Hoofdsponsor

1/32 Grendel gaat voor GROOT : Arado Ar196 (Revell) [DONE]

grendel wat jij hier allemaal uit je hoed haalt en zulke verslagen er zijn er hier veel mensen dank baar voor en zo leerzaam ik sta nog altijd gij ieder verslag met mijn mond vol kwijl sdfkkjskngsdfkkjskngsdfkkjskng.
gr dirk d
 
en we gaan gewoon lekker door :wink:
________________________________________________
Ondanks de gebruikelijke in de weg zittende agendavullingen, het toevoegen aan de shop van een artikel of 400 en daarbij dan ook nog eens een forum- en shopherinstallatie wegens de boel was fux0red alsnog toch hier en daar de afgelopen weken wel wat momentjes gevonden om wat knutseltechnisch verantwoorde activiteiten te ontplooien.
net even wat minder ploatiens alsdandus gebruikelijk, maar vast wel voldoende om jullie weer efkes van de straat te houden...

(oh ja, even voor de volledigheid; wegens wat geklungel met de camera waren de time stamps van de plaatjes nogal van de waps dus wat er deze keer te zien is, is niet allemaal even chronologisch verantwoord :wink:)

________________________________________________
________________________________________________

De afgelopen paar weken dus wel hier en daar wat geknutseld, maar ik moet zeggen dat ik wat minder aan het foto's maken ben geweest dan doorgaans en da's voornamelijk omdat de meeste werkzaamheden in de categorie:"ja, dat weten we zo onderhand wel" vielen.

zo was bijvoorbeeld de nose job ooit op deze manier gebeeindigd:


nosejob3.jpg


en wegens onderhand waren we al heel wat daagjes droogtijd wieters kon er dus wat geschuurd worden voor een eerste keer:

eerste_neusschuurklus.jpg


een tweede keer:

tweede_neusschuurklus.jpg


en ook nog wel voor een derde keer:

laatste_neusschuurklus.jpg


de sleevedingessen van de hakselplanken konden mooi ingewikkeld worden met wat BareModderFokker folie:

bmf.jpg


en moest er hier en daar nog wat eenvoudig klein werk worden verricht in de vorm van het net even wat kleiner maken van de voetjes van deze dingen:

klein_werk.jpg

klein_werk2.jpg


hier en daar wat verstevigingswerk door wat pijpwerk aan te brengen:

klein_werk4.jpg


en, nadat 'ie terecht opmerkte dat de beplating om de mg toch wel heul erg dik was, efkes danny's gat wat opgerekt:

danny's_gat.jpg


glasbakplakplaatjes tevoorschijn gehaald:

dubbel.jpg


en dan zowaar had ik die ook nog eens dubbel wegens het is leuk dat de buitenkant zo mooi kan worden afgeplakt maar aan de binnenkant is het natuurlijk ook wel leuk als de raamstijlen een beetje netjes gekleurd worden..

nou, het was dus wel even werk om de hele plantenkas (die bestond uit allemaal losse plankjes, remember?) netjes in mekander te plakken, maar uiteindelijk...:

glasbakplak.jpg


achteraf gezien moet ik trouwens wel zeggen dat het heeeel misschien toch net mooier was geweest als ik die hele plantenkas zelf had gebouwd wegens de details zijn in mijn ogen wat aan de grove kant, maar om eerlijk te zijn was zo onderhand het aandachtssap voor dit vliegding een beetje op aan het raken. helaas blijf ik er tegenaan lopen dat bij langlopende projecten met veel tussentijdse pauzes ik het erg moeilijk vind om m'n aandacht en belangstelling bij een project te houden. het is dan wel erg leuk om te doen, al die extra verbouwingen, maar ik heb toch echt wel wat zichtbare progressie nodig wil ik een beetje lekker met een project bezig kunnen blijven :(

maaaaaaaaar....gelukkig bestaan er natuurlijk ook nog wel kits waarbij je een hoop zelf kunt doen zonder dat het weken en weken hoeft te duren en daarom heb ik dus voor één dezer dagen deze..:

ideaal.jpg


...kit aangeschaft. niks geen gedoe met stuurhutaankleding maar gewoon lekker de hele boel aanpassen, in mekander plakken en uiteindelijk de spuit d'r over. ik hebt d'r nou al zin in :cheesygrin:

maar goed, eerst nog even een ar196 afbouwen natuurlijk :wink:

het meeste freubelwerk was eigenlijk wel achter de rug, dus als één van de laatste klussen de linkervleugel alvast geplaatst en wegens een leijk naadje gelijk maar ook gevuld:

vleugelvulling.jpg


...en toen kwam er opeens even wat werkdrukte tussendoor en een beste stapel nieuw isolatiemateriaal...:

isolatiemateriaal.jpg

isolatiemateriaal2.jpg


..dat eerst toegevoegd moest worden aan de site.

en voordat je het dan in de gaten hebt...:

tussenklara.jpg

tussenklara2.jpg


plak je dan opeens in een volgende knutselsessie zomaar even het hele ding af en kun je aan de slag met z'n "pootje"!

dooske_cat.jpg


om te beginnen vast even de gebruikelijke voorstelplaatjes:

boekie_cat.jpg

inhoud1.jpg

inhoud2.jpg


en zoals je kunt zien best wel een erg verzorgd geheel. dat wil echter natuurlijk niet zeggen...

weer_mooi_plan.jpg


leuk en mooi hoor, maar wel een beetje kwetsbaar die dunne plankjes en het wegsnijden en schuren van de dichte onderlaag is natuurlijk een behoorlijk gevalletje k*tklus.

en wegens ik ben best wel een beetje een luie bouwer zat ik natuurlijk echt niet op dat soort saaie klussen te wachten dus als ik nou eens...

als_ik_nou_eens.jpg

dat_dacht_ik.jpg

zeg_maar.jpg


zeg maar.
:titter:

ruim uurtje lekker seriematig plankjes hakken, plakken en schuren en dan heb je de boel minstens zo net, zo niet netter, dan wat er van resin meekwam. ook mooi.

hoewel resin erg mooi spul is om kleine details mee weer te geven heeft het als nadeel dat er nog wel eens luchtbelletjes achter willen blijven na het gieten en met name in zo'n grote lap als de catapult zelf is dat bijna onvermijdelijk en ook in dit geval moest er even wat worden gevuld. in eerste instantie even alle oppervlakteplekjes doorgeprikt met een vijltje:

hoop_gatjes.jpg


...en daarna is het niet meer dan een druppie secondenplak als plamuur:

vulling.jpg


kwestie van even goed uit laten harden en tijdens een van de volgende knutselrondes kan er dan met een schuierbloatien de boel weer gladgetrokken worden.

voor de overzichtelijkheidstoestanden:

overzichtje.jpg


(en o ja: die witte "pukkel" was de enige luchtbel die te groot was voor een druppie secondenplak; doar het'ie dus een stukje styreen gebruikt ter vulling :wink:)

goed, tiet veur wieters te goan en in dit geval met een gevalletje "best wel jammer" en wat mij betreft het grootste minpunt voor wat betreft deze kit! d'r wordt heel mooi aangegeven hoe de relingen er uit dienen te zien en hoe groot en zo:

beetje_jammer_wel.jpg


...maar er wordt dus helemaal niks meegeleverd om die relingen te kunnen maken. geen kopertouw, geen paaltjes, gewoon heulemaal niks!

nou ja, nou scheelt het natuurlijk dat ik wel eens wat zelf knutsel en zo'n hekje maak ik me dan ook niet zo heel veel zorgen om natuurlijk, maar voor een eurie of 75~90 (afhankelijk van waar je dit ding koopt) hadden in ieder geval die 8 paaltjes best aanwezig mogen zijn leek me zo. dat dat koperen ijzertouw niet meegeleverd wordt kan ik me dan nog wel een beetje indenken aangezien een rolletje als dit:

koper_ijzertouw.jpg


...al gauw 10 europeseta's kost maar hoeveel werk, tijd en geld kost het nou heulegaar extra om een klein malletje te bedenken en fabrieken om die lullige poaltiens mee te kunnen leveren?

mij kostte het in ieder geval niet veel meer dan een kort avondje:

eigen_freubel.jpg

paaltjes.jpg


als de boel goed uitgehard is nog even een krasbladegien d'r over en klara. how hard can it be :roll:

ander tegenvallertje/jammer-de-bammer-gevalletje en "jaja"-gevoelveroorzaker was dit:

jaja.jpg


die t-stukjes dien je dus zelf te fabrieken door wat draadtouwtjes in zelfgeboorde gaatjes te pluggen die dan dus in deze...:

jaja2.jpg


...buisjes moeten worden geboord. mooi plan natuurlijk, maar dat resinspul is wel wat harder en brozer dan polystyreen dus je loopt bij ieder buisje de kans dat de boel in je handen versplintert als je net even teveel druk zet bij het boren of net even iets te hard knijpt met het pincet dat je gebruikt om de boel vast te houden.

datgareweandursdoendus!

simpel malletje:

malletje.jpg


goatiens prikken met een spriraalvormige prikpen:

gaten_prikken.jpg


und hatsa ende flatsa:

t-stukkies.jpg


dus.
maar weer efkes verders kijken en jawel:

wederom.jpg


volstrekt logisch ontwerp: twee van die stukken stapelen om de toren te maken en daar maar één mal voor gebruiken. nou is dat mooi efficient qua productie, maar als je je bedenkt dat er toch minstens een kilo aan gewicht in de poot moet worden gestopt kan dat wel een probleempje op gaan leveren uiteindelijk. als ik in de onderste bak een pond zand/lood/steen whatever gooi, dan de bovenste bak vastplak met secondenplak en die ook vul dan klopt het wel qua gewicht, maar ik ben dus wel erg benieuwd of de secondenplak stevig genoeg gaat zijn om een pond vulmateriaal te kunnen dragen mocht die catapult ooit worden opgepakt.

tiet veur wat gewichtsverherverdelingsmogelijkheden aan te brengen dus :cheesygrin:

dremeltijd!

dremeltijd.jpg


ik ben dan wel geen ingenieur, maar volgens mij had ik dit toch wel logisch geberedeneerd zo daggiktogwel.

als ik namelijk uiteindelijk straks de boel volstort:

wegens.jpg


...en daar een beste bats aan verdunde houtlijm overheen giet wordt het volgens mij een harde klomp ballast die om dat kruisstuk heen vast komt te zitten en verder geen kant meer op kan.

voor de vorm na deze verbouwingswerkzaamheden even een tussendoraploatien gedaan:

beetje_opbouw.jpg


waarbij tijdens het opbouwen me dit wel een beetje opviel:

beetje_grof.jpg


een redelijk verschil in scherpte qua details. gevalletje vroege gieting en late gieting in één doos gok ik zo maar wederom niet heel boel veel dramatisch en dat gare we prima kunnen fixxxen.

den boel mahl abschuieren:

gebeschuierd.jpg


en een stapeltje verse strippies afhakken:

zo_dus.jpg


...en aansluitend jullie achterlaten met een open einde wegens verder ben ik domweg nog niet :titter:



toedels!



______________________________________________________________________
______________________________________________________________________

net even wat minder ploatiens alsdandus gebruikelijk, maar vast wel voldoende om jullie weer efkes van de straat te houden...

oh, wacht...

:cheesygrin:

g. out
 
knap werk ,mooie uitleg en weergave in foto's
voor velen denk ik ( voor mij trouwens toch ) is dit beter dan al die boeksekes over modelbouw
je kan hier veel over leren en gebruiken in je eigen bouwsels
 
Mijn klavier heb ik ondertussen vol gekwijld :laugh:

Prachtig en heel leerzaam.

Grtz.

Luc8)
 
Hey,

Yep, zeer leerzaam, ik ga dit proberen om die railing van die S-boot te hermaken, met wat je liet zien komt dat goed, thanks m8. ;)
 
Zo, en da's dan al weer van efkes geleden dat er hier wat te zien viel. voor de afwissling eens niet omdat ik boel veel druk was en zo maar eigenlijk meer wegens even geen zin in bouwen en schrijven en net even wat te druk met eindelijk eens serieus Final Fantasy XII spelen (en ja, da's een ps2-spel van al weer wat jaartjes geleden; moet je nagaan hoe veel ik tegenwoordig nog aan dat soort hobbies toekom :roll:) dus het tempo lag er even wat uit.

van de week echter bedacht om toch ook nog maar even wat uurtjes in dit project te gaan smeren want om heel eerlijk te zijn moest ik echt nadenken om me te kunnen herinneren wanneer ik voor het laatst een knutselwerkje echt voor 100% af had gerond (ter informatie: dat was de dora en zelfs díe was eigenlijk nog niet 100% af!)

gauw maar weer wat ploatiens doen dus want ik wil dit jaar toch eigenlijk wel wat meer klaar hebben om eventueel op de esm neer te kunnen zetten...
________________________________________________
________________________________________________

Nou, en dan moet je dus opeens na gaan denken en teruglezen om erachter te komen waar de vorige keer het schip ook al weer was gestrand uiteindelijk :roll:

ik was dus inmiddels begonnen met het fabrieken van de catapult en had me tot nu toe voornamelijk bezig gehouden met de toren waar het wegslingerapparaat op moet komen te staan en vooralsnog zag dat er allemaal nog wel aardig bouwbaar uit.

de boel wat gebeschuurpapiert, wat voorbereidingswerk voor de volgende paar stappen gedaan en uiteindelijk wier het dus tiet veur de stukken aan einander te plakselen.

tja...:

kiertjuh.jpg


'tis wel wat tochtig moet je maar denken :roll:

dan is er natuurlijk een mogelijkheid om aan de slag te gaan met plamuur, maar je kunt ook gewoon lekker makkelijk doen en de boel wat eenvoudigerderder en sneller(derder) oplossen:

creatief_oplossen.jpg


nou is dat vast niet heulemaal hysterisch correct, maar wegens ik was natuurlijk al een poosje plaatjes aan het bekijken geweest in het kader van "net echt is ook net echt" had ik al lang en breed gezien dat de weergave van de toren een behoorlijk hoog "educated guess" gehalte had. op de bismarck werd bijvoorbeeld al een heel ander type catapult gebruikt:

07_catapult_staboard_side.jpg


terwijl je de catapult aan boord van de Graf Spee (waarop deze catapult gebaseerd schijnt te zijn) op een ronde toren ziet staan:

h51993a.jpg


...en op de Gneisenau er een toren te zien is die dan weer vormtechnisch redelijk overeen lijkt te komen maar die dan weer op een aparte subtoren staat en via een heel ander laddersysteem beklommen moest worden:

lundberg_gneisenau_21.jpg


(helaas lijk ik de refpic die ik had gevonden voor de situatie op de Gneisenau niet op te hebben geslagen dus vandaar even een modelpic :wink:)

ach, und nu ik toch met refspul bezig ben; kijk eens naar de perscylinders in verhouding met die op mijn model:

arado.jpg


oh, en natuurlijk ook naar de lanceerinstallatiekasten wegens bij de kit zien die er toch wel aanzienlijk anders uit!

maar goei, ik had dus oorspronkelijk bedacht om een eenvoudig tussendoorprojectje te doen en aangezien de jongens van hph zelf ook nogal wat dichterlijke vrijheden hadden gebruikt ging het alles herstellen toch wel net wat meer tijd kosten dan ik eigenlijk wilde investeren in dit project en heb ik dus uiteindelijk besloten om me vooral niet zo heel druk te maken om exacte details maar besloten om d'r gewoon maar wat leukigs van te maken wegens uiteindelijk staat het hele gevaarte toch gewoon bij mijzelf in de kast :wink:

ennieweg, zoals op de vorige foto van het knutselwerkje al te zien was had ik zo bedacht dat de toren wel wat aan de saaie kant was en had ik zo verzonnen dat het wel handig zou kunnen zijn als er onder de catapult een tool shack zou zitten zodat er niet de hele tijd met zware gereedschapskisten gesjouwd hoefde te worden in het echie en dan heb je natuurlijk wel een deur nodig:

halletje.jpg


...met een bijpassend halletje zodat straks al het ballastmateriaal niet naar buiten gaat proberen te vluchten :cheesygrin:

tja, en dan heb je zo'n gat maar dan moet er natuurlijk ook nog wel een afsluitplank voor:

deur1.jpg

raampjes.jpg

ringetjes.jpg

ringetjes2.jpg


en wegens da's natuurlijk wel een behoorlijk tochtgat zo moest er natuurlijk ook nog een glasplankie worden geregeld. en dan kun je gaan klootviolen met verpakkingsmateriaal natuurlijk, maar..

wie_wat_bewaart.jpg


...je kunt ook gewoon even de zutbak induiken op zoek naar wat restantmateriaal :D


beetje zagen en scguren en guess w0t?

past precoos!

past_precoos.jpg


nog even een deurklinkje+slotplaat regelen en jaja:

deurtje.jpg


deurtje doet klara zijn!
:wink:

nou ja, bijna dan..

tuurlijk is het ook wel leuk als de boel open en dicht gaat kunnen en dus met wat stukkies buismateriaal hier en daar...:

scarbiereb.jpg


...kun je dan vrij eenvoudig wat scharniertjes in mekander fietsen. en als je dan efkes een beetje netjes plakselt dan:

deurtje2.jpg


is't allemaal net echt :cool:

nu alleen nog even dat "battleship gevoel" aan het geheel geven door wat lekker lompe klinknagels toe te voegen:

klinknagelraam.jpg


die dan straks wat glader(derder) geschuierd kunnen worden waardoor de boel goed stevig bevestigd gaat lijken te zijn.

oh ja, bijna vergeten!
oorspronkelijk zaten er wat van die platen op de toren die ik vrolijk weggeschuurd heb en hoewel ik er betwijfel of die dingen er oorspronkelijk ook op zaten vond ik het wel een leuk detaildingestoestand dus maar even teruggebouwd:


nog_etwas.jpg

klinknagels.jpg


en toen..

...toen was het tijd voor hekwerkwerk!

Nou komen er nog wel eens wat vragen langs of er geen scratch how-to's kunnen worden geschreven en wegens ik ben dan natuurlijk ook de beroerdste niet voor de afwisseling maar eens even een paar ploatiens in de categorie "hoedoetiedatnoudoendan?"

voor het wat uitgebreidere "buismateriaal" gebruik ik altijd bij voorkeur metaaldraad en als het even kan koperdraad. koper is een vrij zacht materiaal en dus vrij eenvoudig te bewerken en hoewel de prijzen van koper relatief hoog zijn hebben we er in onze knutselwerkjes natuurlijk geen honderden meters per project van nodig en kun je bij een gemiddelde bouwmarkt al snel voor een paar euries meer kopen dan je voor voorlopig op gaat kunnen maken!

ik ben zelf voor het hekwerkwerk begonnen met een rol installatiedraad van 10 meter lang en een kerndikte van 1,5mm en dat kostte me een tien euries or so:

in_het_kort.jpg


vrij zacht plastic dus niet veel meer werk dan met een vers mes even de kern bevrijden:

in_het_kort2.jpg


en voor een nog hogere bewerkelijkheid het koper even goed warm gemaakt:

in_het_kort3.jpg


in de vlammen houden tot de boel roodgloeiend is en dan meteen met twee tangen dit doen:

in_het_kort4.jpg


op die manier heb je dus mooie, strakke en rechte stukken koperdraad en omdat de boel net goed opgewarmd is, is het koper nog net een slagje soepeler geworden waardoor je met behulp van een mal (in dit geval de torendelen zelf) het spul zo in de juiste vorm hebt gebogen:

relinks0.jpg


en zodoende is dus dit:

relinks.jpg


..uiteindelijk niet veel meer dan een uurtje werk.

nou, en toen fijn verder met de daadwerkelijke hekkies. gelukkig geeft de handleiding vrij duidelijk aan hoe groot alles dient te zijn om goed te kunnen passen:

mooinie.jpg


:roll:

ach ja...
ik en mijn punttang doen dat ook zonder bouwploatiens en met behulp van onze timmermansneus wel if needed:

hekwerk.jpg


nou, en voor het idee:

tussendora20130329.jpg

tussendora20130329a.jpg


i luvs it when a plan cums together!

:cheesygrin:

goed, dat hekkie was dan niet echt lekker weergegeven in het bouwboekie, maar gelukkig was het hphvolk wel consequent. zie dit:

mooinie2.jpg


ah well, who needz a bouwboekie if he haz a vlakmaat und punttang!

trapje_klara.jpg


nou had ik dus al vrij regelmatig tussendoor wat opbouwwerk gedaan om te zien hoe het er allemaal een beetje uit zou zien na wat samenvoegseligheden en dan gaan je bepaalde dingen wel een beetje opvallen uiteindelijk. zo vroeg ik me behoorlijk af of dit:

slordig.jpg


...nou echt nodig was. hoe moeilijk kan het zijn om de "klinknagels" op elkaar aan te laten sluiten voor je de masters gaat maken waarmee je de boel gaat gieten :roll:

en dan heb je het dus over vrij niet opvallende zaken maar kijk voor de grap ook eens naar dit:

scheef.jpg


kijk, nou ben ik ook niet altijd even netjes aan het werk natuurlijk, maar ik vraag dan ook geen 80 euries voor waar ik mee bezig ben... :roll:

scheelt natuurlijk dan wel weer dat ik een vrij redelijke voorraad aan plastic in huis heb dus met wat geodriehoekwerk en wat vlakmaatmetingen...:

toch_net_anders.jpg


het "nadeel" is natuurlijk wel dat in plaats van massieve blokken giethars er nu leuke ikea kastjes staan en dat je het dus natuurlijk niet kunt maken om dat lege hokken te laten zijn. maar eens efkes de zutbak induiken dus maar!

ik bewaar zo'n beetje alles aan onderdeeltjes die niet gebruikt worden in projecten en zo onderhand heb ik al gauw een la of 4 gevuld met stukken sprue met niet gebruikte onderdelen en, believe it or not, ik kan als ik wil zelfs vertellen waar de frutsels op deze foto:

frutsels.jpg


...oorspronkelijk vandaan zijn gekomen :cheesygrin:

een beetje aan de freubel met stukkies en koperen ijzertouwtjes:

beetje_freubelen.jpg


nog wat meer voor het andere kassie:

nog_wat_freubelen.jpg


...en volgens mij...

kassies.jpg


...moet ik na wat kleurigheidjes d'r wel wat van kunnen bakken:

kleurenvreugd.jpg


nou ik de boel aan het herbouwen was moest er natuurlijk ook een nieuw dashboard komen met metertjes en handels enzo en buiten dat ik dat "actual size" verhaal nu zo onderhand wel door heb zit ik er ook niet zo heel erg op te wachten om wat metertjes uit een een velletje papier te knippen om die vervolgens op m'n model te klatsen; dat deed ik toen ik 5 was en nog geen idee had dat al die mooie stickers ook met wat water van het velletje af te halen waren zeg maar...

tja_hmm.jpg


enter the zutbak!
nou bewaar ik dus bijna alles aan onderdelen wat niet gebruikt wordt, maar de same doe ik dus ook voor plakkerts :cheesygrin:

en dus wegens wie wat bewaart heeft wat..:

uit_de_zutbak.jpg

uit_de_zutbak2.jpg


hmm, al weer bijna eind van de avond dus ook nog even van wat metaalspul een paar nieuwe scharniertjes gemaakt:

scharniertjes_maken.jpg


en dan bij de volgende knutselronde de boel maar eens wat in mekaar gaan prakken en afwerken en zien of we weer een verdiepinkje hoger kunnen :wink:

tussenstand20130404.jpg



laters!


______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
sdfkkjskng :wow: sdfkkjskng

Weinig woorden deze keer, enkel veel bewondering...

Mark
 
Laat ik anders gewoon maar beginnen met een hardgrondig:"UCH!"

ik ben zo onderhand gevoelsmatig eigenlijk gewoon aan het werk als ik bezig ben met dit apparaat en ik kan er zo onderhand weinig lol meer in vinden.
om heel eerlijk te zijn is op dit moment de enige reden dat ik doormodder met dit project dat ik mezelf heb voorgenomen dat het zo onderhand toch echt wel tijd aan het worden is om weer eens een keer wat af te ronden en niet project nummer zoveel in een stofbak te drukken (ik heb zo onderhand een aardig aantal projecten op on hold staan zeg maar :roll:) hoewel ik toch al wel heel erg regelmatig bijna op het punt heb gestaan dat alsnog wel te doen de laatste paar weken.

"aber wieso denn das?" zal er dan ongetwijfeld gedacht worden und well, dat zalt ik eens efkes haarfijn uit den doeken doen!

die arado op zich was een leuk project omdat alles vrij goed te bouwen was en er ruimte zat was om lekker zelf wat zaken bij te freubelen, maar de catapult is toch net even een ander verhaal. hoewel het in grote lijnen allemaal prima bouwbaar lijkt, de onderdelen niet onaardig gegoten zijn en je waarschijnlijk met een emmer secondenplak en een niet al te perfectionistische inslag het hele gevaarte best wel in mekander zult kunnen proppen komt het er voor mij uiteindelijk eigenlijk zo'n beetje op neer dat er uiteindelijk nagenoeg letterlijk geen een onderdeel is dat ik niet heb aan moeten passen en/of zelf heb moeten bouwen wegens scheef, krom, niet passend, niet kloppend, whatever.
Nou is dat doorgaans wat mij betreft niet zo'n probleem en wat mij betreft onderdeel van de sport, maar het wordt op een gegeven moment wel knap annoying dat wanneer je net onderdeel A hebt aangepast, je aansluitend ziet dat je stukje B beter zelf kunt bouwen en na dat eenmaal gedaan te hebben er achter komt dat onderdeel C alleen in de handleiding bestaat. aansluitend krijg je dan opeens een stukje D dat te kort/te lang/te dik/te dun (doorhalen wat niet van toepassing is..) is en dan wil ik het over stuk E nog zelfs niet hebben.

Ik ben dus zo langzaamaan eigenlijk een beetje aan het vastlopen op dit ding (man, al een maand of twee bezig en nog steeds aan het bouwen!) en ik ben zo onderhand toch eigenlijk best wel toe aan wat resultaten of anders een kit waarbij de resultaten lekker snel zichtbaar zijn...


maar ach ja...de afgelopen paar dagen weer wat door kunnen klussen dus jullie gaan het zometeen allemaal meemaken :cheesygrin:


________________________________________________
________________________________________________

En waar begint 'ie dan mee?

nou...

teringbende.jpg


eerst efkes wat opruimen op de werkbank maar :cheesygrin:

in de laatste update was ik zo'n beetje gebeeindigd met de opvulsels voor de apparatenkastjes die op het lanceerdek komen te staan en wegens de p+ was al een paar dagen aan het drogen geweest konden er mooi als eerste (na het opruimen dan :cheesygrin:) wat wasserettewerkzaamheden worden verricht om de boel wat meer diepte te geven:

kleurenfrutjes.jpg


en aansluitend na het plakken van een paar meterplakkerts kon het hele spul geassemblagieerd worden en voorzien van dakmateriaal:

hokkies.jpg


tja, en dan kan ik natuurlijk allemaal detailfoto's gaan laten zien van hoe ik afwerkplintjes heb aangebracht en de dashboardplaat heb gebevestigd maar wegens er staan al plaatjens zat in dit verslag gaan we gewoon gelijk door voor klara:

beetje_afwerken.jpg


nou, en toen begon dus de ellende. na de kromme kastjes die ik uiteindelijk dus maar heb gehergebouwd was ik toe aan een verdiepinkje hoger en dat was in dit geval dus de lanceerarmdinges. nou zaten daar behoorlijk veel kleine luchtgaatjes in die ik al eerder had gevuld met secondenplak en die dus mooi gladgeschuierd konden worden zo onderhand, maar als je dan zo bezig bent heb je mooi wel de tijd om vooral opeens dit soort zaken te zien:

wederom_slordig.jpg


een erg slordige "afsluitbalk" en als ik zo eens goed kijk ziet het er niet eens uit als een gietslordigheid maar gewoon een lelijke plek in de mal (een idee dat trouwens ondersteund wordt door andere slordigheden die jullie verderop nog gaan zien die echt veroorzaakt zijn door slordig werken bij het maken van de masters..)
vooralsnog niet zo'n groot probleem omdat met een zaag en wat plasticard dat wel op te pimpen was:

wat_netter.jpg


maar toch..

een wat drastischer probleem dan een kromme neuspiercing was het volgende:

zucht.....jpg


vrij duidelijk verhaal; 2 "pluggen", metalen buis, netjes klemmen op de twee steunen...

of toch niet?

niet_dus.jpg


zucht. voor alle zekerheid toch nog eens goed kijken:

nameten.jpg


buisje c, check. 11,7cm, check:

cm_te_weinig.jpg


da's dus mooi een centimetertje minder wel.

zoveel dus:

oplossen.jpg


nou ja, maar even een quick&dirty oplossing doen; uiteindelijk zie je d'r toch niet zo heel veel van weer en gaat het voornamelijk om de suggestie natuurlijk dus:

zie_je_nooit_weer.jpg


volgende:

mooi_scheef.jpg


dus.

nog een:

ehm.jpg


buisje wat aan de brede kant zullen we maar zeggen. efkes zaag d'r in en LOL!

lol.jpg


het had zo een revellontwerp kunnen zijn :cheesygrin:

nou ja, da's ook wel op te lossen:

indikken.jpg


en dit is dan ook wel giechelenswaardig:

nog_meer_fun.jpg


(de locatieplaten zitten dus te ver naar achteren :roll:)
...maar hier werd ik toch onderhand wel wat verdrietig van:

en_nog_meer.jpg


buiten dat de wielen niet overeenkomen met de tekening is er dus ook geen enkele vorm van stevigheidssupport om die wielen aan de assen te krijgen en daarbij...:

scheetje_beef.jpg


hoe scheef wil je het hebben?
oh, en dan noem ik nog niet eens de dikte en het hoogteverschil van de "staanders", het feit dat de ene buis langer is dan de andere en dat als ik dit zo gebruik de wielen niet eens de grondplaat raken.

oh wacht...

nou ja, beetje boren en wat creabea met plastic:

nieuwe_as.jpg


inkepinkje maken wegens eigenlijk zijn de wielen net te klein en raken ze de vloerplaat niet:

inkeping.jpg


lang leve de plasticard:

nieuwe_stukkies.jpg


...en all done:

all_done.jpg


dan kun je je uiteindelijk afvragen waarom je natuurlijk al die moeite hebt gedaan als je je achteraf beseft dat je er dit:

hehe.jpg


...van weer kunt gaan zien maar ach. het gaat om het principe natuurlijk.
weet je nog dat ik het net had over slordig werken bij het maken van de masters?

ik bedoel...:

bijna_goed.jpg


bijna symmetrisch :roll:

zelfde voor deze plaat:

je_zou_denken.jpg


...die wanner je 'm 180 graden draait opeens wel prima past :roll:

hmm, misschine tijd voor een even wat blijer momentje. ik had dus zo bedacht om de toren vol te storten met grint maar net toen ik dat wilde gaan doen had ik opeens een helder moment!
wat nou als ik ooit besluit er een houten plaatje onder te willen fabrieken met daaroverheen een eventuele stofkap??

dat doene we zo!


preventief.jpg

preventief2.jpg

preventief3.jpg


dus :cool:

tiet veur efkes een tussendora voordat ik weer verder ga met het volgende drama:

tussendora20130415.jpg


terug naar slordig werken.
mooi hoor, die boutkoppen. en de niet symmetrische hoekplaten. en de hobbels in het balkwerk:

meer_krommigheid.jpg


daarbij is het wat lastig om die dunne kwetsbare h-balkjes te ontdoen van overtollig vruchtvlees:

lastigjes.jpg


dus weet je...:

veel_rapper.jpg


dat gaat zo een stuk sneller.

en toen weer een grote klus. de arado komt op een soort van trolley te staan (waarvan bovenstaand raamwerk dus de wagen is) en de buizen worden zowaar netjes meegeleverd bij de kit:

leuke_buisjes_wel.jpg


op het eerste gezicht net spul waarbij de kern bestaat uit een metaaldraad ivm de stevigheid, maar zoals je op bovenstaande foto kunt zien zijn bij enkel van die buizen de ijzerdraden dus niet de kern maar steken ze half uit de zijkanten.
daarbij bestaan de "scharnieren" uit niet meer dan wat rondige plaatjes die je vlak moet verlijmen met de grondplaat en al met al dus niet echt een erg stevige oplossing als je je bedenkt dat er een volledig 1/32 vliegtuig aan moet komen te hangen.
maar eens even wat leukere buisjes gemaakt dus en een wat stevigere constructie uitgedacht:

leukere_buisjes.jpg

lijnpijpies.jpg

kontleuning_klara.jpg

voorpoten.jpg

buizenfestijn.jpg


je bent er even een avondje zoet mee maar...

grappig_zo.jpg


dan blijft je fleugzeug mooi wel met z'n pootjes van de grond :D

maar dan...

hmm, wacht eens even:

maar_dan.jpg


wat de f*ck?

de trolley is veel te breed en daarbij...die gaten ACHTER de uiteinden van de steunbuizen zijn de bevestigingspunten voor de drijvers! al zou ik dus het geheel smaller maken, dan nog is de trolley veel te lang!

ben ik nou gek of...:

ben_ik_nou_gek.jpg


nee dus. buiten dat de tekening niet consequent is (de "insert" zegt dat de oogdingessen tegen de ribrand moeten zitten, de hoofdtekening dat ze naast het eind van die 2 platen moeten zitten) kom ik met de maten zoals die van de kit (alle buizen zijn gemaakt aan de hand van de meegeleverde resin pijpen) ruwweg op dezelfde plek uit als de tekening aangeeft (give or take een halve centimeter).

ga ik echter de boel zo plaatsen dat het allemaal past dan moet ik dus minstens anderhalve centimeter naar achteren!

naar_achter.jpg


nou ja, maar weer herverbouwen dus. eerst de boel aanzienlijk smaller gemaakt en een driehoekie d'r ingelast ter versteviging:

versmallen.jpg


en aansluitend een blik geworpen op de aansluiting van de kontsteun:

donder_maar_op.jpg


als ik die echt netjes aan wil laten sluiten dan zal ik dus de lange buizen een stuk in moeten korten, de korte buizen onder een nagenoeg verticale hoek moeten plaatsen en dus kortom dat hele achterframe moeten herbouwen.

nou, f*ck dat!

ik ben zo onderhand wel een beetje klaar met al dit onnozele gelul dus als jullie het niet verder verklappen hou ik verder ook m'n mond:

mooi_op_deze_manier.jpg


nog even een klemblokje fabrieken:

klemblok.jpg


zo. niks meer aan doen:

niks_meer_aan_doen.jpg


ja, misschien even wat schuurwerk ofzo wegens met al dat getrek aan verlijmde delen is het er niet netter van geworden allemaal :roll:

ach, en dan voor de afronding maar even een paar tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatjes laten zien dan maar:

tussendora20130416.jpg

tussendora20130416a.jpg

tussendora20130416b.jpg


de lanceerarm moet nog bekabeld en bespannen worden en er moeten nog wat kleine zaken worden gefreubeld om de boel wat aan te kleden maar zo langzaamaan lijk ik dan toch eindelijk richting verfwerk aan het knutselen te zijn...


man, ik wil dit ding zo onderhand ècht van de werkbank hebben :wacko:


______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Grendel, dit is supercalifragilisticexpialidocious bouw werk :) Kijk al uit naar het schilderwerk!!! Deze zal in elk geval wel een serieus plekje in huis innemen hehe.
 
Same here,

Ik ben wel benieuwd hoe je dit met de verfspuit allemaal gaat aanpakken.

Het :wow:gevoel blijft hier wel overheersen;)

Grtz.

Luc8)
 
Tijd voor weer eens wat schrijfwerk! bij de laatste update had ik dus de catapult voor zo'n 99% afgerond en dus was ik nagenoeg klaar voor het leukste deel (hoewel ik het zelffreubelen tegenwoordig ook steeds meer op prijs begin te stellen wegens dat heeft een wat minder hoog "been there, done that" gehalte in vergelijking met het spuitwerk) van dit project!

...d'r moest alleen dus nog wel even een verkansie tussendoor worden gedaan en voor de afwisseling ook nog maar eens een beste bende aan werktoestanden. we zijn dus zo onderhand al weer een maandje verder of zo, maar ik kan jullie zo onderhand in ieder geval wel vol blijheid, jolijt und vreugde mededelen dat het hele project zo onderhand aardig richting het einde loopt en de boel eigenlijk klaar is om versmeerd te worden!

lawemakiekuhdanmaar!

________________________________________________
________________________________________________

Goei, op wat laatste werk na was dus het daadwerkelijke bouwgebeuren wel zo'n beetje klaar en dat laatste werk bestond voornamelijk uit het bespannen van de catapult en het aanbrengen van leidinks en dergelijke en zoals onderhand te verwachten viel bij het hele catapultgefreubel was ook hier weer wat te mauwen.

ik bedoel, check dit:

met_deukjes.jpg


op zich leuk zat; mooie paaltjes met een deukje dat dient als locatieplek voor je boortje wegens daar moet een gat komen waar een leiding doorheen gaat komen te lopen. vrij simpel systeem en wat kan er dan dus misgaan.

nou...:

uberzucht.jpg


...als je dus dat gaatje boort en je stukje vanaf de andere kant bekijkt kom je dus tot de ontdekking dat daar ook zo'n deukje zat, maar dan aan de andere kant van het paaltje.

diepe, diepe zucht.

facepalm.png


(en over fail gesproken; zie ook de typo in de tekst :cheesygrin:)

nou ja, als d'r straks wat ijzeren kopertouwtjes doorheengeprikt zitten gaat dat echt niet meer opvallen dus mooi verder met de volgende klus dus (which rijms als een dolle!)
de trolleydinges waar de arado aanhangt moet natuurlijk wel aangesleept kunnen worden en in het echie ging dat met wat staalkabels.

...en dan kun je natuurlijk zelf aan het vlechten gaan, maar je kunt ook gewoon lekker lui doen en dit spul:

ijzerentouwties.jpg


...uit de "ijzerwaren: overig"-bak pakken

:cheesygrin:

de boel proberen te bespannen via het aangegeven schema, maaruh...:


onderlangs.jpg


de wielen van de katrolgeleidingsdinges op de voorkant van de hoofdrail zijn dus eigenlijk gewoon net te groot waardoor de trekkabels alleen maar soepel kunnen lopen wanneer ze zo geplaatst worden als hierboven.

ach ja, het is de onderkant en zo onderhand ben ik op het punt dat ik vooral niet te kritisch meer wil kijken dus gewoon doorgegaan en de bovenkant ook maar gedaan und hopsa:

bovenlangs.jpg



wat dan alleen wel weer vrij k*t was, was dat ik toen ik een dagje laterder verder wilde gaan ik de boel zo aantrof:

dagje_laterder.jpg


om de een of andere reden stonden de kabels niet meer strak!

erg bijzonder aangezien de kar vastgelijmd aan de rail was en de sleepkatrol waar de kabels begonnen echt niet kon draaien

nou ja, de boel maar weer opnieuw opspannen dan maar. voorzichtig de kar losgebroken van de rail, een paar gattegiens geregeld en een paar koperen spijkertiens d'r bij geregeld en dit gedaan:

aanspannen.jpg


daar gaat dus echt geen beweging meer inkomen! efkes de kop d'r afgeknipt, met een vijl de boel even vlakgemaakt en een paar druppies secondenplak om de zooi op te vullen:

en_vast.jpg


daar gaat helegaar geen beweging meer inkomen leek me zo.

oh, en voor de grappig:

roestig.jpg


de avond ervoor d'r een schuurpapiertje overheen gehaald om de boel schoon te maken en voor wat grip voor de verf later en nog geen 24 uur later dus al de eerste roestvorming. mooi hoor, topkwaliteit spul!

but ach, niks wat een nieuwe schuursessie niet verhelpen kan natuurlijk :wink:

de boel klaargezet voor een eerste sproeisessie wegens het bouwen was eigenlijk wel klaar:

sproeiklaar.jpg


een laagje zwartachtigheid om te zien of alles glad (genoeg) was en gelijk als basis om het shaden wat te vergemakkelijken:

de_basis.jpg


en according to diverse websites de juiste grijze geitjes in de sproeier gemikt en BZZZZZZZZZZZZZZ:

grijzegeitjes.jpg


een beetje "hmmmmm" maar toch maar even doorgaan:

erg_blauw.jpg


HMMMMMMMMM. dus.

ondanks dat dit schijnbaar een juiste kriegsmarine grau zou moeten zijn is het paarscomponent toch wel heel nadrukkelijk aanwezig waardoor de boel erg naar blauw optrekt. en misschine zou dat wel zo moeten zijn, maar mooi vond ik het dus niet.
mooi niet dus wel.

maar eens even een grijs aangemaakt met een bruincomponent en kuuk 'es:

andere_tint.jpg


dat lijkt al heel anders.

...en dan vooral amerikaans :wink:


gelukkig snap ik een klein beetje wat van kleuren en weet ik dat wanneer ik eerst dit doe:

herzwarten.jpg


(een laag panzergrau die dus eigenlijk niet veel meer is dan een donkere grijs aangevuld met blauw) je vervolgens rustig een grijs met bruin/groencomponet kunt spuiten om vervolgens dit:

toren.jpg


te krijgen. en gooi je daar dan vervolgens weer een lichtbrekende laag in de vorm van hoogglans blank overheen...:

glimtoren.jpg


...dan klopt het plaatje opeens een stuk beterder.
toren aan de kant wegens klaar zat voor nu en tijd om het vleugelapparaat eens te gaan bekijken. eerst wat afplakselen:

spuitklaar2.jpg


laagje antraciet:

donkere_ondergrond.jpg


...en vervolgens aan het poetsen:

oppoetsen.jpg


poetsen ja :cheesygrin:

met een poetsdoekje haal je op deze manier alle losse spuitnevel weg die later in de weg kan gaan zitten en daarbij zorg je voor een semi-glimmende laag verf waardoor oneffenheden makkelijker te spotten zijn.

glad zat:

glimmerig.jpg


tiet veur de onderkant te besproeien. donkere basis en vervolgens dus maar een paar stappen nodig:

eerste_onderlaag.jpg

tweede_onderlaag.jpg

derde_onderlaag.jpg


waarbij dus best lekker mag worden overdreven. uiteindelijk gaat er nopg een hoop gekliederd worden met olieverf waardoor kleurverschillen erg afgezwakt zullen worden dus in dit stadium mogen de verschillen tussen panelen best groot zijn.

oh, en buiten de olieverf:

glimmie2.jpg


dit is wat je krijgt met een enkele laag glimspul; de kleurverschillen zijn nog wel te zien, maar al veel minder nadrukkelijk.

<vakantiepauze>

...en bij terugkomst ging ie verder met de bovenkant. hoewel voor de meeste RLM kleuren er kant en klare potjes te vinden zijn bij revell en humbrol zijn deze er voor some reason niet voor de kleuren die op de arado zouden moeten komen. in plaats daarvan komt revell met zo'n fijne zoveel procent van dit en zoveel procent van dat kleurentoestand dus een mooi moment om lekker zelf aan de creabea te gaan :cheesygrin:

wat bij benaderingpotjes gepakt:

basiskleurtjes_zoeken.jpg


wat zaken afgeplakband:

afplakbanden.jpg


laagje 1:

eerste_toplaag.jpg


en 2:

tweede_toplaag.jpg


...en ook deze keer weer aan de poets. deze keer niet zozeer om d'r een glimbende van te maken maar om de verflaag wat meer te "blenden". doordat ik m'n verf verdun met wasbenzine en hierdoor de verf al zo'n beetje aanraakdroog is als het op het model terechtkomt bouw ik vrij snel droge spuitnevel op tijdens het spuiten en het grappige hiervan is dat het eigenlijk een laagje krijtachtig poeder vormt wat op de spuitlaag ligt. normaalgesproken borstel ik na het spuiten altijd even snel het losse spul weg, maar je kunt het dus ook gebruiken om de boel wat meer te "blenden"; door met een borstel of zachte doek zachtjes rondjes te draaien over de verflaag werkt de spuitstoflaag als het ware als een pastelkrijtlaag en leg je eigenlijk een dunne homogene laag over je kleuren heen waardoor het meer één geheel gaat vormen:

blenden.jpg

zijdeglans.jpg


tijd voor meer afplakbandwerk!

afplakbanden2.jpg


eerst de randjes spuiten:

donkere_randen.jpg


dan de boel opvullen:

opvullen_die_vlakken.jpg


daarna vakkenvullen met opgelichte groenegeitjes (wegens het zwartcomponent in de donkere kleur met grijs dus..)

vakken_vullen.jpg


wederom de boel oppoetsen met een lappie en daarna alles uitpakken:

uitgepakt.jpg


hmm:

***jebef.jpg

nog_meer_wel.jpg


ah well, no biggie. even met een waterig schuurpampiertje:

p600.jpg


en wegens bijna vergeten ook maar even snel dit nog:

moest_ook_nog.jpg


(en ja, dat was zonder af te plakbanden..)

en toen bedacht ie zich dat het wellicht ook wel handig was om ook gelijk de glasbak maar te spuiten. nou had ik de boel al eerder dichtgeplakt met een maskingsetje van eduard:

eerst_dit.jpg


...maar wegens aan de binnenkant moest er ook gesproeid worden had ik een extra setje plakkers besteld voor de glasbak dus die eerst maar even geplaatst. en dat was dan vanwege dit:

raampies_klara.jpg


nou, al het groen achter de rug, dus de drijverts even bijgewerkt:

drijvers_klaar.jpg


en hatseklats:

kleurtiens1.jpg

kleurtiens.jpg

kleurtiens3.jpg


de boel even in de glimmerette gezet:

glimmerette.jpg

ook_mooi.jpg

glimmie1a.jpg


en na een nachtje drogen tiet veur wat plakkertiens!

eerst de grote:

grote_plakkers.jpg


vervolgens de kleine:

kleine_plakkers.jpg


...en na nog een laatste laag glimsap om de boel te beschermen...:

andere_seite.jpg

beplakkerd1.jpg

beplakkerd2.jpg


...gaat nu de hele bende voor ongeveer een weekje in rust om goed uit te harden zodat er straks lekker gekliederd kan gaan worden!

(en ondertussen ben ik lekker alvast dit...:

pootjes.jpg


...aan het doen wegens het is hoog tijd voor wat nieuws!)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Hey,

Indd, heel knap paswerk man.
Mooie sproeiert werken ook, de preshadow komt mooi uit. ;)
 
Nog zo'n modelbouwer die het allemaal zo makkelijk laat lijken om te maken :O

Het ziet er prachtig uit, ben benieuwd naar het einde van dit project...
 
Top gebouwd man , meer kan ik er niet over schrijven
 
thx allen;)

Nog zo'n modelbouwer die het allemaal zo makkelijk laat lijken om te maken :O

Het ziet er prachtig uit, ben benieuwd naar het einde van dit project...

och, maar eigenlijk is het ook niet zo heel ingewikkeld wat ik aan het doen ben geweest met dit ding. het probleem is doorgaans dat mensen veel te moeilijk denken en vaak meer gaan zitten nadenken over een probleem dan over een mogelijke oplossing;)

...maar een stukje handige handen is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen:D

oh, en het eindresultaat van dit project gaat morgen in ieder geval te zien zijn op de ESM. we staan met de forumstand gekoppeld aan de broeders Dol van Flevodecals (...want ma Dol maakt ernstig goeie koffie dus we zorgen dat we altijd met hen een vak delen:P) dus kom gerust langs voor een praatje!
 
Hij is nog niet verdwenen in de kliko ofzo...

...maar Hobbybob is een beetje aradomoe!
in de loop der jaren heb ik het langzaamaan voor elkaar gekregen wat langer in staat te zijn m'n aandacht bij een project te kunnen houden, maar voor nu zit ik toch echt wel aan m'n max en daarom heb ik er voor gekozen om, hoewel voor 99% klaar, de arado naar de zijkant van de werkbank te verhuizen en eens in de zoveel tijd tevoorschijn te halen om te voorkomen dat ik nu de boel af ga llopen raffelen om d'r maar vanaf te zijn. het hele gebeuren heeft me net even wat teveel gekost om de boel zo vlak voor het eind te klikoneren dus over de komende tijd ga ik met kleine stukjes en beetjes als er even een dood momentje is wat laatste kleine werkzaamheden verrichten en ga ik voor voorlopig de meeste tijd en energie in een nieuw project steken waar ik al een paar maanden op aan het broeden was (http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=29&t=1782&p=37704#p37704)

het ding gaat dus echt nog wel afkomen, maar het duurt net even wat langer allemaal...
_______________________________________________________
_______________________________________________________

Goed, zoals in de vorige update was te zien stond in ieder geval de boel goed in de glim en na een weekje drogen leek het me onderhand wel lang genoeg geweest om zonder risico's flink aan de sop met olieverf te kunnen gaan. nou was ik natuurlijk van te voren al zo handig geweest om er rekening mee te houden dat er best veel lastige hoekjes op zo'n arado zitten als ie eenmaal in elkaar zit dus was ik natuurlijk wel zo slim geweest om de boel zo:

kliederklaar.jpg


kliederklaar te hebben.

tja, en dan maar weer het gebruikelijke werk. insoppen:

insoppen.jpg


uitstrijken:

uistrijken.jpg


doorsmeren

doorsmeren.jpg


en afronden:

afronden.jpg


rest van de onderkant ook maar even te grazen genomen:

doorkliederen.jpg

vieze_buik.jpg


is het heulemaal reeel voor een watervliegtuig?

vast niet

Vinnik het grapvol?

echwel:-)

bovenkant hetzelfde verhaal:

bruinig.jpg


waarna de boel maar weer eens te drogen werd gezet..

aandrogen.jpg

ingevet.jpg


...om vervolgens een weekje later de catapult ook maar eens in te kliederen volgens dezelfde methodiek:

lanceerplank.jpg

klieder_in.jpg

klieder_uit.jpg

rondom_ingekliederd.jpg


...waarna de boel weer richting de drooghoek mocht vertrekken:

en_maar_weer.jpg



oooooooit komt ie af :roll:
toedels!

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Sjooo die ziet er strak uit, een vraagje ... de olieverf smeer je die er gewoon onverdund op en dan afvegen met een met water bevochtigd doekje ?
En welke blinkende vernis gebruik je ?

Tot werk !
 
Wat kan een mens hier nu op zeggen ? :O

Velen hebben de katapult-kit gekocht, enkelen hebben er een leuk model van gemaakt, maar jij hebt er uiteraard een meesterwerk van gemaakt.

Prachtig en leerrijk bouwverslag, met een pak interessante referentie-foto's.

Diep respect HobbyBob.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan