Hoofdsponsor

1/25 HCP 1-6-2 BULGAR 1/25

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.489
Wel, hier zijn we dan weer. Omdat ik een niet zo'n goed gevoel had om aan de SMS Gneisenau te werken had mijn vrouwtje me met lichte dwang overtuigd om nog eens een locomotiefje te maken.
Nu ja, locomotiefje is misschien een beetje understatement, zoals in de titel aangegeven gaat het om een 1-6-2 configuratie, zoiets kan dus al geen kleine jongen zijn :

IMG-0535.jpg


Dit blijkt de grootste Europese locomotief met enkel chassis die in productie is gegaan, oorspronkelijk in Polen op bestelling van de Koninklijke Bulgaarse Spoorwegen, maar latere exemplaren werden in Duitsland gebouwd.

Zoals meestal beginnen we bij bladzijde 2 (de eerste pagina is immers enkel Poolse tekst) van de beschrijving, als eerste onderdeel de twee langsliggers om het chassis te maken. Elk langsligger bestaat eigenlijk uit 10 onderdelen, namelijk drie lagen laser gesneden karton en een gedrukte buitenlaag, dat zijn natuurlijk slechts 5 onderdelen, maar omdat zelfs een A3 formaatje te klein is voor deze stukken, mag je het dus verdubbelen...

IMG-0536.jpg


Na een avondje puzzelen, snijden en plakken hadden we dus de aanzet voor het chassis, en tijdens het wachten tot de lijm droog was, ook meteen voor de rookkamer.

IMG-0539.jpg

Zoals je wellicht kan zien, is de rode bedrukking niet zo erg netjes meer, en dat heeft wel degelijk een reden. Dit is namelijk een recentere uitgave waarbij ze gebruikmaken van digitale print, beter nauwkeurigheid, ok maar het probleem is dat er een soort van gladde laag over het kleur ligt die amper lijmbaar schijnt te zijn, dus eventjes met een schuurpadje erover want achteraf wordt alles toch geschilderd.

Het volgende was een verdere afwerking van de rookkamer :

IMG-0540.jpg


En in (grotendeels) dryfit zijn we nu op dit punt aangeland :

IMG-0542.jpg


IMG-0541.jpg


Voor vandaag zijn de bankwerkers vertrokken, dus we wachten nu op de volgende shift...
 
Imposante loc, veel succes met de bouw.
 
1-6-2 zei me niets maar weet het nu wat het inhoud een mens leert nog wat bij hier :giggle: Volg hem mee op de achtergrond.
 
Goede start alweer en volg graag mee.
 
Hoewel de voortgang hier traag, heel erg traag gaat wil ik met volgende fotootjes toch even laten zien dat de bouw niet volledig stil ligt. Helaas heb ik mijn werk als fotograaf hier een beetje laten slabakken dus veel stap-voor-stap foto's zoals bij de Jupiter zijn er (nog) niet.









 
ziet er al heel veelbelovend uit doe rustig verder Dany
Marc
 
Wel, hier zijn we dan weer. Omdat ik een niet zo'n goed gevoel had om aan de SMS Gneisenau te werken had mijn vrouwtje me met lichte dwang overtuigd om nog eens een locomotiefje te maken.
Nu ja, locomotiefje is misschien een beetje understatement, zoals in de titel aangegeven gaat het om een 1-6-2 configuratie, zoiets kan dus al geen kleine jongen zijn :

IMG-0535.jpg


Dit blijkt de grootste Europese locomotief met enkel chassis die in productie is gegaan, oorspronkelijk in Polen op bestelling van de Koninklijke Bulgaarse Spoorwegen, maar latere exemplaren werden in Duitsland gebouwd.

Zoals meestal beginnen we bij bladzijde 2 (de eerste pagina is immers enkel Poolse tekst) van de beschrijving, als eerste onderdeel de twee langsliggers om het chassis te maken. Elk langsligger bestaat eigenlijk uit 10 onderdelen, namelijk drie lagen laser gesneden karton en een gedrukte buitenlaag, dat zijn natuurlijk slechts 5 onderdelen, maar omdat zelfs een A3 formaatje te klein is voor deze stukken, mag je het dus verdubbelen...

IMG-0536.jpg


Na een avondje puzzelen, snijden en plakken hadden we dus de aanzet voor het chassis, en tijdens het wachten tot de lijm droog was, ook meteen voor de rookkamer.

IMG-0539.jpg

Zoals je wellicht kan zien, is de rode bedrukking niet zo erg netjes meer, en dat heeft wel degelijk een reden. Dit is namelijk een recentere uitgave waarbij ze gebruikmaken van digitale print, beter nauwkeurigheid, ok maar het probleem is dat er een soort van gladde laag over het kleur ligt die amper lijmbaar schijnt te zijn, dus eventjes met een schuurpadje erover want achteraf wordt alles toch geschilderd.

Het volgende was een verdere afwerking van de rookkamer :

IMG-0540.jpg


En in (grotendeels) dryfit zijn we nu op dit punt aangeland :

IMG-0542.jpg


IMG-0541.jpg


Voor vandaag zijn de bankwerkers vertrokken, dus we wachten nu op de volgende shift...
Amai dat is ook geen sinecure. Blijft dat karton na het kleven mooi recht? Succes. Willy.
 
Dat hangt een beetje van de lijmsoort af, Willy, het komt erop aan geen lijm op waterbasis te gebruiken, zeer spaarzaam met lijm om te springen en indien nodig de stukken onder een vlak gewicht te laten drogen.

En ondertussen hebben we nog een stukje klaar van die voorste bogie (ik ben de naam van die constructie vergeten helaas, ik zal die nog wel eens opnieuw opzoeken)...

IMG-0549.jpg


In de samenstelling en klaar voor een laagje verf :



Verder zijn de asplaten nu op het chassis bevestigd, evenals een aantal van de bladveren, maar van het chassis heb ik momenteel nog geen nieuwe foto's genomen.

Morgen zal de 1/25 traktiewerkplaats weer bemand zijn... aangezien ik morgen ook niet in de 1/1 traktiewerkplaats moet zijn wegens verlof :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is weer een serieuze stap vooruit Dany, die bladveren zijn niet te onderschatten.
 
gaat weer tof zijn om te volgen, mooie start gemaakt, veel snij en kleef plezier
 
Ook ik volg weer verder.
 
Goed, waar waren we ook alweer gebleven...
Ondanks de schijn zijn er deze week toch nog werkzaamheden aan de Bulgaar verricht, het nadeel van voortgang bij een dergelijk papieren model, is dat de bestede uren zich niet niet echt tonen in de voortgang.

In eerste instantie is de voorste bogie nu volledig klaar en op de juiste plaats geïnstalleerd, evenals de vering voor deze bogie :









Het meeste werk, wat echter het minste opvalt was echter het maken van 12 afstandhouders, het is niets meer dan een strookje papier oprollen, maar het moet wel precies gebeuren zodat ze allemaal exact even breed zijn, en zodat de as er nog doorheen kan schuiven zonder al te veel wrijving.

 
Mooi die bouten en best overtuigend.
 
Papier zo mooi oprollen, brrr, lijkt simpel maar zwaar onderschat.
 
Bedankt mannen, en om te tonen dat de werken aan deze machine niet helemaal stilliggen... of helemaal niet stilliggen nog een kleine vordering :

Vorige update waren we geëindigd met de voorste bogie, nu beginnen we met de achterste, die toch een beetje complexer in elkaar steekt.

De tekening :



Een aantal van de nodige onderdelen :



En het onderdeel dat het meeste van de tijd consumeert :



Voor vandaag stop ik ermee want door al die klinknagels kijk ik er ondertussen scheel op :)
 
wel dat kan ik geloven maar het ziet er toch weeral veelbelovend uit ik kijk graag naar uw werkjes
Doe zo verder
Marc
 
Geduldig werkje met goed resultaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan