Hoofdsponsor

1/32 Grendel gaat voor GROOT : Arado Ar196 (Revell) [DONE]

KLARA!

wegens er lagen een aantal net-niet-helemaal afgeronde projecten vreselijk in de weg te liggen op de werkbank heb ik de afgelopen paar knutselsessies gewijd aan het wegwerken van die achterstallige toestanden en één van die indewegliggers was natuurlijk die rond juni tot stilstand gekomen ar196.

efkes de kiezen op elkaar gezet en de laatste knutselwerkjes verricht en vollegens mijn istie klara!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
al met al was het niet heel erg veel werk meer om de boel af te ronden (hoewel ik stiekem wel een paar dingetjes heb laten zitten die ik oorspronkelijk wel van plan was :wink:) en waren het voornamelijk kleine zaken als:

kleine_klusjes.jpg


...het plaatsen van kleppen, spandraden en...

kleine_klusjes2.jpg


antennekabels.

en na het rondsmeren van wat kleurensapjes ter afwerking leek het me een mooi moment om de zooi naar buiten te verhverhuizen en een paar ploatiens te schieten. al met al niet al te veel foto's gemaakt wegens zo onderhand heb ik dit ding vanuit nagenoeg elke mogelijke hoek al wel laten zien (421 foto's in dit verslag...) maar volgens mij voldoende om het eindresultaat goed te laten zien.

dames en heren, appelen en andere fruitvarianten....

klara01.jpg

klara02.jpg

klara03.jpg

klara04.jpg

klara05.jpg


KLAAR IS KLARA!
_______________________________________________________
_______________________________________________________



toedels!
 
Schitterend model Grendel, maar wat ik me afvraag: dit geval staat op een slagschip... is die camo van het vliegtuig niet te opzichtig op zee? Ik zou eerder denken aan een grijs/blauwe camo of iets in die aard.
 
tja, ik zou eens een berichtje wagen naar het reichs luftfahrt ministerium als je graag wilt weten waarom ze deze kleuren op de arado smeerden ;-)


ik denk trouwens dat het in de praktijk nog wel meeviel; wanneer je de vleugels opklapt worden de zijkanten bijna geheel afgeschermd met de blauwgrijze onderkant van de vleugels waardoor het grootste vlak al wegvalt en daarbij stonden de vliegtuigen erg hoog waardoor je vanaf het wateroppervlak voornamelijk tegen de onderkant aankeek.
De arado's werden trouwens doorgaans op de grotere scheepjes gestationeerd en tegen de tijd dat je de kleuren van zo'n vliegtuig kon zien had je ook allang gezien dat er een best groot slagschap onder hing waardoor de camouflage van het vliegtuig niet zo heel relevant meer was. voor het bovenaanzicht geldt eigenlijk hetzelfde; de grote slagschepen waren aan alle kanten voorzien van luchtafweergeschut dus tegen de tijd dat vliegtuigen van de vijaard zo'n arado konden zien waren ze ook binnen het bereik van het afweerspul dus ook dan was de camouflage niet echt meer van belang.

een slagschip is nou niet echt bepaald een zich stiekem en al sluipend rondkruipend gevechtsplatform dus de camouflages waren wat minder relevant gok ik zo..
 
prachtig grendel wou dat ik ook al zo gevorderd was maar ja alles op zijn tijd .
gr dirk d
 
En deze vliegtuigen werden dan ook in de hangar opgeslagen als ze niet vlogen. Ik had nog een vraagje over de swastika, van welk merk heb je die, want je krijgt ze niet mee uit de doos? Ik heb de mijne bij gebrek aan iets beters uit de balkenkruisen gesneden...

Verder een schitterend resultaat. Hoe komt het eigenlijk dat de cowling caps niet gelijk staan, komt het door het gewicht van de uitgestrekte vleugel en trekt de Arado naar bakboord?
 
Grendel,

Ik heb met veel plezier en vaak met open mond jouw verslag gevolgd, het resultaat is dan ook verbluffendApplaus

Rest alleen nog het antwoord op de vraag wat jij gebruikt als "Glimsap"?
Dat glanst precies veel meer dan de parket + welke ik gebruik.

Grtz.

Luc8)
 
Pracht van een model geworden Gren. Van de eerste tot de laatste letter en foto genoten van dit verslag.
Weer veel nieuwe geitjes bijgeleerd en opgestoken, bedankt om ook die "wetenschap" met ons te delen.

Mark
 
prachtig grendel wou dat ik ook al zo gevorderd was maar ja alles op zijn tijd .
gr dirk d

och, ook ik ben ooit begonnen met een revelldoosje, een schilmesje en een tubetje lijm thuis aan de keukentafel. later als we groot zijn komt alles goed :wink:

En deze vliegtuigen werden dan ook in de hangar opgeslagen als ze niet vlogen. Ik had nog een vraagje over de swastika, van welk merk heb je die, want je krijgt ze niet mee uit de doos? Ik heb de mijne bij gebrek aan iets beters uit de balkenkruisen gesneden...

revell levert inderdaad nog steeds geen swastika's mee wegens dat mag in duitsland niet en de mijne komen bij mij uit de rommelbak. ik heb een redelijke voorraad in diverse schalen en maten en je kunt velletjes met swastika's gewoon bestellen bij aviationmegastore of hannants.

Verder een schitterend resultaat. Hoe komt het eigenlijk dat de cowling caps niet gelijk staan, komt het door het gewicht van de uitgestrekte vleugel en trekt de Arado naar bakboord?

hij staat inderdaad een heel klein stukje uit het lood en dat komt door dit:

versmallen.jpg


het is nogal een priegelwerkje om het vliegding vast te spietsen op het karretje dus heb ik 'm voor de klarafoto's alleen maar in de achterste klem gehaakt. het zwaartepunt van de arado zit vrij laag vanwege de drijvers waardoor 'ie vrij stabiel hangt, maar door die ene uitstekende vleugel inderdaad net niet helemaal :wink:

oh, en de hoek waaronder een paar foto's zijn gemaakt vertekenen de boel trouwens ook wel een beetje...



Grendel,

Ik heb met veel plezier en vaak met open mond jouw verslag gevolgd, het resultaat is dan ook verbluffendApplaus

Rest alleen nog het antwoord op de vraag wat jij gebruikt als "Glimsap"?
Dat glanst precies veel meer dan de parket + welke ik gebruik.

Grtz.

Luc8)

en toch is het gewone ParketPlus die ik gebruik (hoewel ik soms ook met de amerikaanse Future werk)...
de truuk is eigenlijk om niet bang te zijn een te dikke laag te spuiten want dat is net hetgene waardoor de boel aan het glimmen gaat. eerste een dunne laag nevelen zodat je model wat plakkerig wordt, dan na een minuutje een wat dikkere nevellaag en na nog weer een minuutje nog zo'n laag en dan vervolgens met verstand op nul de boel flink inspuiten. eventuele zakkers ("druipers") kun je met een stukje keukenrol wegzuigen en dan is het een kwestie van domweg wachten tot de boel droog is...
 
Ok bedankt voor de uitleg Grendel,

We zullen het bij de Bf109 die in de wachtrij staat zo eens proberen.

Grtz.

Luc8)
 
Deze eens kunnen bekijken (net zoals veel van je ander werk) op je stand op de ESM te Nieuwegein, en ferm geslaagd model. Petje af voor de ombouw van de katapult. Is bijna een complete scratchbuild geworden...

ook een mooi referentietopic trouwens...
 
Dag Grendel, met veel plezier heb ik je bouwverslag gelezen.
Het resultaat van je werkzaamheden vind ik prachtig.

Groet, Ronald
 
Schitterend toestel geworden. Deze samen met ander werk van je gezien in Nieuwegein en ... gewoon schitterend. Mooi referentieverslag...
 
Prachtig...vakmanschap...!!!
En zeer leerzaam om volgen!
Grtz yves,
 
Serieus stukske scratching..

das echt knap om te volgen he !!
jij bent een ware kunstenaar.
 
Weer prachtige gedaan!!!!
Amaai petje af zunne!!!!!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan