Hoofdsponsor

1/35 Huey UH-1c [wip]

In deze setting zou ik toch wel kiezen voor een of meer openstaande deuren.
Voor de rest ; mooie vorderingen.
 
Komt in orde, hoor. Nu wordt het ernst, de Huey moet nog beschadigd worden. De beurs waarvoor dit allemaal gebouwd wordt, is ondertussen wel afgelast, maar misschien kan het thema volgende keer weer opgepikt worden.

attachment.jpg

Dit gaan we gebruiken: een metalen plaat waar we een paar stroken uit snijden.

attachment.jpg

Op een strook, die de maten heeft van een rotorblad, wordt een wingspar gekleefd. Dit is nog een stukje atoomkanon, grappig dat het in de volgende kits verderleeft.

attachment.jpg

Een stalen stangetje wordt er tegen gelegd en de rand van de strook wordt hier rond gebogen. We moeten de leading edge van de rotor verkrijgen.

attachment.jpg

Er wordt nog een stuk kanon in gekleefd voor de stevigheid van de rotor.

attachment.jpg

De ruimte wordt opgevuld met isolatieschuim om de structuur binnenin na te bootsen. Hier een plaatje van zulk spul bij een ander type:

attachment.jpg

(https://rotorcorp.com)

attachment.jpg

Nadat de tweede strook wat voorgevormd is, wordt het geheel dichtgekleefd.

attachment.jpg

Ik heb er een beschermlat opgekleefd, al werd het moeilijk om zo nog de juiste doorsnede te bewaren. Die inox lat is nodig omdat die bij een impact vaak loskomt van de rest.

attachment.jpg

Het gelamineerde gedeelte aan de rotorkop kon op een paar manieren gescratcht worden, maar de eenvoudigste was de manier waarop ik ook de cowling gemaakt heb. Met een stuk alufolie wordt de vorm van de lamellen overgenomen. Het was ondoenlijk om aan beide zijden platen op elkaar te kleven, wat tot een te grote dikte en slechte uitlijning zou leiden.

attachment.jpg

De lamellen zijn hier uitgesneden en opgekleefd.

attachment.jpg

Met een beetje agressie en een slijpschijfje is de beschadiging snel uitgevoerd. Ik heb dat zo gedaan, dat de inwendige structuur ook hier en daar te voorschijn komt.

attachment.jpg

Door de klap is ook deze bout afgebroken.

attachment.jpg

Het andere blad kan hier niet ongehavend uit gekomen zijn, dus is daar wat met een staalborsteltje op gewerkt.

attachment.jpg

Dan kan eindelijk alles in de verf. Ik heb ondertussen de piloten ook eens gemonteerd en ik heb nog wat kogelgaten in de staart geboord, wat de aanleiding voor de haastige landing kan gevormd hebben. De M16 krijgt dus nog een andere loop.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Serieuze verbouwing aan de rotorbladen, we blijven volgen.
 
Bedankt, de Huey staat al in de Olive Drab na het zwart bijspuiten vna de neus en afplakken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi in zijn kleur en volg verder in stilte.
 
Bedankt, Pascal.

Ik ben verder gegaan met het accentueren van de paneellijnen door er wat blauw bij te doen. De foto's van deze week zijn wat wazig, ik ben de SD-kaartadaptor kwijt en moet er eerst een nieuwe kopen, als ik de vorige niet eerder terugvind. Tot dan gebruik ik de tablet om te fotograferen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna heb ik dat terug verzacht met een paar druppels zandbruin.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik besloot voor de Hoghead versie te gaan. Volgens mijn boek gaat het wel om de eerste Hoghead en niet de Hoghead II zoals de deurdecals luiden. Ik heb de II er dan maar afgehaald. Ik heb ook gezien dat er delen van het dak in zwart en wit moeten, dat wordt nog gemaskeerd en gespoten. Ik zag ook wat PE dat ik gemist had op de foto van Hoghead opduiken, maar dat is makkelijker achteraf te bevestigen. Er zijn decals die plaatselijk aan silvering lijden, dat zal ik corrigeren als alles gedroogd is. De decals zijn erg stevig gemaakt maar de lijm is niet zo strak. Ik heb de tekst op de staartboom probleemloos terug losgemaakt nadat die al met Daco behandeld was, het schijnt er geen vat op te hebben.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ook even bijgebeend , was zo druk bezig et mijn dio en nog andere zaken dat ik het volgen wat verwaarloosd had , maar het is en blijft toch weeral een indrukwekkende bouw en zeker het volgen waard
Marc
 
als de updates elke dag beginnen te komen kan ik alvast niet meer volgen.
Veel en prachtige bewerkingen te zien, het resultaat mag er weer zijn, Prachtig!
 
Wat zei je? Of er nog geen nieuwe update was? Hier is er nog eentje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik was niet tevreden met het gedrag van de decals tijdens het opdrogen, ze hadden zich niet tegen de rivets aangetrokken en waren dus erg rimpelig. Ik heb ze terug losgemaakt met Micro Set, dat ging op de meeste plekken alsof er geen Daco Sol gebruikt geweest was. Hier en daar had de decallijm of de Daco de primer volledig aangetast, waardoor de vorm van de decals nog makkelijk te herkennen bleef. Ik besloot om de driehoeken gewoon te spuiten, daarvoor heb ik de masking gemaakt. De lettering op de staart had veel te lijden van silvering, ik heb alle decalfilm tussen de letters met een scalpel uitgesneden en terug Daco Sol aangebracht. De vlekjes die je nog ziet, is geen silvering maar lakschade.

attachment.jpg

Ik moest ook nog het dak in zwart en wit spuiten, iets dat ik over het hoofd gezien had tijdens de vorige spuitbeurt. Gelukkig heb ik daar geen decals geplakt. Er moest ook nog een rode streep gespoten worden over het PE gaas van de cowling.

attachment.jpg

Ik heb de half afgeschilferde delen eerst in Tamiya grijs geprimerd vooraleer ik er wit over gespoten heb. Zo waren er toch geen scherpe aftekeningen meer te zien.

attachment.jpg

Het afschilferen ging tijdens het afplakken gewoon door, dus alle kleuren moesten nog eens aan bod komen.

attachment.jpg

Het dak ging verder wel prima, op wat overspray na. Aangezien ik toch groen moest bijspuiten, kon dat geen kwaad.

attachment.jpg

Voor de gele driehoek werd een kleiner masker gesneden. Ik heb Tamiya RLM 04 gebruikt.

attachment.jpg

En het huilen met de pet op ging zover door, dat ik ook nog een tweede keer wit heb moeten spuiten. Dit is ook gebeurd op plekken waar geen decals zaten, dus ligt het aan de primer die ik gespoten heb. Dat was artistiek zwart van Motip.

attachment.jpg

Ik ben maar gewoon doorgegaan met de schaduw op het geel, uitgevoerd met heel dun gespoten rood.

attachment.jpg

De rotor, die ook al in de verf stond, moest nog een soort trimvlakje krijgen.

attachment.jpg

Ook de granaatwerper heeft een stukje anti-glare, dat ik met NATO black gespoten heb. Daarna heb ik het met zwart geschaduwd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hoe het uiteindelijk geworden is na het repareren van de verfschade en een nieuwe laag p+. De chips tussen de letters heb ik gerepareerd door te spuiten over een papiertje met een klein gaatje er in, zo moest er niet weer afgeplakt worden. Nu ga ik weer wat assembleren en dan kan de verwering er al op.
 
Heel mooi opgelost Steven. Ik kan me voorstellen dat er wat gevloekt is geweest :)

De film tussen de letters wegsnijden is goed gelukt. Dat truukje ga ik onthouden.
 
Loskomende verf is des duivels en goed vloeken lost niets op maar lucht heerlijk op.
Je hebt dit weeral goed opgelost Steven.
 
Bedankt voor de reacties. De helikopter is de vorige dagen helemaal verweerd geraakt. Dat betekende eerst een wash. Ik besloot om niet zoals bij de truck een donkere wash uit te voeren, maar voor een lichte groene kleur te gaan.

attachment.jpg

Dit gaf een verweerde indruk zonder het al te veel donkerder te maken. Ik moest nog wel iets doen aan de vele rivets die op het model zaten. Ik besloot om die te dry-brushen met Vallejo Field Grey, eigenlijk een lichtgroene kleur die goed overeenkwam met de wash. Daarna kon ik gaan aflakken. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van Vallejo Polyurethaanvernis. Nog even een foto van de cowling voor ze vernist was.

attachment.jpg

En dan een paar minuutjes later als het gespoten vernis opgedroogd is:

attachment.jpg

Ik ben zeer tevreden met dit product, alleen geeft het soms wat tip-dry, ook misschien omdat ik het door een 0.15 mm nozzle jaag. Na het uitpakken van de masking kan ik het volgende tussenstadium tonen. De deuren zijn hier nog niet gemonteerd, want ik moet de raamlijsten nog wat bijkleuren na het verwijderen van het papier. De houtlijm heeft hier en daar wat gechipt aan de rand.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De prop is nog niet afgeschilderd, ik heb een stuk bij de naaf terug ontdaan van verf omdat de chrome er niet plat op lag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een zaak valt zeker op te merken en die heb ik met Italeri al eens eerder meegemaakt. Er zijn een paar clearparts gebarsten tijdens het spuiten, ik veronderstel bij de spuitbusprimer al. Het zijn twee vrij smalle ruitjes, waar toch vervorming in opgetreden moet zijn toen ze aan de sprue hingen. Omdat ze onder spanning in het raam geduwd zijn, is een raampje wel vier keer gebarsten. Voor deze keer vind ik het geen ramp, aangezien deze heli toch neergestort is. Ik ga een poging doen om een klein beetje Tamiya extra thin in de barst te laten lopen, misschien wordt het dan minder opvallend.

attachment.jpg
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

http://www.centaursinvietnam.org/History/ihistoryEqAir3.html

Ik vond deze plaatjes die me toch wat aan mijn eigen diorama deden denken, omdat niet iedereen geloofde dat dit ook in de rijstvelden plaats kon vinden met die M35 er bij.

attachment.jpg

Ik wilde dat de Huey duidelijk aan het verzinken was in de modder, daarom moest dit gat gezaagd worden in de bodem.

attachment.jpg

Dan kon de Huey er op deze manier in belanden.

attachment.jpg

Omdat de andere ski dan met zijn hele gewicht op een punt rustte, heb ik nog een tweede put gemaakt. Daarna heb ik dat Vallejo zwart en olive drab geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit was een poging om het rijstveld waar de helikopter in geland was op een ordelijke manier aan te planten. Het idee was goed voor een dio waar er geen waterpasta op gesmeerd zou worden, de gaatjes zouden niet meer te zien nadat het spul er over gesmeerd was. Het zou wel bruikbaar zijn als er met Stillwater gewerkt zou worden, maar dan had de bodem spiegelglad geweest moeten zijn. Nu waren er teveel oneffenheden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteindelijk is het helemaal anders gegaan, uit improvisatie. Er is een mix gemaakt van AK Swamp Mud gel en AK Transparent watergel. Dat was goed te mengen maar de waterpasta bleek wat klonters te bevatten. Of het resultaat nu half doorschijnend opdroogt, gaan we eigenlijk niet goed kunnen zien, want ik heb het goedje daarna overgoten met kunstgras. De zijkant van de pasta heb ik voorbereid met een reep Evergreen, hopelijk komt die er na het uitharden terug af. Ik denk van wel, aangezien ik die Swamp-toestand ook van een laag plaaster af kon trekken in het BTR-diorama.

attachment.jpg

Daarna kon de helikopter in de put geduwd worden. Hij is nog niet helemaal af, maar de laatste details kunnen wel in dit diorama toegevoegd worden. De twee pilotenfiguren had ik ook nog niet af, dus die moeten achteraf inspringen. Ofwel moeten ze dus op het droge komen, ofwel moet ik hun voeten afhakken.

attachment.jpg

Hier zie je hoe de Evergreenstrip met kneedgom op zijn plek gezet is. Hiermee kan je alle acrylic producten waterdicht afkitten en je kan het achteraf gewoon weer losmaken. Je ziet ook hoe de linker schuifdeur verhindert dat de cowling openklapt, gelukkig heb ik die niet vastgekleefd en kan ze nog wat naar voor schuiven. Het is wel mijn bedoeling om de cowling wat uit zijn hengsels te lichten, maar dan moet ik er een goeie verklaring bij geven.

attachment.jpg

Dit zie je van op de baan. Het witte dak van de Huey is eigenlijk de ideale toevoeging in het plaatje.

attachment.jpg

Het tweede veld wordt gevuld met pure Swamp Gel, genivelleerd en hier worden bosjes in geplant van twee kleuren iets langer gras dooreengemengd. Achteraf gezien was dit ook wel een oplossing geweest voor het andere veld, maar dan zou de gel op sommige plekken al te verhard geweest zijn om de graspollen nog toe te voegen.

attachment.jpg

Een reiger van Historex maakt het plaatje hier af. Ook die moet nog een kleurtoets krijgen, gelukkig had ik die vroeger al in de primer gezet.

attachment.jpg

Het kleine stukje in de andere hoek wordt ook op deze manier afgewerkt. Nu blijft alleen de overkant van de baan nog over. Wat er teveel is aan gras kan straks nog met de stofzuiger met nylonkous gerecupereerd worden.
 
Mooie vorderingen alweer. Een diorama opgebouwd met kennis van zaken. Prachtig.
 
Het ziet er heel mooi uit, ik ben benieuwd wat het geeft na het stofzuigen.
 
Ik heb weeral met veel plezier de vorderingen nagelezen. Netjes uitgelegd en alle problemen mooi opgelost, totaal beeld gaat zeker de goede kant uit.
 
Vind het beter nu dat die verzakt is, ziet er "natuurlijker" uit als ik dat woord mag gebruiken.
 
Mooi dat de Huey jullie bijval krijgt, we naderen de ontknoping. Ik vermoed nog een week en dan zal het wel af zijn.

Vanmorgen heb ik het losse gras weggehaald. De waterpasta is doorheen de begroeiing te zien als een glinsterende massa. Ik had misschien aan de kanten wat gras moeten weglaten, zodat het als een poel herkenbaar was, maar bij het improviseren had ik hier geen maskering voorzien.

attachment.jpg

attachment.jpg

De truck is daarna bevestigd met drie pinnetjes. Daarbij is er nog wat plaaster weggehaald tot alle wielen mooi op de grond stonden.

attachment.jpg

Voor de jeep heb ik geen pinnetjes gebruikt, die moet het uithouden met vier druppels contactlijm.

attachment.jpg

In een volgende stap heb ik de portieren, de ruitenwissers, de bak met granaten en een antenne op de voorruit bevestigd. Er liggen twee PE kogelbanden klaar om wat zware machinegeweren mee te maken. De binnenkant van de afgeplakte deuren is nu in USAF green geschilderd na een laagje zwarte primer.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu moeten er nog een aantal figuren afgewerkt worden.
 
Blij dat we het geheel zo al kunnen aanschouwen en is dit weer puik werk.
Het geheel klopt van wat je al kan zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan