Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

GERESERVEERD ! !
Voor de geïnteresseerden , ik heb hier nog een 65 mannekens bootbemanning van mijn model , die ga ik niet gebruiken . Iemand ?? het is "Gratis" enkel verzending te betalen (via Kiala +/- 4euro). Reageer liefst via privebericht.
attachment.php


GERESERVEERD ! !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is dan wel weer heel erg vriendelijk; topmentaliteit hier!!

Over het model: je oog voor detail is werkelijk fantastisch om te zien.
 
Bedankt Roy.

Eens alle scepterparen (voor de hangmatnetten) geplaatst kon ik ze zwart schilderen :
attachment.jpg

attachment.jpg

Dan volgt het aanbrengen van de steuntouwen , in de BH. van DeA. wordt hier koperdraad gebruikt . Maar met touw (garen) is dit realistischer :
attachment.jpg

attachment.jpg

De twee uiteinden voorzie ik van een stopknoopje maar ! ...het was niet makkelijk een strak touw te bekomen tussen de zeer dunne en bewegende scepters . Dus bedacht ik vooraf de touwen te behandelen met verdunde houtlijm en onder spanning te laten drogen :
attachment.php


Het touw is na droging strak en stijf , ik schuif het door de gaatjes en op het andere eind maak ik een knoopje met een ander touw als stopknoop(fixeren met houtlijm) dus geen eindeloos gepruts meer en de boel lekker strak :
attachment.jpg

In deze opstelling komen dan later de eigenlijke netten maar DeA. levert deze in het zwart = niet mooi en ik ga dus op zoek naar van dat gazig wit gordijnstof dat ik dan nog moet kleuren naar ecru.
 
Interessante methode om stijve touwtjes te krijgen.
 
Een en al bewondering Michiel, heb er geen woorden voor.
 
Heb de "Bezaanboom" en "Bezaangaffel" geplaatst alsook de lantaarns op de 'spiegel' :
attachment.php


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Man,man ,man woorden schieten tekort....hoed af..!

Grtz yves,
 
Bedankt Yves :)
Weer enkele stappen verder , de eerste "ra" hangt :
Eerste wat onscherp , kreeg hem niet in focus.
attachment.php


attachment.php


De veerkracht en het lage gewicht van de ra zorgt voor het bol staan van lijnen die door de blokken lopen maar met wat touwtjes en onder spanning houden met wat klemmen los ik dat op , als de touwen strak staan aan de blokken smeer ik er wat houtlijm op en na droging toont het wat realistischer :
attachment.jpg
attachment.jpg

De "voetpaarden" onder de ra staan het mooist = strak maar een knoop leggen en het touw strak houden is soms moeilijk dus een halve steek met een beetje houtlijm en wat gewicht aan het losse eind geeft een gaaf resultaat :
attachment.jpg
attachment.php


DeAgostini maakt het je niet makkelijk , soms moet je voor een lijn heel wat speurwerk verrichten om te weten te komen waar die nu eigenlijk aan vast zit . De foto's in de BH. zijn dikwijls alles behalve duidelijk:
attachment.php

attachment.php
 
Meer dan kunst, een AMBACHT !!! :-)
 
Euh , nou...ik volg gewoon de bouwhandleiding en ja je moet wat knutselervaring hebben. Nu zeker , om de ra's een beetje in de juiste stand te krijgen te krijgen. Ze scharnieren in alle richtingen , wat de bedoeling is maar om het schip te "showen" moet toch alles best parallel gemonteerd zijn.
De echte meesters waren de ontwerpers en bouwers in de laat 18de eeuw . Zonder electronica zoiets verwezenlijken ...Applaus

De voormarsra hangt er ook aan:
attachment.jpg
Het uitlijnen vergt wat geduld , de lijmklemmen aan de nog losse einden helpen daarbij , eens de ra juist hangt volgt een drupje lijm op de blokken en na droging kan ik de losse einden op de juiste plaats vastleggen. Het rode doek dient om de lijnen iets beter te zien. :unsure:
attachment.php
 
prachtig werk,een streling voor het oog, ik geniet ervan.
vgr
Marc
 
Dank U Marc.^^

Ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor de hangmatnetten. DA levert die in het zwart waarvan de mazen veel te fijn ogen . In een stoffen winkel vond ik wit gaas uit nylon op rol en de mazen zijn aanvaardbaar . Ik heb het een nacht in wat koffie laten staan en na spoelen had het een ecru kleurtje.
attachment.jpg

attachment.jpg

Het oprollen van de stukjes canvas (hangmatten) is ook niet eenvoudig :wacko:, daarom mijn trucje : een gespleten tandenstoker , die schuif ik over het lapje en is dan simpel op te rollen :8:
attachment.php


attachment.php


Na het oprollen tot de juiste dikte een schuifbaar lusje erover en dan opbinden en de knoopjes fixeren met houtlijm:
attachment.php


(Historisch : De hangmatten vulden dus de netten en dienden als dekking )
 
Dit is een prachtig kunstwerk!!! Hoe groot is dit schip?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan