Hoofdsponsor

1/32 Fokker E.I

ERVARING
Vliegtuigen: ervaren. WWI-vliegtuigen: geen enkele ervaring.
BOUWWIJZE
Grotendeels uit de doos, aftermarket motor en gordels, gescratchte delen.
BOUWBUDGET
Als iets heel nuttig is t.b.v. deze bouw, ben ik bereid er geld aan uit te geven. Geen vaste limiet.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Altijd welkom
Als het om ingewikkelde rigging gaat, kan men trouwens het beste uitwijken naar de Franse / Engelse vliegtuigen... hier de FE.2b als houtje-touwtje-voorbeeld :)





 
Toch al een mooi resultaat Roy.
Ga niet zo ver als u maar wil wel de opzoeking meegeven die ik voorlopig al heb vergaard betreffende rigging.

Knipsel.PNG

Kniyfffpsel.PNG

Knxipsel.PNG

Knixjdpsel.PNG

Kncxvbipsel.PNG

Klugnipsel.PNG


Erwin heeft zijn manier van rigging gegeven op forum wat goed is.
Misschien een nieuwe topic openen met al deze info zodat dit de jouwe niet teveel verstoord.
 
Hej dat is zeer welkome informatie Pascal, daar ga ik gebruik van maken. Die op de derde foto lijken erg op de spanners in het interieur van de Fokker!
 
Hej dat is zeer welkome informatie Pascal, daar ga ik gebruik van maken. Die op de derde foto lijken erg op de spanners in het interieur van de Fokker!
De link is de moeite om eens door te gaan.
Bij hun projecten in de subcategorie staat hoe zij bouwen aan een fokker.
 
Jawadde,

Info hierover ga ik niet kunnen geven.
Maar het is wel machtig interessant om te volgen.
Ik zou een verrekijker nodig hebben om dat te doen denk ik:-)

Grtz.

Luc:cool:
 
Dank je Luc :)

113. Ik kan pagina's volkalken met wat er allemaal mislukt is bij het maken van de binnenspanners. Talloze mislukte pogingen. Maar ik zal laten zien wat er wél lukte.

0,4mm. buitendiameter Albion buis (0,3mm. heeft een te dunne binnendiameter).. knippen / snijden / slijpen / zagen lukt niet als je 0,7mm. lengte wilt hebben, enige mogelijkheid die restte was afdraaien. En dat lukte, tot mijn grote opluchting, met een 0,1mm. microbeiteltje.



114. Uren ben ik bezig geweest met deze enkele spandraad, maar als de methode gevonden is gaat het redelijk snel zoals altijd. Hier dan 4 stukjes messing buis.



115. 0,095mm. draad van Infini door de buis, door de turnbuckle... en dan het moeilijke... terug door de buis! Optivisor in de hoogste stand en twee pincetten (of één pincet en een mesje) zijn hier nodig.



116. ... en zo ontstaat het beeld waar ik naar op zoek was, na drie en een half uur pielen. Maar vanaf nu gaat het natuurlijk sneller.



117. In bed gepiekerd hoe de montage- en schildervolgorde gaat zijn. Het plan: eerst het buizenframe schilderen. Daarna de spandraden spannen, nog niets verlijmen (één druppeltje secondenlijm erop en alles zit binnen de seconde muurvast), in deze opzet waarbij de draadjes op de aangeduide plekken aan elkaar worden getaped:



Daarna, de buisjes in de juiste positie schuiven en vastlijmen. Immers pas wanneer het geheel op spanning staat, kan de juiste positie van de buisjes worden vastgesteld.

Vervolgens, alles afplakken behalve de spandraad plus toebehoren. Ten slotte, draad en toebehoren primen en spuiten in de juiste kleur.

Bestede tijd: 23:30u. + motor 12u.
 
Laatst bewerkt:
Niet het leukste werkje om te doen maar is wel overtuigend als je het ziet.
 
Het enige dat ik hier kwijt kan is:
Hier word weer met veel overtuiging aan een prachtig model gewerkt.
 
Zeer knap resultaat Roy.
Je zou hem op den duur niet graag dichtlijmen als ik deze spanners zie.
 
Kan alleen maar je inzet en geduld roemen bij dergelijke werken.
 
Dank jullie wel voor de complimenten! Pascal, er is straks nog wel wat van die spanners te zien hoor (met zaklampje :D )... maar het is vooral ook een goede oefening voor de rigging straks. Ik heb dat nog nooit eerder gedaan op een WWI-vliegtuig.

118. Na binnenkomst van een onfatsoenlijke hoeveelheid microboortjes, kon het werk aan de motor worden hervat. Boren met 0,1mm. heeft toch een paar boortjes gekost. Bleek later dat ik hier toch echt 0,15mm. moest boren, want er moet koperdraad van 0,12mm. in. De instructies hebben dat op meer plekken, ik begrijp dat niet goed. Het is vragen om problemen als je een resin steeltje 0,23 in een gaatje van 0,2 wilt proberen te geleiden. Mij lukt het althans niet. Maar dat komt goed uit, want 0,15mm. boren is echt beduidend makkelijker dan 0,1mm.



119. Dit is zenuwslopend...



120. Geduld en niet te snel gaan, anders gaat het kapot (gelukkig zijn er reserve-exemplaren geleverd).



121. Lang verhaal kort.. op een gegeven moment komt dit eruit.





122. Actiefoto.



123. Ik maak eerst vijf koppen met gesloten kleppen, om niet in de war te raken.



124. Daarvan plaats ik er eerst drie, die ik laat drogen (niet meer, i.v.m. zwaartekracht). Daarna komen de andere twee.



Bestede tijd: 23:30u. + motor 19:30u.
 
Hey Roy,

Ik begon al te zweten wanneer we de landing gear bungees gingen ringen op een real life Pitts special!

Je dit werkje zien klaren op schaal is top!

Respect en heel leerrijk om te volgen.

Jos
 
Knappe vorderingen weer.
Mooi om het stilaan zien samen te komen.
 
@Jos Laeremans Het zal je geruststellen dat ik de bungees op deze Fokker niet ga weergeven (of toch slechts een klein deel ervan, het meeste is toch niet te zien). Maar wat had ik graag een stukje van jouw carrière mogen meegenieten... met die apparatuur zo bezig zijn, geweldig!

Dank, ook aan trouwe volgers @Pascal en @Erwin, voor jullie complimenten. Het is ontzettend leuk om deze motor in elkaar te zetten, maar het moet vaak met ingehouden adem en ik zit constant met m'n optivisor (of zoiets) op, hoogste vergroting, anders kan ik niet zien wat ik aan het doen ben. Maar het is super leuk om te doen en geeft een goed gevoel als iets lukt.

125. Ik bouw eerst de vijf cilinderkoppen met gesloten klep, inclusief tuimelaars. Dan kan ik me niet vergissen straks met de geopende kleppen.



126. Daarna de resterende twee cilinderkoppen en dan zit dat deel van de bouw erop.



127. Zoals al bekend, moet de cowling een schuursessie krijgen, zodat een dunne wand overblijft. Dit is te krap...



Tijd voor dryfit en scratchbuild-werkzaamheden! Ik hoop iets bijzonders te kunnen maken van de motor-installatie.

Bestede tijd: 23:30u. + motor 25:30u.
 
Blijft knap om te zien met welk geduld en toewijding deze kit vorm begint te krijgen. Ik blijf volgen.

Jos
 
Dank je wel Jos!

128. Ik ga mezelf niet stoerder voordoen dan ik ben... ja ik was hypernerveus toen ik het motortje op de draaibank monteerde. De bedoeling was het om de cocktailprikker uit te boren die ik aan het begin van de bouw had vastgelijmd met secondenlijm. De instructies van Taurus suggereren dit, maar ik heb de fout gemaakt (achteraf gezien) om het puntje van de cocktailprikker af te knippen, om meer lijmoppervlak te krijgen. Dat laatste is iets te goed gelukt.

Met geen macht kreeg ik het ding afgebroken of eruit. Geprobeerd de secondenlijm op te lossen, maar dat lukte helaas niet.

Dus dan maar boren... uit de hand schoot het ding steeds weg op het hout. Dus in de draaibank. En dan is het natuurlijk toch leuk om even te kijken hoe het motortje draait :D


129. Het uitboren van het (door de secondenlijm keihard geworden en grillig gevormde) stukje cocktailprikker lukte niet. Gelukkig ontstaat er toch wat lijmoppervlak wanneer straks de verdeler en het hoofdtandwiel zullen zijn geplaatst. Hier in dryfit.



130. Rest een dryfit van het vliegtuig, om te bekijken hoeveel ruimte ik binnenin heb. Ik wil de motor en de drie tandwielen beweegbaar maken.

\

131, Metingen wijzen uit dat dit mogelijk moet zijn!



Bestede tijd: 25:30u. + motor 26:30u.
 
Knap werk maar ik weet zeker dat ik er zonder loep in het echt niets van zou zien. (y)
 
Ik zsg dat filmpje en schoot me daar in de lach, ik zag de kleppen en cylinders al rond vliegen :ROFLMAO: gelukkig niet gebeurd zal zonde zijn van het werk. Sorry soms teveel humor. :giggle:
 
Lol ja ik kan me dat goed voorstellen. Ik schreef op een ander forum:


Ja als dat was gebeurd, had ik de kit waarschijnlijk als reserveonderdelen kunnen wegleggen en was ik de andere gestart. Het was een groot risico, mee eens. Ik heb echt een uur lopen pielen en van alles en nog wat geprobeerd om die cocktailprikker op andere wijze weg te krijgen, maar helaas niet gelukt. Door het boren IETS geërodeerd, maar niet ideaal. Toch heb ik goede hoop dat ik 'm nu mooi uitgelijnd krijg, wel met moeite en geduld. Maar dat moet dan maar.

Maar het moment dat 'ie zo op dat dunne resin uiteinde (3 millimeter ongeveer!) vast zat, hard draaide en in aanraking kwam met het boortje... ja dat was bijzonder eng. Had voor exact hetzelfde geld slecht kunnen aflopen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan