Hoofdsponsor

1/16 Feldwebel Wehrmacht [DONE]

Jean, er is nog geen topschilder uit de lucht gevallen. De opmerking van Nicolas is correct, het is nog niet top maar het gaat in de goede richting dus ben je goed bezig.

Als ik de overgangen zie schilder je met acryl, de truc die ik gebruik is vrij eenvoudig en werkt op elke schaal.

1 de grootste fout die de meeste maken is met een te klein penseel grote delen willen schilderen.

2 je gebruikt te veel verf in eens, ik verdun mijn verf sterk en 3/4 strijk ik af op een blad papier. Wat er dan op de plaats van de figuur komt is na 2 tellen droog, en transparant. zodoende leg ik verschillende laagjes dunne verf over elkaar met verschillende kleuren.

3 mijn natpalet ziet er uit zoals een picaso, de meesten houden hun kleuren mooi gescheiden. Dit is iets wat ik nooit doe mijn natpalet is mijn mengtafel.

Ik zal proberen er enkele foto's van te maken om het je duidelijk te maken alsook van het stuk eenvoudig papier dat altijd naast mijn palet ligt.

omdat je die ogen toch nooit zo gedetailleed kunt schilderen
uitvluchten op deze schaal

Grtx Jan
 
Amai, dat was ineens andere koek.
De good vibes zijn verdwenen en de bad ones teruggekeert. Maar op dat van die borstels en te veel verf wil ik wel reageren. Ik heb voor dit figuurtje zeker 5 soorten penselen gebruikt. De kleinste is een 5/0 en de grootste denk ik een 1/0 (kan het niet meer lezen op het penseel). De verf wordt altijd minstens 50 % verdund en strijk het ook altijd af op een stuk papier. Blijkbaar nog niet genoeg.

Dat van die natpalet lijkt mij wel wat want elke keer als ik nog iets wil corrigeren is de verf opgedroogd. Heb het al ooit ergens in uw posts zien staan (iets met een sponsje met een doekje erop denk ik).

Desalniettemin hebben we nog een beetje voortgedaan. De kraagspiegels, de epauletten en dergelijke ingekleurd.

De eerste is met flits genomen (met dit regenachtig weer is er bijna geen deftige foto te trekken).
attachment.jpg
de tweede zonder
attachment.jpg

Tot de volgende :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Hallo,

Heb het allemaal rustig bekeken om te zien of ik nog iets kan toevoegen. Wat altijd goed werkt is naar foto's van mensen te kijken hoe structuren in het gezicht lopen. De ogen zijn naar mijn mening te dominant. Bij een echt oog is het witte gedeelte kleiner. Wat goed werkt is eerst een zwarte ronding te schilderen en die geleidelijk invullen met de iris kleur en dan uiteindelijk de pupil aanbrengen. Rond de ogen kan meer accent worden aangebracht, het gebied boven de oog is donker naar de wenkbrauwen. Onder de ogen is het vaak een stukje licht en dan donker en dat gaat over naar een lichtere kleur op de wangen.
Dit zijn wat kleine dingen die een gezicht kunnen maken en breken. Weet niet of je hier iets aan hebt, het is vooral ook doen en veel kijken.
Succes,
Gr Johanna
 
Jean is helemaal niet nodig
De good vibes zijn verdwenen en de bad ones teruggekeert

ik schilder met 2/0 de details, gebruik een 0 of 1 voor de grotere delen in het gezicht.
het belangrijkste is een goede punt die ook een punt blijft.
Hieronder de twee penselen die ik gebruik voor het figuur straks hieronder.

Img0397.jpg

een detailfoto van het stuk papier, van rechts naar links het links is de restverf die ik dan op het figuur gebruik

Img0397a.jpg

mijn nat palet, de linker bovenhoek is het gedeelte dat ik gebruik voor de huidskleur.
ik meng op het palet, strijk af op het blad en breng dan aan op de figuur.
Img0396.jpg

dit is het resultaat met de twee beschreven penselen en de kleuren in de linkerbovenhoek van mijn palet

040-1.jpg

Voor alle andere kleuren en schalen werkt het evengoed, maar jammer genoeg niet van de eerste keer.

Je foto's zijn goed, en je maakt zeker vorderingen gewoon de moed niet verliezen (ik ben ook al eventjes bezig met figuren schilderen, en als bouwer ben ik een prutser)

ik heb al eens beschreven hoe je een simpele nat palet maakt, zie link hieronder
http://www.modelbouwen.be/threads/9...Avatars-of-War?p=195288&viewfull=1#post195288

heb mijn palet ondertussen een beetje gepimt maar het systeem en de eenvoud blijft.

Gewoon blijven verder doen Jean, ge zijt op de goede weg.

Grtx Jan
 
We hebben nog een beetje verder gedaan.

Alles is nu ingekleurd behalve de laarzen. Heb al proberen een beetje schaduw te zetten op zijn hemd.

Zo ziet het figuurtje er wel uit alsof hij net een parade heeft bijgewoond. Bedoeling is wel om hem een stofferige en bevuilde indruk te geven daar hij op een vignetje komt ergens achter een stukgeschoten muur.

de -foto-

Figuurtje blinkt nog wel serieus maar ga er nog een matte vernis opzetten.
De zwarte plek op zijn broek is schaduw van zijn machinegeweer want de foto is buiten in de tuin (in de zon)getrokken.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ik zie dat ik zijn nek nog een beetje moet bijwerken. Die makro foto's toch hé
attachment.jpg

Dat is het voor vandaag.

Groetjes :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Figuurtje laten we nu even rusten. Zoals boven vemeld komt het figuurtje op een vignetje achter een muurtje.

Werkzaamheden aan het muurtje :wall: zijn begonnen.

Stukje gyproc (plaasterplaat) genomen en ontdaan van het karton. Steentjes ingekrast met dikke naald.
attachment.jpg
Op maat gesneden en de dikte van de muur gereduceerd van 10 mm tot 6 mm.
attachment.jpg
Vervolgens het muurtje in 2 gesneden en overtollige steentjes verwijderd.
attachment.jpg

attachment.jpg
Beide kanten aaneengeplakt met Zap. De gaten dichtgemaakt met plamuurmidel en opgeschuurd en de steentjes gecorrigeerd waar beide kanten aaneengeplakt zijn en hup, klaar is kees
attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Ondertussen nog een beetje voortgedaan. Heb ondergrondje ineen gehaspeld, ttz 3 stukjes Gyproc opeen geplakt en vervolgens de kanten met plasticard afgeplakt.

Zet nu wel met een dilemma :33:: hoe het muurtje plaatsen ?

1) Schuin.
attachment.jpg
2) tegen de wand aan.
attachment.jpg
Ik ben iets meer te vinden voor optie 1. Mijn zoon verkiest de tweede optie.
Wat is jullie mening ?

Groetjes :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Ik zou persoonlijk het muurtje vanachter zetten zodat het figuur er voor komt te staan nu trek je de aandacht volledig weg van het figuur,misschien de muur ook iets hoger maken zo dat het lijkt dat deze jongen in een ruïne staat zo heb je dan de mogelijkheid om iets meer te detailleren...
 
Ik zou ook voor optie 1 gaan, geeft iets meer dynamiek in je voorstelling.
 
Heb dus voor optie 1 gekozen.

Muurtje heeft ondertussen zijn basiskleur gekregen en is vervolgens met Zap aan het ondergrondje gelijmd.

Volgende stap was de buitenkant van de muur (de straat) met voegmiddel in te wrijven, half laten drogen en er dan kasseitjes in te krassen.

Aan de binnenkant van de muur heb ik parket geplaatst.

Alles kan nu tot morgen drogen en dan kan ik de ondergrondjes beginnen schilderen.

de -foto-

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Vandaag projectje afgewerkt.

Wat hebben we nog gedaan. Straatklinkers ingekleurd, het parket een beits laagje gegeven.
Verder een paar bergjes cement geplaatst waarop een paar rode steentjes zijn aan toegevoegd (gefixeerd met verdunde houtlijm).

Het figuurtje een beetje vuil gemaakt met Mig pigmenten. Om hem te bevestigen op de ondergrond in elke laars een gaatje geboord en vervolgens daar een staafje van een paperclip ingestoken. Gaatje geboord op de ondergrond en vervolgens het figuurtje gefixeerd.

Heb op de binnenkant van het huis nog een paar stukjes petrelle (vind het goed nederlandse woord niet) toegevoegd, geschilderd in roest kleuren.

De eindfoto's-foto-

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Graag jullie comments

Groetjes :wavey::wave::23:

Jean-Marie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heleba Jeanke,

Ik vind het helemaal niet mis voor een niet-figuur-schilder!

Thierry
 
Hey Jean, hier heb je ook flink aan door gewerkt...
Resultaat is wel geslaagd, alleen vind ik het nog al "blinken". Misschien was de verf nog niet helemaal droog, of ... ?
Ik vind de vleeskleur redelijk aan de oranje kant, maar dit kan door de licht inval komen.
Ik zet hem in ieder geval in de galerij voor je.

Mark
 
@Mark : Bedankt om hem op te nemen in de galerij.
Heb de foto's in volle zon getrokken. Dat vertekend de kleuren (daarmee komt de huidskleur iets te oranje over)een beetje, maar je hebt gelijk dat hij een beetje teveel blinkt. Komt door die Vallejo verf. Heb er wel al zeker 3 lagen matte vernis (2 uit een spuitbus en 1 uit een Vallejo flesje) opgezet maar toch blijft hij blinken. Heeft iemand een verklaring waarom het met die 3 lagen matte vernis toch nog blijft blinken. Ik overweeg om er nog een laagje matte vernis op te zetten maar ik vrees een beetje dat de Mig pigmenten dan gaan samenklonteren. Iemand raad ?

Groetjes
Jean-Marie
 
Kan je dat niet oplossen met één of ander pigmentpoeder? Ik denk daarbij aan artiesten die voor de camera moeten komen en hun gezicht met talk wordt gepoederd omdat hun huid niet zou blinken onder de spotlights. Het is maar een idee, mss weten de echte figuurbouwers, cq -schilders hier een oplossing voort?
 
@Walter: ik heb er al met Mig poeders opgezeten om het uniform een stoffferige indruk te geven .Op sommige plaatsen blijft het echter wel blinken (kan niet overal dit bruin poeder gebruiken). Heb hier wel nog Fading Grey van Mig liggen. Ga dat eens proberen toe te passen.

JM
 
Mss een gek idee, maar als je dat pigmentpoeder nu mengt met een beetje talk?
 
Talk gaat alles veel te wit maken denk ik
 
Geen idee, er wordt in de modelbouw zoveel geëxperimenteerd, kijk maar eens naar GUnit welke technieken en trucjes die gedurig verzint en toepast. Ik ga ervan uit dat je met een klein beetje talk de poeder net wat matter maakt, enfin, het is jouw model natuurlijk, ik probeer alleen maar een oplossing te zoeken en een beetje logisch te redeneren al is dat mss dan ook niet de juiste oplossing.
 
Talk zou ik zeker niet gebruiken. Op "huid" geeft dit een mat effect, maar als je dit tussen je vingers wrijft zal je zien dat dit begint te blinken...
Dus als je er gaat op wrijven... Misschien eens een ander merk matte vernis gebruiken ? Ik heb zelf al goede resultaten behaald met Model Master matte vernis.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan