Hoofdsponsor

1/35 Flakdiorama [DONE]

Bij elke vordering sta ik steeds versteld van het resultaat...! Moet enorm zijn om op zo een niveau aan modelbouw te doen...!?

Grtz yves,
 
Bedankt voor de lovende woorden, het is steeds verderbouwen op de vorige stappen.

attachment.jpg

Deze vaatjes van Tamiya gaan nodig zijn om de generator aan de slag te houden. De man die moest zorgen dat de schijnwerper bleef draaien, had daar een mooie klus aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De vogeltjes op het diorama kostten niet veel maar leverden toch een mooi model op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen lagen al een tijd afgeplakt te wachten op de zwarte verf. De resinwielen hebben mooie sneeuwkettingen die geschilderd zijn met Revell zilver 90. DIt zal nog wel wat doffer gemaakt worden op de zijkanten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Proefopstelling van wat er tot nu toe af is. De hoofden van de figuren zullen apart geschilderd worden. In deze scène komen dus nog een kraan, een tafel met radio en antenne en nog een aantal figuren voor rond de Flak.
 
Ik volg dit diorama al van bij het begin en alles wat je doet is prachtig gemaakt en beschreven. Heerlijk gewoon. Dit blijf ik zeker volgen.

Enkel heb ik dezelfde bedenking als Evel-Knievel: een brandende lantaarn op die plaats in die tijd lijkt me niet zo logisch. Over het model zal ik me niet uitspreken, ik weet niet wat ze toen hadden. Wel is de lantaarn(paal) zeer mooi uitgewerkt en de roest die er door komt is ook mooi gemaakt. De haarlakmethode was het zeker?
 
Geweldig om dit topic te volgen je word dan weer telkens verrast met de nieuwe update’s😉. ..
 
Het wordt hoe langer, hoe mooier ;)

Het is mij nu pas opgevallen dat de wielen van je aanhanger voor het zoeklicht ook aan de binnenkant in camo gespoten is. Ik geloof niet dat dit ooit het geval is geweest...:nowink: Maar dit terzijde, het zal wellicht toch niet zichtbaar zijn na montage, wou het gewoon even laten weten ;)
 
Wat een titanenwerk, en wat een tempo! heel mooi project, interessant om te zien die lantaarnpaal (ik kom hier wat achter met de opvolging), welke dikte was die led? Eigenlijk wel mooi om zoiets toe te voegen aan je dio, en met een eenvoudige batterij kan je het geheel voorzien van electriciteit voor een tentoonstelling neem ik aan?

Blijft leuk om te volgen, ik zie daar die kit met die zwanen bv, ik wist niet eens dat dat bestond (van Doug's original?). Erg interessant, ik leer weer bij.
 
word steeds mooier steven en ziet er erg netjes uit hoor.
 
Bedankt voor de complimenten en de tips. De LED is van het grotere type. Het is de bedoeling om de verlichting robuust genoeg te maken dat de mensen op de beurs zelf het licht aan kunnen steken via een terugverende drukschakelaar. Vandaag een review van de Bergepanther-kraan van Precision Models, een Belgisch merk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zitten veel zaken in deze kit die ik niet nodig ga hebben voor dit diorama, zoals een interieur voor de Bergepanther, een sleeparm, een sleepkabel en een turretring met houten deksels. Het PE gaat wel gebruikt worden want daarvan wordt de katrol gemaakt. volgens de handleiding zou er ook een ketting moeten inzitten, maar die trof ik niet aan in het doosje, dat al een aantal beurzen moet afgereisd zijn voor ik het aankocht bij MAKO. Gelukkig had ik er al een van MasterTools. De handleiding was duidelijk maar de parts list stond aan de achterkant, dus moest ik die vaak om en om draaien tijdens de bouw.

attachment.jpg

Het losmaken van de kraanarmen ging een keer fout. Gelukkig was het te vervangen.

attachment.jpg

De kraan ziet er complex uit. De arm is opzijgedraaid en zal dus boven het platform zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het katrolsysteem moest aan twee haken bevestigd worden, maar die waren anders dan op de handleiding en daar moest dus nog een U-stukje tussen gescratcht worden. Er moet nog een tweede ketting aan het draaiwiel komen voor de bediening van de takel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo zal de kraan ongeveer gemonteerd worden, maar dan met de ketting op het platform liggend en met een gescratchte stelling onder. Misschien gebruik ik de traanplaat voor het platform, of zou dit niet op die manier geïmproviseerd geworden zijn? Ik vond niet de minste informatie op het net over het takelen van geschutsinrichtingen naar hoge posities, tenzij de Flaktorens in Berlijn maar die hadden een uitzonderlijk karakter. De houten stelling, die ik ga maken van spareparts van de Zvezda L4500 truck, zal in het beton verankerd moeten worden met staalkabels, anders heeft ze geen houvast voor het zware gewicht van de installatie die getakeld moet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog drie man voor in de Protze, ze hadden alle drie een nadrukkelijke gietnaad.

attachment.jpg

De slaapzakken waren identiek aan elkaar en dus verving ik een van de twee linten door nietjes. De achterzijde had een gat en dat werd opgevuld met Milliput. Ik had nog een beetje over. Wat doe je met zo'n restje?

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knappe vorderingen Steven.
Ziet er mij goed doordacht uit en met de foto's van Dikkie Dik gaat het zeker moeten lukken.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Bedankt, met zulk een installatie zou het ook gelukt zijn, alleen zou die wat moeilijk geweest zijn om in een stuk boven te krijgen, afhankelijk van de gebruikte constructiemethode welke volgens mij lassen moet geweest zijn (als ik die driehoeksverbindingen zie). Zaloga heeft blijkbaar zelfs een Osprey-boek over dit onderwerp geschreven, die had ik zeker gekocht. Maar nu moet ik verder met deze opzet.
 
prachtig ontwerp en uitvoering de max !!!
 
Bedankt, Karel. Hier nog vijf figuren uit de Flak 3,7 cm van Tamiya, met verbeteringen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De figuren zullen niet helemaal opgesteld kunnen worden zoals op de laatste foto, met mijn gemotoriseerde Flak.
 
Zeer sterk Bezig Steven, m'n petje af :)
 
Bedankt, Peiper. Hier groeperen de figuren zich voor de foto.

attachment.jpg

En dan werd het hen zwart voor de ogen (degenen die al ogen hadden toch).

attachment.jpg

attachment.jpg

De kraan heeft nu een staketsel gekregen uit het houtje van een wafel-lolly (op de markt in Duffel te verkrijgen).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet de constructie nog verstevigen met een metalen plaat.
 
Hier zijn de hoofden voor de figuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo hou ik ze goed uit elkaar, de legende staat onder het plankje.
 
Kan ik me wel goed voorstellen dat je een hulpmiddel nodig hebt om je niet te vergissen met dit aantal figuren😉 en ben heel benieuwd of er figuren een camouflage krijgen veel succes met het schilderen hiervan, misschien heb ik er over gelezen met welke verf ga je hier te werkt dan..
 
Fascinerend om je werk blijven te volgen Steven, prachtig..en die accesoires echt mooi..!

Grtz yves,
 
Om het flakgeschut boven op de bunkers van de Atlantic Wall te krijgen, bouwde men een houten helling langs waar het geschut met onderwagen naar boven werd gereden. Nadien werd deze helling terug afgebroken omdat het geschut toch definitief op deze bunker bleef staan.

Dus hoogstwaarschijnlijk zal het in jouw geval ook wel zo moeten zijn geweest.

Trouwens, hoeveel ton mag je kraan heffen ? Een flakvierling woog zo'n anderhalve ton !

Groeten Rik
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan