Hoofdsponsor

1/200 Infante Maria Teresa

ERVARING
Ondertussen toch al wel redelijk wat papier versnipperd...
BOUWWIJZE
Dit is de eerste bouw waarbij ik zelf de laser gesneden details maak.
BOUWBUDGET
Digitale kit kostte $14.75, verder wat lijm, papier en karton... that's it.
BOUWSTATUS
WiP
COMMENTAREN
Dat mag, zolang je maar geen rivetten gaat tellen of over de tint van een kleur valt.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.488
Zo beste vrienden, jullie weten dat ik nu al een tijdje bezig ben met experimenten op het vlak van lasertechnologie. Ik zal jullie alvast gerust stellen, ik, en bij uitbreiding alle gezinsleden, heb nog al mijn ledematen, vingers en ogen.

Enkele weken geleden was ik in alle stilte begonnen met een "proefbouw" om te testen of ik de technologie al een beetje onder de knie had, mijn keuze viel op een vrij onbekend Spaans pre-dreadnaught schip genaamd "Infante Maria Teresa".

IMG-0841.jpg


Dit is een digitale kit, d.w.z. dat je het PDF-bestand koopt om daarna zelf de kit af te (laten) printen.
Het voordeel van het PDF formaat is dat dit zowel bitmap als vector kan zijn, en tot mijn grote vreugde blijken de pdf bestanden van Heinkel Models in het vector formaat te zijn.
Dit betekent dat het omzetten van dit :
PAINT-Infante-bulkheads.jpg


naar iets wat leesbaar is voor een lasercutter :
LB-Infante-bulkheads.jpg


relatief eenvoudig en vlot verloopt, hoewel daar even een valse start was toen ik ontdekte dat de afmetingen gewijzigd werden door de omzetting van het ene naar het andere soort bestand.
Gelukkig duurt het niet zo lang om, eens alle afmetingen correct ingebracht, alle stukken opnieuw uit te laseren, en voor we het goed en wel beseffen hebben we dan toch een werkbare basis :
IMG-0843.jpg

IMG-0845.jpg

IMG-0844.jpg


Toen mocht de laser eventjes terug aan de kant, want zonder live camera kan ik nog geen geprinte stukken netjes uitlaseren (en zelfs met camera zit er toch altijd wel een afwijking in).
Dus dan gaan we verder op de traditionele bouwwijze en voor je het weet is het frame voorzien van zijn pantserhuid :
IMG-0847.jpg


IMG-0851.jpg


IMG-0852.jpg


IMG-0853.jpg


Er moesten ook nog eens vier uitstulpingen bekleed worden, hoewel deze niet zo perfect zijn als ik had gewild, valt het na retoucheren (op de foto nog niet gebeurd) al bij al wel mee :
IMG-0864.jpg


Een volledige sessie, zijnde een halve dag, werd ook nog eens gevuld met het maken en installeren van de diverse deckfittings :
IMG-0865.jpg

IMG-0866.jpg


Dan beginnen we de huidige datum te naderen, het was namelijk gisteren (16/05) dat ik dan zeven trapjes met elk zeven treden heb uitgesneden en samengesteld (manueel) :
IMG-0867.jpg

Niet perfect, verre van als je het zo ziet, maar wanneer het op de uiteindelijke plaats geïnstalleerd is, zie je er nauwelijks nog iets van :
IMG-0868.jpg


Vandaag werd de laser dan toch nog eens ter hand genomen, we hebben over de lengte van het dek namelijk zeven rechthoekige openingen die in het ruim verdwijnen, en je hebt op een schip meestal ook wel loslopende mensen die je het liefst levend en wel wil houden zodat ze kunnen sneuvelen voor het vaderland wanneer hun tijd gekomen is, dus wil je niet dat ze hun nek breken door van de trap te donderen in het donker... met andere woorden je hebt een afrastering nodig.
De kit voorziet daar niet in, maar voorziet wel in een sjabloon om deze afrasteringen in 0,4 mm metaaldraad te maken. Nu zijn daar twee problemen ; ten eerste heb ik geen 0,4 mm metaaldraad, en ten tweede ben ik niet zo erg handig met dergelijk dun metaaldraad om deze sjablonen na te plooien/solderen... Dus, Lightburn (het programma dat ik gebruik voor de laser) geopend, en de PDF pagina met de sjablonen geopend, even zoeken en...
IMG-0871.jpg

Alvast een stuk van een lege doos van de sigarettenfilters van vrouwlief heeft een beter doel gekregen.
Wanneer deze dan voorzien van een laagje verf op de juist plaats staan krijgen we dit :
IMG-0870.jpg

IMG-0869.jpg


Zo, nu weten jullie evenveel als ikzelf, en zullen we samen af moeten wachten wat de toekomst brengt, deze week zal ik in ieder geval dagelijks nog een bouwsessie kunnen doen, vanaf volgende week zal het dan weer sporadischer worden.

Eén ding is zeker... wordt vervolgt...
 
Wow, ziet er goed uit Dany.
Echt wel handig als je daar mee om kan gaan.

Fred
 
Dat is een goed voorbeeld van een vliegende start; kundig gevormd en gemonteerd tot nu toe.
 
Dik in orde wat je laat zien.
 
Dat ziet er al goed uit.
Vraagje, moet je alles zelf printen ook? Zoals de huidplaten e.d.?
 
Bedankt voor reacties mannen, altijd fijn om te lezen dat iemand je werk volgt.

@Fred : zo'n lasercutter is inderdaad zeer handig, indien ik deze had zouden deze leuningen achterwege gelaten zijn denk ik.
@Beyond : op iedere bladzijde op welk papier je moet afprinten, voor de spanten is dit 80gr (deze moet je dan lamineren op 1mm karton), voor de meeste andere stukken, dus ook de huid, is dat 120 - 140gr.
 
Een goede printer is dus meer dan welkom om dit te maken.
Fixeer je de inkt met een bepaald product/vernis/haarlak/...??
Ik vind het boeiend om dit allemaal tot leven te zien komen, maar heb zelf te weinig interesse in computers en hun programma's om mezelf te leren werken ermee. Stiekem benijd ik dit toch een beetje...
 
Dag beste mensen. Ook vandaag werd Juffer Maria ter hand genomen om nog een paar stapjes in het bouwproces te zetten.

Stap 13 :
We maken een kaapstaander uit een aantal kleine stukjes :
IMG-0872.jpg

Helaas heb ik een foto vergeten te nemen na samenstelling, maar geen nood, op het einde van deze post zie je ze allemaal samen.

Stap 14 :
Deze onderdelen moeten samen vier brandhaspels vormen :
IMG-0873.jpg

Uiteindelijk besloot ik onderdeeltjes 67e (eifeltoren-vormige pootjes) met de laser te snijden en nadien bij te kleuren :
IMG-0874.jpg


Stap 15 :
De eerste kranen zijn aan de beurt, deze komen op het voorschip en dienden vermoedelijk om de ankers te manipuleren.
IMG-0875.jpg

Ondanks de fijne deeltjes zijn deze dit keer wel manueel uitgesneden.

Om deze post te eindigen heb ik hier nu een overzichtsfoto van de vorderingen van vandaag :
IMG-0876.jpg


@Beyond : Inderdaad, tenzij je met je usb stick naar een kopiecenter trekt om de bestanden te laten afprinten, heb je wel een degelijke printer nodig. Zelf heb ik een laserprinter waardoor de kleuren niet echt meer gefixeerd moeten worden, al zal het model na afwerking wel een laag satijnvernis krijgen.

Wordt vervolgd...
 
Zat met dezelfde vraag als Beyond gesteld heeft maar deze werd dus beantwoord. Toch wel een hele (kostelijke) installatie om dit allemaal te bekomen.
Net als Beyond bij mij niet genoeg interesse om mij daar nu nog in te verdiepen, laat ik aan de jongere generatie over of zij die echt mee zijn met die technieken.

Vind het een mooi schip en vind dat je goed vordert, ik blijf zeker volgen.
 
Een nieuwe dag, dat wil zeggen een nieuwe update.
Ook vandaag werd het dek een beetje meer aangekleed ;

Als eerste puntje stonden de volgende twee kraantjes op het programma.
IMG-0877.jpg


Gevolgd door enkele dekhuisjes, zodat het dek al wat meer aangekleed is.
IMG-0879.jpg

IMG-0880.jpg


Wat me echter langs geen kant lukte, ondanks een tiental verwoede pogingen waren die ventilatie openingen :
IMG-0878.jpg

Daar zal ik een alternatief moeten voor zoek op de aftermarket markt want met mijn fdm 3D printer kan dat niet (deftig) geprint worden, daar is een resinprinter voor nodig.

Wordt vervolgd...
 
Man man, dit is toch ook ferm prutswerk om zulke kleine onderdelen uit te snijden, te vormen en dan nog plakken... 😲
Respect voor je prestatie zover.
 
Bedankt mannen, we prutsen verder hé :)
Vandaag zijn er nog een paar dekhuisjes bij gekomen, maar omdat dit eerder een herhalingen van gisteren is, heb ik geen foto's genomen, bovendien waren er ook nog werkzaamheden in de tuin die al veel te lang lagen te wachten.

Mijn weekje verlof is nu zo goed als voorbij, en morgen zal mijn eerste werk zijn om 5 liter water aan de kook te brengen om mijn eerste biertje te brouwen. Ondertussen eens goed nadenken over een leuke naam (misschien kunnen jullie daarbij helpen), en een leuk "etiket". Ik schrijf "etiket" tussen "" omdat er geen stickers bij te pas zullen komen, ik zal deze namelijk met de laser in de flesjes graveren (daarvoor heb ik met behulp mijn 3D printer en thingiverse een hulpstuk gebouwd om cilinders te graveren).
 
Noem je biertje “Infante“ naar je schip. Eventueel met een anker of zo als logo.
 
Jammer dat de kit niet in alle opzichten ideaal is, gelukkig kijkt de ontwerper mee. Hij kan er misschien iets mee voor een tweede druk.
 
Zo mensen, de laatste update van het weekend, morgen is het verlof voorbij dus de updates zullen niet meer dagelijks gebeuren.

Eerste werkje van vandaag was zoals ik reeds had vermeld een biertje brouwen, het gistingsemmertje staat nu netjes in de garage en hopelijk zal de gist in werking treden en de wort veranderen in vloeibaar goud.

Maar ons bootje nu, eigenlijk minder voortgang dan ik had gehoopt, maar alle witte vakjes op het hoofddek zijn nu ingevuld, behalve twee cirkels waarvoor ik daarnet nog de laser uit de kast heb gehaald.
IMG-0883.jpg


Bedankt voor de suggesties wat het biertje betreft overigens. Op het werk hebben ze al een "proevertje" gevraagd, en daar zegt de naam "Cooper" natuurlijk niets.
De naam Infanta, is dan weer te "nu", want mijn volgende model zal natuurlijk niet weer de Infanta zijn, maar ik heb wel een ander element meegenomen :
brouwlogo.jpg

Dat "vruchtje" in het midden is een tekening van hoppe overigens.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan