Hoofdsponsor

1/72 Heller - M4 Sherman "D-Day" [wip]

W

washi

Guest
2 weekends terug moest ik even wat inkopen doen. Vlak daarnaast een maxi toys winkel. Toch even binnenspringen, dacht ik.
Momenteel speel ik wat op 2 paarden, ben ook nog met een auto bezig ondertussen (Viper, zie ander topic).
Daarnaast ben ook nog een beginner met airbrush en heb ook niet meteen een ruimte waar ik die optimaal kan gebruiken (klein appartement). M.a.w. wanneer ik de airbrush wil gebruiken moet ik zeker zijn dat ik een tijdje vrij heb en kan ik de salontafel wat afplakken, raam openzetten etc.. Het is dus wat vervelend om aan de wagen te werken tussen de soep en de patatten (dat is eerder weekendwerk).

Anyway, ze hadden net een nieuwe levering modelbouwdozen binnengekregen. De meeste van Heller. Daartussen zat de Sherman, eentje die sowieso nog op mijn todo lijst stond:

m4-sherman.jpg


Ik denk dat de meegeleverde verf op basis van water is. Ik zal alleszins humbrol verf gebruiken (nummer 86):

humbrol-86-light-olive-matt-14ml-enamel-paint.jpg

Het is opnieuw een iets kleinere schaal, wat me toelaat meer met de penseel te werken en dat is net geschikt voor als ik even tijd heb 's avonds in de week.

Ik heb nog nooit een tank gebouwd, laat staan met een kit van Heller gewerkt, dus deze build zal opnieuw de nodige primeurs met zich meebrengen ^^.

Binnenkort meer + wat fotos!
 
Ik wist niet dat er hier Heller kits verkrijgbaar waren in 1/72..
Ben benieuwd naar de kwaliteit en naar de details ;)
Veel suk6
 
Ik vrees dat die Sherman de oude Airfix kit is en op schaal 1/76 ipv 1/72. Hopelijk ben ik mis.
 
Heeft iemand enig idee hoe ik het best de rubberen tracks aan elkaar kan plakken? Met gewone lijm lukte dat alvast niet.. :|
 
Alvast veel succes met de build, wat de tracks betreft dat doe ik met een metalen spateltje die ik opwarm,leg de tracks op elkaar en duw kort de twee uiteinden op elkaar..pas op niet lang!!!kans op vervorming! aan de uiteinden zijn meestal twee punten enerzijds en twee gaatjes anderzijds.Probeer deze wel mooi opelkaar te leggen..veel succes !!!

Gryz yves,
 
De beruchte rubberen tracks...de reden dat er hier geen tanks meer op het programma staan.

Wel zal ik de bouw volgen, uit nieuwsgierigheid.
 
Veel succes met de bouw van deze jongen ben benieuwd in welke richting je deze gaat brengen..
 
Kleine update over de schilderwerken en al wat assemblage:

IMG_20150602_205153.jpg

IMG_20150602_205200.jpg

IMG_20150602_205208.jpg

IMG_20150602_205221.jpg

IMG_20150602_205232.jpg

IMG_20150602_205258.jpg

IMG_20150602_205322.jpg


Sommige plekjes moeten wel nog wat geretoucheerd worden. Wel niet makkelijk om alle "wielen" (of hoe noemt dat?) gealligneerd te krijgen..

Hopelijk houden de tracks het ook uit, die heb ik met dit aangepakt:

IMG_20150602_205516.jpg


Voor:
IMG_20150602_202915.jpg

Na:
IMG_20150602_205121.jpg
 
Ik ga hem redelijk out-of-the-box maken, m.a.w. ofwel de klassieke ofwel de "wading" versie is mogelijk:
shermanWadingTank2.jpg


Onderdelen hiervoor zitten erbij, maar ik vind het minder mooi, dus ik blijf voorlopig bij een klassieker model.
Inspiratie voor dit model komt wel van de film Fury die ik een paar maand geleden zag. Was er redelijk onder de indruk van het "tank-leven".

Weet iemand soms wat het nut is van die stronken op de zijkant?

to+Call+Tank+Museum+Bovington+England+1q7JjY_nOM7x.jpg
 
Het ziet er dus inderdaad een nieuwe moule uit.
Wat die houten palen/boomstammen betreft, die deden dienst als extra bepantsering. Het was een praktijk die voornamelijk in de Pacific gebruikt werd maar ook hier om reden dat die toch een beetje de inpact van een granaat konden beperken.
 
De vinyl tracks kan je nadat de verbinding aan elkaar gezet is een nietje inzetten langs de binnen zijde
van de track.( de kant naar de hull zo doende zie je er praktisch niets van)
Als je dit stuk dan aan de onderzijde van je tank monteert ligt de track ook een stuk vlakker.
 
Wow dit topic gaat snel ;)

Enfin, het is inderdaad een nieuwe mal uit 2014 en geen heruitgave (goed onthouden om dat te checken! Geeft me echt plezier te zien dat adviezen onthouden en opgevolgd worden) en de sprues zien er werkelijk up-to-date uit (ik zag hier foto's).

Je gaat als een wervelwind van start, maar het ziet er toch erg goed uit wat je laat zien. Ik ben benieuwd hoe je deze gaat volbrengen.
 
Hey,

Indd, dit gaat hier snel....
Tracks van vinyl kun je het best van al lijmen met industriële secondelijm. Ik heb er staan, waarmee ik mijn tracks heb gelijmd van mijn matchbox-kitje waaraan ik momenteel bezig ben. Je mag er aan trekken, het komt niet los. Je kan het zelfs bewerken, maar de enige voorwaarde is wel dat je het laat uitdrogen, zeker 1/2 uurtje. Om zeker te zijn van de samenstelling kan je zelfs een gewichtje of klemmetje erop aanbrengen.

Ivm de boomstammen, indd, onze, Erwin heeft hierin gelijk. Bijkomend was ook, indien de tank vastzat, kon men de boomstammen gebruiken om extra tractie te verkrijgen om los te geraken.

Mooi om te zien dat terug een kleine schaal in de belangstelling staat, deze schaal verdiend dit wel daar het detail zeer zeker goed te noemen is. Het is indd klein, maar neem je tijd om te bouwen en je resultaat zal meer of goed komen ;) :)
 
dat is wel interessant zeg, een recent uitgebrachte m4 op 1/72. misschien graai ik deze ook es mee als het past, de gietvorm ziet er alleszins al goed uit!

ja rubber tracks, ik leg er gewoon een nietje in en steek dat aan de onderkant, en smelt de uitstulpsels samen met een soldeerbout. maar het ziet er naar uit dat je dat goed aangepakt hebt.

@Alain, de moed niet laten zakken, niet alle tank kits hebben rubberen tracks ;) en ze vallen wel mee uiteindelijk als je weet hoe ze vast te maken.
 
Gaat goed vooruit hier mooi gebouwd trouwens,verder was het me al opgevallen dat er veel details op zitten en dit op 1/72 😉
 
Gisteren nog even verdergewerkt. Niets spectaculairs, enkel kleine toevoegingen:

IMG_20150605_204410.jpg


Rupsbandjes errond. Ze houden stand en ze passen mooi:
IMG_20150605_204716.jpg

IMG_20150605_204725.jpg


Alles bij elkaar momenteel:
IMG_20150606_115456.jpg

IMG_20150606_115513.jpg

IMG_20150606_115536.jpg

IMG_20150606_115546.jpg
 
Dat is al een zeer mooie basis om op verder te werken Washi ;)
Een wash, een filter, pinwashes, pigmenten,... En je hebt een zéér mooi model op de plank ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan