Hoofdsponsor

1/35 Huey UH-1c [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
De voorruit kon er pas in als beide helften samen zijn, er komt ook heel wat PE op. Aan de ruitjes in het dak kan ik nog prima aan, maar ze moeten aan de binnenkant getint zijn voor ik dat doe. De ruiten voor de deuren zitten er al in, maar de scharnieren worden vervangen en dat wordt waarschijnlijk een PE-nachtmerrie dus da's nog wat uitgesteld. De ruiten in de neus moeten nog schoongemaakt worden, wat erop of eronder is met de vreemde aanhechtingspunten.

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Ok mercie voor de uitleg dat leek me redelijk onduidelijk daarom de vraag ;-)

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Het glaswerk krijgt nu een beurt.

attachment.jpg

Deze ruitjes zijn gespoten met Gunze Clear Green. Ik had er eerst P+ over gekwast, maar dat maakte strepen in de verf. Gelukkig was alles met P+ en al te verwijderen met isopropanol zonder dat er iets ondoorzichtig werd. Bij de tweede poging heb ik de P+ maar in de airbrush gedaan, het was nodig om de ruitjes terug glad te maken na de spuitbeurt.

attachment.jpg

Het was wel een gedoe om de ruitjes op hun plek te krijgen, omdat ik nu ook schrik had om de verf weer te beroeren, maar ik kon de heli nog ondersteboven houden en dan lukte het wel.

attachment.jpg

https://www.centaursinvietnam.org/History/ihistoryEqOrdM79.html

attachment.jpg

Ik had opgemerkt dat de Huey Hogs met een neusturret allemaal een verstevigingsframe hadden achter de raampjes, bestaande uit twee stijlen aan elke kant die samenkomen bij de aanhechtingspunten van de turret aan de neus. Ik heb deze gescratcht uit koperdraden met aan de uiteinden verstevigingsribben uit aluminium. Niet zo makkelijk om te lijmen, en ik mocht niet vergeten om het vierde pedaal nu terug te zetten vooraleer het raampje er in zat.

attachment.jpg

Een vooraanzicht van het windshield. Let op de bovenrand, die wil niet onder de dakrand blijven zitten.

attachment.jpg

Geloof het of niet, maar net na de vorige foto heb ik een vingerafdruk knal op het rechter windshield gezet met behulp van Tamiya Extra Thin, gevolgd door een inwendige verwensing (er was een kind bij) en zeker een uur aan schuren en polijsten om die afdruk weg te krijgen. Ik geloof dat het me toch opmerkelijk goed gelukt is, maar dat is ook te wijten aan de harde clearparts die wel tegen een schuurbeurt kunnen. Daarna heb ik nog wel opnieuw geprobeerd om de ruit onder de dakrand te krijgen en te lijmen. Het lukt niet perfect maar ik zal het hier maar bij laten. Je ziet nu ook de aanhechtingsbeugels voor de raketlanceerinstallaties.

attachment.jpg

Je ziet hier nog eens de vuurmond van de granaatwerper. Hier zitten vaak borstels achter, maar dit is misschien moeilijker om te reproduceren.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
De Huey is nu afgeplakt met de masking set van de Big Ed.

attachment.jpg

Er zijn insnijdingen in de stickers om ze op een bolle canopy te kunnen plakken. Het past nagenoeg perfect, als je hier en daar een beetje dichtplooit in de breedte.

attachment.jpg

Het gaat zeker sneller dan Tamiya-tape, maar ik ga toch de insnijdingen nog overplakken. Anders krijg je daar zeker insijpeling. Op deze foto zie je ook de inlaten van de verluchting op het dak, die van binnen uitgesneden zijn na het vastlijmen om de diameter van de luchtopening te vergroten.

attachment.jpg

Voor elk van de 48 2,75 inch-raketlanceerbuizen (NAVO-benaming Mighty mouse) was er een verbeterde achterkant voorzien in PE. Dit zorgde voor iets meer werk dan verwacht, want de acht buizenclusters bleken gulzig secondelijm op te zuigen omdat de buizen elkaar net niet raken. Na het lijmen van al dit PE moest er dus overal nog lijm tussen de buizen weggesneden worden. Linksonder zie je het oorspronkelijke uitzicht, met gietnaden over de achterkant. Die vind je ook op de warheads.

attachment.jpg

Hier is alles samengebracht. De spatiëring is niet overal perfect gelijk maar je kan moeilijk gaan zagen in de gladde zijkant van de launcher.

attachment.jpg

De bevestiging van de lanceerbuizen op de helikopter is opgebouwd, maar hier waren ook wat uitlijnfouten. De stang naar de cowling heb ik moeten inkorten zodat hij niet krom stond.

attachment.jpg

Dit is een dry-fit, het lijkt me best om dit na het schilderen pas te bevestigen.

attachment.jpg

Ik ontdekte nog een probleem, volgens mij. De raketten steken nu een eind buiten de buis uit. Op geen enkele foto van dit soort launcher, de rechthoekige met de 24 raketten dus, zie ik de raketten uit de buis steken. Ik vond de volgende foto's waarop je de raket achter de rand van de buis ziet zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn wel andere lanceerinrichtingen voor deze raket, zoals deze met 8 raketten, of die met concentrische opstellingen, waar je inderdaad de raket ziet uitsteken.

attachment.jpg

Heeft MRC deze door mekaar gehaald of waren er toen al verschillende types 2,75-inch-raket qua lengte van de raketbuis? Het zou een zware klus worden om alle voorkanten te vervangen door metalen buizen, maar als het nodig is, doe ik dat.

N.B., de beurs waarvoor dit diorama gebouwd wordt, KMK Scaleworld, is ondertussen ook afgelast. We gaan uiteraard gewoon door met de bouw, misschien wordt het thema behouden voor een volgende editie.

airbus56

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 mrt 2017
Imposante bouw.
Duidelijk uitgelegd, mooi uitgevoerd en goed gedocumenteerd.
Mooi en leerrijk om te volgen.

Lucske

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 dec 2009
Even bij gelezen,

En hoedje af hoor voor wat je weeral laat zien:wow:
Machtig veel detail.

Grtz.

Luc

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Bedankt, mannen! De rotor van de heli is nu van PE voorzien, al zijn het hele kleine stukjes. Die zijn op strategische plekken geplaatst, namelijk net daar waar er een paar sinkmarks zaten. De rotor valt ook gemakkelijk op zijn plek bij een dry-fit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de rotor er op kan, heb ik nog eens het diorama er bij gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

Stel nu dat hij scheef geland is en dat de rotor daarbij ontwricht geraakt is, dan krijgen we dit. Er kan dan nog wat meer schade toegebracht worden, zoals aan de schroefbladen, de cowling of de staart.

attachment.jpg

Een volgende stap was het bouwen van de deurscharnieren. Die had ik nog niet aangepakt omdat het een lastig werkje is. Je moet de plastic originelen weghalen en die zijn iets anders van vorm. Daarna moet je gokken hoe ver je de PE hengsels kleeft zodat beide scharnieren in elkaar passen. Ik heb een kleine plooifout gemaakt omdat je de onderste scharnier ondersteboven moet zetten, maar dat is al moeilijk te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn vijf delen per scharnier, telkens met een andere combinatie van deeltjes. Het gekke is dat er van elk van deze deeltjes drie meegeleverd zijn, dus je mag overal eentje van verliezen.

attachment.jpg

Hier zie je nog de afgewerkte portieren. Ik zou nu de deuren echt kunnen laten openstaan, iets dat ik toch pas ga proberen als de verf er opzit. De as wordt niet vermeld maar dit kan met een fijne koperdaad.

airbus56

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 mrt 2017
In deze setting zou ik toch wel kiezen voor een of meer openstaande deuren.
Voor de rest ; mooie vorderingen.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Komt in orde, hoor. Nu wordt het ernst, de Huey moet nog beschadigd worden. De beurs waarvoor dit allemaal gebouwd wordt, is ondertussen wel afgelast, maar misschien kan het thema volgende keer weer opgepikt worden.

attachment.jpg

Dit gaan we gebruiken: een metalen plaat waar we een paar stroken uit snijden.

attachment.jpg

Op een strook, die de maten heeft van een rotorblad, wordt een wingspar gekleefd. Dit is nog een stukje atoomkanon, grappig dat het in de volgende kits verderleeft.

attachment.jpg

Een stalen stangetje wordt er tegen gelegd en de rand van de strook wordt hier rond gebogen. We moeten de leading edge van de rotor verkrijgen.

attachment.jpg

Er wordt nog een stuk kanon in gekleefd voor de stevigheid van de rotor.

attachment.jpg

De ruimte wordt opgevuld met isolatieschuim om de structuur binnenin na te bootsen. Hier een plaatje van zulk spul bij een ander type:

attachment.jpg

(https://rotorcorp.com)

attachment.jpg

Nadat de tweede strook wat voorgevormd is, wordt het geheel dichtgekleefd.

attachment.jpg

Ik heb er een beschermlat opgekleefd, al werd het moeilijk om zo nog de juiste doorsnede te bewaren. Die inox lat is nodig omdat die bij een impact vaak loskomt van de rest.

attachment.jpg

Het gelamineerde gedeelte aan de rotorkop kon op een paar manieren gescratcht worden, maar de eenvoudigste was de manier waarop ik ook de cowling gemaakt heb. Met een stuk alufolie wordt de vorm van de lamellen overgenomen. Het was ondoenlijk om aan beide zijden platen op elkaar te kleven, wat tot een te grote dikte en slechte uitlijning zou leiden.

attachment.jpg

De lamellen zijn hier uitgesneden en opgekleefd.

attachment.jpg

Met een beetje agressie en een slijpschijfje is de beschadiging snel uitgevoerd. Ik heb dat zo gedaan, dat de inwendige structuur ook hier en daar te voorschijn komt.

attachment.jpg

Door de klap is ook deze bout afgebroken.

attachment.jpg

Het andere blad kan hier niet ongehavend uit gekomen zijn, dus is daar wat met een staalborsteltje op gewerkt.

attachment.jpg

Dan kan eindelijk alles in de verf. Ik heb ondertussen de piloten ook eens gemonteerd en ik heb nog wat kogelgaten in de staart geboord, wat de aanleiding voor de haastige landing kan gevormd hebben. De M16 krijgt dus nog een andere loop.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Serieuze verbouwing aan de rotorbladen, we blijven volgen.

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Tis eens iets anders een model demolisioneren, maar wel indrukwekkend, we stay focussed

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Bedankt, de Huey staat al in de Olive Drab na het zwart bijspuiten vna de neus en afplakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Mooi in zijn kleur en volg verder in stilte.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Bedankt, Pascal.

Ik ben verder gegaan met het accentueren van de paneellijnen door er wat blauw bij te doen. De foto's van deze week zijn wat wazig, ik ben de SD-kaartadaptor kwijt en moet er eerst een nieuwe kopen, als ik de vorige niet eerder terugvind. Tot dan gebruik ik de tablet om te fotograferen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna heb ik dat terug verzacht met een paar druppels zandbruin.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik besloot voor de Hoghead versie te gaan. Volgens mijn boek gaat het wel om de eerste Hoghead en niet de Hoghead II zoals de deurdecals luiden. Ik heb de II er dan maar afgehaald. Ik heb ook gezien dat er delen van het dak in zwart en wit moeten, dat wordt nog gemaskeerd en gespoten. Ik zag ook wat PE dat ik gemist had op de foto van Hoghead opduiken, maar dat is makkelijker achteraf te bevestigen. Er zijn decals die plaatselijk aan silvering lijden, dat zal ik corrigeren als alles gedroogd is. De decals zijn erg stevig gemaakt maar de lijm is niet zo strak. Ik heb de tekst op de staartboom probleemloos terug losgemaakt nadat die al met Daco behandeld was, het schijnt er geen vat op te hebben.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
ook even bijgebeend , was zo druk bezig et mijn dio en nog andere zaken dat ik het volgen wat verwaarloosd had , maar het is en blijft toch weeral een indrukwekkende bouw en zeker het volgen waard
Marc

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
als de updates elke dag beginnen te komen kan ik alvast niet meer volgen.
Veel en prachtige bewerkingen te zien, het resultaat mag er weer zijn, Prachtig!

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Wat zei je? Of er nog geen nieuwe update was? Hier is er nog eentje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik was niet tevreden met het gedrag van de decals tijdens het opdrogen, ze hadden zich niet tegen de rivets aangetrokken en waren dus erg rimpelig. Ik heb ze terug losgemaakt met Micro Set, dat ging op de meeste plekken alsof er geen Daco Sol gebruikt geweest was. Hier en daar had de decallijm of de Daco de primer volledig aangetast, waardoor de vorm van de decals nog makkelijk te herkennen bleef. Ik besloot om de driehoeken gewoon te spuiten, daarvoor heb ik de masking gemaakt. De lettering op de staart had veel te lijden van silvering, ik heb alle decalfilm tussen de letters met een scalpel uitgesneden en terug Daco Sol aangebracht. De vlekjes die je nog ziet, is geen silvering maar lakschade.

attachment.jpg

Ik moest ook nog het dak in zwart en wit spuiten, iets dat ik over het hoofd gezien had tijdens de vorige spuitbeurt. Gelukkig heb ik daar geen decals geplakt. Er moest ook nog een rode streep gespoten worden over het PE gaas van de cowling.

attachment.jpg

Ik heb de half afgeschilferde delen eerst in Tamiya grijs geprimerd vooraleer ik er wit over gespoten heb. Zo waren er toch geen scherpe aftekeningen meer te zien.

attachment.jpg

Het afschilferen ging tijdens het afplakken gewoon door, dus alle kleuren moesten nog eens aan bod komen.

attachment.jpg

Het dak ging verder wel prima, op wat overspray na. Aangezien ik toch groen moest bijspuiten, kon dat geen kwaad.

attachment.jpg

Voor de gele driehoek werd een kleiner masker gesneden. Ik heb Tamiya RLM 04 gebruikt.

attachment.jpg

En het huilen met de pet op ging zover door, dat ik ook nog een tweede keer wit heb moeten spuiten. Dit is ook gebeurd op plekken waar geen decals zaten, dus ligt het aan de primer die ik gespoten heb. Dat was artistiek zwart van Motip.

attachment.jpg

Ik ben maar gewoon doorgegaan met de schaduw op het geel, uitgevoerd met heel dun gespoten rood.

attachment.jpg

De rotor, die ook al in de verf stond, moest nog een soort trimvlakje krijgen.

attachment.jpg

Ook de granaatwerper heeft een stukje anti-glare, dat ik met NATO black gespoten heb. Daarna heb ik het met zwart geschaduwd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hoe het uiteindelijk geworden is na het repareren van de verfschade en een nieuwe laag p+. De chips tussen de letters heb ik gerepareerd door te spuiten over een papiertje met een klein gaatje er in, zo moest er niet weer afgeplakt worden. Nu ga ik weer wat assembleren en dan kan de verwering er al op.

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Heel mooi opgelost Steven. Ik kan me voorstellen dat er wat gevloekt is geweest :)

De film tussen de letters wegsnijden is goed gelukt. Dat truukje ga ik onthouden.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Loskomende verf is des duivels en goed vloeken lost niets op maar lucht heerlijk op.
Je hebt dit weeral goed opgelost Steven.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Bedankt voor de reacties. De helikopter is de vorige dagen helemaal verweerd geraakt. Dat betekende eerst een wash. Ik besloot om niet zoals bij de truck een donkere wash uit te voeren, maar voor een lichte groene kleur te gaan.

attachment.jpg

Dit gaf een verweerde indruk zonder het al te veel donkerder te maken. Ik moest nog wel iets doen aan de vele rivets die op het model zaten. Ik besloot om die te dry-brushen met Vallejo Field Grey, eigenlijk een lichtgroene kleur die goed overeenkwam met de wash. Daarna kon ik gaan aflakken. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van Vallejo Polyurethaanvernis. Nog even een foto van de cowling voor ze vernist was.

attachment.jpg

En dan een paar minuutjes later als het gespoten vernis opgedroogd is:

attachment.jpg

Ik ben zeer tevreden met dit product, alleen geeft het soms wat tip-dry, ook misschien omdat ik het door een 0.15 mm nozzle jaag. Na het uitpakken van de masking kan ik het volgende tussenstadium tonen. De deuren zijn hier nog niet gemonteerd, want ik moet de raamlijsten nog wat bijkleuren na het verwijderen van het papier. De houtlijm heeft hier en daar wat gechipt aan de rand.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De prop is nog niet afgeschilderd, ik heb een stuk bij de naaf terug ontdaan van verf omdat de chrome er niet plat op lag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een zaak valt zeker op te merken en die heb ik met Italeri al eens eerder meegemaakt. Er zijn een paar clearparts gebarsten tijdens het spuiten, ik veronderstel bij de spuitbusprimer al. Het zijn twee vrij smalle ruitjes, waar toch vervorming in opgetreden moet zijn toen ze aan de sprue hingen. Omdat ze onder spanning in het raam geduwd zijn, is een raampje wel vier keer gebarsten. Voor deze keer vind ik het geen ramp, aangezien deze heli toch neergestort is. Ik ga een poging doen om een klein beetje Tamiya extra thin in de barst te laten lopen, misschien wordt het dan minder opvallend.

attachment.jpg

Bovenaan