Hoofdsponsor

1/30 Guillows Cessna 170 :: First build! [!]

  • Onderwerp starter CrosstownTee
  • Startdatum
Ik heb mijn Lightning helemaal beplakt met plywoord. Dun en super strak. Moet eens zoeken waar hij is en foto's maken. Mooi gedaan Fred. Had al gereageerd bij je Spit-posting.

Dit is niet mijn verslag Paul maar van CrosstownTee;)
Zelfde merk, ander model, verschillende bouwers:sleep:

Fred
 
Soms wordt het allemaal wat teveel he, Paul, op zo'n forum :P
Maar nu zal ik zelf ook eens naar die Spit moeten gaan kijken :laugh:
 
Excuus. Ere wie ere toekomt. Mooi gedaan. Kreeg weer good old memories.
Zoveel leuke dingen op het forum. Soms duizelt het.
 
Wel, dit is de druppel......
Ik ga me toch nog eens aan zo'n houten constructie wagen.
Dit lijkt me wel leuk.
Hopelijk haal ik ooit dit resultaat.
 
Wat een mooie build hier,schitterend gewoon
 
Dankjullie wel hoor!

Weet er iemand hoe je dat best schildert, die tissue? (japans papier, dat met dope bedekt zal zijn)?
Zijn die verfpotjes van Revell ok? (Enamel verf)

Ik zou aluminium moeten hebben, naar dit voorbeeld:
IMG_2770s.jpg
 
dan denk ik dat je beter overstapt naar een ander bedekkingsmateriaal voor rc vliegtuigen. ze hebben van die kunststofmatten die je erop moet strijken dacht ik, is al veel gladder en steviger dan die tissue. denk dat die tissue zelf te ruw is om zo'n blinkend resultaat naar te zetten
 
dan denk ik dat je beter overstapt naar een ander bedekkingsmateriaal voor rc vliegtuigen. ze hebben van die kunststofmatten die je erop moet strijken dacht ik, is al veel gladder en steviger dan die tissue. denk dat die tissue zelf te ruw is om zo'n blinkend resultaat naar te zetten

't Wordt een statisch model hoor... ik zal deze avond nog wat foto's posten; de vleugels en staartvlakken zijn met dope ingeborsteld, en zijn behoorlijk glad en sterk geworden...
 
Zo, ik denk dat ik alles van vel voorzien heb wat nodig was.

Daarna met een vernevelaar vochtig gemaakt, en het is wondermooi strak geworden.
Ik zie nu wel wat 'ze' bedoelen met "zo goed mogelijk voorbereiden vooraleer je begint met bekleden".
Ik bemerk hier en daar dat de ribben er een beetje uitsteken; maar eigenlijk stoort het (mij) niet. Dat is (volgens mij) iets wat deze modelletjes zo eigen maakt?

Een overzichtje van alle items:
ct0023.jpg

De rechtervleugel, bovenkant:
ct0024.jpg

Rechtervleugel, focus op de tip (die wordt rood later):
ct0025.jpg

Kijk is; dat japans papier curved wel mooi over de leggers vind ik:
ct0026.jpg

De staartsectie wilde ook op de foto:
ct0027.jpg

Nu een beetje van dichter bekijken; bemerk de rimpeltjes aan de neus vanboven:
ct0028.jpg

Een gladde rug:
ct0029.jpg

De buik is ook erg strak:
ct0030.jpg

Nog wat dichter kijken; eerst de neus, dan het dak, dan de rug:
ct0031.jpg
ct0032.jpg
ct0033.jpg

Om te eindigen, met bijhorende vraag; die zijkant van de cockpit... zou je dit ook moeten bekleden? Ik vind daar nergens iets over terug:
ct0034.jpg


Als de 'dope' helemaal droog is (morgen dus), kan ik eens een dry fit proberen; en zal ik wat moeten trimmen/schuren aan de staart elementen om ze mooi te doen passen.
Maar voor de definitieve samenstelling, zal ik eerst moeten schilderen en decals kleven, denk ik.
Ook dat plastic neusstuk moet nog uitgesneden en gepast worden...
(En ik die dacht dat ik dit modelletje even vlug in elkaar ging steken! :lol: )
 
aluminiumfolie?

Ik heb een verfje gevonden, Revell N°99. (Metallic Aluminium Enamel Paint). Ik ga dat proberen mengen met thinner, en zien of ik het gelijkmatig kan schilderen (op een teststukje, om te beginnen :-)

Aluminiumfolie... da's nog niet te gek bedacht hoor... maar om dat proper te doen... :ph34r:
 
Zou volgende voorstellen.
Spuit/borstel eerst je model volledig met matte blanke lak of gebruik anders gewoon een primer.
Zo leg je een mooie grondlaag voor je aluminiumverf.
Die tissue, allee rijstpapier, gaat volgens mij veel verf opzuigen anders.
Eens dat gedaan kan je Revell nr 99 gebruiken.
Al zou ik dan gaan voor de Aqua Color, zelfde nummer.
Kan je gewoon met water verdunnen en zal uiteindelijk minder schadelijk zijn voor dit tere model dan met thinner verdunde verf.
Mijn gedacht hé.

En dit doet me ook zin krijgen om nog eens (vorige houten vliegtuig was een Piper Cub, 2 meter span, toen bestond ons forum nog niet) een houten vliegtuig te bouwen.
 
Hey guys,
bedankt voor jullie tips:
Spuit/borstel eerst je model volledig met matte blanke lak of gebruik anders gewoon een primer.
'k Heb dat ook gedacht; een waterbased primer heb ik nog wel liggen...

Die tissue, allee rijstpapier, gaat volgens mij veel verf opzuigen anders.
-> Denk je dat ondanks de 3 lagen dope (spanlak) dat papier nog steeds verf zal opzuigen?

Uiteindelijk zal ik toch eens moeten proberen een airbrush te gebruiken he?
Ik ben in een stoffig modelbouwwinkeltje geweest in Leuven vandaag (Hobby Vandoren), wel erg authentiek moet ik zeggen, en een enorm vriendelijke meneer achter de balie; en die heeft me z'n starter airbrushes laten zien; en eigenlijk valt die kost wel mee he, als het gewoon gaat om een volledig vliegtuigje in dezelfde kleur te spuiten...
Ik kijk nog even de kat uit de boom.... :wub:
 
-> Denk je dat ondanks de 3 lagen dope (spanlak) dat papier nog steeds verf zal opzuigen?

Euh, niet veel meer neen.

En je kan eens polsen bij een van onze sponsors of ze geen Aluminium hebben in spuitbus.
Tamiya heeft deze bv in zijn gama.
Moet je nog niet direct een AB aanschaffen.
 
wat we zoal hebben is het volgende

eerst spanlack op je tisue zodat die super strak komt te zitten
eventueel een tweede laagje
en dan een laag of twee porien vuller
daarna een primer der op van neutraal grijs van army painter
en dan een metalizer primer van army painter
daarna afwerken naar keuze met enamel of acryl maakt niet uit
maar wel steeds zorgen dat de vorige laag in droog is
zelfs als hij droog aan voelt kan hij nog niet in droog zijn
ook telkens weer een beetje met 600 schuren( schuur papiertje met water)
gunze heeft metalizers die je na het indrogen kan polieren dus glans verzekerd
 
Scotty, je respons wordt erg gewaardeerd!
Dus... spanlak zit erop (high grade cellular dope), 3 laagjes. Tussendoor wel niet geschuurd (dat wist ik niet)

Poriënvuller... dat heb ik (nog) niet, maar ik heb gelezen dat ik talkpoeder zou kunnen vermengen in de spanlak... kan dat hetzelfde resultaat geven?

Primer erop: ok, daardoor kleine foutjes wegwerkend al doende neem ik aan.

Metalizer primer... dat ken ik niet, wat doet dat? Ik neem aan voorbereiding voor die alu verf, maar is het noodzakelijk?
Na het aanbrengen van metalizer, polieren? En daarna nog afwerken met enamel of acryl?
Daar ben ik niet mee... maar ik ben dan ook een complete beginner... Ik dacht dat polieren de laatste stap zou zijn... :8

Ik probeer het uit te zoeken, ben van plan je raad op te volgen, maar als je hier en daar nog een klein woordje duiding zou kunnen brengen.... 8)
 
talk poeder i verf of spanlack mengen kan problemen geven
high grade cellular dope en dan revell enamel zijn twee sterk uit een lopende merken
en kunnen ook voor problemen zorgen verf die op steekt bvb en zeker als je er een thinner bij doet
moet j er dan ook nog es zeker van zijn dat die thinner in die high grade dezelfde waarden heeft
of anders gaan die mekaar droog of niet bevechten
en zonder schuren man

nee als volgt

eerst spanlack voldoende laten uitharden schuren en waar nodig een tweede laagje spanlack
uitharden en dan schuren
let op uitharden kan wel is zijn nodig hebben

volgende stap een deftige porien vuller en dan best van het zelfde merk als je uit spanlack
uitharden twee a drie dagen
daarna na kijken en schuren met fijn (600 water schuurpapier met een beetje water) schuurpapier
nog een laagje porien vuller

daarna een eerste neutrale primer best grijs voor de eerste kleur gave aan je vliegtuig
daarna een metal primer van army painter die is zilver van kleur maar is toch een primer
daar leg je dan een deklaag op in acryl chroom zilver van gunze
en dit herhaal je tot je tevreden bent met de deklaag zeg maar lack laag
dit kan je vervolgens polieren met wollen doekjes en een zeer lichte polier pasta
wel lichte polier pasta want je werkt met fijne laagjes

en als dat dat allemaal geslaagd is kan je nog opteren om er een vernis laagje op te leggen in enamel
of acryl en ik denk zelfs best acryl
acryl is water bestendig en weers bestandig

alluminium follie is een leuk idee maar totaal on uit voer baar
dat vergt jaren ervaring en dan nog

scott
 
het belangrijkste is je eerste spanlak lagen en je eerst porienvuller laagjes
wil je dit tot een goed einde brengen grijp dan niet naar talk en andere veel belovende oplossingen
waardoor je project op de kast in de kelder of erger op de vuilbak beland
 
Dankjewel scotty, dit proces heb ik erg onderschat!
Dus... even geduld terwijl ik dit allemaal verwerk :-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan