Hoofdsponsor

1/72 Heller - M4 Sherman "D-Day" [wip]

Die ziet er heel knap uit, mooi werk. Die Heller kit is duidelijk een goede.

Grtz Bart.
 
Intussen wat verdergewerkt:

IMG_20150618_231223.jpg

IMG_20150618_231651.jpg

IMG_20150618_231704.jpg

IMG_20150618_231718.jpg

IMG_20150618_231753.jpg

IMG_20150618_231835.jpg
 
Mooi :)

Vergeet niet van de loopwielen van "rubber" te voorzien ;)
Dit kan met Nato black van tamiya (of andere verf), maar geen zuiver zwart gebruiken, tenzij je er nog een drybrush over aanbrengt...
Verder zie ik aan de onderkant van de jerrycan nog twee stukjes van de bevestiging aan het gietraam, misschien kan je deze nog een beetje verwijderen?

Ben benieuwd naar de volgende lading details dat er nog moeten bijkomen :)
 
Mooi :)

Vergeet niet van de loopwielen van "rubber" te voorzien ;)
Dit kan met Nato black van tamiya (of andere verf), maar geen zuiver zwart gebruiken, tenzij je er nog een drybrush over aanbrengt...
Verder zie ik aan de onderkant van de jerrycan nog twee stukjes van de bevestiging aan het gietraam, misschien kan je deze nog een beetje verwijderen?

Ben benieuwd naar de volgende lading details dat er nog moeten bijkomen :)

Ik zie het ook net van dat gietraam, merci!
Waarom geen zwart voor de loopwielen? Bedoel je dan de kleur zwart of is het ook een ander type verf?
 
Rubber is nooit echt zwart van kleur. Beter zeer donker grijs nemen (zoals =Nato black van Tamiya).
Zwart is "te hard" ;)
Hoewel je het best wel kan/mag gebruiken als je dit staan hebt en niet direct een ander kleur wenst aan te schaffen ;)
 
In modelbouw is het sowieso beter om geen puur zwart te gebruiken, behalve als je diepe schaduwen namaakt.

Voeg aan zwart gewoon een tikkeltje wit toe zodat het zeer donkergrijs wordt en je zult zien dat het realistischer wordt. Ben je benieuwd naar de theorie daarachter dan hoor ik het wel.
 
Een beetje verdergewerkt aan de tank. Even gekeken of ik de boomstammen ter bescherming kon nabootsen.
Wat ik nu merk sinds een aantal dagen is dat de bestikkering begint los te komen. De decals komen op 2 plekken los. Bovenaan de ster en op de zijkant. Des ter bovenaan had ik zaterdag al eens met wat water opnieuw platgestreken, maar nu begint die terug naar boven te krullen. Hoe kan ik dit nog redden? Voor ze eventueel verdrogen en/of afbreken?

IMG_20150818_081622.jpg

IMG_20150818_081633.jpg

IMG_20150818_081646.jpg
 
Hoewel ik een betere -maar veel bewerkelijkere- methode kan bedenken, kun je de decal vastlijmen met een mengsel van met water verdunde houtlijm. Als je dat hebt gedaan, airbrush je er een laag glossy vernis overheen. Vervolgens kun je gaan 'verweren', bijv. met een wash. Wil je niet verweren, dan breng je na de laag glossy vernis een laag matvernis aan.
 
Probeer eens blinkende vernis onder je decal aan te brengen (met een platte borstel die je er onder schuift) waardoor je dus in feite de vernis als lijm gebruikt.
De vernis zal de minuscule poriën van de verf opvullen en ook je decal bijhouden. Vernis over de volledige oppervlakte van de tank aanbrengen waar de decal op rust t.t.z. in dit geval het bovenste van de koepel en het driehoekige achterstuk van de flank.
Goed laten drogen en na drogen en je ziet dat het helpt, opnieuw glansvernis over de decal en de ingewreven stukken aanbrengen. Opnieuw goed laten drogen. Als je ziet dat je decal goed ingepakt is (geseald) dan matte vernis aanbrengen om de tank zijn mat uiterlijk terug te geven.

Je hebt waarschijnlijk je decals aangebracht op een mat oppervlak ipv op een blinkend oppervlak.
Ga niet overhaast te werk en steeds goed laten drogen.
Veel succes
 
Glanzende vernis i.p.v. verdunde houtlijm is nog beter, ik sluit me bij Erwin aan.
 
Sluit me volledig aan bij de collega's hier boven,steeds de decals aanbrengen op een blinkend oppervlak en achteraf mat vernis er over..
 
Voor de duidelijkheid, Erwin en ik hebben volgens mij allebei als volgorde:

1. Glossy vernis.
2. Decals.
3. Glossy vernis.
4. Mat vernis.

Tussen 3. en 4. kan er dan naar wens verweerd worden. Het klinkt misschien een beetje gek, eerst glossy en dan mat (3. resp. 4.), maar stap 3. zorgt ervoor dat de decal visueel als het ware wordt opgenomen in de laklaag. Doe je dat niet, dan blijf je een verschil zien tussen decal en achtergrond.
 
De bedenking die ik dan in eerste instantie heb is: wordt het dan allemaal niet te "dik"? Verlies je dan geen vorm/detail van je model?
 
Als je maar dun genoeg werkt, kun je misschien wel 50 laagjes spuiten zonder dat de details verloren gaan.

Zo'n met de airbrush opgebracht laagje (of een met goed verdunde verf kundig geschilderd laagje) is microscopisch dun.
 
Als je een acryl verwering gaat toepassen, gebruik je een enamel vernis als ondergrond daarvoor, en vice versa.

Enamel bijv. Humbrol, acryl bijv. Vallejo.

Er zullen mensen zijn die zeggen: "hoeft niet, want..." of "ik doe het altijd acryl op acryl en dat gaat altijd goed" etc., maar als je bovengenoemde hoofdregel aanhoudt heb je de grootste kans op succes. Reden: de twee op elkaar gestapelde lagen zullen elkaar in beginsel niet beïnvloeden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan