Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

het blijft me verbazen uw werk ..... ik zal veel van je ideetjes kunnen gebruiken bij m'n bouw van de victory van panart ;)
 
Hallo , dank jullie.
Het schip is : enkel de romp = 85cm > Als ge de masten en ra`s erbij telt is het = 120cm lang , 45 cm breed en 85cm hoog .
;)
 
knap gedaan zeg ik heb eens de plastic model gemaakt maar in hout is dat toch heel anders en mooier
 
Het einde van de bouw nadert maar eerst nog wat ra`s ophangen . Verder de hangmatnetten opvullen . De geschutspoorten plaatsen ( met de ophaaltouwen). De versieringen op de boeg. De ankers plaatsen en nog wat kanonnen . Dan ga ik het volledig ontstoffen nadat ik een glazen kast heb gemaakt ...
 
Michiel, dit wordt echt een kunstwerk.
Goede tip voor de hangmatten, zeer netjes gedaan.
 
Aan John en Wim : dank U.
Nu had ik een nieuwe stoel gekocht voor aan de werktafel , in hoogte verstelbaar .. maar krijg het ervan in mijn rug .
Dju toch ! Terug oude stoel aan de tafel . :huh:
 
Aan John en Wim : dank U.
Nu had ik een nieuwe stoel gekocht voor aan de werktafel , in hoogte verstelbaar .. maar krijg het ervan in mijn rug .
Dju toch ! Terug oude stoel aan de tafel . :huh:

Bekend fenomeen ! Kan een ZEER serieus probleem zijn. Vandaar dar ik al een tijd niet aktief meer ben op ons forum.
Hoop dat je oplossing vindt. Voorlopig ik niet.
Maar mat je tot hier toe hebt verwezenlijkt: PRACHTIG !!!
 
Om te vermijden dat ik steeds met mijn handen tegen de ra's tik hang ik er papiertjes aan, sindsdien krijgen zij geen dreun meer na een onverhoedse beweging van de handen: (tip komt van mijn vrouw )
attachment.php


Het ophangen van de grote ra , ik begin met het plaatsen van het centrale touw(zwart 0,5mm) er wordt geen specifieke naam vermeld .
Een ankersteek vond ik mooier dan de knoop die de BH. voorstelt .
attachment.php


De losse einden komen door de grootmars en daar fixeer ik ze met een klem , nu hangt de ra er nog wat schuin bij :
attachment.php


Daarom plaats ik twee klemmen op de ra-uiteinden , daar moet wat mee geschoven worden tot de zaak in evenwicht hangt:
attachment.php


Natuurlijk is het takeltouw ook al klaar :
En wat hier nog niet te zien is : de voormontage van het "rak".
attachment.jpg

Het rak dus , een soort van scharnier van de ra op de mast:
attachment.jpg

Best is deze voor het positioneren en vastknopen te ondersteunen met een klem:
attachment.php


Als de ra op de juiste hoogte is gebracht kon ik de takeling doen :
attachment.jpg

De uiteinden van de takeling (de ra-repen) worden onderaan de grote mast aan ogen vastgemaakt, tijdens de takeling is het handig die ra-repen op spanning te houden ...
attachment.php

En hang ik klemmen aan die ra-repen om de boel op spanning te houden:
attachment.php


Al heel wat meters touw verbruikt ...
attachment.jpg
 
Erg imposant en dat zal het in toenemende mate worden.
 
Na wat vakantie doen we weer verder , het is er het weer voor:huh:
attachment.jpg

Ik heb op de boegspriet een ra geplaatst : "de Blinde ra " , en op de boeg de versiering/boegbeeld .
attachment.php

attachment.jpg

Ook af en toe nog wat "dienstboten" in elkaar steken:
attachment.jpg

Deze had ik al :
attachment.jpg
 
Dank U marc w en seaking . :)

Bij de bouw van die bootjes heb ik nog enkele tips voor eventuele kandidaat bouwers van dit model(Victory van DeAgostini)
De spanten van de bootjes worden op een bouwplaatje gelijmd en dienen ook gestrookt te worden , dat gaat makkelijker als ge er stukjes hout tussen lijmt , binnen de kiellijn. Zonder die versteviging is het niet mogelijk op een normale manier te schuren door de vibratie van de spantdelen.
attachment.jpg
De beplanking gaat makkelijker ,bij de sterke rondingen ,als je ze een nachtje laat weken en voordroogt op een stuk hout met een aangepaste vorm :
attachment.php

attachment.php


Blokjes hout houden de plankjes tegen de spanten ,meestal gebruik ik houtlijm ,op plaatsen waar ik niet kan werken met blokjes gebruik ik een druppel seconden-gel-lijm . Bv. ook op de uiteinden waar de plankjes een torsiebeweging maken op de spanten :
attachment.jpg

De "pinas" is bijna klaar :
attachment.jpg

Het rooster is van messing , ik geef het een of 2 lagen zwart zodanig dat er nog een beetje koper doorschijnt :
attachment.jpg

Ook heb ik de restant van de geschutspoortluiken klaar , hier ook wordt het beslag niet dekkend geschilderd voor de natuurlijke "look":
attachment.jpg
 
Het plaatsen van de luiken ging makkelijker als ik ze op een latje legde zodat ze netjes haaks op het gat konden gelijmd worden:
attachment.jpg

De ophaaltouwen door de gaatjes gestoken , een gewicht zorgt voor strakheid en dan een drupje houtlijm:
attachment.jpg

Alle luiken zijn geplaatst en de touwen ook:
attachment.php


attachment.jpg

Het 4de en laatste dienstbootje vorderd ook:
attachment.jpg

attachment.php


attachment.php


Na plaatsen van onderdelen en schilderwerk is dit hoofdstuk ook weer klaar , moet ze nog wel op het schip plaatsen:
attachment.php


attachment.jpg
 
het blijft toch een groot plezier om naar uw vorderingen te kijken ze . ik start aan deze mooie dame in oktober nadat ik haar in het echt eens heb gaan bezoeken in portsmouth en er een gigantisch aantal mb aan foto's heb kunnen van nemen :) . wel jammer dat ze nu in renovatie is maar het zal de pret zeker niet bederven. veel succes met de verdere afwerking
 
knap werk echt ik bewonder je project :) ik heb ze van plastiek gemaakt van revell maar in hout is dat toch heel wat anders he love it !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan