Hoofdsponsor

1/48 Fokker D VII civiel OO-AMH

Iemand een broodje Fokker?

Broodje Fokker.jpg

Het is geen take-away, enkel een middel om een vliegtuig goed in te pakken zonder dat je meters tape moet gebruiken.
Het nu nog zichtbare rode gedeelte zal mat zwart gespoten worden.
 
Goed gezien had daar zelfs nog niet aan gedacht om het zo te doen wat hier en daar toch wel handig is.
Weeral wat slimmer se.
 
En een beetje zwart er bij:

Zwart.jpg

Volgende stap: het bevestigen van de bovenste vleugel. Als dat maar goed afloopt :ohmy:.
 
Oef, de vleugels zitten er op maar er is nog wat werk aan.

Wings1.jpg

Wings2.jpg

De struts trekken op niets maar er is geen andere keuze of vervanging.

Nu nog hopen dat het onderstel goed komt.
 
Afgezien van de buitenste struts, ziet het er wel knap uit.
 
Afgezien van de buitenste struts, ziet het er wel knap uit.
Die buitenste struts zijn inderdaad een probleem eigen aan de bouwdoos en de leeftijd ervan. Volgens Scalemates zou de originele moule dateren van 1956 en indertijd uitgebracht zijn door Aurora. Afgaande aan het ontbreken van interieur, de dikte van het plastiek en andere zaken, zou ik dit heel goed kunnen aannemen.

@Rudi : Die struts zijn inderdaad heel fragiel.

Maar we doen verder en het landingsgestel werd ondertussen ook geplaatst. 2 van de 4 struts waren zo vriendelijk af te breken tijdens het proces.

Wheels.jpg

Nog te doen:
- schilderen van het radiatorrooster en de skid achteraan,
- schilderen en plaatsen van de uitlaat en de propeller,
- plaatsen van enkele bedieningskabels aan de staart.
 
Amai 2 a3 dagen geen tijd om te kijken gehad en plots is hij bijna af.
 
Het einde is in zicht, hij staat klaar om decals te ontvangen.

Bijna 1.jpg

Ik had de schroef ook reeds geschilderd maar het stond mij niet aan en deze staat opnieuw in de primer.

Bijna 2.jpg

Bijna 3.jpg

Bijna 4.jpg

Hopelijk kunnen ze er morgen op en daarna kan de afwerking beginnen.
 
Leuk machientje geworden ondanks alle tegenslagen.
 
kijk uit naar het eindresultaat.
 
Beste Erwin in het begin had ik er geen geen goed oog in , maar nu vind ik het zelfs iets moois
Knap werk geleverd ik dit toch moeilijk kitje
Marc
 
Je geduld is wel zeker bewezen met dit vliegmachine, laat het eindresultaat maar komen
 
RAMP !!!

Ik mag zeggen dat ik niet snel mijn geduld verlies in de modelbouw maar had dit vliegtuig het mijne geweest en geen project waar ik mijn medewerking aan had gegeven, het zou echt gevlogen hebben !
Wat is er gebeurd?

OO-AMH stond klaar om zijn decals te ontvangen; een extra laag Klir was aangebracht over het volledige vliegtuig.
Alvorens de decals te beginnen uitsnijden, merk ik op dat ik in feite iets over het hoofd gezien heb. De rode band die aan de onderzijde van de vleugels over de gehele lengte loopt, had in feite nog een uitloper langs de zijkanten van de vleugel.
Vlug even aanpassen. Met behulp van blauwe kleefband gebruikt in de carrosserie wereld werd de mooie ronding gevolgd en vervolgens werd de rode band geschilderd. Alles ok tot nu toe, het zag er goed uit.
Bij het verwijderen van de kleefband bleef echter een stuk verf hangen en kreeg ik dus onregelmatig vlekken van verdwenen verf. Heb nog getracht dit te herstellen maar negatief.
Blijft er niets anders over dan een ganse band verf weg te krabben en schuren en die stukken te herspuiten.

Ramp.jpg

Op de koop toe brak één der buitenste vleugelstruts, de ganse bovenste vleugel komt nu scheef te staan. Hoe ik dat ga redden weet ik (nog) niet.
Vrees dat dit toestel een zware domper gaat zetten op mijn reputatie, ik voel mij juist als een beginnend amateurken. :mad::mad:
 
Spijtig voorval Erwin. Maar carrosserie tape zou ik nooit gebruiken op een model. Dat kleeft gewoon te hard.
De struts misschien vervangen door messing?
 
K heb nog wat stock van aerofoil struts en zal die morgen meebrengen naar de clubvergadering. Dan kan je zien of er wat bruikbaar bij is voor de vleugelsteunen.
Erik
 
Dat is een tegenvaller maar hoop op het beste.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
 
Het scheef staan van die bovenste vleugel liet mij niet los, heb een paar maal met mijn vader zaliger gesproken en besloten om zijn motto toe te passen: "Niet goed? Breek af!".
Daarom heb ik de struts losgemaakt met het oog op herpositionering. Denk dat dit de kortste pijn is zonder al te veel schade.

Herstelling begin.jpg

Deze avond dan maar de binnenste struts aan de romp terug vastgemaakt en de vleugel staat recht.

Morgen eens kijken hoeveel geluk we hebben met de buitenste struts.
 
Goede beslissing en gaat goed komen.
 
Kleine update: alle struts zijn weer hersteld en verlijmd en zowel de vleugels als het landingsgestel staan mooi uitgelijnd.
Dit had wel tot gevolg dat er enkele herstellingen dienden te gebeuren aan de verf en dat valt niet altijd goed weg te steken.

Hersteld onder.jpg

Hersteld boven.jpg

Morgen een extra laag Klir en dan kunnen we eindelijk aan de decals beginnen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan