Hoofdsponsor

1/48 Fokker D VII civiel OO-AMH

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
We moeten er ooit eens aan beginnen, de tweede Fokker D VII in opdracht van het Archeomuseum te Velzeke.

Ditmaal de naar een 2-zits omgebouwde D VII met Belgische civiele registratie OO-AMH.
Dit toestel was eveneens ex militair en verbouwd door SABCA. Het crashte een eerste maal op het vliegveld te Gent, St.-Denijs-Westrem (waar nu Flanders Expo is), werd hersteld en later eveneens gebruikt bij de opnames van de film L'Equipage te Mourmelon (F).
Wie iets wil lezen: https://luchtvaartgeschiedenis.be/content/fokker-d7-oo-amh-te-sint-denijs-westrem-armand-bolline

We gebruiken hiervoor een kit van Revell op 1/48, een voor mij ongebruikelijke schaal.

Boxart.jpg

De instructies zijn typisch Revell,

Instructies.jpg

en de onderdelen zijn in een lichtgrijze plastiek.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

De kit komt met een mooie set decals in meerkleuren camo maar we gaan die niet gebruiken.

Decals kit.jpg

In hun plaats komen de decals van de civiele versie, uitgegeven door Arctic Decals.

Decals AMH.jpg

Zoals jullie zien zal het een rode worden met stickers van Texaco.

Wish me luck....
 
gaat groot vliegtuigje worden naast je andere stuks :) gelukkig is ie voor een goed doel.
Doosje heeft al veel meegemaakt , maar inhoud ziet er nog top uit.
veel bouw plezier
 
Tof een tweedekker ik volg met plezier
Succes makker
 
We moeten er ooit eens aan beginnen, de tweede Fokker D VII in opdracht van het Archeomuseum te Velzeke.

Ditmaal de naar een 2-zits omgebouwde D VII met Belgische civiele registratie OO-AMH.
Dit toestel was eveneens ex militair en verbouwd door SABCA. Het crashte een eerste maal op het vliegveld te Gent, St.-Denijs-Westrem (waar nu Flanders Expo is), werd hersteld en later eveneens gebruikt bij de opnames van de film L'Equipage te Mourmelon (F).
Wie iets wil lezen: https://luchtvaartgeschiedenis.be/content/fokker-d7-oo-amh-te-sint-denijs-westrem-armand-bolline

We gebruiken hiervoor een kit van Revell op 1/48, een voor mij ongebruikelijke schaal.

Bekijk bijlage 424730

De instructies zijn typisch Revell,

Bekijk bijlage 424731

en de onderdelen zijn in een lichtgrijze plastiek.

Bekijk bijlage 424732

Bekijk bijlage 424733

De kit komt met een mooie set decals in meerkleuren camo maar we gaan die niet gebruiken.

Bekijk bijlage 424734

In hun plaats komen de decals van de civiele versie, uitgegeven door Arctic Decals.

Bekijk bijlage 424735

Zoals jullie zien zal het een rode worden met stickers van Texaco.

Wish me luck....
Een ongewone keuze voor jou Erwin. I wish you luck . Willy.
 
Ik zit in een dipje, mijn berekeningen lijken niet te kloppen.

Om de maten van 1/72 om te zetten naar 1/48 gebruikt ik volgende berekening:
- de afmeting (op 1/72) x 72 = de reële afmeting van het echte vliegtuig.
- Als ik die dan terug deel door 48 zou ik de afmeting in die schaal moeten hebben.

Dat lukt mij redelijk als ik van voor naar achteren meet maar als ik de maat neem van achter naar voor dan scheelt het verschillende millimeter.
Wat doe ik verkeerd?

Ben wel al begonnen met het verwijderen van een stuk van de romp en deze te vervangen door een blokje balsa hout.

Balsa.jpg

Dit blokje zal nu rond geschuurd worden en daarna zullen de 2 cockpit openingen geboord worden.
 
Als het is om andere zaken voor dit vliegtuig te maken is rest de vraag of de maker juist is met zijn afmeting.
Hij geeft 15.2 cm voor schaal 1/48 .
Volgens google is de vlieger 6.95 m. lang (695 : 48 = 14.479) wat toch enkele mm verschil maakt.
 
In ieder geval wat betreft de dubbeldekker op deze schaal.1/48 heb ik nog niet gebouwd ..ik heb zelf wel eentje gebouwd en met plezier want de schaal 1/28 beviel me toen het vliegtuig af was...helaas neemt het dan ook wel veel plaats in beslag en de meeste onder ons hebben dat niet maar veel succes Erwin ik weet dat je het gaat lukken.
 
Laatst bewerkt:
Na mijn dipje vandaag toch effe kunnen doorwerken.

Het stuk balsa werd rond geschuurd en de gaten van beide cockpits werden geboord en gevijld.
Toen dit gedaan was kon worden overgegaan tot de constructie van een binnen frame. In tegenstelling tot veel Britse en Franse toestellen, had deze D VII een metalen frame. Hierdoor diende ik ronde Evergreen profielen te gebruiken.

Frame.jpg

De V structuren zijn gebaseerd op hetgeen in de kit weergegeven is aan de buitenzijde.

Eens gesloten ziet het er zo uit:

Balsa rond.jpg

Van het interieur zal uiteindelijk toch niet veel te zien zijn.

Interior.jpg

Morgen is het de beurt aan de stoelen en de motor.
 
De binnenzijde ziet er mooi uit, maar heb wel een beetje mijn bedenking bij de dikte van het balsahouten bovenstuk :unsuree:
Misschien kan je deze aan de wanden van de openingen iets dunner maken, dan ga je ook iets meer van de binnenzijde kunnen zien..
 
Hey,

E, inderdaad, ziet er goed uit en normaal gezien zijn je berekeningen wel juist, ik doe dit ook zo als er omgerekend moet worden.
Ivm de balsa stel ik mij ook de vraag waarom je dit gebruikt, is daar een reden tot betere verwerking of zo, of dien je een houtstructuur te hebben nadien..., sowieso lijkt me je goed te vorderen, en al zeker in een niet door ons gebruikelijke schaal....
 
Om even op de vragen te antwoorden:

Het is wel degelijk een ombouw van een éénzitter naar een tweezitter.
Hiervoor werden de cockpit plaatsen verplaatst; het was niet enkel de bewapening weghalen en er even een stoeltje bijzetten.
Voor de afmetingen heb ik geen plan op schaal, ik gebruik hiervoor de resin kit op schaal 1/72 als referentie.
Waarom ik het plastiek van het model niet gebruik? Vergelijk even de foto.

Vergelijk.jpg

Je kan zien dat de cockpit van de éénzitter bijna in het midden van dit stuk zit.

Wat het stuk balsa betreft: dit moet inderdaad nog dunner en de openingen van de cockpit moeten nog groter.
Ik ben er zeker nog niet met klaar, voor dezelfde moeite breekt straks het stuk balsa bij de volgende behandeling en kan ik herbeginnen.
 
Knap werk reeds, maar ik denk dat balsa niet bepaald het ideale materiaal is voor een dergelijk klusje wegens te zacht en te losse vezels, persoonlijk zou ik toch voor iets steviger materiaal gekozen hebben.
 
Volg met nieuwsgierigheid naar vervolg.
 
Wat gevreesd werd is gebeurd; het stuk balsa is gebroken toen ik dit in dikte aan het verminderen was. Klein beetje geluk aan mijn kant in die zin dat ik het terug kon lijmen mits gebruik van Tacky Glue van Cre-Ation (AVA), een witte hobby lijm geschikt voor meerdere producten waaronder hout.
Toen de lijm goed droog was heb ik het stukje balsa bevochtigd en daarna ingewreven met CA lijm en dit aan beide kanten om het steviger te maken.

Het interieur van de D VII werd vervolgens bijgewerkt afgaande op foto's van een model.

Floor.jpg

De vloer werd vervaardigd uit een stukje fineerhout.
De kit zelf voorziet geen enkel interieur detail en dat moet nu dus nog vervaardigd worden.
We zitten nog maar in het begin van de tunnel, het einde is nog veraf.
 
Interieur is altijd interessant en knap om zien in oude toestellen.
 
Hier hebben we ook verder gewerkt.

De BMW IIIa motor werd in elkaar gestoken en geverfd. Vervolgens kreeg hij zijn plaats in één van de romphelften.

Motor.jpg

De kit voorziet geen interieur in de cockpit behalve een stoel voor de piloot en een instrumentenpaneel dat voorzien is om ook de beide mitrailleurs te ontvangen. Beide zijn niet bruikbaar voor de 2-zits versie.
Dus maar op zoek naar onderdelen die te gebruiken zijn.
Gelukkig heb ik enkele oude PE sets van Airwaves voor WO1 vliegtuigen. Ik heb deze sets in het verleden al gebruikt voor enkele van mijn vliegtuigen maar heb toen moeten vaststellen dat de PE stoelen veel te groot zijn voor 1/72.
Te groot voor 1/72 is dus goed voor 1/48.

Interior.jpg

Gordels uit Tamiya tape, geschilderd in linnen kleur.

Volgende stap is het samenbrengen van beide romphelften.
 
Hier hebben we ook verder gewerkt.

De BMW IIIa motor werd in elkaar gestoken en geverfd. Vervolgens kreeg hij zijn plaats in één van de romphelften.

Bekijk bijlage 424880

De kit voorziet geen interieur in de cockpit behalve een stoel voor de piloot en een instrumentenpaneel dat voorzien is om ook de beide mitrailleurs te ontvangen. Beide zijn niet bruikbaar voor de 2-zits versie.
Dus maar op zoek naar onderdelen die te gebruiken zijn.
Gelukkig heb ik enkele oude PE sets van Airwaves voor WO1 vliegtuigen. Ik heb deze sets in het verleden al gebruikt voor enkele van mijn vliegtuigen maar heb toen moeten vaststellen dat de PE stoelen veel te groot zijn voor 1/72.
Te groot voor 1/72 is dus goed voor 1/48.

Bekijk bijlage 424881

Gordels uit Tamiya tape, geschilderd in linnen kleur.

Volgende stap is het samenbrengen van beide romphelften.
Gaat goed vooruit , zoals gij ziet nooit iets wegdoen , kan altijd nog van pas komen. Willy.
 
Kleine update bij alle bouwprojecten:

De beide romphelften zijn samengebracht en verlijmd, de stukken bovenop zijn eveneens geplaatst.
Wat Motip plamuur moet het geheel samenbrengen.

Body closed.jpg

en daarna was het tijd om het geheel mooi rond te schuren en op de goede hoogte te brengen.

Sanded.jpg

Volgende stap is het aanbrengen van de onderste vleugel want daar gaan we ook moeten aanpassen.
 
Ziet er al goed uit zo.
Ga je het hout nog met iets behandelen eer je dit schildert?
En zo ja, wat ga je gebruiken?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan