Hoofdsponsor

1/50 fluit schip de zeehaan 1:50 vlakbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
hmm de kleur dat weet ik niet wim ze zijn wit en grijs. nu tonen ze mischien heel wit maar dat komt met de witte houtlijm die er tussen gemengt is.

als deze uitgedroogt is zal het er mischien iets grijzer uitzien. maar het komt tog vol tonnen en zakken liggen .
 
Heb nog wat rondgezocht, maar kan alleen maar vinden dat allerlei spullen, grint, stenen, zand en noem maar op werd gebruikt als ballast. De kleur lijkt me daarbij minder van belang.
Was even gericht op de dwarsdoorsnede van Mark, die donker grint gebruikt.
 
Hoy, Dirk.
de ballast is prima, hoor. Kleur, ja die groeve vanwaar de stenen kwamen had nu toevallig zo'n kleur :dry:, enfin daar kan mee alle kanten op.

Herrinner je nog ons debat van zaterdag over de tonnen aan boord.
Thuis gekomen heb ik me verdiept in deze materie, de maten in de literatuur waren Franse voeten en pousse. :)Daardoor kwamen die maten niet realistisch door,....en ik dacht wel dat er iets niet juist was, ....maar op het moment zocht ik naar iets wat die oorzaak zou geweest zijn. Dus die voeten en pousse.
En kleine herrekening gemaakt, die van de doorsnede niet terug gevonden:angry:.

En zo kom ik terug op een hoogte van 1,44m. en de dikste breedte 1,10m., dit voor de grootste tonnen.
Dus dirk als je dit en kleineren maakt....dan ben goed vooruit.

groetjes
ward
 
wim ik dacht altijt dat men er van die grote blokken in taste maar daar ben ik al van terug gekomen , zeker bij de holanders want die gooide er van alles in . van dakpannen tot stenen en zand. tot rotsblokken maar waar ze in holland rotsblokken vinden ?
de kleur kan dus van alles zijn en maak me daar niet te veel zorgen over

a thx ward mijn grootste tonnen zijn 3 cm dat is 150 cm1:1. en 2cm dik 100 cm1:1

tog denk ik dat de holanders groter tonnen hadden want het grote luik is zo groot gemaakt dat de grootste tonnen er in konden en dat is 7 voet dus een 2 m breed
en dat is bij alle holandse schepen zo gemaakt als ik de bestekken zo eens door kijk . ik weet wel niet hoeveel speling ze rekenen om de tonnen te laten zakken want echte maten van tonnen heb ik nog niet tegen gekomen. maar 150 cm zou best wel de grootste maat kunnen zijn want er werd ook heel wat wijn uit frankrijk binnen gehaalt en dit waarschijnlijk in franse tonnen.

ik ben al blij dat ik redelijk goed zit met de maat van de grote tonnen . morgen kan ik gaan stapelen als alles uitgehard is . maar moet eerst nog stookhout gaan sprokkelen hier in t bos ;)

ik heb ook een hoop zakken gemaakt die ik voor het grote luik ga stapelen dan is er een beetje afwisseling in de vracht :)
 
He, he, he, heel goed. Veel verschillende kleuren in de stenen... Dat kun je ook zo dry brushen zoals ik wel eens aangeef. Gewoon op kleur brengen dus.
En idd wij keken niet zo nauw met ballast. De rotsblokken waar men het over heeft zijn volgens mij basalt blokken. Wij gebruiken ze nog om de kribben te bouwen langs de waal. En voor de winter dijken te verstevigen... :) Die zij echt zwart. En groot.
 
thx rik voor de info.

nu vind ik drybruchen wel een beetje overbodig omdat er tog tonnen op komen anders had ik het zeker wel kunnen doen. mischien aan de voorkant kan ik ze wel een kleurtje mee geven want die blijven wel in het zicht.

ik zal zien hoe het er morgen uitziet als de lijm hard is
 
. maar 150 cm zou best wel de grootste maat kunnen zijn want er werd ook heel wat wijn uit frankrijk binnen gehaalt en dit waarschijnlijk in franse tonnen.

QUOTE]

Die wijn was toch zeer in trek hé,....en nu nog.

groetjes
ward
 
denk dat ik nog iets vergeten ben in het ruim.

als je op de foto kijkt staat hier volgens mij nog een schot in.

nu heb ik bij witsen nog eens aan het lezen geweest en ook hij beschrijft dit als de hel. dit zou een ruimte zijn waar men schrot in opslaagt en ook het kot waar gestrafte zeelieden werden in opgesloten.

het zou dus wel juist zijn dat daar een schot in komt ook omdat hoving er een luik maakt van boven.
zeehaen1.jpg
 
omat ik niet heel het ruim wil volleggen met tonnen heb ik besloten om een hoop jutte zakken te maken waar meel en graan in opgeslagen zit.
deze zakken ga ik dus voor het grote luik tassen in het ruim

00121.JPG


00218.JPG
 
en dan nog de tonnen die ook in het ruim moeten komen

00316.JPG
 
Wil je de zakjes ook vullen met meel Dirk.....:D:D
PB maar hoor ik stuur wel een paar kilo:D:D:D

Zit er netjes uit, ik volg al een poosje maar weet nog niet veel van de VOC schepen.

Fred
 
lol fred zover wil ik niet gaan hoor ze zijn gewoon van das klei gemaakt . ook in de tonnen zit geen water :nowink:
 
Zeer knap allemaal Dirk, zat daarnet met bewondering je topic door te lezen, schitterend terug, en een apparte manier van bouwen terug.
 
omat ik niet heel het ruim wil volleggen met tonnen heb ik besloten om een hoop jutte zakken te maken waar meel en graan in opgeslagen zit.
deze zakken ga ik dus voor het grote luik tassen in het ruim

00121.JPG


00218.JPG

Dirk....maatje het ziet er allemaal weer héééél mooi uit....maar heb je nu je zakken het zakmotief mee gegeven ...zoals ik gezegd had bij je vorig prachtig schip...en dan bedoel ik de afdruk in de klei met windel..ik kan het niet zo goed zien op de foto's....maar nogmaals ....petje af..:8:8
 
thx dirk
hoi swa ik heb het wel geprobeert maar de klei is redelijk hard en ik kreeg er niet echt een motief in gedrukt . dus heb ik het gelaten.

maar ik heb het wel geprobeerd met een windel.
 
en dan gestapelt de tonnen met stookhout er tussen en langs over het schip
de zakken zitten onder het grote luik dit om een beetje afwiseling te krijgen in de vracht

00414.JPG


00317.JPG


00219.JPG


00122.JPG
 
Goed hoor Dirk.
Andere materialen en technieken gebruiken moet ook kunnen,trouwens begint maar eens een stukje stof te bewerken om die zakken te maken.:O

groetjes
ward
 
mooie kleurschakeringen, het houd het model levend
groetjes
ward
 
thx ward.

hier hebben we dus die rugge graad die ik nu nodig heb. het was dus een klim paal

0142.JPG


0152.JPG


dan het werk van vandaag de dekbalken van de overloop had ik al gemaakt omdat ik moest weten waar de knieén moesten komen.

dat heb ik dus vandaag in elkaar gezet
0058.JPG


en dan de beplanking heb ik er ook maar bij gedaan.

0095.JPG


0102.JPG


nu zie je hoe ik heel het schip wil gaan maken 1 kant open de andere kant afgewerkt.
waar den overloop stopt van achter moet natuurlijk nog dicht gemaakt worden maar het gaat met een afstapje. ook moet de broodkamer eerst nog gemaakt en beslagen worden met blik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan