Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory-De Agostini- schaal 1:84 van Michiel [F!]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
prachtig gewoon prachtig en volharden he word een heel mooi schip
 
Misschien is het voor sommigen een grote shock maar ik geef toch mijn eigen interpretatie weer van het schip zoals ik het graag zou willen .
Ik probeer het een antieke ''look'' te geven ...
Stand van zaken na aflevering 44 ( volgens DeA. ) :

attachment.php


attachment.php
 
een schok is het niet hoor ;) ik vind een schip in hout kleur ook mooier dit is de smaak zijn van de bouwer en die heeft altijt gelijk ;)

ziet er best mooi uit hoor michiel ga je de romp nog bekoperen ?
 
Neen niet bekoperen , maar wel eens uitvissen welk effect ik kan toepassen op de onderwaterzone , als ik denk aan schelpdieren en mos ...wordt moeilijk !
 
Weer een mooie vooruitgang Michiel.
Mijn bouw staat een beetje stil. Ik moet nu de beplanking aan het achtersteven maken en het buigen van de plankjes wil maar niet goed lukken en dat werkt een beetje tegen de goesting. Maar dat komt wel.
 
Ja , dat buigen heeft mij ook al wat gebroken planken opgeleverd en dan zoek je verder naar een andere methode... ik deed het uiteindelijk met een gewoon strijkijzer en een houten buigmal en goed doorweekte plankjes . Voor het buigen de plankjes goed heet maken met strijkbout op vlakke ondergrond ( snijplank of zo ) , dan op de mal en goed drukkend de bocht forceren . Dan snel op het schip fixeren ( de bocht is dan nog soepel) en 24u laten drogen . In de winter zet ik het tedrogen op de verwarming , gaat wat sneller . Na droging verder aanpassen , schuren en of afschuinen . De plankjes waren op voorhand al verjongd .
 
Ja , dat buigen heeft mij ook al wat gebroken planken opgeleverd en dan zoek je verder naar een andere methode... ik deed het uiteindelijk met een gewoon strijkijzer en een houten buigmal en goed doorweekte plankjes . Voor het buigen de plankjes goed heet maken met strijkbout op vlakke ondergrond ( snijplank of zo ) , dan op de mal en goed drukkend de bocht forceren . Dan snel op het schip fixeren ( de bocht is dan nog soepel) en 24u laten drogen . In de winter zet ik het tedrogen op de verwarming , gaat wat sneller . Na droging verder aanpassen , schuren en of afschuinen . De plankjes waren op voorhand al verjongd .

Dit was een gouden tip Michiel. Na het zoveelste gebroken plankje heb ik er het strijkijzer bijgehaald en dat ging vanzelf. Op een paar sekonden had ik een gebogen latje zonder breuk. Thanks for the tip. Nu kan ik weer verder.
 
Ben blij voor U dat het gelukt is , hopelijk schiet het nu wat op !? ;)
 
Weer een stukje verder gewerkt en begonnen met beplanking van het bovenste batterijdek. Om de planken hier en daar wat aan te drukken gebruikte ik eerst zelfgemaakte klemmetjes = 2latjes met elastiek , omdat mijn lijmklemmetjes moeilijk hanteerbaar zijn . Uiteindelijk ging dat ook niet meer vlot en gebruikte ik latjes die ik door de geschutspoorten stak en daaronder dan stukjes hout waardoor ik mijn planken kon fixeren tot de lijm ingedroogd was .

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoe heb je de breeuwnaden en nagels aangebracht ?
dit ziet er niet slecht uit zou ik zo zeggen zeg ik zo ;-)

davy
 
De breeuwnaden zijn met potlood , dus voor monteren de (1) zijkant met potlood ( HB) bestrijken . Met een vulpotlood ( 0,5hb) heb ik de nagels nagebootst . In de BH stond voor het breeuwen een zwarte stift te gebruiken , maar dan komt het te hard over vind ik .En potlood kan je nog wegschuren . Er zit wat ongelijkmatigheid in maar dat vind ik net goed , wat nuance ...:8
Zoals de nagels , wat lukraak zonder meten . De kopse kanten heb ik waar nodig in gesneden , zo lijkt het wat echter , een zogezegde dekplank loopt over drie spanten en de voorziene latjes zijn 30 cm .
;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi michiel 8)
wat ik niet goed snap is de beplanking op het onderste dek. was dit de bedoeling dat ze onder de gratings ( roosters) kwam liggen ?
want nu liggen ze gewoon onder het andere dek . of komt daar nog ergens een trap waar je het dekje ziet
 
Ja , amazone , ik volg gewoon de BH , ik heb er zelf nog geen zicht op hoe het gaat worden .
;) , Ik kan wel effe spieken naar de site van DeA. of naar de noorderburen , die staan al wat verder dan hier , maar die hebben haast geen foto's ...
 
oke als je de bb volgt zal het zeker wel goed zijn denk ik.

moest het tog zijn dat ze onder de roosters moeten liggen en je kan daar nu niet meer beplanken raad ik je aan om het daar zwart te schilderen anders heb je kans dat je door de roosters een ongeplankt dek ziet liggen.
als het zwart is zie je dat niet meer en denk je dat je in een donkere ruimte kijkt.
 
Dank voor de tip amazone ,
;)
Nu herinner ik me dat in de BH stond dat het deel beplanking nodig was omdat het zichtbaar was door de deuren ( Deuren opzij van de romp ).
 
oke dan zitten ze daar zeker op hun plaats 8)
 
Op de openingen in het dek komen roosters met als opening zo'n 2mm kwadraat . Daardoor zal ik niet veel kunnen zien maar ik zal de roosters eerst los plaatsen en eens checken , indien nodig kleef ik zwart papier aan de binnenzijde .
;)
 
Zo het bovenste batterijdek ligt erin en het dubbele wandje aan de middelste poortjes zit er ook tegen , nu nog wat bijwerken hier en daar .
Nu begin ik aan de roosters die op de dekopeningen komen .

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan