Hoofdsponsor

1/32 Grendel gaat voor GROOT : Arado Ar196 (Revell) [DONE]

G

Grendel

Guest
Zowaar even een paar daagjes de tijd gehad om wat knutselwerkzaamheden te verrichten (wat ernstig nodig was omdat er toch ook wel weer wat zaken afgebouwd moeten zijn voor de ESM volgende week..) en onder andere, na een paar maand stilstand, dit project afgerond.

...en dus een leuk moment om het verslag dus ook maar hier om de hoek te schuiven ter uwer leringhe ende vermaeck!


gestart rond 15-02-2013 en -nagenoeg- afgerond op 01-06-2013.

_____________________________________________________________________
Na een vrij hectisch jaar met erg weinig fatsoenlijke rustmomenten en ruimte om ontspannen wat te kunnen knutselen en wat langer m'n kop d'r bij te kunnen houden lijkt het tij langzaam te keren en kunnen er wellicht weer wat projectjes worden opgepakt, afgerond en wellicht zelfs gestart gaan worden.
Nou ben ik sinds ik de mig aan de kant schoof in november or so wel wat aan de knutsel geweest maar dan voornamelijk met wat simpeler projectjes
...en aangezien ik natuurlijk wel stug foto's ben blijven maken heb ik zo onderhand dus een beste bats aan ploatiens dus toch maar eens tijd om weer eens wat schrijfwerk te doen leek me zo!

het lijdens voorwerp in dit project gaat er één uit de categorie "'tis weer eens wat anders" zijn en ben ik eigenlijk gestart nadat ik in januari een hasegawa watervliegding om had gebouwd tot opvouwvliegtuig:

beplakt.jpg


nou was dat op zich best een leuk werkje om eens te doen, zo'n ding op drijvers, en toen 'ie in de droogbak werd gezet na z'n laatste laag glimsap werd er dus al gauw besloten nòg een watervliegdinges te gaan bouwen.

maar ja, welke...

en dan ben je dus zo eens wat aan het rondklikken op marktplaats en jawel...:

da_box.jpg


een kit die in zo'n beetje alle reviews die je d'r over vinden kunt als topkit wordt bestempeld en vrij simpel te bouwen zou moeten zijn; de revell 1/32 Arado AR196!

_____________________________________________________________________
Arado ar196
_____________________________________________________________________


De Arado196 is voortgekomen uit een vraag van de Duitse marine naar een standaard verkenningsvliegtuig dat gebruikt kon worden vanaf schepen. Hoewel in eerste instantie werd gekozen voor de Heinkel HE60 tweedekker bleek al snel dat dit vliegtuig qua prestaties niet voldeed aan wat nodig was en de RLM vroeg daarom dan ook aan Heinkel om met een vervanger te komen wat resulteerde in het ontwerpen van de He114. dit vliegtuig was echter maar marginaal beter dan z'n voorganger en zelfs na doorgevoerde wijzigingen in het ontwerp werden de 9 hier uit voorgekomen prototypes aan de kant gezet, werd het Heinkelproject opgeheven en ging de marine op zoek naar een andere oplossing.

Heinkel_He_60.jpg

Heinkel He60
he114.jpg

Heinkel He114

Om de kans op een bruikbaar toestel te vergroten werd er een algemene opdracht uitgegeven voor het ontwerpen van een vervanger voor de Heinkel waarbij de enige voorwaarden waren dat het toestal voorzien zou zijn van een BMW132 motor (wegens meer voorhanden dan de DB600 lijnmotor) en dat er prototypes zouden worden aangeleverd in zowel mono- als duodrijverconfiguratie. de opdracht werd opgepikt door Dornier, Gotha, Arado and Focke-Wulf terwijl Heinkel zich niet inschreef omdat ze er van overtuigd waren dat hun He114 bruikbaar gemaakt zou kunnen worden.

Alle aangeboden ontwerpen waren de meer conventionele tweedekkers met als uitzondering het ontwerp van Arado, de Ar196. De keus om voor een enkele vleugel te gaan zorgde ervoor dat het vliegtuig aanzienlijk beter presteerde dan z'n concurrenten en de RLM bestelde dus daarom ook 4 prototypes die dusdanig goed presteerden dat al gauw de keus werd gemaakt in zee te gaan met Arado. De 4 prototypes bestonden uit 2 vliegtuigen met een enkele middendrijver en 2 vliegtuigen met een dubbel drijversysteem en ondanks dat er amper verschil bleek te zijn tussen de twee varianten werd er uiteindelijk gekozen voor de variant met 2 drijvers.

arado-ar-196-d-ilre.jpg

ar-196-d-ilre.jpg


in november '38 werd een 5e prototype opgeleverd dat gebruikt werd als pre-fabrikatiemodel om de laatste kleine wijzigingen aan het ontwerp te testen en eventueel aan te brengen en eind november en in december werden de eerste 10 productiemodellen opgeleverd.

gedurende de productie-run werd het ontwerp een aantal keer aangepast, resulterend in een A0, A1, A2, A3, A4 en A5 type (waarbij de verschillen voornamelijk zaten in verzwaring/verbetering van de wapens, aanpassingen in de radio-apparatuur, airframe verstevigingen, etc) en tussen de start van de productie in '38 en het eind in '44 werden er zo'n 550 stuks gebouwd.

Het vliegtuig was erg geliefd bij piloten vanwege z'n goed handelbaarheid, zowel in de lucht als op het water. nadat de Duitse marine steeds meer terrein begon te verliezen en de vloot amper meer een rol speelde werd de Ar196 ingezet als vliegtuig voor kustverkenningsgroepen en functioneerde hier tot in de laatste maanden van '44 als verkenner en onderzeebootjager en uiteindelijk wordt de Arado Ar196 gezien als het beste watervliegtuig uit de tweede wereldoorlog.

voor boel veel info en zeker zoveel mooie plaatjes zie vooral hier: http://ww2seaplanes.e-monsite.com/pages/arado-ar-196.html

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Een waterdinges dus en laten we ook maar eens even bekijken wat er allemaal aan plastic voor nodig gaat zijn om er daadwerkelijk eentje te kunnen bouwen. Wegens 1/32 is het een beste doos en ik moet zeggen...


best_pak_plastic.jpg


in die beste doos zit ook een beste bak plastic!


sproei1.jpg

sproei2.jpg

sproei3.jpg

sproei4.jpg

sproei5.jpg

sproei6.jpg

sproei7.jpg


ziet er allemaal keurig uit en bij gebrek aan wielekes heeft meneer revell een mooie grote schijf meegeleverd die als standaard dient. ziet er allemaal mooi compleet uit maar ja...jullie weten onderhand vast wel hoe dat hier gaat :roll:

genau:

extraatje.jpg


...maar dat komt zo :titter:

eerst nog even het erg mooie glaswerk:

glaswerk.jpg


..waarbij revell ervoor gekozen heeft om alle panelen los te leveren in plaats van als één gegoten kap. hoewel ik op interpret voornamelijk lees dat dit door velen gezien wordt als minpunt lijkt het mij juist een slimme oplossing! je hebt er misschine wat meer werk aan, maar het afplakken van het glaswerk gaat vrij simpel zijn op deze manier en wegens er moeten ook nog handgreepjes worden geplaatst is het allemaal prima handelbaar zo.

tuurlijk ook nog de gebruikelijke plakkerts en een boekie

plakkerts_enzo.jpg

boekie.jpg


...en nu dan maar gelijk even de inhoud van die lhs-doos laten zien. zoals gebruikelijk zo onderhand een vette-ed set van eduard:

ijzerwerk.jpg


...wat vervangende knalpijpen:

knalstokkies.jpg


en de grote klapper; een fatsoenlijk onderzettertje:

standaardje.jpg


:titter:

kost een paar kwartjes (ongeveer 3 Arado Ar196 kits in 1/32 van Revell :wink:) maar dan heb je ook wel wat plankvulling natuurlijk. doos"je" ziet er keurig verzorgd uit, inhoud bestaand uit resin, ijzerwaren voor stevigheid en wat gaas is netjes verpakt:

standaardinhoud.jpg


en qua bouwhandleiding kun je d'r weinig van zeggen:

standaardboekie.jpg


wat wel een klein beetje ironisch is, is dat de jongens die deze catapult produceren 'm hebben uitgebracht om gebruikt te worden bij, jawel, hun eigen resin 1/32 Ar196 die praktisch tegelijk met die van revell uitkwam en die nu dus amper verkocht wordt..

best lullig wel :roll:

ghehehe.jpg



dames und apfelstrudels, er bouwt sich ein waterfleugzeug!

________________________________________________
________________________________________________

Klussen met kijkers...

goed, nou is dit dus een kit die schijnbaar erg lekker wegbouwt en waarbij vanwege de schaal er erg lekker veel details te zien gaan zijn maar dat wil dus niet zeggen dat er ondanks dat niets te verherverbouwen gaat zijn :titter:

eerste verhaaltje (met maar een foto of 100 om te bekijken....) gaat er dus eentje worden waarbij er maar weinig gebouwd gaat worden maar waarin voornamelijk te zien gaat zijn wat ik allemaal nog aan uitbouwactiviteiten kon verzinnen maar omdat ik er altijd anders aan het eind weer achter moet komen dat ik dit vergeten ben als eerste even dit:

glimglas.jpg


gedaan. de boel in een badje p+ laten drijven (rechts) en aansluitend in de droogbak (links) geparkeerd en het geheel veilig ergens te drogen gezet.

...en vervolgens aan de slag gegaan met waar zo'n beetje elk vliegding mee begint: den stuurkuil:

veul%20stukkies.jpg


boel veel stukkies, lekker veel details maar wegens er moeten natuurlijk ook nog ijzerwaren worden gemonteerd eerst de zaag, vijl en overige sloopwerktuigen d'r over! leuke meegegoten riempjes enzo, maar ja...ik heb een vette-edset met metalen riempies dus...:

uitbikken.jpg


hmm, dat schoot niet echt op en geen zin om de dremel tevoorschijn te graven dus hoppa:

toch%20maar%20anders.jpg


na het hakken weer plakken:

hatsa.jpg


en onder het motto:"verkoop u ook kussentjes?"

verkoopt_u_ook....jpg


...zien we d'r al niet zo heel veel meer van terug. qua afwerking hoef ik me d'r ook niet zo heel druk om te maken wegens we hangen wel gewoon riempies over die zaaglijn (ik was natuurlijk niet helemaal in het wilde weg aan het zagen gegaan :wink:) en voor nu mooi zat even. wat wel een beetje jammer is, is dat revell dan wel heel erg z'n best heeft gedaan op die mooie details in de cockpit maar dat meneer eduard daar dus gewoon een bak plaatwerk overheen wil hebben:

dagdag_details.jpg


het schijnt dat in het echie d'r triplex plaatwerk aan de binnenkant van de bak werd geplaatst omdat het vliegtuig verder een open romp heeft zonder binnenschotten en dergelijke waardoor eventuele gevallen patroonhouders en andere gevallen spullen door de hele romp rond konden gaan zwerven.

..en dat zal de stabiliteit niet echt ten goed zijn gaan komen gok ik zo.

beetje doorvouwen, beetje schuren, hakken en plakken:

druk_stuurhok.jpg


en hmmmm:

hmm.jpg


dan kan je natuurlijk weer aan het schuren gaan maar ook voor de weg van de minste weerstand. en aangezien ik eigenlijk best wel een behoorlijke luie modelbouwer ben gaan we voor de gemakkelijkheid natuurlijk!

zagezagezage:

zagezage.jpg


knutselknutselknutsel:

knutselknutsel.jpg


iesse siempel!

iessesiempel!.jpg



wegens:"ach, waarom niet?" ook gelijk de schietgeweertjes voorzien van stalen pijpen:

klapstokken.jpg


en de twee nogal prominente in beeld gaan zijnde luchthappers even uitboren:

luchthappers_opboren.jpg


(op de rechter is een begingaatje geprikt met een speld zodat de boor niet wegschiet, daarna met een klein boortje tot in het buisdeel achter de toeter geboord en aansluitend met een grote boor het toeterding uitgeboord dus)

..en ook even netjes gladgemaakt met een ouderwetse betonboor uit de gereedschapskast:

gladmaken.jpg


en dan daarna bedenken dat er ook nog een stukkie iezerwark op moest komen te zitten:

niet_meer_te_zien.jpg


nou ja, het houdt je van de straat zullen we maar denken :roll:

maar goei, tiet veur eens even wat plaatjes uit de referentiemap te gaan bekijken om te zien hoe het nou precies zat. en dan vraag je je af hoe wat zat..nou ik bedoel dus dat:

Ar%20196_Techs.jpg


onder de neus hangt een luchthappert voor -lijkt me- de oliekoeling en meneer Revell vond dat dat zo kon:

nog_een.jpg


nou, ik dus niet!

gatje hakselen, beetje vijlen, beetje schuren en hotseklots:

gatje.jpg


gaatje, ijzertouwtje en een stukje PE-avfal:

kleppie_knippen.jpg


buiske d'r achter:

buisje.jpg


tadaaaa:

tada.jpg


en't werkt nog ok! vraag niet hoe het kan, maar profiteer d'r van:

werkt_ook_nog.jpg


aan de achterkant wat aan de klungel met eduardstukkies en wat afval:

gaasje.jpg


en well...:

wieters.jpg


NEEEEXT!

Ik moet zeggen dat ik het volgende klusje wat ik ga laten zien eigenlijk wel een beetje een misser vind voor dit model. met name gezien de schaal en de overige details had Revell volgens mij van met name zo'n overduidelijk zichtbaar deel toch wel wat meer mogen maken! Nou heeft meneer Eduard dan wel wat stukkies meegeleverd om de boel wat op te pimpen, maar uiteindelijk in mijn ogen niet voldoende om te overtuigen.

woar het'etdan over?

de roerdingessen:

tja.jpg


hevig gevalletje uit één stuk gegoten en het moet dan een systeem voorstellen dat zowel horizontaal als verticaal moet kunnen bewegen maar zo ziet het er dus best niet uit. wederom dus maar weer zelf aan de knutsel (en dat vond ie heeeeel erg natuurlijk :titter:) en eerst maar even aan de slag met de zaag en een vijl:

dat_kan_anders.jpg


lang leve de polystyreenvoorraad:

kleine_aanpassing.jpg


en lang leve de metalen buisjes voorraad:

met_buisjes.jpg


en lang leve de EZ-Line:

ez-line.jpg


EZ-line is een elastisch draadspul wat uit kan rekken tot zo'n 700% en wordt gebruikt door ww1 bouwers voor de waslijnen op hun vliegdingessen. dat spul heb ik voor nu nog niet in europa kunnen vinden in de webshops, maar TripleP had wat van het spul uit de united states of obesitas laten komen en had mij een poos geleden eens van een testsetje voorzien. dus.

de stuurlijnen dus al geplaatst, maar wegens een gevalletje deed mooi wat afbreken durfde ik nog even geen verdere spanning aan te zetten...:

eerst_uitharden.jpg


....dus eerst maar even snel wat anders:

het radioblok ontdoen van alle knoppies en tellers en gelijk maar even een fatsoenlijk tafelblad toegevoegd. het ding wat er zat stak een mm of 3 onder het bovenste kastje uit en leek me niet heel erg praktisch:

tussendoortje.jpg



aangezien ik met dit soort knutselwerk veelvuldig gebruik maak van secondenplak (wat trouwens een ramp is met de hoge luchtvochtigheid op het moment wegens droogt voor geen meter en wordt wat gel-achtig) waren de roerdingen inmiddels wel stevig zat dus daar ook de laatste hand maar aan gelegd in de vorm van nog een derde touwtje en wat PE-prutjes:

drijvert.jpg


en mooi genoeg voor nu.
tiet veur nog 'n missert; de uitlaten:

uitlaat.jpg


die platte stukken met die rondjes d'r op zijn dus eigenlijk de uiteinden van de uitlaten en dan zou dat dus toch eigenlijk wel hol moeten zijn. nou is boren op zich een oplossing, maar wegens risico op de boel vernaggelen leek me dat het handiger en mooier kon. de PE-restantenbak d'r dus maar weer bij en een stuk van een raamwerkje afgeknipt:

rommelbakinhoud.jpg


bietjen buug'n rond die gekke uitsteekstukken van revell:

bietjen_buug'n.jpg


uitsteekstukken halveren, ijzertjes d'r over en wat secondenplak om de boel vast te zetten:

net_anders.jpg


zo, net anders wel. en aangezien 'ie lekker bezig was....:

iets_kabelachtigs.jpg


leek mij niet dus toch maar zo:

leek_mij.jpg


en gewoon omdat het kan....:

omdat_het_kan.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

drek.jpg


niet dat je d'r uiteindelijk heel erg veel van gaat zien, maar ach...'t is weer eens wat anders dan wat je op de interwebs ziet :wink:
inmiddels waren dus alle binnenwerkzaamheden voor wat betreft de drijvers wel achter de rug dus een mooi moment om het onderstel eens aan elkaar te gaan vrotten. hoewel vrij strak allemaal ontkom je niet aan wat tochtigheid rond de pootjes dus even in de weer met wat styreen:

dicht_bakken.jpg


en omdat er gewacht moest worden op het drogen alvast de gaten waar de waslijnen door moeten komen te lopen geboord en voorzien van een buiske voor de stevigheid:

buisjes.jpg

buisjes2.jpg


...en aansluitend hevig op zoek gegaan naar een rolletje elastisch draad dat ik ooit eens mee liet komen bij een bestelling bij een knutseltoko:

rektouw.jpg


helaas was 0.3 de dunste maat en daarmee eigenlijk te grof voor 1/48 maar in 1/32 moest ik d'r wel mee weg kunnen komen leek me:

rektouw2.jpg

colour.jpg


nou, en toen dus ondertussen de pootbevestigingen aan het uitharden waren kon ik dus mooi eens op zoek gaan naar wat plaatjes! nou was me namelijk opgevallen op deze foto:

ar-196-20.jpg


...dat er een soort "doppen"op de poten zitten en als je kijkt naar deze foto:

Ar%20196_Techs.jpg


lijkt er een kabel langs die doppen te loppen. nou had ik eerst het idee dat het ging om brandstofgerelateerde leidingen wegens kiek toch:

Arado_book_007.JPG


...maar die lijken eerder dóór de poten heen te lopen en daarbij gaan ze niet over de "horizontale" balken maar alleen over de staande. hmmmmmm, lastiglastiglastig.

en wat het dan nog weer interessanter maakt allemaal is dat je op de revell boxart dus dit kunt zien:

kijk_eens_aan.jpg


...waarbij de lijnen dus helemaal tot voor aan de drijvers lijken te lopen.

het blijven dus een klein beetje mysterieuze leidingen (mede doordat ik dus ook foto's heb van 196's zonder die lijnen over de struts) waarvan ik in eerste instantie het idee had dat het ontluchtingslijnen voor de tanks waren, maar wegens dit:

arphoto_462.jpg


lijkt dat ook niet het geval want volgens mij is lijn c daar voor bedacht.

ah well, vast wel iemand die het uit kan leggen maar ondertussen in ieder geval wel een hoop houtjetouwtjezaken die gefreubeld kunnen worden om de boel aan te kleden :wink:

eerst de pootaansluitingen netjes glad gemaakt, lekker aan de freubel met boortjes, ijzertouw en secondenplak en na wat gezellig tralalalala:

houtje_touwtje.jpg

houtje_touwtje2.jpg


oh ja; die 2 stukkies wit plastic zijn om de boel wat stabieler te maken. doordat de hele constructie nog wel een aardig gewicht heeft en de drijvers alleen in het midden een dunne, enkelvoudige verbinding hebben is het op deze manier nogal een kwetsbaar geheel. vandaar dus.

nog even een druppie secondenplak om te doen alsof er een mooie kruisklem op zit:

stevigheid.jpg


wat gaatjes boren, ijzertouwtjes buigen en de sleepogen van meneer Eduard die zo mooi vastgelijmd moesten worden netjes aan een oogje opgehangen:

sleepoog.jpg


...gevolgd door wat laatste lijmwerk en ijzerfreubelarij en voor nu leken me de drijvers wel efkes klara:

drijvers_klara.jpg

drijvers_klara2.jpg


tijd om voor de afwisseling even weer wat werk te doen waar je wat minder bij na hoeft te denken. sproeitijd!

potje zwart:

sproeiwerk1.jpg


potje RLM02 interieur groen:

sproeiwerk2.jpg


wat detaildingesjes en ijzerwaren:

badkuip.jpg


GLIMMMMMMMMMMMM:

glimmie.jpg


en vanwege omdat er wat uithardingstijd nodig was vast wat vleugelwerk voorbereid en voor de leut de boel even in mekander gehangen met plakselband:

best_groot.jpg


und gleich ook maar wat leerwerkzaamheden voorbereid:

leer.jpg


gelukkig moesten er aansluitend weer wat daagjes gearbeitetetet worden dus kon de boel mooi uitharden en toen er weer even wat tijd voorhanden was kon ik dus met het opleuken van de badkuip beginnen.

sop in....

sop_in.jpg


sop uit....

sop_out.jpg


om te voorkomen dat ik me ging vervelen tijdens het aandrogen van de oliekledder even wat gefreubeld met wat plastic en een ijzerdraadje:

ook_leukies.jpg

lessee.jpg

te_grof.jpg


hmm, nee. net te grof die kabel zo.

even anders dan maar:

beters.jpg


en jawel...op naar de volgende update!

(waarin ik hoop de romp dicht te kunnen gooien :wink:)

op_naar_de_volgende_update.jpg




______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Ik heb hem ook net afgerond. Een opvallende verschijning met al die openstaande panelen, zeker als je er nog een paar extra gaat openwerken zoals jij hier.
 
Alweer een verslagje voor minstens 25 min. lees- en kijkplezier en dit nog maar deel 1 :P
 
als jullie nou even deze pagina volkwekken kan deel 2 d'r achteraan :wink:

d'r staan nogal wat plaatjes in dit verslag dus het is wat veel om meerdere updates per pagina te doen zeg maar...
 
dat word weer een pracht stuk en we kunnen weer wat bij leren zal ik zeker verder volgen .
gr dirk d
 
Jawadde:wow:

Heb deze ook staan maar dan recht uit de doos gebouwd.
Wat jij laat zien is toch andere koek.....Prachtig
Hier kunnen we veel uit leren.

Ik blijf met open mond volgen:D

Grtz.

Luc8)
 
We blijven hier van de ene verbazing in de andere vallen met al je prachtwerkjes Gren.
De hoeveelheid documentatie waarover je beschikt voor dit ene model is fenomenaal.
Je moet wel een gigantisch werkgeheugen op je PC hebben voor al je werkjes...
Wat er ook van weze, ik blijf dit kunstwerkje met de nodige aandacht volgen.

Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ooit in mijn jeugdjaren eens een Arado gemaakt, maar dan wel niet zo groot, maar op schaal 1/72 :8
Vind dit wel een mooi vliegtuig...
Mocht ik deze nog eens tegenkomen op 1/72 voor een klein prijsje zou ik deze nog wel eens durven aanschaffen, en dan kom ik hier zeker inspiratie halen om hem af te werken ;)
 
Prachtig staaltje modelbouw, en met die PE mooie details !!
Grtz yves,
 
Amai, je kan er nogal wat van maar wat steek je in hemelsnaam met je vingers uit? Die staan constant vol met pleisters.
 
Dit zijn echt topics Grendel waar ne mens van smult. Kvind je schrijfwijze heel grappig en vlot ook, super!
 
We blijven hier van de ene verbazing in de andere vallen met al je prachtwerkjes Gren.
De hoeveelheid documentatie waarover je beschikt voor dit ene model is fenomenaal.
Je moet wel een gigantisch werkgeheugen op je PC hebben oor al je werkjes...
Wat er ook van weze, ik blijf dit kunstwerkje met de nodige aandacht volgen.

Mark

ik ben vrij handig met zoekmachines zeg maar :wink:

ik heb hier een behoorlijke voorraad aan dozen staan en voor de meesten heb ik onderhand al wel een flinke map met referentieplaatjes aangelegd; tijdens "loze" momenten (terwijl ik een fimpje aan het kijken ben in bed bijvoorbeeld) pak ik vaak de laptop d'r bij en geef ik een aantal zoekopdrachten in wat zoekmachines om plaatjes bij elkaar te scharrelen voor latere projecten. op die manier heb ik de afgelopen paar jaar een bibliotheek van zo'n 85 gig aan plaatjes bij elkaar gezocht (en dan heb ik mijn eigen foto's die ik in musea heb gemaakt en de honderden pdf's variërend van werkplaatshandboeken tot aan geschiedenisboeken nog niet meegerekend..) en kan ik wanneer het tijd wordt voor wat vers knutselwerk zo vanaf de werkbank een map met fotomateriaal voor het nieuwe project openen zonder eerst te moeten gaan zoeken op interpret.

Amai, je kan er nogal wat van maar wat steek je in hemelsnaam met je vingers uit? Die staan constant vol met pleisters.

hoewel ik vrij regelmatig m'n vingers kapotsnijd wegens ik heb weinig tot geen gevoel in m'n vingers (waar je trouwens op de foto's doorgaans niet veel van terugziet aangezien ik altijd alles meteen dichtplak met secondenlijm :wink:) is de pleisterbende op deze foto's omdat ik van het voorjaar met de fiets ben neergestort wegens een bevroren plek in een bocht. en als dan het fietspad bestaat uit van dat fijne grintasfalt dan schuur je daar aardig de handen mee aan stukken zeg maar...
 
....waarmee we op pagina 2 zijn beland!

______________________________________________________________________

Yay!
zowaar ook deze week nog even weer wat uurtjes gevonden om aan de knutsel te gaan en wederom voornamelijk verherverbouwingswerk om de boel wat op te pimpen. ik moet zeggen dat ik me wel een klein beetje in moet houden op het moment want ik heb onderhand zeker een doos of 5 liggen die zo'n beetje liggen te branden onder de werkbank wegens ik heb hele stapels aan ideeen om die dingen ook op deze manier te mishandelen, maar ik heb me voorgenomen om toch echt geen zijprojectjes meer d'r bij te gaan pakken want ik heb zo onderhand ècht te veel lopend spul liggen in diverse stadia...

voor voorlopig dus echt maar even bij de arado blijven dus!


________________________________________________
________________________________________________

ook deze keer weer voornamelijk beziggeweest met kleine freubelzaken om de boel nog wat verderder op te leuken, maar niet nadat ik nog even snel deze had geplakseld wegens bijna vergeten:

schietgeweertje.jpg

(en ja; dat is inderdaad een vingerafdruk. en als je 'm niet ziet verklap ik lekker niet waar 'ie zit. zat. )



...en de stoeltjes even opnieuw te hebben gedaan:

stoeltjes_opnieuw.jpg


...aangezien ik met de eerste versie niet echt tevreden was èn natuurlijk ook maar even de ongelofelijke puinbende die ik werkbank noem aan kant gemaakt wegens omdat aangezien ik zo onderhand door het gereedschap de vijlen niet meer zag:

puin_ruimen.jpg


...en gewoon omdat het kan en er natuurlijk nog lang niet genoeg foto's in dit topic staan ook maar even een plaatje laten zien van de meest recente uitbreiding van de dierentuin alhier (de dochtert vindt beestjes niet alleen lekker maar ook leuk om te bekijken zeg maar :wink:):

nieuwe_huisgenoot.jpg


...waarna ik gewoon eindelijk echt kon gaan beginnen met dit verslag :titter:

tja, en waar zal ik mee beginnen.
nog wat laatste detaildingessen geschilderd voor wat betreft de badkuip en nog wat laatste pe-stukkies geplakt en eigenlijk was het wel mooi zat zo:

stuurhok_klaar.jpg


tiet veur de romp dicht te bakken dus!

dichtplakfestijn.jpg


hoewel alle stukkies vast wel heel erg precies ende precas zijn uitgekiend in een mooi staaltje autocadwerk bij meneer Revell hou je toch wel altijd een beetje het probleem dat die stukjes ook nog een beetje aansluitbaar gelijmd moeten kunnen worden. nou ziet die hele badkuipconstructie dusdanig strak in de romp dat de lullige kleine kiertjes hier...:

jammer_wel.jpg


..er een stukje later voor zorgden dat de bodemplaat dus niet 100% aansluitend vastgezet kon worden.nou was dat met wat duwen en trekken wel helemaal sluitend te krijgen geweest, maar aangezien ik natuurlijk de badkuip al in de verf had staan was het risico op beschadigingen door lijm behoorlijk groot dus gewoon maar de boel de boel gelaten en de minder mooie aansluitingen aan de achterkant zo opgelost:

nu_nog_schuren.jpg


nu alleen nog even wat schuren en een laagje verf en geen mens gaat het meer opvallen :wink:

zoals bijna standaard bij ww2 vliegdingessen bestaat de romp uit twee helften waardoor je een naad bovenop in de lengterichting hebt en hoewel ik daar op een ronde romp doorgaans geen probleem mee heb is het bij deze arado net even wat onhandiger. het achtereind van de romp is een dunne metaallaag over een frame waardoor je de ribben goed kunt zien maar door het schuurwerk bovenop krijg je dus dat de bovenste rib verdwijnt. gelukkig is dat eigenlijk niet zo heul erg lastig op te lossen:

ruggetje_maken.jpg


kwestie van een dun strippie plasticard d'r over, goed laten drogen en aansluitend met wat schuurbeleid die strip omvormen tot bovenste rib. iesse siempel.

well, romp in mekander gekliederd dus tijd om met de bodemplaat aan de slag te gaan. en dat moest wat subtieler allemaal:

bodemplaat.jpg


:cheesygrin:

gelukkig natuurlijk wel vooral nog even vergeten dat er ook nog wat geplakt had moeten worden...:

oops.jpg


maar ach, ik vijl wel eens wat dus ook dat was nog wel op te lossen:

lang_leve_de_vijl.jpg


en om nog even terug te komen op het gepiel met het plaatsen van de badkuip...:

niet_lekker.jpg


dus.

ook de aansluiting op de buik was wel een beetje mwoah:

ook_niet_echt.jpg


...maar met overal lekker veel plak en her en der wat strips plasticard moet dat allemaal wel goedkomen lijkt me zo. de romp maar even te drogen gelegd aangezien bij dit soort lijm- en plasticplamuuractiviteiten het plastic vrij instabiel wordt en je de boel dus al snel verkl**t en eens even een blik geworpen op de vleugeldelen. dat zijn behoorlijk grote jongens maar desondanks valt er niet zo heel veel aan op te leuken; het enige wat er gebeuren moest was eigenlijk dit:

leuk_idee.jpg


en hmmm....
da's dan wel een leuk idee van vriend Eduard, maaruh...

leuker_idee.jpg


...ik vond dat van mij eigenlijk een leuker idee :titter:

kwestie van wat metaaldraad en restfrutseltjes uit de rommelbak en meer is 't niet uiteindelijk

zeg maar.

allemaal.jpg


**** after market!
:cheesygrin:

op de staart een beetje hetzelfde verhaal wegens ook hier..:

ook_hier.jpg


en hier:

en_hier.jpg


en wederom...:

diy.jpg

diy2.jpg


vond ik dat van mij leuker :wink:

gevalletje lelijke onderkant:

stokkie.jpg


(waarbij ik moet zeggen dat ik al de pen die dat driehoekje moest verbinden met de romp al had weggesneden :wink:)

en eigenlijk vond ik dat ik dat leuker had bedacht:

vreemde_hoek.jpg


(o, dat buisje lijkt niet rond te zijn, maar dat blijkt dus te komen doordat er nog een metaalfrutseltje inhing van het uitboren van de buis)


nog efkes de boel opgesteld voor een tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatje en hatseklats:

tussendora20130228.jpg


doegie!

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Gren, je kan zo aan de slag bij meneer Eduard voor het mee bedenken van de vette Ed reeks Xtra's...
Schitterend wat je hier allemaal uit de mouw tovert.

Mark
 
die van gisteren was uiteindelijk niet zo heul erg lang dus gewoon gelijk nog een update d'r achteraan dan maar:)
________________________________________________

Kiek um goan, kiek um goan!

zoals reeds gezeit zat er weer wat extra freizeit aan te komen en natuurlijk gare we dat gelijk verzilluveren in de vorm van extra knutseltijd wegens ik heb zo onderhand wel genoeg halve modellen in, op en rond de werkbank rondzwerven.*
Nog steeds niet aangekomen bij de afrondwerkzaamheden want ik blijf maar zaken tegenkomen waarvan ik denk:"mwoah, dat kan best andersssss", dus wederom een hoop extra gefreubel gedaan en het ziet er allemaal nog wel redelijk grapvol uit ook imo.


tiet veur ploatiens dus!



*in de werkbank?? <-slaps himself wegens doet eens niet zo taalverkrachten..
________________________________________________
________________________________________________

Alrighty then, ik was dus gebeeindigd met een dichtgekliederde romp de vorige keer, maar wegens dit model is net een tandje groterderder dan normaal heeft revell ervoor gekozen om de neus ook wat uitgebreider(derder) aan te pakken en daar wat detaildingessen te organiseren:

eens_even_zien.jpg


tiet veur even terug te kijken naar dit plaatje!

Arado_book_007.JPG


wat ik zo inschat is dat die twee dingessen die verbonden zijn met een stang in het echie iets van brandstofpompen waren die ervoor zorgden dat de tanks in de drijvers gelijkmatig geleegd werden tijdens het vliegen (ik kan me zo bedenken dat het balanstechnisch maar zo erg verveulend uit kan gaan pakken als de linker tank leeg is voordat de rechter wordt aangebroken :titter:) maar wat revell er van maakt doet nogal rudimentair aan om eerlijk te zijn.

daarbij had de arado een relatief zwakke motorophanging bestaande uit wat pijpwerk waar het hele blok aan vast hing en revell had dat ongeveer zo bedacht:

now_what.jpg


mooi plan, maar het doet wel wat, euhm, plastiekerig aan allemaal. mooi moment voor een gevalletje:"dat kan toch best wel anders allemaal!"

eerst den heele dekselsche bende glad geschuierd:

dat_kan_anders1.jpg


efkes het knutselsmurfgevoel d'r bij gehaald en na wat denken aan de creabea voor wat stukkegiens:

stukkies.jpg


...die vervolgens aan mekander konden worden gefreubeld alsof het legostukkies waren:

net_lego.jpg


(en oh ja; die koperen ijzertouwtjes zijn om te kijken of de buisjes niet stiekem verstopt zitten met secondenplaksel èn om te laten zien wat het idee is :titter:)

waarna het tijd was om eens even te bezien hoe dat er uit zou gaan zien.
hmm:

olieding_bijwerken.jpg


die oliedinges is toch wel een beetje mwoah eigenlijk; de banden zijn vrij grof, de dop is nogal dik en volgens mij moet het koelgat ook nog even worden bijgewerkt :cheesygrin:

straks ook maar efkes wat aan doen dus.
eerst in ieder geval even alle gaten en kieren vullen:

gaten_vullen.jpg


..en wegens dat moest natuurlijk wel efkes uitharden allemaal een mooi moment om even wat andere kleine zaken op te pikken. nou heb ik dus bedacht om één opgeklapte vleugel te gaan plaatsen en die flappen werden dus vastgezet met wat buizigheid:

tiet_veur_te_drogen.jpg


ook leuk, maar mijn oplossing was net even wat steviger(derder):

kan_ik_ook.jpg


efkes een nachtje ZzzZzzzzzz hierna gedaan met als gevolg dat de vulling van hier:

oke_dus_niet.jpg


inmiddels wel uitgehard was. gelijk ook een blikje geworpen op hoe revell nou precies dat buizenframeverhaal had verzonnen en ik had toch echt zoiets van "neuh, dachutnienee. het buisspul moet vastgeplakseld worden aan een uitstekende richel op de olietank die dan weer een buis moet voorstellen die voor de tank langsloopt. in basis is dat een prima idee en ik snap waarom ervoor gekozen is om het zo te doen, maar vanaf de zijkant bezien ziet dat er natuurlijk wel behoorlijk nep uit.

maar eens efkes wat gaten gehakt in de afsluitringdinges, d'r wat ijzertouw doorheen gepropt voor de juiste hoekbepaling en vervolgens aan de slag om het wat leuker(derder) te maken allemaal:

voor_het_passen.jpg


wat hoesjes geregeld:

hulsjes.jpg


vervolgens een gevalletje:"plak maar raak voor een knaak" waarbij ik ernstig aan de ruzie ben geweest met secondenplak die niet wilde uitharden waardoor de boel erg flexibel bleef :roll:

plak_maar_raak.jpg


...edoch een nachtje verder(derder)...:

kuuk_toch.jpg


natuurlijk daarna nog wel even de gaten in de motorring dichtgeplugd met wat stukken plastic voorzien van een flinke klodder plakkerigheid:

klonter_lijm.jpg


en na wat gerommel in de reservebak en het plaatsen van 2 extra balkjes voor de stevigheid:

rommelbakfreubels.jpg


leek het me wel even mooi zat. dat grijzige plasticding met buisjes moet trouwens een brandstofverherverdeler voorstellen en dat grote pijpje komt dus:

brandstofoverbrenging.jpg


..in verbinding te staan met de achterkant van het broemblok. geen idee of het enigszins realistisch is, maar het ziet er grapvol uit en zorgt ervoor dat als ik straks aan het kabeltrekken ga ik wat plekken heb om kabels op aan te sluiten :wink:

den hele dekselsche bende voorzien van wat RLM 02:

groenig.jpg


(en een bats p+ maar even hevig vergeten daar wat ploatiens van te maken..)
...en dan morgen maar eens zien of ik hier nog wat aan verbouwen moet:

blokkie.jpg



toedels!

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Van de ene verbazing in de andere doe je ons vallen Gren.
Prachtig wat je hier neerzet, gewoon geen andere woorden voor.

Mark
 
Nou, zowaar tussen de drukte door alsnog efkes tijd voor een update en ik zal gewoon gelijk maar de laatste pak 'm beet 40 plaatjes d'r doorjassen.
ik ben in ieder geval tot na het weekend weer fijn onder de pannen met werkwerkzaamheden (oeh! en maandag komt helge een verse lading plastic brengen voor de shop, ook dat!) dus voor de komende tijd gaan jullie het weer even met deze plaatjes moeten doen :wink:

________________________________________________
________________________________________________

Motortoestanden...

heh, het is toch wat. normaalgesproken klonter ik een romp vaak in sessie 3 van een project al dicht maar deze keer loopt het allemaal toch wel een ietsiepietsie uit zeg maar. Aangezien meneer Revell een boel veel aan detaildingessen (hoewel in sommige gevallen wel wat (hoewel volledig begrijpelijk natuurlijk :wink:) rudimentair) meelevert die uiteindelijk allemaal ook nog eens zichtbaar gaan blijven dankzij alle kleppen en luiken die open kunnen blijven staan, loont het behoorlijk om wat extra aandacht te besteden aan alle interieurellende die ik normaalgesproken even gauw met den fransche slag zou doen wegens toch nevernooitniemeer zichtbaarnie.

zo was ik dus natuurlijk de vorige keer al vrij druk bezig geweest met een hoop zaken in het motorhok te verherverbouwen om het allemaal net wat echterder te maken en de logische vervolgstap was dan natuurlijk ook het gaan trekken van de draden om wat extra details te krijgen.

hoewel ik wel wat aan refmateriaal heb liggen waar wat in terug te vinden is over brandstof- en stroomleidingen heb ik ze uiteindelijk, wegens artiristiekerige redenen, niet allemaal geplaatst zoals in het echie.
In ruime lijnen kloppen de locaties wel, maar de manier van aansluiten en dergelijke zijn een vrije interp..intrepr...inprter...

ah well:

bedraad.jpg


nou had ik die kabeltoestanden dus gewoon vastgekliederd met wat secondenplak, maar in het echt ging dat natuurlijk met klemtoestanden en dergelijke dus maar weer eens tijd om in de bak met restmateriaal rond te gaan zoeken en aan de creabea te gaan:

voor_de_aankleding.jpg


de verbindingsstukjes tussen fretje en onderdeeltjes van een PE sprue gebruikt en voor het gemak deze voorgevormd op een buisje dat net iets dikker is dan de gebruikte buizen in de neus; was op zich niet echt heel erg nodig, maar maakte het lijmen net even wat makkelijker dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

dat hele motorhok was natuurlijk dan wel leuk aangekleed, maar wel wat saai qua allemaal groen. hier en daar dus maar wat kleurtjes gekliederd:

wat_kleurtjes.jpg


..en na een flinke kledder p+ en wat droogtijd kon er weer ouderwets gekliederd worden. olieverfsmurrie over het geheel:

verder_kliederen.jpg


en na wat uitpoetsen (wat wat lastiger was omdat ik d'r natuurlijk niet allemaal meer heel makkelijk bijkon :wink:) en hier en daar een stickert uit de rommelbak te hebben gebruikt als behang, zag het er zo uit:

motorhok.jpg


mooi zat leek me zo.

tiet veur het broemblok!

...en om mee te beginnen eerst maar de "plug" even op kleur gebracht:

motorplug.jpg


da's het stuk wat aan de achterkant van het blok komt en de verbinding met het motorhok vormt en wegens ik had de kleurtjes toch nog op de werkbank staan...

maar goei, broemblok dus:

blokkie.jpg


...en ik moet zeggen dat revell daar toch wel een erg mooi stuk plastic voor heeft meegleverd. het blok bestaat uit een onderdeel of 6 en qua verherverbouwingswerk kon ik eigenlijk niets verzinnen wat er mooier en/of realistischer uit zou gaan zien door vervanging van iets. de bekabeling is aanwezig, al het stangenwerk is aanwezig...het enige wat uiteindelijk aan werk verricht moest gaan worden was dit:

altijd_weer_jammer.jpg


...en dat blijft toch altijd jammer. om de een of andere reden heb ik altijd veel minder schoonmaakwerk aan motoren bij kits van bijvoorbeel hase of tamiya en je zou toch denken dat ook revell onderhand, en zeker met zo'n nieuwe kit, het trukje door zou moeten kunnen hebben...

maar ach, natuurlijk allemaal niet heel dramatisch wegens met een schuierbloatien en een mesje doe je al gauw dit:

krassekrassekrasse.jpg


maar het is toch wel net één van die dingen die er helaas voor zorgt dat revell in mijn ogen nog steeds niet gezien kan worden als serieuze concurrent van the big three. natuurlijk is de prijs/kwaliteitsverhouding extreem goed bij dit soort kits van revell, maar als ze het nou nog net even dit soort kleine details wat netter uit zouden voeren dan zouden de big three toch echt de big four moeten gaan worden..

but hey! ik klaag natuurlijk verders niet wegens tot nu toe is het een bijzonder leuke kit en ben ik toch echt nog geen drama's tegengekomen.

na dus wat opruimwerk werd dat blokje in the end dus dit:

uiteindelijk.jpg


mooi zat om mee aan de slag te kunnen strakkies.

maar eerst dit:

slordigheid.jpg


een ander slordigheidje!
nou komt er straks natuurlijk een flinke motorpukkel voorop te hangen en komen daar nog wat ringen omheen en hangen d'r ook nog knalpijpen onder, maar de aansluiting van de "sleuven" waar de uitlaten in komen te liggen sluiten wat bijzonder aan (lees: niet) en als ik dan toch zo aan het klieren ben met details kan ik dat natuurlijk niet laten zoals het is.

nou ben ik dus, zoals vast wel bekend zal zijn zo onderhand, geen fan van geklier met plamuur en gebruik ik liever plastic om de boel op te vullen en anders te vormen. en ook in dit geval dus...:

nosejob.jpg


2 dunne stukjes styreen. aan beide kanten insmeren met lijm zodat het lekker soepel wordt en vervolgens op de plek drukken met de achterkant van een penseel met ruwweg dezelfde vorm als de te vullen "geul":

nosejob2.jpg


vasthouden tot het voldoende aangedroogd en uitgehard is en hopsa:

nosejob3.jpg


ziet er uit als een beste bende, maar dat gaat uiteindelijk wel weer glasgeschuurd kunnen worden allemaal.

en toen, toen kwam er een discussie over kleurtjes van de uitlaatpijpen en kwamen er een hoop plaatjes langs om te zien wat nou een beetje realistisch was.

...en op een paar daarvan leek het haast alsof er ook gevlogen werd met iets wat er uit zag als een demper met koelribben in plaats van die open pijpen van revell:

18-1.jpg

arado-ar-196-floatplane-02.png


natuurlijk allemaal boel veel onduidelijke plaatjes, maar toch wel voldoende om met wat dichterlijke vrijheden iets te kunnen maken wat er wat aantrekkelijker uit zou zijn dan de sleufdingen die er tot nu toe opzaten.

zaag d'r in!

maar_eerst.jpg


ik had natuurlijk gewoon dat ijzerwerk weg kunnen breken en de boel glad kunnen vijlen, maar wegens stel dat het niet wat word had ik zo in ieder geval nog de mogelijkheid om terug te gaan naar de beginsituatie.

voor de afwisseling maar weer eens de rommelbak d'r bijgehaald voor wat PE-restanten:

restantjes.jpg


nou, en toen had ik zo etwas:

zo_etwas.jpg


hmm.

op het andere pijpeind een iets dikkere versie gebouwd:

iets_dikker.jpg


...maar aangezien het verhoudingtechnisch nog steeds niet lekker voelde de boel nòg verder opgeblazen:

iets_dikker3.jpg


en dat voelde toch net even wat beter:

versie3.jpg


oke dan, bouwwerkzaamheden achter de rug en tiet veur te sproeien! eerst de hele bende in een zwarte grondlaag gezet en voorzien van een bats glimsap:

droogtijdtijd.jpg


...en na een nachtje drogen kon er met echte kleurtjes gespeeld gaan worden. nou had ik natuurlijk niet voor niks voor zwart gekozen als grondkleur en dat was vanwege omdat ik dit van plan was:

ijzer.jpg


een potje burnt iron, een platte kwast en een keukenrolpapiertje

kwast door de verf, afstrijken op een keukenrolpapiertje waardoor er alleen nog wat verf in de kwast zit en niet áán de kwast:

drybrush.jpg


en vervolgens aan de drybrush:

effect.jpg


niet soppen, niet draaien maar gewoon zachtjes aaien (yay, dat rijmt!)
nou is dat natuurlijk vrij donker en hoewel een mooie ijzerkleur is het schaaltechnisch niet helemaal handig wegens net te donker zo. potje zilluver d'r bij en op de goed "belichte" delen een paar keer snel met een wat lichtere kleur droogkwasten en de boel wat oplichten:

oplichten.jpg


om wat kleurvariatie in het geheel te krijgen even de spuit erbij gepakt en het "blok" voorzien van een kleurtje om een duidelijk onderscheid tussen cylinders en blok te verkrijgen:

beetje_bijlkeuren.jpg


aan de voorkant vast wat detailkleurtjes hier en daar:

detailkleurtjes.jpg


en terwijl dat aan de droog was een mooi moment om eens met die uitlaatpijpen aan de klieder te gaan. nou hadden we eigenlijk een beetje bedacht dat pokdalige roesttoestanden wat teveel van het goeie zouden zijn maar dat wat lichte bruinige oxydatie wel passend zou zijn dus laten we dat maar eens gaan proberen dan. eerst een regiment aan roestverfjes tevoorschijn gehaald:

uitlaattijd.jpg


...maar mooi niet aan het smeren gegaan :cheesygrin:
in dit geval de boel verdund tot het nagenoeg transparant was zodat er met de verfsproeiert aan de slag kon worden gegaan:

uitlaattijd2.jpg


..en door meerdere laagjes te spuiten langzaamaan een niet dekkend geheel opgebouwd:

uitlaattijd3.jpg


zoals je kunt zien op de achtergrond heb ik een hele rit aan oranjatinten tevoorschijn gehaald zodat ik tijdens het opsproeien een mooie diverse kleurlaag kreeg en aansluitend, terwijl de roestlaag nog niet droog was, heb ik een snelle drybrush met een metaalkleur gedaan:

uitlaattijd4.jpg


ter afsluting nog een heel dun laagje zwart gespoten (zeg maar 1 kwastje zwart op 1cc verdunner..) om de boel wat bij elkaar te trekken en maar eens efkes bekeken hoe dat d'r uitzag als alles bij elkaar kwam:

zwart_eindlaagje.jpg


voorkantje ook maar even afgemaakt:

voorkant_afgerond.jpg


...en uiteindelijk...:

komt_daar.jpg


...moet dat dan daar zo komen.

mooi zat voor vandaag zo?

neuh..

op de box art (en ook op meerdere foto's) lijken de propbladen een soort van sleeve te hebben die net buiten de conedinges steken:

sleeves.jpg


dus jaja, daar gaan we weer...:

gaan_we_weer.jpg

dus.jpg


en voor het gemakkelijk strakkies:

aanpassen.jpg


en aan de sproei maar weer. nou had ik in eerste instantie het idee dat dit misschien wel grappig zou zijn:

tja_en_nu.jpg


maar hmmmmmmm. toch maar wat klassiekerder denk ik:

toch_mooier.jpg


de sleeves moeten nog een metaalkleurtje krijgen maar wegens de boel staat voor nu even te drogen en ik ben de komende paar dagen even bezig te hypotheekverstrekker blij te maken moet dat nog efkes wachten :wink:

rest alleen nog even een tussendoraploatien:

tussendora20130307.jpg


und bis am nachsten dan maar weer!

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan