Hoofdsponsor

1/35 Grendel doet 't zelluf! (1/35 iets) [wip]

G

Grendel

Guest
Zo, and now for something completely different!


ondanks dat het m939-project zeker niet stil ligt (heel langzaamaan ben ik de vrachtwaggel aan het afronden qua bouwwerkzaamheden) begon ik zo langzaamaan wel een beetje 939moe te worden met als gevolg dat ik merkte dat ik wat gemakzuchtig werd hier en daar waardoor ik aanzienlijk slordiger begon te werken.
tiet veur efkes een zijstapje dus om in ieder geval efkes de lol d'r in te houden voor mezelf!


maja, wat gaat 'ie dan doen? ik had eerst het idee om gewoon een kitje op te pikken uit de stapels en lekker basic aan de knutsel te gaan, maar onderhand heb ik mijn voorraad dusdanig aangepast dat ik eigenlijk alleen nog maar kits heb liggen waarbij in de dozen al hele lijsten met aantekeningen en doorgaans boel veel after market spullen gestopt zijn dus even een rap tussendoordoosje had ik niet echt liggen. nog even in de -inmiddels aardig uitgedunde :wink:) shopvoorraad gekeken maar ook daar niet meteen iets kleins wat me aantrok dus hmmm...

een doosje bestellen was natuurlijk een optie maar wegens ik heb hier een doos of x00 op zolder staan vond ik dat wel wat erg decadent worden dus wat blijft er dan over aan mogelijkheden?

precies!

ZELLUF DOEN!

ik krijg de laatste tijd nog wel eens de vraag van mensen waarom ik uberhaupt nog bouwdozen gebruik aangezien ik doorgaans toch meestal niet meer dan een onderdeel of 2 gebruik en de rest wegmieter, en hoewel dat natuurlijk wel een heel klein beetje overdreven is (ik gebruik ook wel eens 3 of 4 stukkies uit zo'n doos..), hebben ze daarmee natuurlijk wel een punt.
de aanhanger voor de 939 begon eigenlijk ook maar als "laat ik eens wat proberen" zijprojectje en volgens mij:

tussendora201312174.jpg
[/img]

was dat eigenlijk wel een redelijk geslaagd werkje uiteindelijk dus waarom dan eens niet een keertje gek doen en kijken of ik helemaal zonder bouwtekeningen en voorbeelden aan de slag kon?

...nou speelt alleen wel een beetje het probleem dat ik dan wel een leuk stukje kan knutselen, het heulemaal zelf verzinnen van ontwerpen vind ik wat lastiger dus het idee was er wel, maar dus mooi nog steeds geen onderwerp :(

en toen kwam er dus op feestboek in één van de bouwgroepen dit plaatje langs:

oorspronkelijk.jpg


geen idee wat dit precies voor een ding moest zijn, maar het zag er wel erg stoer uit. en wegens al die leuke rechte vlakken...

dat moet toch kunnen toch?


was alleen wel het probleem daar dat ik maar één plaatje had en dat toch wel wat weinig was om een heel model op te baseren. op de interwebs zoeken dan maar :wink:

blijkt dat dit apparaat bedoeld is voor een nieuw computerspel dat momenteel ontwikkeld wordt door Crytek ("Warface") en dit mechgeval is een soort van "boss" waar je op een gegeven moment tegen knokken moet. tuurlijk leuk om te weten, maar het plaatjes vinden wilde niet echt vlotten helaas.

tiet veur een mailtje dan maar en guess what:


221_max.jpg

560_max.jpg

624_max.jpg

827_max.jpg

651_max.jpg


daar hadden we meer aan natuurlijk :cheesygrin:
plaatjes in mooi 1600x1200 formaat dus ideaal om als voorbeelploatiens te gebruiken en na een nachtje of wat d'r over nagedroomd te hebben gewoon maar eens aan de knutsel gegaan met potlood, lineaal, schaar, vlakmaat en nog wat van die basisgereedschapjes en met een "we zien wel waar het schip strandt"-attitude d'r met gestrekt been ingeknald!


dames en dingessen: Grendel doet het heulemaal zelf doen!

_______________________________________________________
_______________________________________________________
.....Maar ja, da's natuurlijk wel een beetje een kaal begin zo; normaal begin ik een nieuw project meestal met plaatjes van de doos en de inhoud maar in dit geval...

nou ja, toch maar een poging doen dan maar!

de sprues:

sprues.jpg


het bouwboekie:

bouwboekie.jpg


en de plakkerts gaan uit de rommelmap komen tegen de tijd dat de hele boel bekliederd is met verf.
aangezien ik natuurlijk verder geen bouwplannen voorzien van maten en dergelijke heb word ik tijdens dit knutselwerkje geassisteerd door vriend Heinrich:

heinrich.jpg


...die er voor mag gaan zorgen dat alles een beetje in verhouding blijft tijdens het bouwen. de planning is om qua schaal zo rond de 1/35 uit te komen en naar schatting zou het geheel dus zo'n 25cm hoog moeten worden.

goei, zelfbouw dus. aangezien dit apparaat voornamelijk opgebouwd is uit rechte onderdelen is alles natuurlijk lekker symmetrisch en dat zorgt ervoor dat het wel erg handig is als (in ieder geval..) de grote delen dan ook vrij strak uitgevoerd worden qua maten en vormen. op zich kom je met kleine onderdeeltjes wel weg als de boel niet helemaal recht is, maar de grote vlakken moeten natuurlijk wel aardig kloppen.

eerst maar aan de slag dus met geodriehoek en vulpotlood en een heeeeeeleboel streepjes getrokken:

tekenskillz.jpg


ruwweg uitgeknipt:

knippies.jpg


en de boel met een paar vijlen bewerkt:

papiertje_bij.jpg


aan de linkerkant ligt een papiertje dat de precieze vorm heeft van de "zijvleugels" en deze heb ik gebruikt om de boel zo precies mogelijk te krijgen; met wat lijm (prittstift in dit geval) papiertje op z'n plek plakken, netjes vijlen, papiertje losmaken en aan de andere kant plakken, weer vijlen en presto: een symmetyrisch verantwoorde cabinevoorkant.

tijd om van een platte plank een gevormde cabine te maken. de twee zijvleugels worden verbonden door het vierkante deel in het midden van het "masker" en door aan de achterkant van het masker met een graveerding een rechte kras tot de halve dikte van het plastic te maken kun je het geheel vrij netjes iets vouwen. vervolgens door middel van wat uitgemeten plankjes (waarbij de onderkant als vormreferentie wordt gebruikt) de boel voorzien van wanden en een dakje:

dakbouw.jpg


waarna het overtollige plastic werd weggeknipt:

dakbouw2.jpg


..kon er na wat extra tekenwerk:

uittekenwerk.jpg


...nog wat meer beplating worden aangebracht:

extra_beplating.jpg


met nog meer stukjes en beetjes de boel verder uitgebreid en voorzien van het "dakje" waar de canopy aan komt te hangen:

dakje_bouwen.jpg

hmm.jpg

hmm2.jpg


maar hmmmmm..

op de één of andere manier kreeg ik het allemaal niet echt lekker strak en na een avondje freubelen besloot ik om de hele boel d'r weer uit te peuteren en toch vooral eerst maar even wat anders te gaan doen. je kunt wel door blijven modderen maar uiteindelijk flikker je dan vaak ook alleen maar de boel in de hoek en da's ook wel weer wat jammerde bammer.

efkes opnieuw dus:

gestript.jpg


dan maar een rondje interieurbouw doen!

in een paar korte stappen (wegens heel veel spannends kan ik er niet over vertellen :wink:):

interieurbouw.jpg

interieurbouw2.jpg

interieurbouw3.jpg

interieurbouw4.jpg

interieurbouw5.jpg

interieurbouw6.jpg

interieurbouw7_splut.jpg


die splut aan de rechterkant (links op het masker zeg maar) is een sloot lijm die daar neergekliederd is wegens ik was per ongeluk wat uitgeschoten met een vijl en door de boel wat zachter te maken vloeien in ieder geval de ergste krassen dicht waardoor later alles wat netter glad te schuren is. gevalletje oepsie dus :cheesygrin:

tijdens de freubelarij voor het interieur wat nagedacht over hoe ik nou het dakje aan zou gaan pakken en om het even kort samen te vatten...:

nieuw_dak.jpg

nieuw_dak2.jpg

nieuw_dak3.jpg

nieuw_dak4.jpg

nieuw_dak5.jpg

nieuw_dak6.jpg


helaas zorgde dat natuurlijk wel voor een wat rommelig plafonnetje:

rommelig.jpg


...maar aangezien ik toch nog aan de knutsel moest met de binnenbak wegens dit:

jammer_dan.jpg


was dat niet veel meer dan een bijkomstigheid. qua binnenbak moest er sowieso nog wat extra verbouwingswerk worden gedaan aangezien het vanuit spuittechnisch oogpunt toch wel handig zou zijn als de cockpit kon worden afgebouwd en bekliederd in losse delen vóór de hele boel in mekander geplakt zou gaan worden. efkes creabea maar weer dus!

plafonnetje veranderd:

plafond.jpg


...en dan op zo'n manier dat daar dus de cockpit aan kan kome te hangen:

geleiders.jpg


de bak wat aanpassen:

binnenbak.jpg

binnenbak2.jpg


en kiek an; d'n hele boel kan zo weer gedisassemblagieert worden.

het open ruggetje gelijk ook maar verholpen:

rugplaat.jpg

rug_in_vorm.jpg

rug_in_vorm2.jpg


en zo langzaamaan tijd om met het voetwerk te gaan beginnen. de bedoeling is om het geheel uiteindelijk volledig positioneerbaar te houden (nee hoor, ik maak het mezelf echt niet moeilijk ofzo :wink:) en dat betekent in de praktijk dat alle scharnierende delen ook daadwerkelijk scharnierend moeten zijn en er dus ook rekening moet worden gehouden met hoe een deel in het echt zou moeten bewegen. in basis heeft een apparaat als dit natuurlijk een humanoide vorm, dus qua motoriek kun je uitgaan van nagenoeg dezelfde gewrichten die wij zelf hebben en de planning is dan ook om de gewrichten zo natuurlijk mogelijk te houden.

eerst begonnen met het draaipunt tussen heupen en rug:

voetwerk.jpg


een plaatje met gat.

vervolgens even op de fiets naar de Karwei voor een zakje met deze dingen:

karwei.jpg


(nou ja, twee eigenlijk wegens 2 maten :wink:)

aan het tekenen:

tekenen.jpg


...en vervolgens aan de knutsel:

knutselen.jpg

knutselen2.jpg

knutselen3.jpg


en vervolgens een bakje van deze dingen uit de kast gepakt:

as.jpg


waarom bollekes?

daarom:

as2.jpg

gaat_lukken.jpg

gaat_lukken2.jpg

ingepakt.jpg


uiteindelijk het hele spul ingepakt en vastgeplakt:

kont2.jpg


en't werkt nog ook :eek:k:

werkt_best.jpg

werkt_best2.jpg


rugopbouw:

rugopbouw.jpg


heupdeel verder uitbreiden:

voorkant.jpg

voorkant2.jpg


een heuleboel rondjes:

rondjes.jpg


asje:

asje.jpg


...en heupjes:

heupen.jpg


en vervolgens de boel wat verstevigd met een stapeltje schokbrekers:

schokbrekers.jpg


het heupdeel wat mishandeld met schuurpapier:

glad_kruis.jpg


en na het maken van het schoudersysteem:

armses.jpg


was het wel weer even mooi genoeg geweest met het passen en meten en werd het weer tijd om lekker lomp aan de slag te gaan met grote stukken plastic:

kontrek.jpg


maar aangezien er volgens mij wel weer voldoende plaatjes langs zijn gekomen voor één keer ga ik daar bij de volgende update wel mee verder :wink:


_______________________________________________________
_______________________________________________________



toedels!
 
Ik ben spraakloos, bedank voor ons te laten deelheben.

Grtx Jan
 
Sprakeloos..ja.... sdfkkjskng
 
:wow: Ziet er goed uit zeg Grendel! Leuk en speciale model, succes met de verder bouw.

Fred
 
Soo dat doe ik je niet na...ben een grote fan van SF maar dit is mij een brug te ver :) Heb je een basis hiervoor of is alles zelf aangeleerd ?
 
Ik geloof hier niets van. :D

Nee serieus
Machtig zeg ...
We leren bij
 
Open bakkes.... heel stillekes.... Maar Tommeke waarom heb je zo'n grote ogen? ..... Wham, wakker worden.... Euhm dit is fenominabel!
 
dat is gewoon wauwwwwwwwwwwww:sprakenloos prachtig plak er zelf maar iets op je word er gewoon stil van mijn zegen heb je
 
thx voor de o&a's mensen ;)

Soo dat doe ik je niet na...ben een grote fan van SF maar dit is mij een brug te ver :) Heb je een basis hiervoor of is alles zelf aangeleerd ?

dit is na de aanhanger voor m'n m939-project (wat eigenlijk een relatief eenvoudig ding was wegens lekker rechte stukkies+erg veel foto's van echte aanhangers die geraadpleegd konden worden) eigenlijk de eerste keer dat ik iets volledig zelf bouw en alles aan technieken is een kwestie van een stukje ruimtelijk inzicht en vooral zonder al te moeilijk te doen zaken uitproberen.
in RealLife(tm) ben ik actief binnen justitie en de zorgsector en houd me voornamelijk bezig met gedragsontwikkelingsstoornissen dus ik heb niet echt heel erg een knutselachtergrond zeg maar:P

de walker is onderhand al een aardig stukje verder trouwens, maar aangezien ik momenteel erg weinig tijd heb om foto's te sorteren (436 and counting...) en teksten te schrijven en daarnaast ook nog eens om de klipklap een aardige hoeveelheid tijd kwijt ben om de werkbank aan kant te maken:

pokkebende.jpg


...hebben jullie het meest interessante aan werkzaamheden tot nu toe nog niet eens gezien ;)

dit weekend aan de arbeid, maandag onder het mes wegens wat spierschade en daarna een poosje plat, dus wanneer de volgende update komt is nog efkes afwachten....
 
Hiermee heb je weer een zwijgende volger bij, Gren...
Jongens toch, wat ga je nog meer uit die hoed toveren ???
Dit is dus scratch van de bovenste plank.

Mark
 
Jongens toch, wat ga je nog meer uit die hoed toveren ???

hehe, wie weet pak ik ook ooit nog eens een keer een doosje uit de kast en plak ik de inhoud zo ineens in elkaar zonder van alles en nog wat te verherverbouwen. leer ik dat ook nog eens :)
 
Als zijstapje kan dit wel tellen :laugh:

Hoe maak je die rondjes eigenlijk? Ik gebruik zo'n passerding met een mes maar bij dikkere stukjes plastiek wil het mes nogal eens een andere weg in te slaan, waardoor ik meer een eivorm dan een cirkel over hou. Ik kan dit wel schuren maar mooi rond wordt het niet meer, dus mijn overschotbakje raakt vol met net niet perfecte cirkeltjes :dry:
 
@tomas, best gebruik je daarvoor een passer met een fijninstelling die je kan vastzetten. In de betere tekenwinkel vind je zo tientallen modellen, allicht is er ééntje bij waar je ook een mesje in kan steken.
Die ik hier heb had ik destijds zelf aangepast, maar dat is niet iedereen gegeven natuurlijk.
 
een passer is leuk maar wel wat omslachtig als je met diverse maten werkt.

dit gaat wat efficienterder:

rondjesmaker.jpg


(en je zit niet met prikgaatjes in het midden :wink:


rondje tekenen, uitknippen tot ongeveer een millimeter van de rand en met een vijl het laatste beetje weghalen, veel meer is het eigenlijk niet..
 
Hmmm... "uitknippen en bijwerken"... dan toch liever de passer en da gaatje... pfff, een beetje plamuur en het is weg!
 
Jawel, HobbyBob gaat voor een crea-bea geval ^^

Stevige start, ziet er heel netjes uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan