Hoofdsponsor

1/35 Horch Kfz 17 Funkwagen [wip]

Knap Rik, ik zou het rek erg zwaar aanpakken zodat het eruit popt boven het dakje. Weinig verf nog dus...om te simuleren dat het ding al zwaar gebruikt is.

Thanks for the reply's.

@GUnit : het rek is een raamantenne. Dus normaal gezien werd het niet bepakt, hoewel je af en toe een foto tegenkomt waar wel wat kleinere bepakking op ligt.
Dus extreem chippen zal ik niet doen, misschien wel wat blank metaal ten gevolge van het zand dat in de woestijn veel voorkomt... :dry:

Groeten Rik

Mooie scratch-arbeid Rik !
Het was dat je deze noemde in jouw reactie over mijn soldeerperikelen, dat ik
hier eens kwam gluren naar de radiowagen. Mooi vehikel trouwens.

Over die gesoldeerde antenne : slim om het geheel op mm-papier samen te stellen, goed om te weten.
Heb je tijdens het solderen "koude vallen" gebruikt? of zaten de verbindingen ver genoeg uit elkaar..

Peter, bij dergelijk fijn soldeerwerk zijn "koude vallen" niet echt nodig, fijne draad is gesoldeerd op een paar seconden, zaak is na elke las even te wachten tot de voorgaande is afgekoeld, zo kan je dicht bij elkaar aan de lopende band solderen... weet ik van een elektroteschnicus die dagelijks printplaten en ander electrostuf soldeert.

Goedemiddag Beste Kijkers !

We hebben wat gechipt.

Met een mengsel van H63 en wat witte olieverf heb ik eerst bleke paintchips geschilderd. Sommige rond de panzergrau chiips, de andere heb ik er een 3D chip van gemaakt met H160. Vervolgens heb ik een drietal bruintinten olieverf uitgevloeid zodat ik roeste aflopers bekom.

De pics :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Met de ruitjes van de voorste deur heb ik een klein probleempje. De tape waarmee de ruitjes afgeplakt waren hebben er enkele maanden opgezeten. Is dit nu de oorzaak, of heeft één of andere ontvetter zich een weg gebaand... ? In ieder geval op deze beide ruitjes zitten enkele lijmresten die ik van geen kanten wegkrijg. Al thinner van Humbrol geprobeerd, ontsmettingsalcohol, ... geen resultaat.
Met ether verminderen de sporen wat, maar ether geeft dan een matte vlek, net als cellulose thinner.

Ik denk om de ruiten licht te overspuiten met een stofnevel, zodat de ruiten vuil zijn...

Groeten Rik

Knap gedaan die chips Rik !bravo_zpse8aefded.gif maar naar mijn bescheiden mening zijn ze iets te
gelijkmatig over het hele voertuig verdeeld.
Ook het effect met de witte randjes is mooi gemaakt,
maar doet hier geloven dat er heel dikke verflaag op de Funkwagen zit.

Chippen is leuk om te doen en voor dramatiek mag dit zeker overdreven worden,
maar het zou geloofwaardiger overkomen wanneer je de slijtage zou concentreren rond de
gebiedjes waar het door gebruik van de crew is ontstaan en ook door het rijden door ruig terrein met struiken en dergelijke.
Bovendien heeft stuifzand nog een schurend effect waardoor grote kale plekken kunnen ontstaan.

Ter illustratie van wat ik bedoel kun je hier een SdKfz 6 Diana (van Mig bekijken met "overdreven maar geloofwaardige" verfslijtage.

Dit zijn slechts mijn observaties, dus doe ermee zoals u belieft...;)

vrolijk gechipt groetje :D

PS : het ruitje is misschien aangetast door weekmaker in de lijm van de tape.

Laatst bewerkt:
Dag Peter, wat jij de witte randjes noemt, vermoed ik dat het de gele chips zijn. Ze zijn inderdaad wat aan de bleke kant, maar in werkelijkheid toch iets geler als de foto doet uitschijnen.

De grote kale plekken heb ik bewust vermeden. Deze had ik moeten aanbrengen tijdens de haarlaktechniek.

De bedoeling van de roestvlekken is benadrukken dat een woestijnvoertuig ook kan roesten. Dit komt door de hoge luchtvochtigheid die 's nachts aanwezig is in de woestijn. Door de schade aan de verf die het vertoeven in de woestijn met zich mee brengt zullen deze plekken rap roesten.

Slijtagesporen door de crew moet ik nog aanbrengen.

Toch bedankt voor je kritiek...het moeten niet altijd bloemen zijn, de waarheid (of je eigen mening) mag ook gezegd worden.

Groeten Rik

Het is me duidelijk Rik, nog veel plezier met de afwerking ! :)

Ga je nog extra figuren en/of ondergrondje maken voor de Funkert ?

Mijn bedoeling is een klein ( ? ) grondwerkje te maken met de Zundapp, een drome en enkele DAK figuren.

Groeten Rik

PS : een drome is de voorloper van de huidige drone, maar de versie met één bult en vier poten.

Ik bedoel dus deze van VP :

attachment.jpg

Dat belooft inderdaad weer een spectaculair dio te worden Rik...
Heb eigenlijk nooit geweten dat voertuigen zo konden "afzien" in de woestijn, dus weer wat bijgeleerd.
Ik kijk alvast uit naar het vervolg van deze...

Mark

Hey Rik, verbluffend mooi gedaan, maar ik heb hier ook een bedenking, namelijk bij de roestaflopers...
Zoals je zelf zegt:
De bedoeling van de roestvlekken is benadrukken dat een woestijnvoertuig ook kan roesten. Dit komt door de hoge luchtvochtigheid die 's nachts aanwezig is in de woestijn. Door de schade aan de verf die het vertoeven in de woestijn met zich mee brengt zullen deze plekken rap roesten.

Groot gelijk!
Maar.... er gaan zich geen of slechts zeer kleine aflopers vormen, daar het vocht zeer vlug verdampt als de zon terug op komt...
Ook zal er geen vocht genoeg zijn om lopers te vormen, eerder druppels die op bepaalde plaatsen voor roest zullen zorgen.
Er zal dus wel roestvorming plaatsvinden, maar het vocht zal niet de tijd hebben om, samen met de roestdeeltjes, lopers naar beneden te vormen.

Wat je probleem met je raampje betreft, probeer eens om je raampje in te smeren met parketverharder/polish.
Ik heb dit gedaan op een voertuig om bewust dit effect te bereiken. De bedoeling van mij was om aangevroren condens op de ramen na te bootsen, met een stukje weg gepoetst door de bestuurder.
Ik heb hiervoor voorzichtig wat CA lijm aan de rand van het raam aangebracht (welke een waas veroorzaakt) en daarna met parket polish voorzichtig wat terug weg gewerkt (daar waar de bestuurder vrij zicht wou hebben om te kunnen zien waar hij moest rijden ;) )
Hopelijk werkt het ook bij jouw??
Het is niet zo duidelijk te zien op deze foto, maar het is mij wel redelijk gelukt:

attachment.jpg
PS: voertuigje is slechts enkele cm groot... (1/72)

Laatst bewerkt:
@Peter & Mark : thanks.

@Beyond : bedankt voor de tip !

@Famo : Van een troep woestelingen uit Dudzeelikistan !

Groeten Rik

Mooi resultaat en ik ben nu al benieuwd naar de dio die hier uit gaat komen.

Toch effe de slechterik spelen hier.
Behalve de hoeveelheid chips (beetje te veel en te zwaar) heb ik er geen probleem mee maar als je een dergelijk voertuig zo verweerd moet je toch rekening houden met enkele andere zaken zoals de verkleuring van de verf.
Je zit in de woestijn, overdag +40 en 's nachts -5; daarvan gaat je verf afzien. Hier is kleurdegradatie en -modulatie nodig; bleek van boven en donkerder aan de onderzijde. Nu komt dit voertuig wat ongeloofwaardig over en dat is zeer jammer na het werk dat je er in hebt gestopt. Probeer eens een lichtere "voile" te spuiten over het dak en de motorkap om het geheel te verbleken. Je kan daarna de chips nog altijd bijwerken. Neem als voorbeeld de foto van de kameel/dromedaris die bovenaan ook bleker is dan onderaan.
Ook de binnenzijde van de wielkassen zou kunnen voordeel hebben van een laag fijn zand aan de binnenzijde. Deze zal mooi contrasteren met het oorspronkelijke grijs.
Wil geen boeman zijn, enkel tips geven.

@Swa : bedankt !

@Erwin : bedankt voor je tips. Ik heb een filter aangebracht met olieverf dotjes. Maar op de foto's is het minder duidelijk.

@Scotty : thanks.

Groeten Rik

Terug
Bovenaan