G
Grendel
Guest
en met je mespasserding snij je ook 3mm styreen?
daarbij, met één schijfje zal het vast leuk werken, maar hoe doe je dat als je er 10~15 nodig hebt van variërende diktes en variërende doorsnedes? ga je die dan per stuk maken?
if so dan ben je wel een knap eindje langer bezig dan wanneer je eerst alle maten tekent, deze vervolgens uitknipt en even gladschuurt.
even vanaf m'n eigen knutselhoekje:
daarbij, met één schijfje zal het vast leuk werken, maar hoe doe je dat als je er 10~15 nodig hebt van variërende diktes en variërende doorsnedes? ga je die dan per stuk maken?
if so dan ben je wel een knap eindje langer bezig dan wanneer je eerst alle maten tekent, deze vervolgens uitknipt en even gladschuurt.
even vanaf m'n eigen knutselhoekje:
militairtje zei:Mooi! Wat ik me afvraag, hoe maak jij nou eigenlijk die ronde onderdelen (zie pic), want ik probeerde laatst iets rond te maken, of t brak, of het werd ovalig, met bulten en dalen zeg maar :mrgreen:
speciaal voor jou een kleine howthe****doeshedothat
de rondjes zelf teken ik doorgaans uit met een cirkelmal en een vulpotlood. voor de ring mount heb ik de oorspronkelijke onderdelen gebruikt voor wegens omdat makkelijker, maar voor dit voorbeeld is dat efkes niet echt nodig. nou werk ik zelf met vrij luxe mallen en vormdingessen om zaken uit te tekenen (toch handig zo'n vrouw die een restauratieopleiding heeft gevolgd en daardoor niet alleen kan uitdeuken, auto's spuiten, behangen en schilderijen en plafondschilderingen kan herbeschilderen maar dus ook zat aan technisch tekenwerk heeft gedaan waardoor Hobbybob nu dus de beschikking heeft over boel veel luxe tekenmaterialen...), maar bij de hema, action, blokkert, marskramer of lokale boek- en bureau-artikelenwinkel zul je vergelijkbare malletjes ook vast wel moeten kunnen vinden voor niet al te veel europeseta's.
ennieweg, rondjes dus:
![]()
binnengat uitboren (het is behoorlijk van belang dat je van binnen uit werkt; als je eerst de buitenkant doet en daarna in het midden gaat hakken en breken dan is de kans op breken natuurlijk knap veel groterder :roll
![]()
met een mesje nog meer overtollig spul verwijderen:
![]()
...en vervolgens aan de slag met een halfronde vijl. aangezien die dingen taps toelopen heb je altijd eigenlijk wel de juist bollingsbreedte bij de hand en wegens een platte andere kant heb je in principe genoeg aan één vijltje voor deze klus en, mocht je niets in huis hebben, de goeiekoopste vijltjes zijn doorgaans verkrijgbaar bij de karwei/gamma/fixit/etc in de budgetbakken. zelf heb ik wat luxer spul aangezien ik behoorlijk van mening ben dat goed gereedschap het halve werk is, maar aangezien ik makkelijk lullen heb wegens ik hoef me niet zo heel druk om financieen te maken raad ik je aan om, mocht het net even wat anders voor jezelf te zijn, vooral voor de budgetbakoptie te gaan wegens mooi zat voor incidenteel gebruik.
![]()
rondje rond zat dusmet de schaar de buitenkant te lijf gaan:
![]()
...en aansluitend met de vlakke kant van de vijl de buitenkant bijwerken. probeer bij voorkeur BUITEN de lijntjes te vijlen zodat je de potloodlijn als vormvoorbeeld aan kunt houden:
![]()
schuurpapiertje om de braampjes even weg te werken:
![]()
en vervolgens even een gereedschapje in einander fabrieken; een schuurpapierken om een stokkie...:
![]()
...waarmee je dus de binnenkunt nog even netjes af kunt maken:
![]()
well, klara zo dus. werkje van nog geen 3 minuten voor dit voorbeeldje dus met een paar minuutjes extra moet het vrij eenvoudig zijn om een nog net even netter ringetje te fabrieken![]()