Hoofdsponsor

1/200 Infante Maria Teresa

ERVARING
Ondertussen toch al wel redelijk wat papier versnipperd...
BOUWWIJZE
Dit is de eerste bouw waarbij ik zelf de laser gesneden details maak.
BOUWBUDGET
Digitale kit kostte $14.75, verder wat lijm, papier en karton... that's it.
BOUWSTATUS
WiP
COMMENTAREN
Dat mag, zolang je maar geen rivetten gaat tellen of over de tint van een kleur valt.
Een nieuwe dag, dat wil zeggen een nieuwe update.
Ook vandaag werd het dek een beetje meer aangekleed ;

Als eerste puntje stonden de volgende twee kraantjes op het programma.
IMG-0877.jpg


Gevolgd door enkele dekhuisjes, zodat het dek al wat meer aangekleed is.
IMG-0879.jpg

IMG-0880.jpg


Wat me echter langs geen kant lukte, ondanks een tiental verwoede pogingen waren die ventilatie openingen :
IMG-0878.jpg

Daar zal ik een alternatief moeten voor zoek op de aftermarket markt want met mijn fdm 3D printer kan dat niet (deftig) geprint worden, daar is een resinprinter voor nodig.

Wordt vervolgd...
Die heb je voor ruim onder de 200 tegenwoordig, dus het overwegen waard. Ik maak er regelmatig gebruik van voor extra detail of als mal om het papier nauwkeurig om heen te plakken. Denk aan bv de lopen (taps!) of de schoorstenen. Heel veel succes met dit schitterende model
 
Zo beste mensen, na een weekje modelbouwloos te moeten leven heb ik toch weer een klein beetje verder kunnen werken aan Juffer Maria Teresa :

De wort, staat (hopelijk) te gisten (ik had misschien beter nog een tweetal weekjes gewacht op stijgende temperaturen) en we kunnen dus weer wat papier versnipperen.
Met behulp van de laser nog twee perfect ronde schijfjes uitgesneden, en de bijhorende strips dan weer met het scalpel uitgesneden uit 140grams papier.
IMG-0885.jpg


Deze worden dan de basis waar de twee geschutskoepels in komen... later natuurlijk.
IMG-0886.jpg


Dan gaan we weer de millimeter toer op, een piepklein "huisje", ik noem het het kompashuisje, zal je zo wel zien waarom :
IMG-0887.jpg


IMG-0888.jpg


IMG-0890.jpg


IMG-0889.jpg


Zoals gezegd, slechts een kleine update, maar toch weer een stapje verder.

Wordt vervolgd...
 
Gebruik je de schaar of het mes om die curves te snijden?

Mooie ontwikkelingen hier, blij dat ie weer op de werkbank staat.
 
Gebruik je de schaar of het mes om die curves te snijden?

Mooie ontwikkelingen hier, blij dat ie weer op de werkbank staat.
Bedankt voor de comment, Roy, voor de uitwendige curves gebruik ik een schaar(tje), voor de inwendige gebruik ik een scalpel #11.
 
Klein maar fijn!
Details maken de perfectie....
 
Kijk met veel bewondering naar deze technieken . Hoedje af voor het mooie resultaat. Willy.
 
Bedankt voor de commentaren beste mensen.
Ondanks het voortreffelijke weer, het houden van een bbq ter gelegenheid van het bezoek van onze jongste zoon, ben ik er toch in geslaagd een kleine vordering te maken :
Een pillendoosje, gezien de plaatsing van deze pillbox vermoed ik dat dit een tweede (gepantserde) brug was waar de bevelvoerder het schip kon blijven besturen tijdens een gevecht.
IMG-0891.jpg

IMG-0892.jpg

IMG-0893.jpg


Boven voorgaande dek met de pillbox komt er een soort "zwevend" dek die enkel steunt op enkele dunne palen (die ik morgen zal laseren) waarop de alledaagse brug gevestigd is :
IMG-0894.jpg


Wordt vervolgd...
 
Mooie vorderingen, steeds leuk de infante te zien groeien.
 
Indrukwekkend hoe je zoiets uit papier tot stand brengt. Heel mooie bouw tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Bij gelezen en inderdaad knap werk zover.
 
Zo, beste mensen, deze keer een wel heel erg kleine update, gewoon omdat het niet niet helemaal ging zoals ik hoopte dat het zou gegaan zijn, of zelfs helemaal niet ging zoals gewenst.
Zoals gezegd zou ik railings, of leuningen laseren uit dun karton (type verpakking van filters), an sich lukte dit wel :
IMG-0897.jpg


Maar later ontdekte ik dat bij het ronden van deze railings er een delaminatie optreedt tussen karton en toplaag, daar is geen foto van, maar het gevolg is wel dat ik er slechts in geslaagd ben één enkele railing te plaatsen vandaag :
IMG-0898.jpg

Voor de railings aan de achterkant van dit platform zal ik in segmenten werken, en eventueel noodgedwongen de buigingen achterwege laten, hopende dat dit met het blote oog in het geheel niet op zal vallen.
Ter info, de dikte van de railings (met dikte bedoel ik niet de dikte van het karton, maar wel van de strookjes die de stangen voor moeten stellen) is 0.3 mm.

Wordt volgend weekend weer vervolgd...
 
Ziet er keurig uit hoor Dany.
Het delamineren is wel jammer, je zou onbedrukt karton kunnen gebruiken.

Fred
 
Bedankt Fred, jammer genoeg heb ik geen 0,4 of 0,5 mm karton dat onbedrukt is, dus zal ik het moeten met wat ik heb. Wat ik ondertussen wel heb zijn ventilatieschachtjes in verschillende afmetingen, alsook alvast een ketting voor de ankers (maar dat is uiteraard nog toekomstmuziek).
 
Bedankt Fred, jammer genoeg heb ik geen 0,4 of 0,5 mm karton dat onbedrukt is, dus zal ik het moeten met wat ik heb. Wat ik ondertussen wel heb zijn ventilatieschachtjes in verschillende afmetingen, alsook alvast een ketting voor de ankers (maar dat is uiteraard nog toekomstmuziek).
Knetter irritant ja, dat splijten van sommige merken lc. Wat mogelijk helpt is voorzichtig (met ern speld of prikker bv) insmeren met secondenlijm. Dan aanknijpen. Daar wordt kwetsbare railing ook mooi stijf van. Het gaat dan wel glimmen, dus daarna schilderen. Dat geldt natuurlijk mocht je bedrukt karton hebben. Ik schilder mijn lc best vaak, omdat het ook afwijkt van de kleur van het model en om lijmresten te verbergen. En wat betreft railing: ik werk normaal met railing van het merk HMV, zelfs als ik de originele lc set heb. Die lc kun je in de gekste maten krijgen en de onderkant is een horizontale lijn ipv losse pootjes en dat werkt superfijn en strak en splijt niet. Zover mijn ervaring, ieder natuurlijk op zijn manier!
 
Knetter irritant ja, dat splijten van sommige merken lc.
Tja, Eric, het meest irritante in mijn geval is dat ik geen enkele uitgever/fabrikant kan verwijten, aangezien ik de LC zelf maak bij dit project :)

Vandaag kan ik helaas geen directe vorderingen melden aan Maria Teresa, maar eigenlijk wel voorbereidende vorderingen in een leerproces... vandaag heb ik namelijk na de eerste faling ook de eerste min of meer succesvolle print van een nieuwe aanwinst gehaald, namelijk iets wat ik nooit ging kopen vanwege veel te veel rommel, namelijk een resin printer.
Het is weer leren hoe zo'n ding werkt.
 
Met veel vloeken en sakkeren staat er toch een leuning rond het eerste dek, achteraf kwam ik er dan nog eens achter dat ik op een verkeerde foto zat te kijken, waardoor er nu twee openingen in de leuning zijn voor een trap die er niet is, nu ja, ik laat het maar zo.
Ook de palen waarop het zwevende dek ligt staan er, al zijn ze niet allemaal even recht.

Het zwevende dek zelf ligt nog los omdat ook daar nog een leuning omheen moet, en dat werkt beter als ik het gewoon op mijn werkblad kan leggen :
IMG-0900.jpg


IMG-0899.jpg


Wordt vervolgd...
 
Dat is constant secure werken wat ik zeer bewonder.
 
Tja, Eric, het meest irritante in mijn geval is dat ik geen enkele uitgever/fabrikant kan verwijten, aangezien ik de LC zelf maak bij dit project :)

Vandaag kan ik helaas geen directe vorderingen melden aan Maria Teresa, maar eigenlijk wel voorbereidende vorderingen in een leerproces... vandaag heb ik namelijk na de eerste faling ook de eerste min of meer succesvolle print van een nieuwe aanwinst gehaald, namelijk iets wat ik nooit ging kopen vanwege veel te veel rommel, namelijk een resin printer.
Het is weer leren hoe zo'n ding werkt.
Knap zeg! Dat had ik niet verwacht. Ik hoop dat ooit nog eens te leren. Ben heel benieuwd hoe je dat doet! Zon machine is om te beginnen al onbetaalbaar hoor ik. Ik ben wel redelijk goed in 3d en gebruik dan Blender als software
 
Knap zeg! Dat had ik niet verwacht. Ik hoop dat ooit nog eens te leren. Ben heel benieuwd hoe je dat doet! Zon machine is om te beginnen al onbetaalbaar hoor ik. Ik ben wel redelijk goed in 3d en gebruik dan Blender als software
Dag Eric, ik veronderstel dat je het over de laser hebt toch ? Lasercutter/engravers heb je uiteraard in verschillende prijsklasses, afhankelijk van het soort (diode, CO2 of Fiber) en van de kracht (in Watt). De diode lasers zijn de "zwakste" en de goedkoopste (de mijne is er zo eentje), die beginnen aan ongeveer €250 dacht ik en lopen tot rond de 900 (de mijne is een 2de handse van een collega die er bang van was), de CO2 lasers beginnen dacht ik aan rond de 400 en lopen tot... geen idee, de Fiber laser beginnen aan rond de €1500.

Het grote verschil is natuurlijk WAT je kan snijden en graveren en hoe SNEL je dat kan, voor karton en papier, mdf (3mm) en 3-5 mm multiplex red ik het nog met mijn diodelaser (hoewel er ook krachtiger diodes zijn natuurlijk) echter deze taken kunnen minstens 10 maal sneller op een CO2 laser gedaan worden, maar zijn dan weer onmogelijk op een Fiber.

Wat "leren" betreft, daar hoef je je dus echt helemaal geen zorgen over te maken, het programma Lightburn (€60) is ontzettend intuïtief en zeer goed gedocumenteerd op Youtube (zoek maar eens de filmpjes van The Louisiana Hobby Guy op). Met een goede scanner (wat ik helaas niet heb), Inkscape en Lightburn kan je ontzettend veel doen.

Hier kan je mijn eerste stapjes in het lasergebeuren overigens zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan