Hoofdsponsor

1/30 Guillows Cessna 170 :: First build! [!]

  • Onderwerp starter CrosstownTee
  • Startdatum
C

CrosstownTee

Guest
Hier is mijn eerste balsa build ooit.
Bouwpakketje van Guillows in de UK gevonden, en daar (op vakantie) beginnen maken.
(Het mag misschien simpel en saai lijken, maar voor mij is dit een eerste stap naar werken met (balsa) hout en vliegtuigjes bouwen om eventueel om te bouwen naar RC)
Dit model vind ik persoonlijk te klein om naar RC om te zetten, maar heb het bouwplan toch alvast 200% opgeblazen om aan een wingspan van 120cm te komen... Maar dat is voor een andere thread...
Eerst de 100% versie maken, statisch, en hopelijk succesvol afronden

02.08.12
Voila: de eerste stappen: karton gelegd, plan erop, greaseproof papier (geen was/parafine-papier voorhanden), en begonnen (En voor je't vraagt.. ja da's mijn papfles ):
ct0001.jpg

Het balsa hout is niet echt van goeie kwaliteit; er braken hier en daar stukjes af bij het uit de plankjes snijden:
ct0002.jpg

Linkerkant basis zo goed als klaar, en best content:
ct0003.jpg

Best wel 'arty' dat greaseproof bakpapier:
ct0004.jpg


03.08.12
Rechterkant aan de linkerkant geplakt:
ct0005.jpg


04.08.12
Cockpit zijkanten en eerste, ehm, ribjes (?) aan de neus:
ct0006.jpg

Zoom in:
ct0007.jpg

06.08.12
Terug thuis, alle andere 'ribben' (kan iemand mij de juiste benaming geven van die horizontale langsliggers?) geplaatst:
ct0008.jpg

Tegen het eind van deze build ben ik toch minstens graduaat acupuncturist :
ct0009.jpg

Zo, fuselage helemaal klaar:
ct0010.jpg

Volgende post zal over de vleugels gaan; those are next!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alles zichtbaar nu,en wat een fijn werkje zeg,blijf ik volgen hoor
 
Nice....
Guillows zeg je....
we gaan dat eens bestuderen.
 
Wat leuk ik ga je volgen, deze kits zijn mijn favoriete vliegtuigen, maar ja geen ruimte en auto's zijn toch meer "mijn ding".

Vooral de Giant Scale WWII Models > B-24D Liberator vind ik geweldig mooi.

@Dominiek, zie de link en probeer niet alles gelijk te kopen:D
www.guillow.com/b-24dliberator.aspx

Groet, Ronald
 
Hehehe, kijk eens aan, het koopspook slaat ook toe in de UK :D

mvg

Patrice
 
Vooral de Giant Scale WWII Models > B-24D Liberator vind ik geweldig mooi.
www.guillow.com/b-24dliberator.aspx
Absoluut Ronald, die WWII modellen zijn erg mooi, en ook in verschillende prijsklasses terug te vinden (van 20 tot 150 Euro ongeveer).
Ik ben zeker van plan om met tijd ook die te maken. Een beetje afhankelijk hoe ik het er met deze (relatief eenvoudige) Cessna vanaf breng :unsure:


Hehehe, kijk eens aan, het koopspook slaat ook toe in de UK :D
Haha, jaja Patrice, maar nu is't wel effe genoeg geweest :$
 
Mooie model. Gaat ge de romp met doek bekleden ? En moet er spanlak op om het mooi strak te krijgen ?

Doet me denken aan de lange winters waarin we de zwevers van de club onderhielden. Daar kwam vaak flink wat schuurwerk, doek en spanlak bij kijken.
 
Mooie model. Gaat ge de romp met doek bekleden ? En moet er spanlak op om het mooi strak te krijgen ?

Doet me denken aan de lange winters waarin we de zwevers van de club onderhielden. Daar kwam vaak flink wat schuurwerk, doek en spanlak bij kijken.

Pascal, Ik heb er een soort licht/dun papier bijgekregen en een potje 'High Grade Cellulose Dope'. Ik vermoed dat dat spanlak is?
De instructies zeggen dat je het papier erop moet leggen (de vleugels in 1 stuk, de romp in stukken zolang het maar niet rimpelt), en dat je dan die 'dope' erop moet doen om het papier strak te doen worden. Voor niet-RC doeleinden mag je tot 4 laagjes erop doen (zien dat je niet de balsa zelf doet, want dan wordt het 'soggy'), en dat wordt het goed beschilderbaar en kunnen de bijgeleverde decals er ook op.

Welke club ben je bij?
 
We doen voort:

06.08.12
Gisteravond de vleugelstructuur vastgepinned, en geplakt:
ct0011.jpg
Accupuntuurvleugel:
ct0012.jpg

Topview vleugel pinnigheid:
ct0013.jpg

07.08.12
Deze morgen, ... nee, niet overdrijven, voormiddag de vleugels afgewerkt:
ct0015.jpg
ct0016.jpg

Even samen met de fuselage poseren (en de papfles komt ook weer kijken :-p ):
ct0014.jpg
ct0017.jpg

En tenslotte deze avond het staartgedeelte gepinned en geplakt:
ct0018.jpg

Ben ondertussen ook beginnen schuren om de randjes mooi rond te maken en de uitsteekseltjes weg te werken.
De volgende stap is het bekleden van alle onderdelen met papier.. en dan 'high grade cellulose dope' erop...
Geen idee wat dat gaat geven! :-)
(Alle tips welkom!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, welkom aan boord zou ik zo zeggen... ik kan me heel goed voorstellen dan de verleiding groot is om deze om te vormen tot RC, hou er echter rekening met dat ze daar niet voor ontworpen zijn, de CG zal om te beginnen al helemaal niet kloppen. Nu is een Cessna wel een hoogdekker, dus als je wat extra hoek in je vleugel brengt komt dat dan wel weer in orde.
Nochthans hoef je niet noodzakelijk de moeite te doen om een model bashen om er een RC model van te maken... afhankelijk van je ervaring wtb RC vliegtuigen zijn er tientallen, zoniet honderden gratis modellen te downloaden op internet, van heel kleine indoors tot echt wel grote joekels.
 
Dat is een mooi model hoor, ga ik op de voet volgen want heb hier nog een Spitfire MK-1 liggen van Guillow's.
succes met de bouw die er tot nu toe goed uitziet.

Fred
 
Hoi, welkom aan boord zou ik zo zeggen... ik kan me heel goed voorstellen dan de verleiding groot is om deze om te vormen tot RC, hou er echter rekening met dat ze daar niet voor ontworpen zijn, de CG zal om te beginnen al helemaal niet kloppen. Nu is een Cessna wel een hoogdekker, dus als je wat extra hoek in je vleugel brengt komt dat dan wel weer in orde.
Nochthans hoef je niet noodzakelijk de moeite te doen om een model bashen om er een RC model van te maken... afhankelijk van je ervaring wtb RC vliegtuigen zijn er tientallen, zoniet honderden gratis modellen te downloaden op internet, van heel kleine indoors tot echt wel grote joekels.

Hey Dany,
Bedankt voor je info, maar ik ga er even tegen in gaan. Die modelletjes van Guillow's zijn effectief bedoeld om ofwel statisch te zijn, ofwel te vliegen met rubber band motor (nen elastiek dus), gasmotortje of elektrisch. In de plannetjes die erbij zitten staat beschreven hoe je wat moet monteren, en waar de CG zit, en hoe je met klei (ach ok.. ze zijn ontworpen in de jaren 60 en 70 he deze bouwpakketjes:8) kan uitbalanceren... :)

Ik heb op rcgroups, als ik me niet vergis, en zelfs op youtube, de effectief vliegende versies van deze cessna 170 gezien... maar wel met de nodige kanttekeningen zoals 1 deftige crash = gedaan met spelen of opletten met trimmen, en ze zijn effectief wel heel erg klein, dus je moet wel wat ervaring hebben om ze in de lucht te krijgen, houden, laat staan heelhuids te landen :-)
Vandaar het idee om een 200% versie te maken uit depron... :)

Zoals je zegt kan je op de juiste plaatsen gratis plannen downloaden, dat heb ik ook alvast gedaan... maar ik kijk nog even de kat uit de boom voor ik er aan begin... en oh ja, eerst deze cessna afwerken ^^
 
ziet er al mooi uit, heb hier ook nog een paar modellen liggen (lightning en corsair op hun giant scale) en zelf al eens de messerschmitt gemaakt. daaruit geleerd dat het met doek overtrekken niet echt werkt waar je plotse overgangen hebt of scherpere hoeken (het doek trekt daar naar binnen, zie onderaan naar de staart toe op de voorlaatste foto, met doek alleen krijg je dit niet mooi effen), vandaar het idee opgevat om bij een volgende alles tussen de ribben toe te kleven met latjes balsa, zodat de vorm van het vliegtuig behouden blijft
 
Hehehe, ziet er heel netjes uit voor een eerste build. Doe zo verder zou ik zeggen.
Bij deze nog es bedankt voor de depron he :)
Heb ook al eens zitten kijken voor plannen en ga deelnemen aan de Spitfire groepsbouw :D
Alvast bedankt voor de tip

mvg

Patrice
;-) Thx, en graag gedaan Patrice! Post maar je progress met die Spitfire; erg geïnteresseerd! ;-)

ziet er al mooi uit, heb hier ook nog een paar modellen liggen (lightning en corsair op hun giant scale) en zelf al eens de messerschmitt gemaakt. daaruit geleerd dat het met doek overtrekken niet echt werkt waar je plotse overgangen hebt of scherpere hoeken (het doek trekt daar naar binnen, zie onderaan naar de staart toe op de voorlaatste foto, met doek alleen krijg je dit niet mooi effen), vandaar het idee opgevat om bij een volgende alles tussen de ribben toe te kleven met latjes balsa, zodat de vorm van het vliegtuig behouden blijft
Ik probeer de imperfecties in de aansluitingen van de stukjes balsa op te vullen met superlight 'supervuller' van Perfax... lukt aardig, maar ik weet natuurlijk niet wat het resultaat met het overtrekken zal worden... morgen eerst nog alles eens schuren als de vuller uitgehard is... en dan misschien starten met overtrekken....
 
Zo... het bekleden is begonnen 8)


Overzichtje van alle items:
ct0019.jpg

Fuselage bovenkant en onderkant (niet zo goed zichtbaar) gedeeltelijk gedaan:
ct0020.jpg

De onderkanten van beide vleugels zijn ook gedaan:
ct0021.jpg

De onderzijde van een vleugel (de vlek is op mijn cameralens, niet op het vel) :O :
ct0022.jpg


Dit waren zowat de gemakkelijkste stukken, nu komen de iets moeilijkere stukjes... maar het lukt precies wel :P
(Balsa)hout vasthoutden dat het zo mag verder gaan :D
 
Dat ziet er goed uit zeg!

( Het eerste vliegtuigje waar ik ooit in heb mee gevlogen een Cessna 172)

Fred
 
Ik heb mijn Lightning helemaal beplakt met plywoord. Dun en super strak. Moet eens zoeken waar hij is en foto's maken. Mooi gedaan Fred. Had al gereageerd bij je Spit-posting.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan