prentje dat ze ook soms een mal maken van de romp ( een sectie ) om dan later hun huidplanken makkelijker te kunnen plooien, ze laten die huidplankjes dan een dag op spanning langs de vorm van de romp liggen en de volgende dag plakken maar.

Volgende week Rik, wil ik deze reus eens i, het echt zien :D

Doe zo verder maat.
 
In een boekje heb ik eens gelezen en gezien op prentje dat ze ook soms een mal maken van de romp ( een sectie ) om dan later hun huidplanken makkelijker te kunnen plooien, ze laten die huidplankjes dan een dag op spanning langs de vorm van de romp liggen en de volgende dag plakken maar.

Dat klopt, dan kun je eventueel ook nog even kijken in het topic van Newbie, hij heeft dit bij zijn werkbootje ook gedaan.

Het is idd een makkelijke werkwijze, het volgende project, dat ik nu aan het voorbereiden ben. Is dan weer anders. Dit is een schip dat niet helemaal beplankt gaat worden. cute Waardoor je de spanten kunt gaan zien. :D
 
Aan de hand van zo'n tekeningen.........Chapeau . Applaus
 
Nee hoor, het gaat de S.t. worden.

S.t. S.t. S.t., Rik wat moet ik daar nou mee???

Even over Karel, gaat wel mooi worden en zo te zien op de tekening zullen er nog vele update's volgen. Daar ben je nog wel even zoet mee voor dat je die af hebt. Laaste tijd ook nog een deegroller tegen gekomen?:D

Mvg.
 
Laaste tijd ook nog een deegroller tegen gekomen?

Mwoa, valt wel mee, het word alleen een beetje kaal nu zo aan de achterkant he. wacko

Maar goed. De S.t. valt niet mee he. :D

Santisima Trinidat. ;P
 
Hey Rik,

Zo'n eiland van een carrier is een flinke uitdaging, maar zo te zien ga je er weer iets prachtigs van maken cute

Enne de lichtjes nooit buiten laten branden hé ? Het schip wordt zo groot dat je kans hebt dat er een 1/1 vliegtuig op probeert te landen :D:D

Groeten

Pascal
 
Santisima Trinidad 1769

Santisima%20Trinidad.JPG

modelismonaval.com

Bedoel je deze? Alweer zo'n groot project, petje af.:D

Mvg.
 
jip, het is deze :D leuk ding he :D B:

maar nu gewoon terug naar de Karel Doorman, voor we te fel afwijken :D
 
Rik,

Met elke update gaat de Karel Doorman er steeds beter uit zien. Keep up the good work, want sommige dingen zijn ingenieus gevonden.ApplausApplausApplaus

Kwam kort geleden een documentaire tegen over de K.D. op nostalgienet, was de moeite waard om het laatste stukje nog te bekijken.

Groet,
Swa
 
Dank jullie wel voor de complimenten. Maar ook vandaag weer een kleine update.

1_SANY1836.jpg
Mijn manier van werken met kunststof styreen plaat, verschrikkelijk spul, maar je krijgt er wel mooie resultaten mee. Let niet op de rommel. ^^

1_SANY1837.jpg
De vorm komt er al aardig in. Dus ik kan nu iig zien dat het een eiland gaat worden van een schip.

1_SANY1838.jpg
En daar was ik gisteren avond laat geindigd. Gelukkig eerst opgeruimd. Je weet het he, je kan pas echt rommel maken als het echt opgeruimd is. En dus kun je ook pas echt goed schoonmaken, als het echt vies is. verdacht

1_SANY1848.jpg
Het resultaat van vandaag. Niet veel, maar ik had ook nog ruzie (alweer) met window´s en dus maar eerst Linux er maar weer opgezet, lekker makkelijk werken en altijd goed. :D Maar dat heeft mij wel een halve nacht en een goed deel van de ochtend gekost. Dat dus tenkoste is gegaan van de bouwtijd. :s

1_SANY1849.jpg
En dan een met de railing er goed omheen. Er komen nog wel spanten enzo op aan. Maar dat mag de pret niet drukken. Ook de ramen moeten er nog uitgesneden worden. Dit is voor later.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn manier van werken met kunststof styreen plaat, verschrikkelijk spul, maar je krijgt er wel mooie resultaten mee.

verschrikkelijk spul???
Werkt dit niet lekker dan?Hoe en met wat kun je dit makkelijk verzagen?

Ik moet zeggen dat het er toch zeer mooi uitziet, je gaat echt lekker Rik.
Hoe zul je de ramen er nu nog makkelijk uitsnijden, was het niet makkelijker als je deze eerst had gedaan, zou makkelijker werken zijn als de plaat nog gewoon plat op uw werktafel lag, of ben ik mis?

In alle geval petje af hoor.
 
Ha,je gaat nu dan toch echt beginnen met de opbouw in styreen.
Ziet er goed uit,hoe heb de boegplaat gebogen?.Dus de staande reling.

En de patrijspoorten,dat zal wel nog lukken.Denk eerst een gaatje voorboren en dan met een goed scherp mesje netjes snijden?.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan