Hoofdsponsor

1/35 Horch Kfz 17 Funkwagen [wip]

Goedenavond Beste Kijkers !

De Funkwagen is in een gevorderd stadium :

De raam-antenna :

attachment.jpg

Op millimeter papier heb ik eerst het raam uitgetekend op basis van de afmetingen die ik herleid heb uit het dak. De potloodstreepjes zijn de plaatsen waar de steunen dienen te komen.

attachment.jpg

Het samensolderen van het raam. Na het buitenkader uit 0.8 mm draad te hebben gemaakt heb ik de twee dwarse staven, 0.5 mm draad, er in gesoldeerd. Op referentiefoto's heb ik gezien dat de langsdraden hier bovenop liggen en er niet tussen gesoldeerd hoeven te worden.
Dit bespaart veel werk en is een stuk steviger.
De langsdraden zijn op lengte geknipt, daarna de uiteinden vlak vijlen en op de tekening op hun plaats solderen.
Eerst heb ik de middelste draden gesoldeerd, zo kan het kader niet meer vervormen.
Daarna is de helling geplooid die over de bestuurderspost hangt, maar volgende foto's zullen één en ander duidelijker maken :

attachment.jpg

Dryfit met Uhufix. Hier is duidelijk te zien waar het raam knikt. Het is wat onduidelijk op de foto, maar de klinknagelbanden zijn voorzien van hun klinknagels.

attachment.jpg

De steunen zijn geplaatst. Op de referentiefoto was er boven aan de steun een verdikking waarvan ik vermoed dat dit een isolator is, hiervoor heb ik over de steun een eindje buis gesoldeerd.
Het raam is nog niet definitief gemonteerd, het staat ook nog wat te hoog, dit moet nog worden aangepast.
Ik wil het passend maken en pas na het schilderen definitief vastmaken.

Groeten Rik

Mooie vorderingen seg, knap soldeerwerk. Het geeft meteen wat extra's zowel op de Horch als de aanhangwagen. Dat is nog iets dat bij mij op de experimenteer-to-do-list staat: leren goed solderen.

Ik ben fan!!

Goedenavond Beste Kijkers !

@GUnit, D-Day & Ivan : bedankt voor de reply.

Vandaag is het dak met zijn opbouw af geraakt.
Eerst heb ik de steunen allemaal op dezelfde lengte gemaakt.
Vervolgens heb ik de gaten in het dak uitgeboord tot 1.5 mm diameter. Dit is de maat van de buisjes die ik er achteraf ingelijmd heb en waar de steunen in passen. Omdat ik de versie bouw met vaste antenne (er bestaat een versie met neerklapbare antenne), is deze geplaatst op voetjes die aan het dak vast zitten.

Enkele foto's zullen meer duidelijkheid brengen :

attachment.jpg

Overzicht van het dak, in het midden kun je de strook plasticard onderscheiden tussen de beide geplamuurde stroken waarmee ik de bolle vorm aan het dak heb gegeven.
Btw : ik gebruik voor dergelijke plamuurwerken Pollyfilla snelplamuur, omdat deze iets taaier is als de gebruikelijke Tamiya, Revell of Vallejo putty's. Bij het schuren met verschillende korrels (240, 400 en als laatst 1200) bekom je een resultaat zo glad als echt koetswerk !

attachment.jpg

Detail van de voetjes op het dak. De buisjes, 3.5 mm lang zitten anderhalve mm in het dak, wat maakt dat ze 2 mm uitsteken.
Met de P&D heb ik in een koperen plaatje een gat geponst van 1.5 mm. Vervolgens het vierkant uitgesneden en bol gezet waarna het over het buisje wordt geschoven en tegen het dak gedrukt. Alles is verzegeld met een beetje secondelijm.

attachment.jpg

Dit is de definitieve opstelling, de antenne kan wel nog worden afgenomen om apart geschilderd te worden.

attachment.jpg

Detail van de scharnieren van het kofferdeksel, een opmerking die ik gisteren in de club kreeg, waarvoor dank. ;)

We naderen stilaan de schilderfase. Aan de zijkanten komen nog een paar luiken langs waar de draden van de antenne naar binnen werden gebracht.
Op de kisten voor de sneeuwkettingen moet ik nog een paar slotjes aanbrengen.

Eventueel nog een staafantenne aan de achterkant, maar daar ben ik nog niet uit...

Groeten Rik

Wooooow... Rik, amai man die fijne structuur zo kunnen solderen, petje af, echt waar. Ook dat is in mijn ogen een ware kunst.
Knappe beschrijving hoe je alles hebt gemaakt... Je ziet het model als het ware groeien.

Mark

Intussen staat hij in het panzergrijs, van middag zet ik er woestijn geel op met de haarlaktechniek.

Ik zal jullie nog wat in spanning houden, maar foto's volgen...

Groeten Rik

Goedemiddag Beste Kijkers !

Intussen staat de Funkwagen in zijn woestijngeel :

attachment.jpg

Het oogt misschien wat aan de donkere kant, het geheel is gespoten met XF 59 en een tikje wit. Maar dit kleur zou het best het woestijngeel benaderen uit de beginperiode van de woestijnoorlog. Deze kleuren waren 2 delen RAL 8000 en 1 deel RAL 7008, wat redelijk donker uitvalt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Groeten Rik

Hey,

Knap werk Rik, en ik zie dat hij al mazzelen heeft ook :) :)
Mooie vorderingen.

Het chippen is gebeurd met de haarlaktechniek.

Haarlak en verf voldoende laten drogen, waardoor ze moeilijker lost, wat resulteert in kleinere chips.

Groeten Rik

Terug
Bovenaan