Hoofdsponsor

1/50 fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
de overloop ligt dicht en nu ... beplanken van het onderwaterschip aan 1 kant . dit gaat wel enkele dagen in beslag nemen :24::24::24:
 
thx dirk
hoi swa ik heb het wel geprobeert maar de klei is redelijk hard en ik kreeg er niet echt een motief in gedrukt . dus heb ik het gelaten.

maar ik heb het wel geprobeerd met een windel.

Dirk..maatje mag ik je een tip meegeven ...inderdaad Dass klei wordt luchtgedroogd...maar voor zo een printing te doen moet je ,je bv je zakken eventjes in lauw water dompelen dan wordt de buiten kant van je stukken een beetje wak en dat is ideaal voor een printing...zeker doen bij je volgend schip...:D:D:D
 
ik heb ff een vraagje over steelers

dit is die van ward

steler_ward.jpg



dit is de mijne.

steler.jpg


nu is de vraag of het uitmaakt of de bovenste plank moet doorlopen of de onderste of maakt dit op zig niets uit ?
 
Dirk, denk dat hier het prinsipe geld dat een naad zo geplaatst word dat vocht er kan uitlopen ?
 
scannen0001-2.jpg

Dirk,
Het verjongen en plaatsten van verloren gangen wordt aan strikte regels en wanneer nodig geplaatst.
Als je niet verjongt zult je niet vloeiende gangen hebben of teveel getrokken gangen.
Op de tekening zie je hoe die zouden moeten zijn.
Rechts het Hollandse systeem van verloren gangen plaatsen.
Als je nu het helemaal juist wil hebben, natuurlijk.
Verder de plaats van de verloren gangen verschillen, juist door de vorm van de spantenverloop midscheeps-voor, of midscheeps-achter.
La Renommée heeft een heel speciale midscheepsspantenvorm, zo dat op de achtersteven zelfs maar 2 verloren gangen nodig waren.
En zoals René schrijft, de verbindingen zijn allen in het teken van waterafvloeing.

Ook moet je rekening houden dat de gang niet kleiner mag worden dan 1/3 van de breedte.
En dan zal een verloren gang nodig zijn.
Op "La Renomée", staan de verloren gangen toevallig dicht bij elkaar;), dat komt omdat ik ietsjes (2 gangen) telaat ben begonnen met verjongen.
Dit detail is in werkelijkheid niet te zien voor het oog.
Dus compromieën sluiten, afbreken of verder gaan.
En in jouw trand van bouwen, Dirk, lig er niet van wakker hoor.

groetjes
Ward
 
Dirk je kunt ook op de tekening zien dat het net zo als die van Ward gedaan is. Deze verbinding zorg ervoor dat de planken goed in elkaar vallen maar ook nog goed gebreeuwd kunnen worden. Dan is de reden van deze vreemde verbinding.

Wat jij doet zie je vaak, maar zoals ward dit doet is wel het laten zien zoals het in het echt ook gaat. Dat is dus de keuze. Laat je de verbindingen zien? Of moet het een mooi model worden.
 
ok thx mannen dan weet ik hoe het moet want had er ijgelijk geen gedacht van.

het is aan de achterboeg dat dit moet gebeuren en om de 2 latjes als ik niet verder wil verjongen dan 1/3 maar wist niet of de onderste of de bovenste plank moest doorlopen.

en dan heb ik het nu juist verkeert gedaan :( dat word dus veranderen
 
het heeft ff geduurt maar heb het tog dicht gekregen.

vooraan lijkt het me goed gelukt te zijn voor een eerste keer. de hoogte van het vlak komt mooi uit voor aan en je hoeft dan ook bijna niets te verjongen voor aan in de boeg. de huidlatten zijn wel erg mooilijk te plaatsen zo vlak maar het is tog redelijk goed gelukt.


dan achteraan had ik wel meer problemen . ik heb 4 steelers moeten gebruiken ook al had ik op papier uit gerekent dat ik er geen zooi nodig hebben.

hier is teorie en praktijk tog nog redelijk ingewikkeld voor mij.
ik denk er wel aan om het vlak bij een volgende fluit iets lager te houden en ook direkt beginnen te verjongen van af de eerste plank tot 2/3 van de plank. dit lijkt me tog veel beter dan wat ik nu gedaan heb.

en hier dan de foto s van de beplankte onderwater fluit.

er is zeker nog verbetering mogelijk maar ben tog redelijk kontent van deze oefening.

steelers.jpg


0077.JPG


00611.JPG


00123.JPG


00220.JPG


00318.JPG


00415.JPG
 
Dirk, dit is een hobby waar je in blijft leren, het is juist mooi dat dit zo kan allemaal.

Even een vraagje over de kont. In mijn vizie loopt deze te spits naar de kiel toe. Ik heb heel erg de indruk dat deze boller zou moeten verlopen. Kun je daar eens naar kijken.

en nu zie je toch dat de planken echt verjongd moesten worden. Tja.... Ook in die tijd moest dit verjongd worden hoor. Een schip bouwen gebeurde natuurlijk door heel veel mensen die tegelijk aan meerdere schepen tegelijk werkten. Dat verhoogde de productie. Zonder verjongen krijg je nooit een ronde vorm. Dit is wiskundig berekenbaar. :)

Maar verder lekker doorgaan hoor.
 
hoi rik het is inderdaat scherp . mischien wel te scherp . ik heb zo het gedacht dat je bij een fluit achteraan ook gebruik moet maken van de 12 apostelen om een mooi rond gat te krijgen.

nu boven het berghout gaat het wel veel ronder worden , of het genoeg gaat zijn weet ik niet maar dat zien we dan wel weer . het onderste berghout ligt immers gelijk met het water en van af daar zien we ook al de tekeningen . dus hoe het er onderwater uit ziet is een beetje gis werk maar het lijkt me ook een beetje te scherp. we zien wel wat er uit gaat komen en dan heb ik weeral veel geleert uit deze fluit
 
Dirk, met dat beetje houtervaring van mij heb ik al geleerd dat hout zich lang niet altijd theoretisch laat aanpakken ;), alleen door het te doen en daarvan te leren kun je jezelf verbeteren.
Toch heb je hier weer een prestatie neergezet, immers op de Bataviawerf is het niet gelukt met de vlakbouw :). Romp ziet er naar mijn idee goed genoeg uit om mee verder te gaan.
 
het is en blijft een raar ding die fluit :laugh:

gelukkig kan ik uit deze fluit wel veel leren . ik heb nu de boven stukken van de spanten er in zijn geheel opgezet om te kunnen zien hoe het alle maal een beetje in elkaar zit.

ik heb denk ook wel een fout gemaakt met de spanten af te zagen op de overloop in plaats van het verdek. maar ben er nog niet zeker van.

hier een hoop foto s van de boven opbouw. waar de lat zit komt ongeveer de overloop te liggen. vermoedelijk moet ik in het midden ook nog een spant zetten zodat ik een beetje de bolling in de romp kan volgen.

0078.JPG


00124.JPG


00221.JPG


00319.JPG


00416.JPG


00510.JPG





komentaren en bedenkingen :O laat maar komen
 
dan verder met de opbouw. hoe het nu net moet aan de voor en achter boeg moet ik nog uit zoeken en nog eens goed bij hoving gaan kijken hoe hij het opgelost heeft.


op deze foto zie je goed dat ik er wat bolling in gezet heb wat volgens mij ook wel moet

00613.JPG


de plank op de zij kant is waar de spanten omhoog komen

00320.JPG


en een zij aanzicht hoe het er uit ziet

00125.JPG
 
Ziet er wederom goed uit Dirk!
Het volgende zeg ik als leek op: bolt het nu niet heel erg naar binnen?
 
hoi wim zoals het er nu bij staat wel.
maar er moet nog een hoop af gezaagt worden. het geeft nu inderdaad een raar zicht nu . maar ik wel de maten van hoving aan gehouden die op zijn plan staan .
 
Ik denk dat je met deze bolling zeker goed zit. Alleen nu nog doorzetten in de boeg. Ofwel de 12 appostelen.. zoals jij dat zo mooi kan beschrijven....
Het lijkt er wel op dat je ander hout hebt nu.... is dat zo?
 
hoi rik het hout is het zelvde alleen komen ze uit een andere stam. deze zien er iets donker der uit maar ook niet zo veel. maar je ziet het wel .

ik ben nu de binnen kant aan het beplanken van de ene zijde omdat ik er anders nooit meer aan kan.

morgen zoek ik dus de boeg en als ik nog tijt heb ook bij het achtersteven de spanten op te zetten. dan worden die ook beplankt langs binnen en dan kan ik pas aan de ander kant beginnen met spantjes zetten.

dit maakt het allemaal wel mooilijk omdat ik nu niets kan kontroleren of het wel goed is maar ik hoop natuurlijk van wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan